Ga naar inhoud

Strips digitaal lezen


Recommended Posts

Uiterst zelden lees ik eens comics op een iPad Pro 12.9
De eerste comic die ik online heb gelezen (toen natuurlijk op een oudere iPad) was 'The Private Eye', een prachtige strip van Brian K. Vaughan en Marcos Martin, over de gevolgen van het vrijkomen van iedereens private data op het internet. Heb die 2 keer digitaal gelezen en uiteindelijk (tegen de beloftes van de makers in) kwam er ook een editie op papier, een limited hardcover.  Eerlijk : ik las het liever op mijn iPad. (vooral doordat het papier een beetje doorzichtig was, waardoor je al de volgende pagina erdoor kon zien)
Hier kan je het kopen tegen de prijs die je ervoor wil geven (dat mag ook €0 zijn): http://panelsyndicate.com/comics/tpeye
Door mijn huidige plaatsgebrek had ik me voorgenomen om meer op mijn iPad te lezen maar door mijn leesachterstand is blijf ik voorlopig op papier lezen. Al die luxe-problemen ! 😄
Wat de betere Franco-Belgische strips betreft blijf ik voorlopig nog op papier aanschaffen, maar ik koop de laatste tijd wel zeer weinig Nederlandstalige strips (nieuwe titels zijn meestal beperkt tot graphic novels die door kameraden de hemel worden in geprezen). 

Link naar reactie
1 uur terug, Koen Claeys zei:

Door mijn huidige plaatsgebrek had ik me voorgenomen om meer op mijn iPad te lezen maar door mijn leesachterstand is blijf ik voorlopig op papier lezen. Al die luxe-problemen ! 😄

 

Voor jou is het ten minste nog een luxeprobleem, maar ik denk dat de populariteit van e-books in het algemeen ook ontstaat doordat plaatsgebrek voor boeken voor heel veel mensen helemaal geen luxeprobleem is, maar hun met de neus op de feiten duwt dat ze te klein zijn behuisd. E-books zijn dan een pleister op de wonde: op één niet te groot toestel kun je tenminste toch nog boeken zetten.

Dat is geen fantasie van mij: ik ben al bij mensen thuis geweest waar je duidelijk zag dat daar geen plaats was voor meer dan 100 boeken. Mijn 1350 boeken en 1550 strips pastten echt niet in dat appartement. Zulke mensen zijn natuurlijk dolblij met e-books, maar dat camoufleert dus wel het échte probleem. Want te weinig plaats voor een duizendtal boeken betekent ook te weinig plaats voor zaken die belangrijker kunnen zijn.

Daarom sta ik zeer wantrouwig tegenover het gejubel over e-books. De grootverdieners van de IT, de Jeb Bezossen en Tim Cooks, duwen mensen stukjes speelgoed in hun handen om te verdoezelen dat ze zelf miljardairs zijn door hun personeel te weinig te betalen en op allerlei manieren weinig belastingen moeten betalen en soms zelfs nog geld van de staat toe krijgen. (zie de video die ik hierover eerder op het forum heb geplaatst)

Link naar reactie
30 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Voor jou is het ten minste nog een luxeprobleem, maar ik denk dat de populariteit van e-books in het algemeen ook ontstaat doordat plaatsgebrek voor boeken voor heel veel mensen helemaal geen luxeprobleem is, maar hun met de neus op de feiten duwt dat ze te klein zijn behuisd. E-books zijn dan een pleister op de wonde: op één niet te groot toestel kun je tenminste toch nog boeken zetten.

Dat is geen fantasie van mij: ik ben al bij mensen thuis geweest waar je duidelijk zag dat daar geen plaats was voor meer dan 100 boeken. Mijn 1350 boeken en 1550 strips pastten echt niet in dat appartement.


Ja... Hou mijn collectie strips/manga/graphic novels/trade paperbacks bij via Collectors.com (klik).  Heb 3062 boeken staan.  Ik heb daar een afzonderlijke kamer voor.  Ik besef zeer goed dat niet iedereen die luxe heeft.
Soms vraag ik me ook af wat ik mezelf heb aangedaan met die grote verzameling papier... zeker nu ik ouder word en merk dat de volgende generaties (ook mijn eigen kinderen) niet zo geïnteresseerd zijn in Europese strips (wel in manga).  
Moet ook wel denken aan wat een vriendin van me onlangs deelde op sociale media, met dat verschil dat je strips opnieuw kan lezen (en wijn normaal gezien niet 😉)

 

313166840_10225173063105371_8093765431908400733_n.jpg

Link naar reactie
2 hours ago, Illustrator Pascal said:

Hallo,
Ik heb enkele vragen over digitale strips.
Lezen jullie strips ook digitaal ?
En op welke manier (tablet ?, online in een browser ?, downloads ?)
Welke manieren zijn hiervoor beschikbaar en wat wordt het meest gebruikt?

Ik mag soms weleens wat online strips lezen via de browser. 

In het westen doet digitaal doorgaans niet zoveel. Voor veel publicerende tekenaars is dat echt een bijzaak. 

Link naar reactie
1 hour ago, Illustrator Pascal said:

Bij mij gaat het er meer om mijn werk te publiceren. Het zou mooi zijn moest ik dit digitaal kunnen doen, maar ik weet nog niet langs waar en of ik dit ook op deze manier zal doen. Ik heb wel een website, maar als ik die hiervoor gebruik stelen mensen mijn werk gewoon.


 Je kunt niet voorkomen dat mensen werk doorplaatsen op sociale media en dat moet je niet willen. 

Verder marcheer je nogal voor de troepen uit. Met het A-Team t-shirt ontwerp lijk je per ongeluk iets commercieel aantrekkelijks gemaakt te hebben. De rest van het werk is heel gemiddeld en vind je op het internet terug in tal van verlaten Tumblr pagina's of op Instagram. 

Ik zou eerst investeren in goede lessen. Het enthousiasme is er, maar je kunt nog wel wat oefening gebruiken. 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Uit het artikel: "De ontslagen vonden plaats bij het hoofdkantoor van Comixology in New York en betroffen ongeveer 75% van de medewerkers,"

 

75%? Of ze hebben een Elon-Muskje gedaan, of het is gedaan met Comixology en ze willen dat niet met zo veel woorden zeggen.

Link naar reactie
10 hours ago, Peter Motte said:

Uit het artikel: "De ontslagen vonden plaats bij het hoofdkantoor van Comixology in New York en betroffen ongeveer 75% van de medewerkers,"

 

75%? Of ze hebben een Elon-Muskje gedaan, of het is gedaan met Comixology en ze willen dat niet met zo veel woorden zeggen.

Het  word volledig geintegreerd in Kindle. Dus dit lijkt op een 'liquidatie' van Comixology. De naam zal wel blijven bestaan.  De founders zijn ook weg trouwens. Dat zegt voldoende. 

Link naar reactie
11 hours ago, Ambreville said:

Ik vind het wel gemakkelijk en duidelijker zo. Kiekeboe op e-Book reader is wel raar.

 Dat laatste kan ik mij dan wel weer levendig voorstellen.
 

Wat vind jij eigenlijk van de ervaring binnen comiXology? Zelf heb ik het nooit gebruikt en jij lijkt geen probleem te hebben met het feit dat het nu schijnbaar een soort Kindle is geworden.

Link naar reactie

Het enige echte verschil tot nu toe is die panel per panel mode. Die zal wel blijven bestaan. Zelf ben ik er niet zo dol op, want de strips moeten het ook aankunnen. Bij Kiekeboe bv is het redelijk verveldend, bij een Marvel comic werkt het vrij goed.

Ik heb nu ook gemerkt dat Kindle strips per serie ordert in folders. Dat bibliotheek-beheer was altijd wel een zwakke plaats binnen Izneo.

Eigenlijk best tevreden. Hier liggen wel wat devices, je kan van het ene gewoon verder lezen op het andere.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...

Ik lees redelijk wat digitaal, deels omdat het handig is voor onderweg (bus, reis,...) en dat zijn dan vooral boeken maar ook strips. Op de tablet heb ik een epub/cbr/...-reader en voor boeken heb ik ook nog een gewone e-reader. 

Strips, versta daar dan vooral manga onder, soms ook westerse strips waar ik dan het principe uit de tijd van CD's huldig: een digitale kopie van een fysiek werk in mijn bezit. Dat laatste heeft toch nog steeds mijn voorkeur: een fysiek boek.

Online lezen via abonnementsformules e.d., daar ben ik minder vertrouwd mee, wat eigenlijk vrij dom is aangezien ik ook gewoon een Spotify- en Netflixaccount heb...

Link naar reactie

Online strips lezen voelt gewoon niet hetzelfde.

Iets lezen op papier is net interessant omdat je dan effe weg bent van al die schermen.

En het tastbare aspect van een strip speelt ook een (moeilijk uit te leggen) rol.

 

Trouwens... onlangs lag de electriciteit plat bij mij in de straat. Dan is het handig dat er nog iets voorhanden is waarvoor je geen electriciteit nodig hebt. :P

 

 

Link naar reactie
Just now, cinco said:

 

Bij zonlicht.

Dan toch een dun boekje in deze periode van het jaar. Geef mij maar mijn ipad 12 inch met backlight en zoom-opties. 

Het is natuurlijk grijzer dan dat. Au fond ben ik een paper lover. De kasten staan hier vol met Tirages de Tete of andere extravagante uitgaves. Maar als ik zie dat vertaaluitgevers strips in een zelfde keurslijf duwen (Om Hoka Hey niet te vernoemen), dan maakt het formaat me niet veel meer uit en geef ik voorkeur aan een digitaal formaat. Via kindle kan je nog redelijk wat kopen. Strips.be ben ik nu in de Beta, maar dat heeft toch nog heel wat kinderziektes

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben momenteel in Japan. Van jong tot oud leest men massaal strips op hun telefoon in de trein. Het westen heeft de boot gemist door niet in te spelen op digitale alternatieven. 

 

Het is tamelijk bizar dat je een grote nieuwe release zoals Guust niet kunt vinden digitaal (althans, kan hem zelf niet vinden in het Nederlands).

 

Uiteraard prefereer ik fysieke media (heb letterlijk een paar duizend video games, van Nintendo tot Playstation 5). 

 

Een markt moet echter wel inspelen op veranderingen. Strips in het westen doen dat echt totaal niet. Je kunt veel vinden over de manier waarop de manga markt te werk gaat. Het lukt ze wel om relevant te blijven en mee te gaan met huidige trends. Belgische uitgevers doen dat totaal niet 

 

(Heb geen ervaring/verstand over comics)

Link naar reactie
36 minuten geleden, kurisu74 zei:

Ik zal nooit digitaal gaan, zeker niet met via een service die ooit kan verdwijnen. 

Begrijpelijk. Moet ook geen of/of worden. 

 

Alleen zijn strips een niche. Waar ik woon is in de verste verte geen stripboeken winkel te vinden. Plaatselijke boekwinkel verkoopt een paar (voor Nederlandse begrippen) populaire stripalbums 

 

Hoe ga je op deze manier nieuwe lezers proberen te krijgen? 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Michie zei:

Begrijpelijk. Moet ook geen of/of worden. 

 

Alleen zijn strips een niche. Waar ik woon is in de verste verte geen stripboeken winkel te vinden. Plaatselijke boekwinkel verkoopt een paar (voor Nederlandse begrippen) populaire stripalbums 

 

Hoe ga je op deze manier nieuwe lezers proberen te krijgen? 

 

In welke provincie ben je gesitueerd?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...