Ga naar inhoud

Wordt Deze Vertaald?


alexjodo

Recommended Posts

Aléé , Crisse zal nog eens een reeksje opstarten , die wellicht nooit een einde zal kennen... (koop van die man al jaren niets meer )

Die Special Branch ziet er goed uit , ik gok op Medusa.

Er zijn enkele omstandigheden voor die onafgewerkte reeksen in het Nederlands:

- faillissement van Talent

- de dood van zijn vrouw

- de dood van de tekenaar voor wie hij schreef

- ruzie met Soleil-uitgever Mourad Boudjellal die uitmondde in een rechtszaak

- volle agenda van inkleurder Besson

- opstarten en afketsen van nevenprojecten (bv. een eigen animatiestudio)

Link naar reactie

Voor die reeksen hoef je niet te vrezen. Saga verkiest meer en meer om te wachten tot Franse cyclussen compleet zijn alvorens ze te vertalen. Dark Dragon Books bewandelt diezelfde weg om zich niet te laten vangen doro in het Frans voortijdig gestopte reeksen. 

Sienna maakt trouwens deel uit van de Free Comic Book Day en er komt misschien een herdruk van deel 1 en 2.

Link naar reactie

Saga begint steeds meer stripmarkt te veroveren het laatste jaar : mooie integrales , in één ruk een trilogie of tweeluik uitbrengen.

Ja , als je plukt uit andere striplanden en oudere reeksen moet je het zo doen.

Wellicht hebben ze ook niet veel geen stock meer liggen , maar of ze er iets aan verdienen das wat anders...

Link naar reactie

heb met Hamo gepraat laatst - special branch - die had ook een reeks die noir homme heet (3delen uit in het frans) afgesloten reeks dat .

 

die is ook niet vertaalt , en heb dat gevraagd aan de tekenaar -hamo - die heeft geen weet of er van die strips zou vertalingen geburen naar het nederlands .

 

spijtig , want ik heb het 1ste deel aangekocht en vond het verhaal en de tekeningen goed .

Link naar reactie

Maar nu ga je ervanuit dat elke Franstalige reeks als vanzelfsprekend wordt vertaald en indien niet dat dit eigenlijk een fout is. De reeksen die jij noemt, lijken me geen prioriteit te zijn voor gelijk welke uitgever. Volgens mij mag je er zeker van zijn dat ze niet zullen worden vertaald.

Link naar reactie

Kontiki , tegenover enkele jaren terug wordt bijna elke Franse reeks wel vertaald .Ik volg van zeer nabij de Franse markt en er wordt heel wat uitgepikt.

De nieuwe uitgevers van de laatste jaren vissen in alle vijvers van de Franse uitgevers (Delcourt , Soleil , Bamboo ,Glénat , Dargaud , Humanoides , Futuropolis ,enz..).

Dus Special Branch maakt volgens mij  zeker een kans op vertaling , vooral als je ziet dat heel wat slechter spul wel een vertaling krijgt.

Reeksen die zelf al een tijdje voltooid waren worden zelfs opgepikt, dus als ze zo verder gaan zouden wel eens de meeste reeksen in het Nederlands verkrijgbaar zijn.

We kunnen dit alleen maar toejuichen want dit zal wellicht niet blijven duren.

Tips voor de vertalers : Macht der onschuldigen met de vervolgen ,super scenario + Holmes van Cécil.

Link naar reactie

Kontiki , tegenover enkele jaren terug wordt bijna elke Franse reeks wel vertaald .

 

Nou, nou...

Er kwamen in Frankrijk alleen al 4500 nieuwe titels uit. Van Dupuis waar vroeger consequent quasi alles vertaald werd, is dat nu teruggevallen op 40-50% 

 

Waar ik wel akkoord met je ben, is dat er veel bagger wél vertaald wordt. vaak omdat één bepaalde strip toevallig een hit geworden is. 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Gast Natte aap

ja, inderdaad. En komt muraqqa2 nog verder uit bij 12 bis, want na deel 1 werd het erg stil op de site van 12 bis over muraqqa. (hebben die een nederlandstalige site trouwens?)

Link naar reactie

Ook ik ben een van die die hards die Muraqqa heeft gekocht . Zoals zoveel series blijf ik waarschijnlijkere met een half voltooid verhaal zitten . ( droom van Jeruzalen, Lord of Burger etcetera )

 

Ik ben daar eigenlijk wel een beetje klaar mee. Wat dat betreft verdiend SAGA complimenten. Complete serie in een keer uitbrengen. Dan weet je ten minste zeker dat je een compleet verhaal koopt.

 

Ik snap volledig dat een niet verkopende strip eerder wordt stopgezet maar evengoed besef ik dat zonder inspanning / reclame een strip vaak geen kans heeft . Wat dat betreft schitteren. Uitgeverijen van afwezigheid op Nederlandse beurzen! Het lijkt of de stripwereld ons ophoud bij Brussel.

Link naar reactie

Wat dat betreft heeft 12bis zich volgens mij net als de vliegende hollander totaal niet verdiept in de nederlandstalige stripmarkt. De een had een succes met Watchman en dacht dit even gemakkelijk voort te zetten, 12bis heeft Bourgon, tja dat verkoopt zichzelf maar helaas geldt dat voor veel andere strips niet. Goed communiceren over de lengte van je reeksen, niet teveel nieuwe series tegelijk opstarten, regelmatig uitgave tempo zodat de vaart in een serie blijft zijn volgens mij belangrijke factoren om succesvol uit te geven!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...