Ga naar inhoud

Turboreacties: Momenteel Lees Ik...


Gast Kontiki

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
50 minuten geleden, Vittorio zei:

Benieuwd hoe @cincodat ervaren heeft, als kersverse en onbevangen Mondaine-lezer.

 

Ik zie niet dadelijk waar er een probleem is met het tweede deel.

Ik zat nog met deel 1 in mijn hoofd want het verbaasde me dat ze met deze scène wegkwamen.

 

afbeelding.thumb.png.e0a11b3416c858bf6f78d0c333febd95.png

 

Strips zijn ondertussen zo een niche vorm van ontspanning dat ze onder de radar kunnen vliegen op allerlei vlakken.

Kan je je voorstellen dat een film deze scène zou doen? Je zou nogal wat outrage horen.

 

En dan het feit dat het hoofdpersonage door deze meid geobsedeerd raakt na dit aanschouwd te hebben en dat 'ie daar enkele jaren later (deel 2) nog mee in zijn hoofd zit...

 

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Waldorf zei:

In het tweede deel ging Zidrou zoveel zijpaden bewandelen dat de originele insteek, een agent bij de zedenpolitie van Parijs in de jaren 1930, volledig ondergesneeuwd raakte.

 

Was dat ook niet omdat hij het contrast wou aantonen tussen de sfeer eind jaren '30 voor WO II in boek 1 en de situatie begin jaren '40 tijdens WO II in boek 2?

Link naar reactie

Maar dat is toch niet interessant? Lax had al Vel d'Hiv gemaakt. Zidrou had met het eerste deel van La Mondaine goud in handen. Alles zat goed: interessante setting, boeiende personages, de juiste toon om het over seks te hebben en een fantastische tekenaar van mensen. En dan in deel twee toch per se de Tweede Wereldoorlog er bij sleuren inclusief de jodenvervolging. En in Een seconde later is het weer zo: goed uitgangspunt voor een verhaal, boeiende personages, en plots weet Zidrou niet meer waarin of waaruit met zijn verhaal.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
53 minuten geleden, Waldorf zei:

Maar dat is toch niet interessant? Lax had al Vel d'Hiv gemaakt. Zidrou had met het eerste deel van La Mondaine goud in handen. Alles zat goed: interessante setting, boeiende personages, de juiste toon om het over seks te hebben en een fantastische tekenaar van mensen. En dan in deel twee toch per se de Tweede Wereldoorlog er bij sleuren inclusief de jodenvervolging. En in Een seconde later is het weer zo: goed uitgangspunt voor een verhaal, boeiende personages, en plots weet Zidrou niet meer waarin of waaruit met zijn verhaal.

 

De aanzet voor dat thema zit toch ook al verwerkt in de openingsscène van het eerste album.

Ik zal bij een volgende lezing er nog eens op letten of die switch in het tweede album geforceerd aanvoelt.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Dwergen_13.png

 

Fey van de Tempel. Dit is de reden waarom Dwergen mijn favoriete reeks is van het Arran-universum. World building, mooie tekeningen, gevechten en vijandschap tussen de rassen, da's klassiek in fantasy. Maar een verhaal over de gedrevenheid van ingenieurs, de passie om iets te maken, te bouwen, te verbeteren, da's heel wat minder courant. Maar wel een wederkerend thema in Dwergen, en ik hou er echt van.

(Dat en het kleurrijke taaltje van de Dwergen. Pluim voor de vertaler.)

Link naar reactie

De nieuwe Alex geprobeerd te lezen. Ongetwijfeld de ontgoocheling van het jaar. Tekeningen halen de standaard van de reeks niet, personnages lijken soms te nadrukkelijk digitaal in de tekening geschoven te zijn. Verhoudingen kloppen amper, zeker bij de reuzin. Het flutscenarion doet een stevige zwaai richting echte fantasy, wat in Alex zowiezo not done is. Het verhaal uitlezen was gewoon onmogelijk. Dan maar doorgebladerd naar het einde, en ja hoor, een klassiek open einde van een goedkope fantasy film.

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Yncke zei:

Dwergen_13.png

 

Fey van de Tempel. Dit is de reden waarom Dwergen mijn favoriete reeks is van het Arran-universum. World building, mooie tekeningen, gevechten en vijandschap tussen de rassen, da's klassiek in fantasy. Maar een verhaal over de gedrevenheid van ingenieurs, de passie om iets te maken, te bouwen, te verbeteren, da's heel wat minder courant. Maar wel een wederkerend thema in Dwergen, en ik hou er echt van.

(Dat en het kleurrijke taaltje van de Dwergen. Pluim voor de vertaler.)

Zo zie je maar weer, na 10 delen Dwergen ben ik afgehaakt, teveel gemijmer/tekst. Elfen en Orks volg ik nog wel. Magiers niet aan begonnen. 

Link naar reactie
1 uur geleden, De Hollander zei:

Zo zie je maar weer, na 10 delen Dwergen ben ik afgehaakt, teveel gemijmer/tekst. Elfen en Orks volg ik nog wel. Magiers niet aan begonnen. 

Hoe kan je  op Dwergen afhaken na 10 delen, wil je dan niet weten hoe het verder gaat met bv. Redwin?? En magiërs wordt maar 4 delen en ieder deel is goed.

Link naar reactie
3 minuten geleden, De Hollander zei:

Even gekeken. Storm 13, De doder van Eriban, mijn absolute favoriet, is alweer van 1985. Toen was ik zelf dus 13 jaar. Geen idee, hoe vaak ik deze gelezen heb, maar zeker is dat dit veel is geweest. 

Ik was toen 10. Mijn favoriet is De laatste vechter. Ook geen idee hoe vaak ik deze gelezen heb.

Link naar reactie
2 uren geleden, De Hollander zei:

Even gekeken. Storm 13, De doder van Eriban, mijn absolute favoriet, is alweer van 1985. Toen was ik zelf dus 13 jaar. Geen idee, hoe vaak ik deze gelezen heb, maar zeker is dat dit veel is geweest. 

Ik was toen 26 maar het is ook 1 van mijn favorieten hoor 🤗

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
11 minuten geleden, cinco zei:

 

Voel je vrij om er één op te starten. ;)

Maar hoe het aanpakken? Onderverdelingen maken zoals bijvoorbeeld De Kronieken van Pandarve in een aparte categorie of alles in één lange lijst?

Alles in 1 lange lijst als het maar van Don is:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Momenteel ben de nieuwe integrale van Malefosse aan het lezen, en ik heb al spijt van de aankoop. Wat een belegen affaire is me dat.

 

De reeks is gestart in 1983 en loopt tot 2016. Dus normaal dat in 1983 de opvatting anders was. De albums van de meeste reeksen evolueren als de tekenaar/scenarist de figuren en het verhaal in de 'vingers' hebben. De reeks wordt al snel beter, zowel qua tekeningen als scenario.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...