Ga naar inhoud

Wat is een stripbeurs?


Recommended Posts

ik vraag me af, wat een stripbeurs nu eigenlijk is. Wat het voor eenieder is....

 

Rijswijk, Breda, Kampen, Knokke... dat vind ik leuke events en de naam "stripbeurs" of "stripfestival" wel waard.

Maar is dan een omgebouwd buurthuis of een zaaltje van de plaatselijke basisschool dan ook een "stripbeurs"?
Wanneer is het de moeite waard om te gaan voor eenieder?

Nu heb ik in mijn regio helemaal NIETS van die kleinere beursjes, dus áls ik al rij, dan is het niet naar een Jette of Wilrijk ofzo maar pak meteen Breda of FACTS, maar hoe kijken JULLIE daar tegenaan?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

De 'oud-papier'/bananendozen-beurzen hebben volledig recht van spreken. Beursjes zoals Hasselt zijn leuk om een uurtje langs te gaan, maar ze werken echt lokaal. Ik zie me geen 200 km rijden om naar zo'n beurs te gaan.

Het brede aanbod aan beurzen maakt het juist leuk. Het is meer vrij en minder 'product' dan een Con. Of je nu naar Facts gaat, of naar een con in Keulen. Dat is vrij ver gelijk.

 

Geef me dus maar

- Gezellige, familiale Beurzen :  Breda en Eindhoven 

- Top Dédi-Beurzen :  Hanret

- Dorpsfestival beurzen : Conternes

- Luxe  Beurzen : Croisiere BD, Festival Palma

- Beurzen op het strand :  BD Plage, Dieppe

-Beurzen (of events) met goede strips, eten en lekker bier :  Ronse

- Snuisterbeurzen voor verzamelaars : Hasselt, Sint-Truiden, Lys-Lez-Lannoie

en spektakelbeurzen :  Fête de la BD, Saint-Malo

 

 

Wat je wel ziet, is binnen de eigenheid van elke beurs, een verschil tussen een goede organisatie en een slechte.

 

 

 

Link naar reactie
2 hours ago, Ambreville said:

een verschil tussen een goede organisatie en een slechte.

dat zal zeker :)

spektakelbeurzen? Wat zijn dat?

Ik moet zeggen dat de meeste voorbeelden die je noemt, ik nog nooit heb gehoord of gezien.
Ik ken enkel Knokke, Breda, Veldhoven, Rijswijk (1 keer), en FACTS. En Comic Action (Spiel Essen) ook wel.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
23 minutes ago, Richard Boom-vavavoom said:

spektakelbeurzen? Wat zijn dat?

De supergrote, waar de uitgevers driver zijn en dus ook mikken op media en spektakelwaarde. Dat is een kort lijstje met de terugkeer van Fête de la BD, Angoulème en Saint-Malo.

 

De cons zoals Facts heb ik zelfs niet meegeteld omdat de vraag over stripbeurzen ging. 

Ik vertrek wel vanuit Belgisch Limburg. Dat ligt goed centraal voor Vlaanderen, NL, Wallonie en Frankrijk. In Duitsland heb ik gewoonweg nog nooit zin in gehad.

 

 

 

Link naar reactie
41 minutes ago, Ambreville said:

De supergrote, waar de uitgevers driver zijn en dus ook mikken op media en spektakelwaarde. Dat is een kort lijstje met de terugkeer van Fête de la BD, Angoulème en Saint-Malo.

aha. okay... ik denk dat mijn interesse dan niet genoeg ligt in het stripgebeuren... of ik ben verwend door jaren achter de Artist Alley van FACTS, dat kan ook :)

 

Maar Angeloume ken ik van naam idd wel en dat schijnt enorm te zijn. Misschien dat ik dat ooit eens (voor de fun) ga doen, als een soort bucket list of zo

 

PALMA (mallorca denk ik?) lijkt me ook waanzinnig. En LUCCA is er dan ook nog... al is dat mega-enorm, zo denk ik

 

 

 

Quote

Ik vertrek wel vanuit Belgisch Limburg.

ik zit in dat ándere Limburg :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Knokke is een dedi-beurs, maar je hebt ook Gooik (zeer klein), Geraardsbergen (rond maart) en Brugge (komt er aan op 11/11).

 

Verzamelaarsbeurzen krijgen ook soms het bezoek van een gerenormeerde tekenaar (Paolo Grella komt naar Sint-Truiden op 6/11).

 

Comiccon doe ik niet meer, ik deed ooit Facts, German Comiccon Berlin en London Comiccon (en die laatste was de spreekwoordelijke druppel op 29/02/2020: de interesse van het publiek voor tekenaars en auteurs zakte steeds verder weg (ook andere uitgevers ervaarden dat).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

is wellicht ook persoonlijk. Mijn lancering van Sisterhood op FACTS was geweldig.
En als ik artiesten als Coco zie, met megarijen op FACTS, dan is dat ook een fijn signaal.
London wil ik ook ooit eens proberen, for fun :)


Maar goed... we zien wel wanneer :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik hou het grotendeels even op gebeurtenissen, waar ik zelf ooit ben geweest.


In mijn beleving vind ik Breda, Fete de la BD, Haarlem, Contern, Angouleme en Rijswijk stripfestivals, vrij toegankelijk en gericht op verkoopstands en uitgeverijen/tekenaars.

 

Knokke, Andenne en waarschijnlijk ook Hanret vind ik meer een tekenaars beurzen, echt gericht op dedies, niet echt een festival met andere activiteiten.

 

Al die kleinere dorpsevenementen/markten (vooral Vlaanderen), lijken mij leuk voor de plaatselijke bevolking of super super fanatieken, maar daar kom ik nooit, maar wat ik er van voorbij zie komen is het vaak hetzelfde groepje tekenaars en bezoekers.

Dan heb je nog (wat grotere) stripmarkten als Gouda, Zwolle, Kampen........wat plaatselijker en vrij veel verkoopstands naast een beperkt aanbod tekenaars.......zeker leuk als het bij je in de buurt is. Gouda is altijd een van mijn favorieten (waarschijnlijk omdat het zo dichtbij is...haha).

 

Croisiere, Palma en gelijksoortige kleinere initiatieven zijn geen beurzen of festivals te noemen, er is geen vrije toegang en er zijn geen stands, deze vallen onder Meet & Greet. 

 

Comic Cons zijn echt grotere events (met heel veel bezoekers), maar daar speelt de strip geen vooraanstaande rol.

 

Dus in mijn optiek heb je stripfestivals, beurzen vooral gericht op dedies, stripmarkten (klein en groot) en Meet & Greet events. Daarnaast de Comic Cons, welke voor 95% zijn gericht op ander publiek. Persoonlijk vermaak ik mij daar vaak en dan is een combi met wat leuke tekenaars zeker een grote pre.

 

 

Link naar reactie

Dit is mijn top:

- boekenbeurs Antwerpen: sommige tekenaars van standaard uitgeverij zie je anders nooit, ook zie je daar een veel breder publiek dan enkel dedi jagers

- Knokke: voor de tekenaars en aan de zee (leuk voor familieleden die mee zijn)

- Middelkerke: aan de zee en breder publiek

- Aalst: hier heb ik persoonlijk al het meest gevonden voor in de verzameling

Link naar reactie
10 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

Nu heb ik in mijn regio helemaal NIETS van die kleinere beursjes, dus áls ik al rij, dan is het niet naar een Jette of Wilrijk ofzo maar pak meteen Breda of FACTS, maar hoe kijken JULLIE daar tegenaan?


Dit valt te bezien wat je zelf verwacht. De betekenis van een Stripbeurs kan vrij ruim zijn zoals ook door Ambreville aangehaald. Ga je voor de tekenaars of toch eerder om je collectie strips aan te vullen?

 

Persoonlijk doe ik enkel Nederlandstalige beurzen (in de buurt). 
Zelf ben ik de Franse taal niet machtig genoeg om een lange rit naar Frankrijk (of Wallonië) te maken in combinatie met Franse albums die je moet aanschaffen om een dedicace te verkrijgen. 

Link naar reactie
13 hours ago, Flow_ said:

Ga je voor de tekenaars of toch eerder om je collectie strips aan te vullen?

goede vraag.

Ik ken niet genoeg europese tekenaars of ik word niet genoeg enthousiast over strips of ik vind dedi's niet zo leuk omdat ik enkel mummies wil :)

 

Dus ik denk ALS ik de deur uitga, dat ik dan inderdaad me wel MOET focussen op OF een stripbeurs waar ik mensen ken of zou kunnen kennen (Kampen bv met coco, rienties, kenny, kimmi)  DANWEL een beurs die inderdaad méér biedt dan enkel dozen en tekenaars. Dus dan zit je al snel in Breda of Valkenswaard/veldhoven. Of FACTS dus

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

tja wat maakt een stripbeurs goed, voor mij is dat de grote van de beurs en de hoeveelheid comics, ik ga niet voor de tekenaars en ook niet voor de beeldjes en dergelijke, goede beurzen voor mij zijn Breda, Rijswijk en eindhoven

 

Utrecht en dergelijke comic-cons sla ik al snel over omdat de intree voor het gene wat ik zoek nogal hoog is, vind ik.

ik geef vaak bijna €100,- aan comics uit op een beurs en als ik dan ook nog meer als €15 aan intree moet betalen dan wordt het mij te veel. Parkeergeld en benzine komt er vaak ookal bij.....

 

maar soms zijn kleinere beurzen ook wel leuk zoals in Berlicum https://www.facebook.com/profile.php?id=100069872806381 of Geekstravaganza in rotterdam https://www.facebook.com/Geekstravaganza, vooral geekstravaganza is niet alleen wel leuk omdat er geen intree is maar ook omdat daar niet direct echte handelaren en geen uitgevers staan geloof ik, maar puur echte liefhebbers, ik ga meestal toch niet echt voor nieuwspul, want als ik nieuwspul wil dan ga ik wel naar de winkel :P

Link naar reactie

.

Ik ben vooral tekenaar gericht en ik vind het jammer dat de variatie, van beurzen, minder is geworden.

Vroeger, in het Turfschip, kwamen regelmatig 1 a 2 bijzondere artiesten (vaak internationaal).

De (Internationale) namen die je tegenwoordig ziet zijn vaak dezelfde namen, of niet echt bekend.

 

Comic-cons is het vaak te druk (met niet strip/ comic gerelateerde bezoekers ..cosplay en gamers) en uitverkocht, voor de complete guestlist bekend is.

Al komen hier (soms) wel grote namen, vind ik dit chaotische en onpersoonlijke beurzen.

 

Kleine stripbeurzen als Deventer,  of Zwolle zijn (na mijn mening) veel gezelliger en ook fijner om dedi's te scoren.

 

Het verdwijnen van de Kunststripbeurs vind ik echt jammer.  Dit was een super leuke beurs met veel variatie  ..een keer iets anders.

Hopelijk komt deze ooit weer terug!

Link naar reactie

Antwoord op de eerste vraag wat is een stripbeurs.

Ik vind elke beurs, van buurthuis die de lokale stripmaker laat signeren , met een paar kraampjes tot de andere uiterste de Comic-cons een stripbeurs.

En elke beurs van klein tot groot heeft een doelgroep en is ook dus belangrijk voor de stripwereld.

Toen ik klein was ging ik ook voor het eerst naar een goedbedoelde strip-buurthuis-beurs.

Dat was dichtbij en laagdrempelig, maar je was toen een kind en je keek je ogen uit.

Helaas die periode ben ik voorbij, daar ga ik niet meer heen of ik moet door iemand uitgenodigd worden die ik ken.

(Dat gebeurd ook wel eens).

Mijn stripboekenbeurzen waar ik tegenwoordig naar toe gaat: Strip op de markt (Gouda), Oost Nederlandse stripbeurs (Deventer), Kampen stripfestival, De stripdagen (Rijswijk), Haarlem Stripdagen en Stripfestival Breda.

En vroeger Stripfestijn op het Scheffersplein, Turnhout en Brabants stripspektakel (Allen R.I.P.!  😫)

Dutch Comic-con ben ik ook een aantal keren geweest (Met en zonder De Stripdagen), maar dat is niet mijn soort stripbeurs.

Helemaal niet mijn ding, maar ik ook die heeft een doelgroep en ik ben ook blij dat die ook bestaan!

Ik wil wel nog eens een keer, voor de grap,naar Comic-Con International: San Diego.

Maar ik ben dan bang , dat me dat ook tegenvalt.

Ik ben geen persoon die in de rij gaat staan voor een Dedi en ik ben ook niet echt geïnteresseerd in bijzondere exotische stripmakers.

Ik ben meer van de Nederlandse en Vlaamse stripmakers.

Vaak kan je bij hun, leuke en mooie originelen kopen voor een schappelijke prijs

Het mooie is dat je  bij Strip op de markt (Gouda), Oost Nederlandse stripbeurs (Deventer), Kampen stripfestival ook de gelegenheidsverkopers ziet staan , die je vaak niet op andere beurzen ziet.

En die gelegenheidsverkopers hebben vaak ook nog interessante items

en ook op dit soort  beurzen kan je vaak ook nog een praatje maken met de stripmakers.  Wat  ik juist erg leuk vindt.

Bij de grote beurzen zoals Stripdagen, Haarlem Stripdagen en Stripfestival Breda zijn de contacten toch anders, en dan is het meer netwerken.. Zoals nieuwtjes, dingen bespreken etc...

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Johan de Neef zei:

Ik lees al diverse malen hier dat het Brabants Stripspektakel niet meer gehouden zou worden na het overlijden van Patrick. Maar op de site telt de klok nog gewoon af naar de editie van 2023. 

Gaat deze prachtige beurs echt niet meer door, of zijn sommigen te voorbarig in hun conclusie?


De beurs gaat echt niet meer door.  

Quote uit een nieuwsbrief van Het Stripschap:
"Na het overlijden van Patrick van Gelder als organisator van dat evenement was er te weinig animo om het alsnog voort te zetten."
 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Wat ik zover ik weet, komt er geen nieuwe Brabants stripspektakel .

Het was trouwens een publiek geheim dat ze (Patrick en Herman) na de 35e Brabants stripspektakel er mee wilde stoppen.

Ook al hadden beide echt heel veel plezier erin, er ging gewoon te veel tijd en energie in zitten.

Wat ik in de wandelgangen hebt gehoord (geruchten!)

Er zijn mensen die in de gat van de Brabants stripspektakel willen stappen.

Dus m.a.w. een stripbeurs in Brabant willen gaan organiseren, maar die gaat dan weer niet Brabants stripspektakel heten.

Ik zou zeggen "Wordt vervolgd"!

Link naar reactie
On 10/21/2022 at 4:10 PM, Johan de Neef said:

Ik lees al diverse malen hier dat het Brabants Stripspektakel niet meer gehouden zou worden na het overlijden van Patrick.

o echt? Stiekem wel begrijpelijk natuurlijk maar wel heel erg jammer.

On 10/21/2022 at 4:34 PM, dutch lines said:


De beurs gaat echt niet meer door.  

Quote uit een nieuwsbrief van Het Stripschap:
"Na het overlijden van Patrick van Gelder als organisator van dat evenement was er te weinig animo om het alsnog voort te zetten."
 

helder. Ik had het nog niet meegekregen maar logisch is het wel

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
On 10/19/2022 at 2:19 PM, alexmarvel said:

tja wat maakt een stripbeurs goed, voor mij is dat de grote van de beurs en de hoeveelheid comics, ik ga niet voor de tekenaars en ook niet voor de beeldjes en dergelijke, goede beurzen voor mij zijn Breda, Rijswijk en eindhoven

 

maar soms zijn kleinere beurzen ook wel leuk zoals in Berlicum  of Geekstravaganza in rotterdam

 :P

Nadeel denk ik van die kleine leuke beurzen, is dat ze voor mij te ver weg zijn van Midden-Limburg, waardoor ik toch al uren bezig ben met reizen. En het dan te klein vind voor de tijd die ik kwijt ben.

 


 

Quote

 

Utrecht en dergelijke comic-cons sla ik al snel over omdat de intree voor het gene wat ik zoek nogal hoog is, vind ik.

 

 

 

 

 

DCC enzo vind ik dan inderdaad meer een "event", waardoor die entreeprijs toch wel te verklaren/verantwoorden is.

 

 

 

 

 

On 10/19/2022 at 4:26 PM, mickeywood said:

Kleine stripbeurzen als Deventer,  of Zwolle zijn (na mijn mening) veel gezelliger en ook fijner om dedi's te scoren.

 

 

 

Dat vond ik dan ook wel van Rijswijk, eigenlijk. Was voor mijn gevoel een leuke, kleine (1 hal) beurs met genoeg tekenaars voor een betaalde dedi danwel een dedi bij een boek.

 

 

On 10/19/2022 at 10:11 PM, AHMO said:

Antwoord op de eerste vraag wat is een stripbeurs.

Ik vind elke beurs, van buurthuis die de lokale stripmaker laat signeren , met een paar kraampjes tot de andere uiterste de Comic-cons een stripbeurs.

En elke beurs van klein tot groot heeft een doelgroep en is ook dus belangrijk voor de stripwereld.

 

 

Daar heb je idd wel gelijk in. Die doelgroep is dan ook een item!

Maar dan is het meteen ook handig om te weten of iets lokaal (buurthuis) is of nationaal (Breda, of Haarlem) danwel internationaal (DCC, FACTS, Brussels Comicon etc) en dát mis ik vaak nog qua informatie.

 

Als ik dan bijvoorbeeld Comicwatch (uitgeverij) zie staan in Oostende of Gentse Stripbeurs of Putten, dan denk ik wel eens "is dat nu buurthuis-level of..."
(respect hoor... hij doet het toch maar!)

Punt is: is het voor mij de moeite waard voor een trip van een paar uur.

Gouda of Deventer of Kampen lijken me wel leuk maar dat is 4-5 uur rijden in totaal. Dat is best wat.

 

 

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Vanaf het moment dat er stands zijn waar je strips kunt kopen, en dat de hoofdactiviteit is, is het een stripbeurs.

Dus stripstands op een beurs waar ook boeken worden verkocht, is geen stripbeurs.

Een of twee stripstands op een plaats waar vooral biefteck-frt wordt gegeten, is geen stripbeurs.

Maar als een plaatselijke jeugdvereniging enkele stripstands in haar zaaltje heeft met een gelegenheid om ook wat te eten en te drinken, is het wel een stripbeurs.

Er zijn trouwens geen wettelijke regels voor het gebruik van de term "festival", dus die jeugdvereniging kan het met de typische bescheidenheid van een jeugdvereniging ook een stripfestival noemen als er drie stripstands zijn en één bar waar ze cola en bier schenken.

Link naar reactie
  • 1 month later...
On 12/3/2022 at 12:26 PM, Peter Motte said:

Maar als een plaatselijke jeugdvereniging enkele stripstands in haar zaaltje heeft met een gelegenheid om ook wat te eten en te drinken, is het wel een stripbeurs.

ik begrijp het. Ik zeg alleen dat het dan anders "voelt"... maar dat komt dus denkelijk omdat mijn verwachtingen gekleurt zijn door opgroeien met Breda ipv plaatselijke stripclubjes.

 

On 12/3/2022 at 12:27 PM, Peter Motte said:

Overigens vind ik de vraag "Wat is een ruilbeurs?" interessanter. Daar wordt immers bijna nooit geruild.

JAAA :)
Ik weet nog dat ik met een collectie comics naar de ruilbeurs ging (onderdeel van de stripbeurs in Breda indertijd geloof ik) en zoiets had van "ik wil die en dat en dit heb ik te ruilen"
Ze keken me vreemd aan, maar ik had zoiets van "dit is toch de ruilbeurs?"

Ach wat was ik groen :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 3/12/2022 om 12:26, Peter Motte zei:

Vanaf het moment dat er stands zijn waar je strips kunt kopen, en dat de hoofdactiviteit is, is het een stripbeurs.

Dus stripstands op een beurs waar ook boeken worden verkocht, is geen stripbeurs.

Een of twee stripstands op een plaats waar vooral biefteck-frt wordt gegeten, is geen stripbeurs.

Maar als een plaatselijke jeugdvereniging enkele stripstands in haar zaaltje heeft met een gelegenheid om ook wat te eten en te drinken, is het wel een stripbeurs.

Er zijn trouwens geen wettelijke regels voor het gebruik van de term "festival", dus die jeugdvereniging kan het met de typische bescheidenheid van een jeugdvereniging ook een stripfestival noemen als er drie stripstands zijn en één bar waar ze cola en bier schenken.

Mij maakt het niet uit hoe het beestje noemt... Op de boekenbeurs of zeker op La Foire du Livre in Brussel heb ik toch al verschillende stripauteurs ontmoet die je anders niet zomaar ziet..

Link naar reactie
  • 1 month later...
On 3/10/2023 at 3:17 PM, alexmarvel said:

in het turfschip in breda? daar was ook mijn eerste stripbeurs ervaring :D

dat weet ik niet eens meer. Het was wél in Breda.
Ik weet nog dat ik Brian Pulido (en vrouw) en Joe Jusko onmoette. En het jaar erna was geloof ik Dwayne Turner te gast bij de Juniorpress-booth.
 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

we can only move onwards and upwards :)
nostalgie is leuk, maar schieten we niet veel mee op.

 

Ik had in die nostalgische tijd niet kunnen en durven denken dat ik dagelijks met mijn eigen comicserie bezig was, dat kan ik je wel zeggen :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...