Ga naar inhoud

Bollie & Billie


cinco

Recommended Posts

  • cinco changed the title to Bollie & Billie
4 hours ago, cartoonesk said:

Het mooiste en het grappigste van Bollie en Billie vind ik nog steeds dit album, het enige album-vullende verhaal! Ik kende het al maar heb het onlangs tweedehands (goede staat) op de kop getikt. (ik had enkel nog een reclame-uitgave waar de helft van het verhaal in stond)

 

bollie globetrottersa.jpg

Het verhaal verscheen in twee delen in de uitgaven van C'ôte d'Or. Beide met een mooie covertekening. 

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
  • 3 months later...

Deze wordt dus herdrukt en verschijnt in februari.

Ik wist zelfs niet dat er ooit een albumvullend verhaal in die reeks was gemaakt.

Hoe viel dat album mee? Is het één groot avonturenverhaal of meer een opeenvolging van anekdotische gebeurtenissen op verschillende locaties?

 

afbeelding.thumb.png.038d0c54bf9a0df3f02df13100433815.png

 

Geen vliegtuig meer in het reekstitel-logo voor dit reisalbum.

 

908255293_Screenshot2022-12-26at15-23-52BollieBillie.png.2bd4904421cfc7b3ff10a1cd36c090c8.png

 

1140133266_Screenshot2022-12-26at15-24-08BollieBillie.png.c84a367de29b7a67153fb65048ef4448.png

Link naar reactie

Ik had het al eens gevraagd in het bestaande (maar onvindbare) Bollie & Billie topic dat ik zelf aangemaakt had.  En ook min of meer antwoord gekregen, maar ik ben het ondertussen weer vergeten.  Aangezien ik het niet meer kan opzoeken ...

 

1) Hoe zit dat precies met het feit dat we in 't Frans aan 43 zitten en datzelfde album in 't Nederlands album 40 is?  Werden er albums niet opgenomen, of ... ?

 

2) De heruitgave-reeks van Bollie & Billie Dupuis, hoe sluit die aan op de lopende hoofdreeks van Dargaud?  Met andere woorden, als ik de nieuwe-cover-reeks koop, waar komt dit dan op z'n eind en vanaf welk album valt er over te schakelen op Dargaud zonder een album te ontbreken?  Want die twee lopen niet gelijk.

 

#confusing

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 26/12/2022 om 15:22, cinco zei:

Deze wordt dus herdrukt en verschijnt in februari.

Ik wist zelfs niet dat er ooit een albumvullend verhaal in die reeks was gemaakt.

Hoe viel dat album mee? Is het één groot avonturenverhaal of meer een opeenvolging van anekdotische gebeurtenissen op verschillende locaties?

 

Toch meer het laatste met als raam de wereldreis die de familie bij een prijsvraag heeft gewonnen. Ik ga d'accord met cartoonesk dat dit het beste album van de serie is (maar ik hou sowieso meer van albumlange verhalen dan van one pagers). En heel jammer dat Roba die weg niet verder is gegaan. Met al de one pagers zit B&B toch altijd een beetje in de schaduw van de grote reeksen van Franquin, Peyo of Tillieux hoewel Roba eigenlijk qua kwaliteit even goed was.

Link naar reactie
22 uren geleden, cinco zei:

 

Dus is het qua structuur een reeks van kortverhalen die door 1 overkoepelend narratief van een wereldreis aan elkaar verbonden zijn?

Zoiets. Er zijn wel running gags maar de doorlopende plot is eigenlijk alleen de tot tempo duwende reisleider en dat de ouders steeds aan een plaats aankommen als B&B juist weer verder gereisd zijn.

Link naar reactie
  • 2 months later...
Op 27/12/2022 om 18:47, MarcusK zei:

Toch meer het laatste met als raam de wereldreis die de familie bij een prijsvraag heeft gewonnen. Ik ga d'accord met cartoonesk dat dit het beste album van de serie is (maar ik hou sowieso meer van albumlange verhalen dan van one pagers). En heel jammer dat Roba die weg niet verder is gegaan. Met al de one pagers zit B&B toch altijd een beetje in de schaduw van de grote reeksen van Franquin, Peyo of Tillieux hoewel Roba eigenlijk qua kwaliteit even goed was.

Roba hield meer van grappen tekenen. Hij tekende de langere verhalen van zijn nevenreeks De Sliert, een groepje kinderen, bijvoorbeeld minder graag, zo herinner ik me een interview van hem. Dat was maar gewoon tekenen naar het scenario van anderen. Toch kwamen daar leuke en goed getekende verhalen uit. Maar het was minder zijn ding.  

Link naar reactie
Op 27/12/2022 om 10:39, esteban² zei:

Ik had het al eens gevraagd in het bestaande (maar onvindbare) Bollie & Billie topic dat ik zelf aangemaakt had.  En ook min of meer antwoord gekregen, maar ik ben het ondertussen weer vergeten.  Aangezien ik het niet meer kan opzoeken ...

 

1) Hoe zit dat precies met het feit dat we in 't Frans aan 43 zitten en datzelfde album in 't Nederlands album 40 is?  Werden er albums niet opgenomen, of ... ?

 

2) De heruitgave-reeks van Bollie & Billie Dupuis, hoe sluit die aan op de lopende hoofdreeks van Dargaud?  Met andere woorden, als ik de nieuwe-cover-reeks koop, waar komt dit dan op z'n eind en vanaf welk album valt er over te schakelen op Dargaud zonder een album te ontbreken?  Want die twee lopen niet gelijk.

 

#confusing


Binnenkort verschijnt album 21 van de heruitgave-reeks.  Opvallend is dat het slechts één album is, waar ze normaal steeds met 2 tegelijkertijd kwamen.  Is dit dan het laatste van Dupuis?  Als je dan album 22 bij Dargaud koopt, heb je dan alles zonder dat iets ontbreekt?  Niemand die antwoorden heeft op de vragen in de quote?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
Op 8/3/2023 om 20:31, sporoi zei:

Roba hield meer van grappen tekenen. Hij tekende de langere verhalen van zijn nevenreeks De Sliert, een groepje kinderen, bijvoorbeeld minder graag, zo herinner ik me een interview van hem. Dat was maar gewoon tekenen naar het scenario van anderen. Toch kwamen daar leuke en goed getekende verhalen uit. Maar het was minder zijn ding.  

Het is ook een andere manier van werken. Vergelijk het met een sprint lopen tegenover een marathon. Zo'n gag is in een paar dagen klaar. Korte inspanning met maximaal resultaat. Maar aan zo'n lang verhaal zit je maanden te tekenen zonder dat het einde in zicht komt. En als dat gedaan is moet je weer aan zo'n job die maanden duurt beginnen.

Link naar reactie
Op 9/3/2023 om 04:27, esteban² zei:


Binnenkort verschijnt album 21 van de heruitgave-reeks.  Opvallend is dat het slechts één album is, waar ze normaal steeds met 2 tegelijkertijd kwamen.  Is dit dan het laatste van Dupuis?  Als je dan album 22 bij Dargaud koopt, heb je dan alles zonder dat iets ontbreekt?  Niemand die antwoorden heeft op de vragen in de quote?

Volgens de Franse Wikipedia hadden de albums van de originele reeks soms 64, 56 of 48 pagina's. In de heruitgaves zijn er 24 albums van 44 pagina's.

 

Als ik het goed heb, zijn de albums van 2019-heden afwisselend 64, 56 of 48 pagina's, dus dan zou ik 21 albums verwachten.

Link naar reactie

'k Ben ongeveer wel mee, denk ik. 😅

 

Dus het zou allemaal compleet moeten zijn, goody. Dan is het vanaf 22 bij de Dargaud-uitgaves te doen. Dat de lay-out (titel) van 22 tem 24 dan niet uniform zijn, is wel minder. Na al die moeite. Maar dat is een vervelend kantje aan mij. ;)

Jammer trouwens dat ze onderstaande covers dan toch niet gebruikt hebben voor de relook-reeks, ik vond die ontzettend leuk.

 

afbeelding.png.d1485745c161d5f3822f2ff4cf15d513.png


afbeelding.png.2e164f3abf3fe91a8ff926aad4e9e625.png

 

afbeelding.png.8c9acdfb70da01dc540386e5b8381600.png

 

En deze, met nooit eerder verschenen kortverhalen en illustraties moet er dan ook nog even bij ...

 

afbeelding.png.7c04399e7a8ea6e8e04365184508e4b7.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...