Ga naar inhoud

Wanneer beschouw je een online bestelde strip, hardcover, luxe, integrale... als beschadigd genoeg om terug te sturen?


cinco

Recommended Posts

Ik tracht online bestellingen van boeken te vermijden.  Het is zowel letterlijk als figuurlijk 'hit or miss', zeker bij gezichtsloze mega-ondernemingen als Amazon of Bol.  
Wanneer er een deuk in de hoek zit : terugsturen.  Je bestelt een nieuw boek, geen beschadigd boek.  

Maar : wanneer ik bestel bij World's End Comics of Cheap-Comics : perfectie qua bescherming tegen potentiële beschadiging.  Je merkt het wel wanneer online verkoper gepassioneerde liefhebbers van het medium zijn. 

Wanneer ik zelf boeken verkoop overdrijf ik enorm om de boeken te beschermen tegen wandaden van de koerierdienst, vaak tot ergernis van mijn vrouw (al dat beschermingsmateriaal...).  Maar liever zo dan een mede-stripliefhebber te ontgoochelen.

Dus betaal ik liever stukken meer voor verzorgde boeken via verzorgde levering dan te kiezen voor de goedkope multi-national.

 

Link naar reactie

Ik heb bij respectabele verkopers op het internet nog geen beschadigde boeken ontvangen. De Poort, Black&White, Stripweb/BDWeb,... dat zijn allemaal ondernemingen die niet beknibbelen op karton en bubblewrap. Bij Amazon koop ik niet. Het is mijn werk niet om de rijkste mens ter wereld nog vetter te mesten.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Minste deukje is al genoeg. Maar ook bij respectabele verkopers heb ik al boeken ontvangen met deuken, ezelsoren, enz. , ondanks de goede verpakking. Heb de indruk dat sommigen al eens iets proberen bij sporadische klanten. Die zijn ook een stuk lastiger om dan terug te sturen. Bijgevolg rijd ik tegenwoordig gewoon naar de winkel in kwestie en kan ik zelf een goed exemplaar eruitzoeken. Die ene rit is beter voor het milieu dan dat je hetzelfde boek steeds maar heen en weer moet sturen tot het goed is 😋

Link naar reactie

Onlangs verscheen ergens een column van een boekhandelaar die een klant in de winkel had die probeerde korting te krijgen omdat er van één pagina een hoekje was omgebogen. Hij heeft natuurlijk niet toegegeven.

 

Zelf had ik eens een klant die klaagde dat er een scheur in het boek zat, wat je niet op de foto kon zien. Het klopte. Op de plaats waar het schutblad overgaat van het boekblok naar het achterplat, was er een scheur van boven naar onder. Het achterplat was dus niet meer verbonden met het boekblok, en de scheur had de rand van het boekblok gevolgd. Het schutblad was trouwens gewoon wit papier, geen speciale tekening of zo.

Hij kwaad.

Het probleem was er inderdaad, maar ik was het vergeten.

 

Een andere klant betaalde veel meer voor boeken met zwaar beschadigde voorpagina's en omslagen (geen strips), en hij was juist erg opgetogen omdat het historische stukken waren.

 

Zo zie je maar.

Sommigen hopen altijd er een slaatje uit te slaan, anderen niet.

Wie korting vraagt is niet noodzakelijk wei geen geld heeft. Ook iets om te onthouden.

 

Maar verder vind ik het erg moeilijk om iets over de staat te zeggen. Zoals: een deukje in de rug. Ja, zo staan er tig boeken in de boekhandel. Dus erover zeuren als ze 2de-hands zijn omdat er zo'n deukje in zit, vind ik ook overdreven.

Het is moeilijk om de grens te trekken.

Link naar reactie
On 9/14/2022 at 5:38 PM, Peter Motte said:

Onlangs verscheen ergens een column van een boekhandelaar die een klant in de winkel had die probeerde korting te krijgen omdat er van één pagina een hoekje was omgebogen. Hij heeft natuurlijk niet toegegeven.

 

Zelf had ik eens een klant die klaagde dat er een scheur in het boek zat, wat je niet op de foto kon zien. Het klopte. Op de plaats waar het schutblad overgaat van het boekblok naar het achterplat, was er een scheur van boven naar onder. Het achterplat was dus niet meer verbonden met het boekblok, en de scheur had de rand van het boekblok gevolgd. Het schutblad was trouwens gewoon wit papier, geen speciale tekening of zo.

Hij kwaad.

Het probleem was er inderdaad, maar ik was het vergeten.

 

Een andere klant betaalde veel meer voor boeken met zwaar beschadigde voorpagina's en omslagen (geen strips), en hij was juist erg opgetogen omdat het historische stukken waren.

 

Zo zie je maar.

Sommigen hopen altijd er een slaatje uit te slaan, anderen niet.

Wie korting vraagt is niet noodzakelijk wei geen geld heeft. Ook iets om te onthouden.

 

Maar verder vind ik het erg moeilijk om iets over de staat te zeggen. Zoals: een deukje in de rug. Ja, zo staan er tig boeken in de boekhandel. Dus erover zeuren als ze 2de-hands zijn omdat er zo'n deukje in zit, vind ik ook overdreven.

Het is moeilijk om de grens te trekken.

Staat is inderdaad iets persoonlijks. Wat veel verkopers als nieuwstaat omschrijven beschouw ik eerder als gewoon goed. Nieuwstaat bestaat mijns inziens ook gewoon niet. En het kan inderdaad voorkomen dat je iets verkoopt waar toch iets aan is dat je niet gemerkt hebt. Hoe je er achteraf mee omgaat is wat telt. En je moet ook redelijk blijven, als ik zeg een deuk bedoel ik ook echt een deuk. Veel hardcovers hebben hier en daar kleine indrukken die ook al in de winkel aanwezig zijn, maar ik denk dat je daar niet rond kan. Die dingen zijn ook gewoon fragiel.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gedeeltelijk off-topic maar ik vind dat de post tegenwoordig minder betrouwbaar is geworden. Vroeger stuurde ik post naar Amerika en Frankrijk (o.a.) en dat kwam altijd aan. Onlangs stuurde ik een pakketje naar mijn zus en dat is drie weken later nòg niet aangekomen. Ook stuurde ik eens een tekening naar mijn tante in Brussel en dat kwam terug bij mij. Een pakket met de eerste integrale van Sammy (gestuurd door Raoul Cauvin) werd gewoon aan de deur gezet! Ook de Spirou is enkele keren zoekgeraakt maar gelukkig doet de abonnementsdienst daar nooit moeilijk over.

Toch spijtig dat je niet meer honderd procent op de post kan vertrouwen.

Link naar reactie
1 uur geleden, cartoonesk zei:

Ook de Spirou is enkele keren zoekgeraakt maar gelukkig doet de abonnementsdienst daar nooit moeilijk over.

 

Dat is een van de redenen dat ik mijn abo niet het verlengd. Ik vond het vreselijk genant om bijna elk jaar rond nieuwjaar te moeten vragen waar mijn Spirou bleef.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...