Peter Motte Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 Hebben jullie vertrouwen in de Standaard. ik heb het gevoel dat ik onlangs iets heb besteld, waarvan ze kort voor de levering gauw de prijs hebben verhoogd. Ik heb ook al eens gemaakt dat ze me 2 euro meer aanrekenden dan de prijs die oorspronkelijk op het boek was gekleefd. Ik had de prijs gezien, niet direct besloten, achteraf van thuis uit getelefoneerd om het voor mij aan de kant te leggen, en toen ik het kwam ophalen, rekenden ze me twee euro meer aan. Ze hebben er nog gauw het prijsetiket afgetrokken voor ze me het boek gaven. Alsof ik niet weet wat ik koop. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Waldorf Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 Als het niet juist is moet je klacht indienen. Als je het niet weet of enkel 'een gevoel' hebt moet je niemand beschuldigen. Er staat al genoeg flauwekul op het internet. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Peter Motte Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 Ja, maar dat geval van die twee euro extra is geen gevoel. Dat weet ik heel zeker. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Waldorf Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 Dan moet ge uw klep opentrekken als ge in de winkel staat, he. Water under the bridge. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Peter Motte Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 Ja, maar ... Doordat ik het boek opzij had laten leggen, lag het dus achter de kassa. En zij hebben snel het prijsetiket verwijderd, zodat ik dus eigenlijk niets kon doen. De reden? De prijs op het prijsetiket was twee euro lager dan de prijs die na het scannen bovenkwam. Er is ergens een fout gemaakt, maar dat moeten zij dan maar dragen. De prijs die ze hadden moeten aanrekenen (wettelijk verplicht), was die op het prijsetiket. Ik vraag me zelfs af of ze in zo'n geval verplicht zijn de laagste prijs aan te rekenen. Hoe dan ook: het zou hun twee euro hebben gescheeld. Ik snap dan ook niet waarom ze zo stom zijn om toch die twee euro te willen aanrekenen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Lamme Goedzak Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 Gebeurt dat ook niet elders? Dat de prijzen opslagen maar ze niet elk boek in de winkel herstickeren? Hoewel ze natuurlijk wel de geafficheerde prijs moeten aanrekenen zolang die geloofwaardig is. Maar ja, dan kunnen ze ook reageren met : verkopen we het wel aan een ander. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 Tja, dat doen ze dan maar. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Gilles Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 In feite heb je alleen maar een verhaal als de prijs er op kleeft (al zou dat sowieso moeten). Ze hebben gewoon dat boek uit de winkel gehaald, gemerkt dat de prijs niet meer actueel was en de sticker er af gehaald. Zo moeten ze de prijs niet corrigeren wat hen een aanpassing aan de kassa scheelt. Geen aanpassing is een vluggere transactie en minder kans op kassaverschil op het einde van de dag. Ga volgende keer gewoon om het boek zonder te bellen. Zo zie je direct wat je koopt. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 Ja, dat klopt, maar ik vind het ook tekenend voor mensen die niet geschikt zijn om een winkel te doen. Zoiets doe je gewoon niet. Je moet beseffen dat je klant echt wel weet wat het kost. Met de vorige uitbater zou dat nooit zijn gebeurd. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Gilles Posted October 21, 2022 Share Posted October 21, 2022 Daar ga jij van uit. Dat is eigenlijk een gewone werkwijze. Het enige dat je kan zeggen is dat er geen prijs op het boek vermeld stond. Misschien dat de vorige uitbater je goed genoeg kende dat hij het aan de oude prijs zou verkocht hebben omdat jij het was. Dat is echter een totaal andere kwestie. Op regelmatige basis krijgen Standaard Boekhandels prijsaanpassingen van het hoofdhuis (of het filialen zijn of franchises, dat maakt niet uit). Gedurende de dag herprijzen ze wat ze in hun zaak liggen hebben. Als je toevallig een boek wil kopen dat nog niet aangepast is, dan mag je het natuurlijk nog aan de oude prijs kopen. Als je niet kunt bewijzen dat het boek een uur geleden twee euro minder kostte... tja. Nu, ik koop al jaren niet meer in Standaard Boekhandels. Ze zijn me sowieso te duur. Quote Link to comment
Lamme Goedzak Posted October 21, 2022 Share Posted October 21, 2022 De beste oplossing is het online opzij laten leggen maar ook meteen betalen. Als de prijs dan niet klopt is dat pech voor de uitbater. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 23, 2022 Author Share Posted October 23, 2022 Op 21/10/2022 om 09:12, Gilles zei: Daar ga jij van uit. Dat is eigenlijk een gewone werkwijze. Als dat de gewone werkwijze is, overtreden ze met die werkwijze de wet. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.