Ga naar inhoud

Turboreacties: Momenteel Lees Ik...


Gast Kontiki

Recommended Posts

weer eens wat strips uit de kast opgepakt.

 

Allereerst Het Goud der Dwazen 1 t/m 3 gelezen. 

Historisch mischien helemaal juist, maar daardoor wat saai.

 

Ulysses 1781 1 t/m 2 gelezen.

Prima strip, zou een 1e cyclus moeten zijn. Na het dichtslaan van deel 2 even deze reeks nagekeken, helaas is er in het frans ook geen 2e cyclus verschenen. Jammer!

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

 

Die strips lezen ook altijd ontzettend vlot, vind ik. Eén van de reeksen die ik het liefst herlees.

Ja absoluut. Samen met Blueberry is dit de Europese reeks die ik het meest heb herlezen. Niet altijd de hele reeks, maar regelmatig een album. Nu was het al wel een tijdje geleden. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
20 minuten geleden, mojo zei:

Ja absoluut. Samen met Blueberry is dit de Europese reeks die ik het meest heb herlezen. Niet altijd de hele reeks, maar regelmatig een album. Nu was het al wel een tijdje geleden. 

 

Ik weet niet wat ik moet denken van de komende Soda-revival.

Het idee dat de serie een nieuw leven krijgt staat me wel aan, maar anderzijds voelde het als een reeks die erg aan de auteur gebonden was.

 

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

 

Ik weet niet wat ik moet denken van de komende Soda-revival.

Het idee dat de serie een nieuw leven krijgt staat me wel aan, maar anderzijds voelde het als een reeks die erg aan de auteur gebonden was.

 

Telt de tekenaar niet als auteur?

 

Ze hebben al twee tekenaars gevonden die de vrij typische tekenstijl aankonden, waarom zouden ze dan geen nieuwe scenarist kunnen vinden. Zo persoonlijk lijkt de schrijfstijl me niet.

Link naar reactie
59 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik weet ook niet of hij de tekenaars het verhaal achter de vingers ooit verteld heeft.

 

 

Dat hoeft toch niet? Van Stomp uit Baard & Kale is er ook een origin-verhaal gemaakt waaraan de bedenker, Rosy, niet meewerkte. Hij keurde het wel goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

 

Dat hoeft toch niet? Van Stomp uit Baard & Kale is er ook een origin-verhaal gemaakt waaraan de bedenker, Rosy, niet meewerkte. Hij keurde het wel goed.

 

Maar had Rosy ooit een origin-verhaal in gedachten gehad?

 

Tome schreef zijn Soda's wel met die nog niet prijsgegeven achtergrond in zijn achterhoofd. Af en toe werden er aanwijzingen gelost. (bijvoorbeeld in album 9)

 

En zoals vaak werd meegegeven in schrijfsels over de reeks:

Alleen Tome, de auteur van de serie, kent het antwoord.

 

En recentelijk nog:

Helaas nam Tome het geheim over Soda's drie vingers aan de ene hand mee in zijn graf.

Link naar reactie

Maar dat geheim is toch helemaal niet belangrijk? Of hij die vingers nu verloor in een auto-ongeluk, een mixer of na een ziekte, dat maakt allemaal niets uit. Tenzij je daar eens een verhaal over wil maken.

Net zoals het bij Stomp nooit belangrijk was waarom die man met zo'n helm op zijn hoofd rondliep.

 

En was het niet Warnout die met het idee kwam om Soda met drie vingers te tekenen?

Link naar reactie
37 minuten geleden, TDPB zei:

Maar dat geheim is toch helemaal niet belangrijk? Of hij die vingers nu verloor in een auto-ongeluk, een mixer of na een ziekte, dat maakt allemaal niets uit. Tenzij je daar eens een verhaal over wil maken.

Net zoals het bij Stomp nooit belangrijk was waarom die man met zo'n helm op zijn hoofd rondliep.

 

En was het niet Warnout die met het idee kwam om Soda met drie vingers te tekenen?

 

 

Ik kom hier een andere keer nog wel op terug.

Ik had net een redelijk lang stuk uitleg zitten typen met toegevoegde fragmenten uit de reeks, maar dat is per ongeluk gewist.

 

Laat me enkel dit nu meegeven. Er zijn genoeg aanwijzingen doorheen de reeks dat er over is nagedacht en dat het ook mogelijk is om al ongeveer te situeren wanneer dat ongeluk plaatsvond.

In het tweede album dat bijna volledig een flashback is, heeft hij ze nog alle tien.

 

afbeelding.thumb.png.ff4eb814679fe549c90367e5b7558bc8.png

 

En in het negende album dat zich atypisch niet in New York maar in Providence afspeelt, vermeldt Soda dat hij indertijd niet op de begrafenis van zijn vader kon aanwezig zijn omdat hij in het ziekenhuis lag omwille van zijn hand.

 

Dus stukken van de puzzel werden doorheen de reeks beetje bij beetje prijsgegeven.

 

Link naar reactie

Ja, maar dat zijn niemendalletjes om de fans een beetje te plezieren. Inhoudelijk is dat van geen enkel belang in de reeks. De albums of het personage zullen niet plots helemaal anders zijn als een nieuwe scenarist beslist dat Soda zijn vingers verloor omdat ze tussen de deur bleven steken. Alhoewel, als hij ervoor in het ziekenhuis lag was het wellicht eerder een ziekte.

 

Eventjes vergelijken met The Doctor uit Doctor Who. Dat personage werd al door zoveel nieuwe scenaristen al dan niet retroactief aangepast dat het van een gewone oudere tijdreizende opa/uitvinder een mytisch god-achtig personage is geworden. Absoluut niet wat de oorspronkelijke bedenker in gedachten had. Maar toch gaat het nog om dezelfde serie en hetzelfde personage.

Link naar reactie

Goh, je weet niet wat Tome van plan was, dus wie weet zat er een groot geheim en twist achter die ontbrekende vingers dat we nu nooit zullen kennen. 

 

De nieuwe scenarist kan er echter zijn eigen draai aan geven en die is mss ook geweldig. Ik ga me er niet al te druk over maken. Op zich is dat een mysterie dat voor mij niet per se moet opgelost worden (maar commercieel gezien wel zal gebeuren op een bepaald moment).

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Cordelia,

 

via een aankoop op last dodo zat ik te kijken of de  aanbieder nog meer had wat me leuk leek.

En ik zag een boek van Cordelia.

Alles ontvangen en ik vond Corelia echt wel leuk

De dagelijks rompslompen met zichzelf en relaties's.

lekker voor tussendoor.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Mbtobaccos zei:

Op aanraden van een vriend lees ik momenteel "Something is Killing the Children", mijn eerste horrorstrip. Is niet iets waar ik zelf naar zou gegrepen hebben, maar ik moet zeggen dat het me héél erg bevalt.

 

Die wat jij noemt, Nice House on the Lake en Snow Angels hoop ik alledrie eens te consumeren

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Drugs & Wires.

 

De setting: Stradania, een Russisch aandoend fictief microstaatje waar cyborgs - mensen met een implantaat - door allerlei wetten en sociale constructies gediscrimineerd worden. Dan heeft een computerlink in zijn hersens, maar kan 't niet meer gebruiken, want er zit een worm in die hij slechts door een stom toeval overleefd heeft. Een belabberd baantje, een groezelig appartement, drugs om met de realiteit en het bijgaande onrecht om te kunnen gaan, en ondertussen is de grote vraag waar de overheid niet van wakker ligt: wie of wat zit er achter de worm die de cybers vermoordt?

 

Het jaar: 1995. Floppy disks, Dreamspace '95 is net uitgekomen, cybercafes met gehackte software, .bat scripts, kleine CRT-schermen, een punk-achtige hackersscene. De reeks is tegelijkertijd futuristisch en heel erg retro, het is een heel geslaagde combinatie.

 

DrugsAndWires.jpg

Link naar reactie

Satanie, een compleet verhaal in 2 delen.

Van het duo Kerascoët/Vehlmann, die ook al het knappe "Mooi Duister" maakten.

Over een nogal absurdistische ondergrondse ontdekkingsreis.

Ik hou van de tekenstijl en was benieuwd naar het einde, dat ik wel wat té abrupt vond.

Was al bij al een fijne lees(s)trip.

 

sat.jpg

Link naar reactie

BLUE BOOK: Betty & Barney Hill

Voor de liefhebbers van oa. "Something Is Killing the Children" en "The Nice House on the Lake" is er nu "BLUE BOOK: Betty & Barney Hill" van James Tynion IV, gebaseerd op de "waargebeurde" feiten dat beiden ontvoerd werden door Aliens 😄 (check Wikipedia).

 

Eerste Chapter van 10 pagina's is te lezen op https://jamestynioniv.substack.com/p/blue-book-betty-and-barney-hill-chapter

(Totaal van 10 chapters; 100 pagina's)

 

Is heel iets anders dan bovengenoemde comics, maar was voor mij een aangename kennismaking met het online platform Substack

 

Voor de geïnteresseerden, meer info over Substack:

https://9ekunst.nl/2021/09/16/substack-belooft-behoud-van-rechten-en-snoept-topauteurs-weg-bij-dc-en-marvel/

2.JPG

1.JPG

Link naar reactie

De tamboer van Borodino

Vincent Bosse is gezegend met een engelachtige uitstraling.

Als tamboer van Borodino maakte hij de gruwel van Napoleons Russische veldtocht vanop de eerste rij mee. Zijn verschijning vormt ook de belangrijkste reden waarom hij enerzijds de dans van het gevaar lijkt te ontspringen maar er anderzijds net naartoe geleid wordt.

Zoveel jaar later vertelt hij zijn verhaal aan een "befaamde schrijver", die onderzoek doet voor zijn nieuwe boek.

Intrigerend verhaal, prachtige aquarellen!

Aanrader, en ga zeker nog andere strips van Simon Spruyt uitchecken...

9789085586548-w360.jpg

Link naar reactie

Wegens omstandigheden sinds 21 februari een (veel te) drukke agenda en geen enkele strip meer kunnen lezen (en het forum dus amper kunnen volgen). Sta dus te popelen om morgen eindelijk de draad weer op te nemen. Beginnend met Runbergs trilogie de aantekeningen van Darwin. :D 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Beeldschoon van Kerascoet & Hubert
Prachtig sprookje over Sardine, een meisje dat niet meteen moeders mooiste is en bovendien ook nog eens stinkt naar vis.  Nadat een fee haar een wens gunt, wenst ze zich schoonheid toe.
De fee kan haar die niet letterlijk geven maar ze kan wel de beleving van hoe anderen haar zien beïnvloeden.
Vanaf dan raken álle mannen aan haar verslingerd, ze veranderen in een zootje hitsige bokken!
Topstrip 😁

Beeldschoon2.jpg

Beeldschoon.jpg

Link naar reactie

Androids aan het herlezen, om te bepalen of ik hier nog verder mee ga.

Eerste 7 delen herlezen, wisselende kwaliteit qua scenario, de tekeningen zijn bij alle albums top.

Nog geen eindconclusie kunnen maken, ik vermoed stoppen, maar weet bijna zeker dat ik deel 9 ga kopen, Bec staat dan weer aan het roer. Strips….. vermoeiend 😓 😓 😓 

Link naar reactie
On 5/16/2022 at 5:25 PM, De Hollander said:

Androids aan het herlezen, om te bepalen of ik hier nog verder mee ga.

Eerste 7 delen herlezen, wisselende kwaliteit qua scenario, de tekeningen zijn bij alle albums top.

Nog geen eindconclusie kunnen maken, ik vermoed stoppen, maar weet bijna zeker dat ik deel 9 ga kopen, Bec staat dan weer aan het roer. Strips….. vermoeiend 😓😓😓 

 

Bec heeft de neiging om met een zeer goede of eerder gezegd interessante verhaallijn te beginnen, zonder goed te weten waar het moet eindigen. Prometheus is er zo eentje waar ik nu al 2 albums definitief ben afgehaakt. Die eerste albums lazen als een trein, maar gaandeweg was het te veel van hetzelfde en herhaling, en met kronkels waardoor ik op de duur niet meer wist wie er in welke tijdlijn zat. Olympus Mons is dezelfde weg aan het opgaan. Carthago zit nog redelijk goed in mekaar, maar het zou ook mogen afronden vind ik. Laatste album voorlopig ook niet (meer) gekocht. Carthago adventures vond ik niet goed.

 

Heiligdom was een geweldige korte cyclus, ook al snap ik dat einde nog altijd niet helemaal. Pandemonium en Sarah graag gelezen. Nooit gesnapt waarom Sarah geen succes was en uiteindelijk Microbe dacht ik toch het derde deel heeft vertaald. 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Aerogi zei:

 

Bec heeft de neiging om met een zeer goede of eerder gezegd interessante verhaallijn te beginnen, zonder goed te weten waar het moet eindigen. Prometheus is er zo eentje waar ik nu al 2 albums definitief ben afgehaakt. Die eerste albums lazen als een trein, maar gaandeweg was het te veel van hetzelfde en herhaling, en met kronkels waardoor ik op de duur niet meer wist wie er in welke tijdlijn zat. Olympus Mons is dezelfde weg aan het opgaan. Carthago zit nog redelijk goed in mekaar, maar het zou ook mogen afronden vind ik. Laatste album voorlopig ook niet (meer) gekocht. Carthago adventures vond ik niet goed.

 

Heiligdom was een geweldige korte cyclus, ook al snap ik dat einde nog altijd niet helemaal. Pandemonium en Sarah graag gelezen. Nooit gesnapt waarom Sarah geen succes was en uiteindelijk Microbe dacht ik toch het derde deel heeft vertaald. 

 

 

Ik kan mij wel vinden in je overweging.

Bec vind ik altijd komen met super interessante onderwerpen, maar het verloop is inderdaad vaak erg langdradig en kent veelal geen heel mooi eind.

Heiligdom, Pandemonium en Sarah ook allemaal graag gelezen. 

Het einde van Heiligdom is inderdaad even slikken, maar eens je dat accepteert, dan heeft het ook wel weer wat. 

Carthago behoort bij mij nog altijd tot de mooiste reeksen uit mijn collectie. Mooi dat het hoofdverhaal na 10 delen eindigde en dat je nu elke keer afgeronde verhalen in2 delen voorgeschoteld krijgt. Je kan dus heel gemakkelijk zelf bepalen of je ermee doorgaat of niet.

Prometheus ben ik na 13 delen mee gestopt, een mooie afsluiter, de mensheid is verslagen. Mocht ik later nog lezen dat de vervolgdelen echt de moeite waard zijn, wie weet, sluit ik dan nog aan. 

Olympus Mons als na 2 delen mee gestopt, inderdaad hetzelfde probleem als Prometheus, interessante insteek, maar geen vooruitgang in het verhaal. Ook deze wacht ik af.

Daarnaast helpt het niet dat Daedalus een redelijke vertaalachterstand heeft. Dat irriteert mij helaas.

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, De Hollander zei:

Ik kan mij wel vinden in je overweging.

Bec vind ik altijd komen met super interessante onderwerpen, maar het verloop is inderdaad vaak erg langdradig en kent veelal geen heel mooi eind.

Heiligdom, Pandemonium en Sarah ook allemaal graag gelezen. 

Het einde van Heiligdom is inderdaad even slikken, maar eens je dat accepteert, dan heeft het ook wel weer wat. 

Carthago behoort bij mij nog altijd tot de mooiste reeksen uit mijn collectie. Mooi dat het hoofdverhaal na 10 delen eindigde en dat je nu elke keer afgeronde verhalen in2 delen voorgeschoteld krijgt. Je kan dus heel gemakkelijk zelf bepalen of je ermee doorgaat of niet.

Prometheus ben ik na 13 delen mee gestopt, een mooie afsluiter, de mensheid is verslagen. Mocht ik later nog lezen dat de vervolgdelen echt de moeite waard zijn, wie weet, sluit ik dan nog aan. 

Olympus Mons als na 2 delen mee gestopt, inderdaad hetzelfde probleem als Prometheus, interessante insteek, maar geen vooruitgang in het verhaal. Ook deze wacht ik af.

Daarnaast helpt het niet dat Daedalus een redelijke vertaalachterstand heeft. Dat irriteert mij helaas.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...