cinco Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 Vooral de uitstekende covers vallen mij ontzettend op bij de uitgaves van de laatste jaren. Deze verschijnt eind oktober in het Frans. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 6, 2022 Share Posted September 6, 2022 Van de nieuwe tekenaar heb ik geen albums. Wel van Verron enkele albums en van Roba albums in verschillende versies, ook van de nieuwe edities. De gags van Roba prefereer ik. Quote Link to comment
cinco Posted September 6, 2022 Author Share Posted September 6, 2022 De huidige albums hebben wel een zachtere inkleuring die beter bij de identiteit van de reeks past. Ter vergelijk een fragment uit gag 858 en uit gag 1719. gag 858 gag 1719 Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 6, 2022 Share Posted September 6, 2022 Het mooiste en het grappigste van Bollie en Billie vind ik nog steeds dit album, het enige album-vullende verhaal! Ik kende het al maar heb het onlangs tweedehands (goede staat) op de kop getikt. (ik had enkel nog een reclame-uitgave waar de helft van het verhaal in stond) Quote Link to comment
Suske Posted September 6, 2022 Share Posted September 6, 2022 4 hours ago, cartoonesk said: Het mooiste en het grappigste van Bollie en Billie vind ik nog steeds dit album, het enige album-vullende verhaal! Ik kende het al maar heb het onlangs tweedehands (goede staat) op de kop getikt. (ik had enkel nog een reclame-uitgave waar de helft van het verhaal in stond) Het verhaal verscheen in twee delen in de uitgaven van C'ôte d'Or. Beide met een mooie covertekening. cartoonesk 1 Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
cinco Posted December 26, 2022 Author Share Posted December 26, 2022 Deze wordt dus herdrukt en verschijnt in februari. Ik wist zelfs niet dat er ooit een albumvullend verhaal in die reeks was gemaakt. Hoe viel dat album mee? Is het één groot avonturenverhaal of meer een opeenvolging van anekdotische gebeurtenissen op verschillende locaties? Geen vliegtuig meer in het reekstitel-logo voor dit reisalbum. cartoonesk 1 Quote Link to comment
Suske Posted December 26, 2022 Share Posted December 26, 2022 Oorspronkelijk was dit uitgegeven door C'ôte d'Or in twee delen. Vlak erna verscheen het in het weekblad Robbedoes. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
cinco Posted December 26, 2022 Author Share Posted December 26, 2022 1 uur terug, Suske zei: Oorspronkelijk was dit uitgegeven door C'ôte d'Or in twee delen. Vlak erna verscheen het in het weekblad Robbedoes. Vormen ze samen één geheel of voel je bij het lezen van het album waar de oorspronkelijke split zit? Quote Link to comment
Suske Posted December 26, 2022 Share Posted December 26, 2022 Dat weet ik niet meer. Ik dacht dat het het laatste plaatje van het eerste deel een verwijzing was naar het tweede deel en dat dit in de reguliere reeks werd vervangen. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
esteban² Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Ik had het al eens gevraagd in het bestaande (maar onvindbare) Bollie & Billie topic dat ik zelf aangemaakt had. En ook min of meer antwoord gekregen, maar ik ben het ondertussen weer vergeten. Aangezien ik het niet meer kan opzoeken ... 1) Hoe zit dat precies met het feit dat we in 't Frans aan 43 zitten en datzelfde album in 't Nederlands album 40 is? Werden er albums niet opgenomen, of ... ? 2) De heruitgave-reeks van Bollie & Billie Dupuis, hoe sluit die aan op de lopende hoofdreeks van Dargaud? Met andere woorden, als ik de nieuwe-cover-reeks koop, waar komt dit dan op z'n eind en vanaf welk album valt er over te schakelen op Dargaud zonder een album te ontbreken? Want die twee lopen niet gelijk. #confusing Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
cinco Posted December 27, 2022 Author Share Posted December 27, 2022 51 minuten geleden, esteban² zei: Ik had het al eens gevraagd in het bestaande (maar onvindbare) Bollie & Billie topic dat ik zelf aangemaakt had. Quote Link to comment
MarcusK Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Op 26/12/2022 om 15:22, cinco zei: Deze wordt dus herdrukt en verschijnt in februari. Ik wist zelfs niet dat er ooit een albumvullend verhaal in die reeks was gemaakt. Hoe viel dat album mee? Is het één groot avonturenverhaal of meer een opeenvolging van anekdotische gebeurtenissen op verschillende locaties? Toch meer het laatste met als raam de wereldreis die de familie bij een prijsvraag heeft gewonnen. Ik ga d'accord met cartoonesk dat dit het beste album van de serie is (maar ik hou sowieso meer van albumlange verhalen dan van one pagers). En heel jammer dat Roba die weg niet verder is gegaan. Met al de one pagers zit B&B toch altijd een beetje in de schaduw van de grote reeksen van Franquin, Peyo of Tillieux hoewel Roba eigenlijk qua kwaliteit even goed was. cartoonesk 1 Quote Link to comment
cinco Posted December 27, 2022 Author Share Posted December 27, 2022 1 uur terug, MarcusK zei: Toch meer het laatste met als raam de wereldreis die de familie bij een prijsvraag heeft gewonnen. Dus is het qua structuur een reeks van kortverhalen die door 1 overkoepelend narratief van een wereldreis aan elkaar verbonden zijn? Quote Link to comment
MarcusK Posted December 28, 2022 Share Posted December 28, 2022 22 uren geleden, cinco zei: Dus is het qua structuur een reeks van kortverhalen die door 1 overkoepelend narratief van een wereldreis aan elkaar verbonden zijn? Zoiets. Er zijn wel running gags maar de doorlopende plot is eigenlijk alleen de tot tempo duwende reisleider en dat de ouders steeds aan een plaats aankommen als B&B juist weer verder gereisd zijn. Quote Link to comment
cinco Posted March 7, 2023 Author Share Posted March 7, 2023 behoorlijk wat rond het thema 'natuur' in het nieuwe album Quote Link to comment
sporoi Posted March 8, 2023 Share Posted March 8, 2023 Op 27/12/2022 om 18:47, MarcusK zei: Toch meer het laatste met als raam de wereldreis die de familie bij een prijsvraag heeft gewonnen. Ik ga d'accord met cartoonesk dat dit het beste album van de serie is (maar ik hou sowieso meer van albumlange verhalen dan van one pagers). En heel jammer dat Roba die weg niet verder is gegaan. Met al de one pagers zit B&B toch altijd een beetje in de schaduw van de grote reeksen van Franquin, Peyo of Tillieux hoewel Roba eigenlijk qua kwaliteit even goed was. Roba hield meer van grappen tekenen. Hij tekende de langere verhalen van zijn nevenreeks De Sliert, een groepje kinderen, bijvoorbeeld minder graag, zo herinner ik me een interview van hem. Dat was maar gewoon tekenen naar het scenario van anderen. Toch kwamen daar leuke en goed getekende verhalen uit. Maar het was minder zijn ding. Quote Link to comment
esteban² Posted March 9, 2023 Share Posted March 9, 2023 Op 27/12/2022 om 10:39, esteban² zei: Ik had het al eens gevraagd in het bestaande (maar onvindbare) Bollie & Billie topic dat ik zelf aangemaakt had. En ook min of meer antwoord gekregen, maar ik ben het ondertussen weer vergeten. Aangezien ik het niet meer kan opzoeken ... 1) Hoe zit dat precies met het feit dat we in 't Frans aan 43 zitten en datzelfde album in 't Nederlands album 40 is? Werden er albums niet opgenomen, of ... ? 2) De heruitgave-reeks van Bollie & Billie Dupuis, hoe sluit die aan op de lopende hoofdreeks van Dargaud? Met andere woorden, als ik de nieuwe-cover-reeks koop, waar komt dit dan op z'n eind en vanaf welk album valt er over te schakelen op Dargaud zonder een album te ontbreken? Want die twee lopen niet gelijk. #confusing Binnenkort verschijnt album 21 van de heruitgave-reeks. Opvallend is dat het slechts één album is, waar ze normaal steeds met 2 tegelijkertijd kwamen. Is dit dan het laatste van Dupuis? Als je dan album 22 bij Dargaud koopt, heb je dan alles zonder dat iets ontbreekt? Niemand die antwoorden heeft op de vragen in de quote? Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
cinco Posted August 6, 2023 Author Share Posted August 6, 2023 Wat was eigenlijk de reden dat deze reeks indertijd van Dupuis naar Dargaud verhuisd is? Quote Link to comment
TDPB Posted August 6, 2023 Share Posted August 6, 2023 Op 8/3/2023 om 20:31, sporoi zei: Roba hield meer van grappen tekenen. Hij tekende de langere verhalen van zijn nevenreeks De Sliert, een groepje kinderen, bijvoorbeeld minder graag, zo herinner ik me een interview van hem. Dat was maar gewoon tekenen naar het scenario van anderen. Toch kwamen daar leuke en goed getekende verhalen uit. Maar het was minder zijn ding. Het is ook een andere manier van werken. Vergelijk het met een sprint lopen tegenover een marathon. Zo'n gag is in een paar dagen klaar. Korte inspanning met maximaal resultaat. Maar aan zo'n lang verhaal zit je maanden te tekenen zonder dat het einde in zicht komt. En als dat gedaan is moet je weer aan zo'n job die maanden duurt beginnen. Quote Link to comment
Red Arrow Posted August 7, 2023 Share Posted August 7, 2023 Op 9/3/2023 om 04:27, esteban² zei: Binnenkort verschijnt album 21 van de heruitgave-reeks. Opvallend is dat het slechts één album is, waar ze normaal steeds met 2 tegelijkertijd kwamen. Is dit dan het laatste van Dupuis? Als je dan album 22 bij Dargaud koopt, heb je dan alles zonder dat iets ontbreekt? Niemand die antwoorden heeft op de vragen in de quote? Volgens de Franse Wikipedia hadden de albums van de originele reeks soms 64, 56 of 48 pagina's. In de heruitgaves zijn er 24 albums van 44 pagina's. Als ik het goed heb, zijn de albums van 2019-heden afwisselend 64, 56 of 48 pagina's, dus dan zou ik 21 albums verwachten. esteban² 1 Quote Link to comment
esteban² Posted August 7, 2023 Share Posted August 7, 2023 'k Ben ongeveer wel mee, denk ik. Dus het zou allemaal compleet moeten zijn, goody. Dan is het vanaf 22 bij de Dargaud-uitgaves te doen. Dat de lay-out (titel) van 22 tem 24 dan niet uniform zijn, is wel minder. Na al die moeite. Maar dat is een vervelend kantje aan mij. Jammer trouwens dat ze onderstaande covers dan toch niet gebruikt hebben voor de relook-reeks, ik vond die ontzettend leuk. En deze, met nooit eerder verschenen kortverhalen en illustraties moet er dan ook nog even bij ... cartoonesk 1 Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
cinco Posted March 7 Author Share Posted March 7 Ik weet niet of dit vroeger ook het geval was, maar het valt op in de recente gags dat de punchline vaak gebracht wordt met een vak in de lengte van de ganse strook. Een soort van visuele klemtoon leggen. Air and Jos Van Brussel 1 1 Quote Link to comment
Recommended Posts