Ga naar inhoud

Clifton


cinco

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Van Rodrigue heb ik dit album van Doggyguard, wat ik beschouw als in de oorspronkelijke, meer originele, tekenstijl van hem. Zijn Cliftons ken ik voorlopig niet en zijn Dommels, daar ben ik nooit aan begonnen (ik schrijf hier zelden negatief over stripauteurs maar Dommel is alleen Dommel als hij door Dupa getekend is maar dat is persoonlijk...). Wel eens uit nieuwsgierigheid een boekje van Dommeltje gekocht.

 

rodrigue.jpg

dommeltje album.jpg

Link naar reactie
Op 19/1/2023 om 12:27, cinco zei:

 

Dat album verschijnt 1 februari in het Nederlands.

 

afbeelding.png.db49c7867317ea43a7ff35224e3da932.png

Ik heb het ondertussen gekocht. Ook al was het deel ervoor dat recent ook vertaald werd een dieptepunt in de reeks (nochtans met een scenario van De Groot) en was ik van de twee andere Rodrigues albums ook niet echt onder de indruk. Maar ja, het blijft toch Clifton, een van de weinige reeksen die ik volledig heb.

Link naar reactie
14 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik vond het gek/grappig dat zijn snor tijdens de Macherot-periode ineens veranderde. :) 

Niet alleen zijn snor, ook zijn wenkbrauwen. Eigenlijk veranderde Macherots tekenstijl  behoorlijk bij ieder verhaal.

 

Het begon met een typische losse, nonchalante stijl. De stijl waar Macherot bekend voor is.

afbeelding.thumb.png.a9bc1162b5827ed80478b5a71e80f055.png

 

daarna werd het een strakkere, heel typische jaren '60 stijl. Zie ook de strips van Berck uit die periode. En een hele rits tekenfilms uit die tijd.

 

afbeelding.thumb.png.1bc982490c2322664cd40dcc9a04d771.png

 

afbeelding.thumb.png.4f7b462d2d241ca54274b200ffe73fd5.png

 

Bob De Moor had bij zijn Barelli-reeks ook een album waarin hij plots zijn tekenstijl aanpaste aan de hippe tekentrend van het moment.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Maar ja, het blijft toch Clifton, een van de weinige reeksen die ik volledig heb.

 

Ik heb er in de jaren '90 gelezen.

Als ik me correct herinner, dan waren de albums die Bédu zelf schreef wat serieuzer van aard.

De lichaamsproporties van de personages waren in die periode ook realistischer.

 

afbeelding.png.709f31a2b737e482009e08894e664c8c.png

 

Vergelijk de Clifton op de vierde integrale met die van de vijfde en je merkt dat verschil.

 

afbeelding.png.e96a867fd667e01dba33045541a27cbc.pngafbeelding.png.5851b067160ff7014cf1b34f18a7269d.png

 

Vanaf Matoutou-Falaise is Bédu de ogen ook kleiner gaan tekenen, eveneens een verandering die bijdroeg aan een meer realistische verschijning.

 

afbeelding.png.ae4620a073231987430d9b3f436cb223.png

 

@TDPB Wat vind je van die Bédu-albums in de tweede helft van zijn Clifton-periode?

Want ik zit nog te twijfelen of ik die vijfde integrale ga meepikken of niet.

Het tekenwerk was alvast heel sterk onder Bédu, maar ik weet niet meer hoe de reeks toen inhoudelijk was.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
41 minuten geleden, cinco zei:

 

@TDPB Wat vind je van die Bédu-albums in de tweede helft van zijn Clifton-periode?

Want ik zit nog te twijfelen of ik die vijfde integrale ga meepikken of niet.

Het tekenwerk was alvast heel sterk onder Bédu, maar ik weet niet meer hoe de reeks toen inhoudelijk was.

 

Zoals je zelf zegt: het werd wat serieuzer van aard. Wat meer James Bond ook qua sfeer. Heel mooi getekend allemaal, en op zich is er ook niets mis met de verhalen, maar het zijn niet de albums die ik zou nemen om te herlezen. Dat blijven toch de Turk-De Groot albums (vanaf hun vierde verhaal zo ongeveer) en eventueel de Bedu-De Groot verhalen.

Link naar reactie
  • 4 months later...
1 uur geleden, cartoonesk zei:

Ik denk het wel. Het is een ander soort verhalen. Ook vind ik dat Clifton wat ouder (vermoeid) lijkt. Bij De Groot zat er ook een deel slapstick in, zou je kunnen zeggen, denk maar aan Een panter voor de kolonel (mijn favoriet).

Ik had het gevoel dat Zidrou het wat meer van de dialogen moet hebben.

 

Net vorige week nog het laatste album gelezen dat Rodrigues helemaal alleen had gemaakt. Dat scenario viel best mee. Een beetje vergelijkbaar met de albums die Bedu maakte.

Maar het album dat Rodrigues en De Groot samen schreven (waarin Clifton in de tijd reist) was verschrikkelijk. Een echt dieptepunt van de reeks.

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 5 weeks later...

Rare jongens die Britten 😉

( heaven is where the humor is british, en allée de tekeningekes gemaakt zijn door de Belgen of franken)

(Maar mogen ook Hollanders of Italianen zijn. Hoewel er toch ook wat Britse grootmeesters in de schilderkunst zijn.)

kunst trekt zich niet veel aan van grenzen, gelukkig maar. 

Stel je voor. 🤔

 

31202663-38AB-4049-B0E8-5C7366FA5EBF.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik heb de nieuwste Clifton van Turk en Zidrou gelezen. Ik vond het erg goed! Veel grappen en spannend. Ik kan niet veel over het verhaal vertellen, op pagina 2 begint de plot of intrige namelijk al meteen!

Ik vind de tekeningen van Turk hier prachtig. Ik weet niet zoveel van zijn tekentechniek maar ik weet dat hij ondertussen met de computer inkt, zonder dat dat opvalt. Wel vermoed ik dat Turk met deze techniek meer details in zijn tekeningen kan aanbrengen. De vele nevenpersonages in de gedetailleerde decors zijn heel geslaagd.

Tevens komen er personages uit eerdere verhalen in voor.

 

clifton album.jpg

Link naar reactie
4 uren geleden, cartoonesk zei:

 ik weet dat hij ondertussen met de computer inkt, zonder dat dat opvalt.

Hier moet ik je toch tegenspreken. Het valt wel degelijk op. Zijn lijndikte is namelijk soms storend inconsequent. Soms veel te dik bij de close-ups en veel te dun bij de details in de achtergrond, die soms te klein getekend zijn (wat typisch is als tekenaars onbeperkt kunnen inzoomen op hun tekeningen).

Maar verder is het nog steeds allemaal heel goed getekend, Turk blijft ondanks zijn leeftijd een goede tekenaar.

 

AVT_Turk_2900.webp.33393e2ca3dbc9c6832fe4d6e862aa40.webp

Link naar reactie
18 uren geleden, TDPB zei:

Hier moet ik je toch tegenspreken. Het valt wel degelijk op. Zijn lijndikte is namelijk soms storend inconsequent. Soms veel te dik bij de close-ups en veel te dun bij de details in de achtergrond, die soms te klein getekend zijn.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb dat wel degelijk opgemerkt maar het valt minder op dan bij sommige andere strips (vind ik). Bv. bij Laudec's Cédric, waar alle lijnen nu even dik zijn. Niet dat dat niet mooi is maar het verschil met vroeger is duidelijker dan bij Turk, wiens zelf ontworpen digitale penseellijn bijna dezelfde is als zijn penseel(of pen)lijnvoering voorheen.

Bij andere strips in bv. Spirou (door veelal jonge tekenaars) is het toch vaak duidelijker met de computer getekend. Delaf's Guust, bv. daar zie ik dat toch wel, als ik het vergelijk met Franquin's Guust.

Ik vind het niet erg als een inktlijn niet perfect is. Misschien vind ik dat zelfs mooi! Groet.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...