Ga naar inhoud

Wie een punt gebruikt aan het einde van een sms- of WhatsApp-bericht, komt agressief en intimiderend over. (??)


cinco

Recommended Posts

Wist ik niet dat een punt nu op die manier geïnterpreteerd wordt.

Ik ben er ook slechts achtergekomen doordat het vermeld werd in de Kiekeboe-hommage van Laura Janssens.

 

En dan verschillende artikels hierover opgezocht om het te verifiëren.

 

https://www.ad.nl/tech/jongeren-vinden-dat-een-punt-gebruiken-in-berichten-agressief-overkomt~a37a8145/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

De Britse krant The Guardian berichtte eerder over het onderzoek, waarna een discussie ontstond. De Britse columnist Rhiannon Cosslett schreef toen op Twitter: ,,Oudere mensen, realiseer je je dat het beëindigen van een zin met een punt in een e-mail gericht aan jongeren abrupt en onvriendelijk overkomt."

Link naar reactie

Oudere mensen ... Zal 't gaan ja. ;)  Ik zie dertigers nog steeds dergelijke mails sturen, twintigers ook eigenlijk.  Dat jongeren een probleem hebben met het juist interpreteren van leestekens is eerder het issue, denk ik.  Ik zie dat bij mijn petekind.  "Jongere mensen, realiseer je je dat het gebrek aan leestekens voor verkeerde interpretaties en verwarring zorgt, het komt slordig en lui over."

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Een punt klinkt inderdaad bot, kortaf, dwingend, passief agressief...

 

Ik ben 25 en ik kan je zeggen dat deze regel al minstens sinds eind jaren 2000 toegepast wordt. Vroeger op MSN en via sms, nu inderdaad via Messenger en WhatsApp. Ik had dat toen van oudere tieners geleerd (dus nu dertigers).

 

Dit doet me denken aan hoe we in Vlaanderen twee manieren hebben om ja uit te spreken.

 

Ja (korte a) = neutraal antwoord (negatieve equivalent: nee)

 

Ja. (lange aa) = dwingender (negatieve equivalent: neen.)

Link naar reactie
Zojuist, Red Arrow zei:

Een punt klinkt inderdaad bot, kortaf, dwingend, passief agressief...

 

Ik ben 25 en ik kan je zeggen dat deze regel al minstens sinds eind jaren 2000 toegepast wordt. Vroeger op MSN en via sms, nu inderdaad via Messenger en WhatsApp. Ik had dat toen van oudere tieners geleerd (dus nu dertigers).

 

In Vlaanderen is er ook een verschil in uitspraak bij ja en nee.

 

RelievedFearfulBlackfootedferret-max-1mb

 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Red Arrow zei:

Een punt klinkt inderdaad bot, kortaf, dwingend, passief agressief...

 

Ik ben 25 en ik kan je zeggen dat deze regel al minstens sinds eind jaren 2000 toegepast wordt. Vroeger op MSN en via sms, nu inderdaad via Messenger en WhatsApp. Ik had dat toen van oudere tieners geleerd (dus nu dertigers).

 

 

Maar nu heb je 't gewoon over zogenaamde SMS-taal.  Dat is geen regel, right?  Messenger, WhatsApp, dat zijn geen mails.  Daar gebruik ik ook niet altijd een punt, tenzij de tekst anders onduidelijk begint te worden.  Via die weg stuur je in de meeste gevallen naar vrienden, familie, (online) kennissen, etc.

 

Maar verder?  Ik kan je zeggen dat ik dat in mails, waar het in dit artikel over ging, nog nooit of te nimmer heb meegemaakt dat iemand steevast zonder een punt aan het eind van diens zinnen eindigt.  En dat bij alle leeftijden.  Tenzij, en dat vind ik nu niet grappig, het een boze mail is ... dan verdwijnen zowat alle leestekens.  Behalve een reeks uitroeptekens in combinatie met herhaaldelijke vraagtekens. :)

 

Goed, van de andere kant bekeken dan ... het niet gebruiken van punten, dat komt onbeleefd over.  Ik voel mij voor 't eerst oud terwijl ik dit typ.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Wist ik niet dat een punt nu op die manier geïnterpreteerd wordt.

Ik ben er ook slechts achtergekomen doordat het vermeld werd in de Kiekeboe-hommage van Laura Janssens.

 

En dan verschillende artikels hierover opgezocht om het te verifiëren.

 

https://www.ad.nl/tech/jongeren-vinden-dat-een-punt-gebruiken-in-berichten-agressief-overkomt~a37a8145/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

De Britse krant The Guardian berichtte eerder over het onderzoek, waarna een discussie ontstond. De Britse columnist Rhiannon Cosslett schreef toen op Twitter: ,,Oudere mensen, realiseer je je dat het beëindigen van een zin met een punt in een e-mail gericht aan jongeren abrupt en onvriendelijk overkomt."

Zo'n toeval dat je dit nu aankaart.  

Ben een boek aan het lezen over 100 zaken die min of meer verdwenen door het internet...
Een hoofdstuk ging over een punt op het einde van een zin... Dat had ik niet verwacht.
Blijkbaar is het punt op het eind van een zin een teken van agressie.  Je moet enthousiasme en blijdschap tonen door je zinnen met een uitroepteken te eindigen...

Nu weet ik waarom iedereen naar me roept in Teams of Whatsapp.

https://www.hln.be/wetenschap/jongeren-vinden-dat-een-punt-gebruiken-in-berichten-agressief-overkomt~a37a8145/

Link naar reactie

Precies, ik ervaar een uitroepteken als bevelend.  Of te interpreteren als: "Zo is het en niet anders, OK!"  Iets als "Ga je nu mee!?!!" zie ik als geërgerd, ongeduldig of aanvallend.  Maar het zou enthousiasme kunnen zijn?

 

Ik begin in dat geval meer en meer te begrijpen waarom er zo vaak ruzies ontstaan bij SMS-verkeer. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
17 uren geleden, Koen Claeys zei:

Zo'n toeval dat je dit nu aankaart.  

Ben een boek aan het lezen over 100 zaken die min of meer verdwenen door het internet...
Een hoofdstuk ging over een punt op het einde van een zin... Dat had ik niet verwacht.
Blijkbaar is het punt op het eind van een zin een teken van agressie.  Je moet enthousiasme en blijdschap tonen door je zinnen met een uitroepteken te eindigen...

Nu weet ik waarom iedereen naar me roept in Teams of Whatsapp.

https://www.hln.be/wetenschap/jongeren-vinden-dat-een-punt-gebruiken-in-berichten-agressief-overkomt~a37a8145/

 

Volgens mij is dat allemaal dikke onzin dat in boeken staat van nitwits die wanhopig op zoek zijn naar een inkomen en daarom de indruk wekken dat ze Belangwekkende Nieuwe Trends Hebben Ontdekt DIe Je Moet Volgen Anders Ben Je Een Ouwe Zak En Om Geen Ouwe Zak Te Zijn Moet Je Dus Die Boeken Met De Belangrijke Nieuwe Trends Kopen (die volgend jaar al hopeloos verouderd zijn, maar DAT schrijven ze natuurlijk niet met hoofdletters).

Raus met die rommel!!! (Jommeke-stijl)

Link naar reactie
22 hours ago, esteban² said:

Maar verder?  Ik kan je zeggen dat ik dat in mails, waar het in dit artikel over ging, nog nooit of te nimmer heb meegemaakt dat iemand steevast zonder een punt aan het eind van diens zinnen eindigt.  En dat bij alle leeftijden.  Tenzij, en dat vind ik nu niet grappig, het een boze mail is

over emails ging het mbt die comedian. Die maakte er een grapje van. Emails zijn gewoon onderheving aan normale gang van zaken.

 

Whatsapp/sms etc dus niet. En dat klopt... doe ik allang niet meer. En als 49-jarige vind ik dat geen probleem.

Zijn de berichtjes langer dan 1 zin, dan wel weer :)

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
22 uren geleden, esteban² zei:

 

Maar nu heb je 't gewoon over zogenaamde SMS-taal.  Dat is geen regel, right?  Messenger, WhatsApp, dat zijn geen mails.  Daar gebruik ik ook niet altijd een punt, tenzij de tekst anders onduidelijk begint te worden.  Via die weg stuur je in de meeste gevallen naar vrienden, familie, (online) kennissen, etc.

 

Maar verder?  Ik kan je zeggen dat ik dat in mails, waar het in dit artikel over ging, nog nooit of te nimmer heb meegemaakt dat iemand steevast zonder een punt aan het eind van diens zinnen eindigt.  En dat bij alle leeftijden.  Tenzij, en dat vind ik nu niet grappig, het een boze mail is ... dan verdwijnen zowat alle leestekens.  Behalve een reeks uitroeptekens in combinatie met herhaaldelijke vraagtekens. :)

 

Goed, van de andere kant bekeken dan ... het niet gebruiken van punten, dat komt onbeleefd over.  Ik voel mij voor 't eerst oud terwijl ik dit typ.

Inderdaad, deze "regel" geldt niet buiten chatcontext (sms, Whatsapp, Messenger, Skype, (MSN)...). Het geldt zelfs niet op Facebook of op Reddit, laat staan in een email. Zo staat het ook in het artikel:

Quote

Bij een lang tekstbericht met verschillende zinnen na elkaar, is het iets helemaal anders. Dan wordt het punt gebruikt om de zinnen af te sluiten en structuur aan te brengen in de tekst.

 

Ik heb het even gecheckt en mijn vader (64 jaar) houdt zich ook keurig aan deze regel. Keurig overal de juiste interpunctie in emails, niet op Whatsapp.

 

Het zou vroeger trouwens vervelend zijn geweest, moest een zin op een punt eindigen, want hoe las je dan de smileys?

Link naar reactie

Ik sta daar niet bij stil en gebruik in alle media een punt waar dat hoort. Zeker ga ik dat niet veranderen  voor één of andere modetrend. Ik communiceer normaal ook niet met allerlei "snotjongelen", dus dat scheelt wel.  Maar in het sporadische geval dat het eens zou gebeuren moeten ze mijn schrijfwijze maar aanvaarden. "punt" "punt" "punt" "punt"

Link naar reactie

Jongeren vinden een punt agressief overkomen? Wel, jongeren kunnen mijn rug op. Bij mij beginnen m'n nagels langer te worden en m'n haar te groeien telkens ik van die halve zinnen, afgekapte woorden en optionele interpunctie tegenkom. Zelfs in professionele omgevingen is het tegenwoordig blijkbaar normaal geworden dat je zo schrijft. Vorige week nog een mailtje van onze afdelingsleider (dat moet zo'n drie, vier niveau's boven mij zijn) om te zeggen dat we een goeie job hadden gedaan. Drie schrijffouten en een schrijnend gebrek aan interpunctie, die mail. Ik ben even moeten gaan koffiedrinken...

Link naar reactie
49 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Als de zin eindigt met een smiley, zet je dan nog een punt

Dat deed vroeger niemand omdat er geen emoji's waren en het punt dan botst met de leestekens van de smiley. Nu zijn er wel emoji's en kan je dus eventueel wel een punt zetten, maar dat doet niemand omdat niemand het zo gewoon is. Om diezelfde reden zetten veel mensen spaties rond emoji's, zoals bijvoorbeeld in de zin hieronder.

 

De lachende smiley ( :) ) maakt passief agressieve tekst nog erger.

 

Ga weg. :)

Fuck you. :)

Ik haat u. :)

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

Deze standaard-smiley wordt door sommigen ook als passief-agressief geïnterpreteerd.🙂

 

1958838390_Screenshot2022-10-11at19-28-08EmojipediaopTwitter.thumb.png.fcb91b59150635708644315369170568.png

 

Dat heb ik eens meegemaakt, inderdaad.  Iemand die vond dat ik hem niet serieus nam door die smiley ... wat compleet absurd lijkt in mijn hoofd, want bij voor mij benadrukte het net dat ik mij kon vinden in wat hij voorstelde, ik zie het als vriendelijkheid.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
13 minuten geleden, esteban² zei:

 

Dat heb ik eens meegemaakt, inderdaad.  Iemand die vond dat ik hem niet serieus nam door die smiley ... wat compleet absurd lijkt in mijn hoofd, want bij voor mij benadrukte het net dat ik mij kon vinden in wat hij voorstelde, ik zie het als vriendelijkheid.

 

Het is psychologisch.

Ik heb er even over nagedacht en eigenlijk glimlachen mensen het meeste bij oppervlakkige ontmoetingen of vormen van beleefdheid. En meestal is dat dan niet gemeend en gewoon een toepassing van een gedragscode.

Dus wordt die smiley daar onbewust aan gelinkt.

 

En die originele smiley van de jaren '80 was ook nooit bedoeld als een vorm van communicatie maar was gewoon onderdeel van een rage in scholen.

afbeelding.thumb.png.20cdb0811e66da3c9bce5fbcc479fc10.png

 

Link naar reactie

Ik kan mij voorstellen dat het sarcastisch kan overkomen, als de voorafgaande zin zich daartoe leent, dat wel.  Misschien denken mensen doorgaans gewoon veel te veel na bij alles, dat kan ook.  Zoeken ze (onbewust) te veel achter dingen.

 

Ah, de tijd van de New Beat Smileys om op te spelden ... Wie had ze niet als kind / tiener back then? 😎 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 hours ago, cinco said:

 

Het is psychologisch.

Ik heb er even over nagedacht en eigenlijk glimlachen mensen het meeste bij oppervlakkige ontmoetingen of vormen van beleefdheid. En meestal is dat dan niet gemeend en gewoon een toepassing van een gedragscode.

Dus wordt die smiley daar onbewust aan gelinkt.

 

En die originele smiley van de jaren '80 was ook nooit bedoeld als een vorm van communicatie maar was gewoon onderdeel van een rage in scholen.

afbeelding.thumb.png.20cdb0811e66da3c9bce5fbcc479fc10.png

 

I lived it :)

buttons, shirts, agenda's....

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 12/10/2022 om 01:29, esteban² zei:

Wie had ze niet als kind / tiener back then? 😎 

 

 

Ik niet. Once a metalhead, always a metalhead. Al wist ik toen (eind jaren '80?) nog niet echt dat ik er een was. Maar ik wist heel zeker dat dance, new beat en alle andere vormen van elektronische muziek zeker niet mijn ding waren.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...