Ga naar inhoud

De films van Ralph Bakshi.


cartoonesk

De films van Ralph Bakshi.  

12 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze films heb je gezien?

    • Fritz the Cat (1972)
    • Heavy Traffic (1973)
    • Coonskin (1975)
    • Wizards (1977)
    • The Lord of the Rings (1978)
    • American Pop (1981)
    • Hey Good Lookin' (1982)
    • Fire and Ice (1983)
    • Cool World (1992)


Recommended Posts

Hallo,

Ik vraag jullie welke films door Ralph Bakshi jullie hebben gezien in plaats van te vragen welke jullie de beste vinden, omdat deze films niet te vergelijken zijn met Disney of Pixar. Als je wilt laten weten welke film je het beste vindt, kan je dat in een reactie schrijven.

 

Ik kwam op het idee van deze topic / poll omdat ik pas de dvd van Wizards heb gekocht en niet lang geleden de dvd van Cool World om mijn videoband te vervangen. Ook heb ik dvd's van Fritz the Cat en The Lord of the Rings. Verder heb ik Fire and Ice en Heavy Traffic wel eens gezien.

Ik houd wel van deze alternatieve animatiefilms! 

 

groetjes.

 

wizards.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties en de (minieme) stemmen!

Ik had gedacht dat tenminste Cool World wel bekend was!

Ik schijn een eigenaardige smaak te hebben. Ik kan genieten van populaire strips en tekenfilms (Kuifje, Asterix, Disney...) maar ook van minder bekende strips en tekenfilms (Crumb, Mandryka, Picha, Bakshi...).

 

@cinco Ik heb niet de hele wikipedia van Bakshi gelezen maar ik kwam inderdaad wel de namen van John K. en Ren & Stimpy tegen. Ik heb de wikipedia gebruikt om de bioscoopreleases van Bakshi in de poll te schrijven.

 

Wizards is waarschijnlijk mijn favoriet van de films van Ralph Bakshi, die ik gezien heb. Erg mooie animatie als je bedenkt hoeveel (of eigenlijk hoe weinig) tekenaars eraan gewerkt hebben.

 

avatar.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

@cinco Ik heb niet de hele wikipedia van Bakshi gelezen maar ik kwam inderdaad wel de namen van John K. en Ren & Stimpy tegen. Ik heb de wikipedia gebruikt om de bioscoopreleases van Bakshi in de poll te schrijven.

 

 

Hij heeft daar niet aan meegewerkt, hoor.

Maar er was een personage op hem gebaseerd.

Link naar reactie
20 minuten geleden, cinco zei:

 

Hij heeft daar niet aan meegewerkt, hoor.

Maar er was een personage op hem gebaseerd.

Dat begrijp ik. Die aflevering staat wel vermeld in de filmografie van de wikipedia-pagina van Bakshi, omdat hij een stem erin deed.

Ik bedoel dat John K. nog elders vernoemd wordt in de wikipedia-pagina, omdat ze allebei iets met Mighty Mouse te maken hebben gehad. (de wikipedia is te uitgebreid om het allemaal precies te lezen).

 

Mighty_Mouse_The_New_Adventures.jpg

Link naar reactie

Wederom bedankt voor de reacties en de extra stemmen op de poll!

 

@AmbrevilleIeder zijn mening en smaken verschillen maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind Bakshi's The Lord of the Rings een mooie animatiefilm, ondanks dat het verhaal niet volledig is en ondanks de door sommigen bekritiseerde rotoscoop-technieken.

 

@cincoVòòr The Lord of the Rings had Bakshi wel Wizards gemaakt en dat was ook fantasy. Anders dan de eerdere "urban-based" verhalen. Wizards was voor Bakshi naar eigen zeggen een poging tot een kindvriendelijke film (ondanks het vele geweld).

 

@shakeitupguy Bedankt voor je positieve bijdrage! Waarvan heb je een animatie-cell gekocht?

 

@Retardi  Een bonuspunt voor jou! (grapje) Die titel zag ik wel op de wikipedia-pagina van Bakshi maar ik hield het bij de langspeelfilms/bioscoopreleases (misschien onterecht). Ik zal de film eens kijken. Bedankt voor de tip! Ik zou ook wel de resterende films nog willen zien maar dat is er nog niet van gekomen. Ik ben geen expert maar ik houd van de dvd's, die ik heb (zie eerste bericht).

 

groetjes van mij.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Retardi zei:

Bakshi biedt ze regelmatig via zijn website aan. Als je hem volgt via Facebook dan zie je meestal ook de aankondigingen van nieuwe ladingen cells voorbijkomen, @cartoonesk

Ik ben niet echt zo'n soort verzamelaar maar ik zal het eens bekijken. (ik volg hem inderdaad op facebook en heb net bij hem bij youtube (dankzij jou!) op "abonneren" geklikt! ;) ) groet.

Link naar reactie

Ik heb van elke titel wel iets gezien, maar weet niet meer welke volledig.  Fritz the Cat leverde een gênant moment op in de jeugdjaren, I remember.  Cool World is op meerdere vlakken echt wel een rommeltje, om het heel zacht uit te drukken.  Een gevalletje Ralph vs de studio.  Waarom zou ik het zelf uitleggen als er al een videootje over bestaat?

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik begrijp het misverstand, @RetardiIk wilde vooral aan @shakeitupguy vragen van welke film hij een animatie-cell heeft gekocht, niet zo zeer waar hij die had gekocht. (ik probeer netjes Nederlands te schrijven op het forum maar het kan gebeuren dat ik me minder duidelijk uitdruk soms. Excuus)

 

@esteban² Ik zou niet weten waarom Cool World een "rommeltje" zou zijn. Ik kan het graag terugzien, al was het alleen maar vanwege de crazy animatie, die ongekend is! ;) 

(edit : een erg cynische kritiekvideo. Ik weet niet of ik hem af kijk...)

 

cool world.gif

Link naar reactie
Op 21/11/2022 om 09:47, cartoonesk zei:

Sorry maar dat is niet van Bakshi. Waarom zou je dat denken?

Ik zie in de lijst "lord of the rings" '78 staan. Ik zoek daarop in youtube + de term "Bakshi" en ik krijg dat.
Logische gevolgtrekking toch? Vooral omdat het over "return of the king" gaat uit '80? Een jaar per boek lijkt me toch mogelijk.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tanuki zei:

Ik zie in de lijst "lord of the rings" '78 staan. Ik zoek daarop in youtube + de term "Bakshi" en ik krijg dat.
Logische gevolgtrekking toch? Vooral omdat het over "return of the king" gaat uit '80? Een jaar per boek lijkt me toch mogelijk.

Ik begrijp het maar ik zag meteen dat dat niet door Bakshi is gemaakt. Totaal andere animatiestijl. De film The Lord of the Rings van Bakshi is niet het volledige verhaal. Het fijne ervan weet ik niet.

Link naar reactie

Tja, je hebt drie boeken: lord of the rings, the two towers en return of the king. Van die drie boeken één film maken is niet te doen. Je moet veel te veel schrappen dan en dan schiet er van het verhaal niets over. Zelfs van één boek één film maken is niet simpel. Peter Jacksons eerste film duurde meer dan drie uur, de director's cut vier uur zelfs, en dan nog was er flink in het verhaal geschrapt.
Mogelijk is z'n eerste film niet geworden wat ervan verwacht werd en was het geld bijgevolg op?

Link naar reactie
51 minuten geleden, Tanuki zei:

Tja, je hebt drie boeken: lord of the rings, the two towers en return of the king. Van die drie boeken één film maken is niet te doen. Je moet veel te veel schrappen dan en dan schiet er van het verhaal niets over. Zelfs van één boek één film maken is niet simpel. Peter Jacksons eerste film duurde meer dan drie uur, de director's cut vier uur zelfs, en dan nog was er flink in het verhaal geschrapt.
Mogelijk is z'n eerste film niet geworden wat ervan verwacht werd en was het geld bijgevolg op?

Zoals eerder gezegd is de wikipedia-pagina van Ralph Bakshi te uitgebreid om het precies allemaal te lezen maar de bioscoopfilm (jouw geplaatste video was, geloof ik, een tv-film) van Bakshi had gemengde kritieken en inderdaad wou de studio geen geld meer steken in een vervolg.

Link naar reactie

https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Lord_of_the_Rings_(1978)

 

 

The Lord of the Rings was geacht het eerste deel van een tweeluik te worden. Vandaar dat de film aanvankelijk ook “deel 1” in de titel zou hebben. United Artists was echter niet tevreden over de film en stond Bakshi dan ook niet toe het geplande vervolg te maken. Zodoende heeft de film een onafgerond verhaal.

In 1980 maakte Rankin/Bass echter wel de animatiefilm The Return of the King, welke alsnog de tweede helft van Tolkiens boek behandelt. Deze film wordt tegenwoordig als onofficieel vervolg op Bakshi’s film gezien.

 

 

Link naar reactie
5 uren geleden, cartoonesk zei:

@esteban² Ik zou niet weten waarom Cool World een "rommeltje" zou zijn. Ik kan het graag terugzien, al was het alleen maar vanwege de crazy animatie, die ongekend is! ;) 

(edit : een erg cynische kritiekvideo. Ik weet niet of ik hem af kijk...)

 

cool world.gif

 

Is er zelfs een film waarbij "rommeltje" méér van toepassing is? ;)  Cool World is zowat het schoolvoorbeeld van een problematische productie waarbij het eindresultaat navenant is.  Mijn animatiehart klopt ook bij het zien van enkele achtergronden of bepaalde bewegingen van scheurende auto's bijvoorbeeld, laat daar geen twijfel over bestaan.  Neemt niet weg dat het los daarvan het "we doen maar wat, fuck you studio" gehalte heel groot is.  Het script is trash, de acteerprestaties om van te huilen, de interactie tussen beide loopt vaak spaak, tal van geanimeerde scenes zijn zelfs niet af, ... Ik zou het niet eens een geheel kunnen noemen.  Het lijken onsamenhangende scenes aan elkaar geplakt.  Gebruiken wat er te gebruiken valt.

 

I know, soms kan de Nostalgic Critic nogal veel zijn om te verduren, maar al knipogend slaat hij wel zowat alle nagels op de kop in deze.  De video is het (imo) waard om uit te kijken omdat -en dat kan ik ten zeerste waarderen- alle fratsen tot drie maal toe op pauze gezet worden voor een redeeming moment, waarbij Ralph Bakshi (terecht) ook lof krijgt voor wat wél bewonderenswaardig is, om uit te leggen hoe het misgelopen is, waaróm bepaalde scenes zijn wat ze zijn en vooral ook om te benadrukken dat Bakshi niet als schuldige aangewezen moet worden. Ook als je wil weten wat Cool World oorspronkelijk geworden zou zijn, kijk je best tot het eind.  Interessant hoor!  Als iemand die de film kan waarderen, moet je dat meekrijgen, vind ik.

 

Enfin, je moet niets natuurlijk. En wat anderen ervan vinden hoeft jou uiteraard niet te beletten hier volop van te genieten. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 23/11/2022 om 14:57, esteban² zei:

 

Is er zelfs een film waarbij "rommeltje" méér van toepassing is? ;)  Cool World is zowat het schoolvoorbeeld van een problematische productie waarbij het eindresultaat navenant is.  Mijn animatiehart klopt ook bij het zien van enkele achtergronden of bepaalde bewegingen van scheurende auto's bijvoorbeeld, laat daar geen twijfel over bestaan.  Neemt niet weg dat het los daarvan het "we doen maar wat, fuck you studio" gehalte heel groot is.  Het script is trash, de acteerprestaties om van te huilen, de interactie tussen beide loopt vaak spaak, tal van geanimeerde scenes zijn zelfs niet af, ... Ik zou het niet eens een geheel kunnen noemen.  Het lijken onsamenhangende scenes aan elkaar geplakt.  Gebruiken wat er te gebruiken valt.

 

I know, soms kan de Nostalgic Critic nogal veel zijn om te verduren, maar al knipogend slaat hij wel zowat alle nagels op de kop in deze.  De video is het (imo) waard om uit te kijken omdat -en dat kan ik ten zeerste waarderen- alle fratsen tot drie maal toe op pauze gezet worden voor een redeeming moment, waarbij Ralph Bakshi (terecht) ook lof krijgt voor wat wél bewonderenswaardig is, om uit te leggen hoe het misgelopen is, waaróm bepaalde scenes zijn wat ze zijn en vooral ook om te benadrukken dat Bakshi niet als schuldige aangewezen moet worden. Ook als je wil weten wat Cool World oorspronkelijk geworden zou zijn, kijk je best tot het eind.  Interessant hoor!  Als iemand die de film kan waarderen, moet je dat meekrijgen, vind ik.

 

Enfin, je moet niets natuurlijk. En wat anderen ervan vinden hoeft jou uiteraard niet te beletten hier volop van te genieten. :) 

Bedankt voor je reactie.

Als ex-animatie-student kijk ik misschien anders naar tekenfilms. Ik kan ook naar een middelmatige tekenfilm kijken als de tekenstijl me bevalt. In Cool World kan ik zo genieten van die gestoorde Looney Tunes-klonen die over het scherm rennen, dat de eventuele mankementen van de live-action me niet eens opvallen.

Ik heb dus op de kunstacademie animatie gestudeerd en dan was ik bv. een jaar bezig met een tekenfilm (full-animation op cell met muziek) waarvan het resultaat zo kort duurde dat je niet met je ogen moest knipperen of het was voorbij! Ik weet dus hoeveel werk het is! Ik vind het zelfs ongelofelijk om te bedenken dat zo'n korte Tex Avery-film of een Looney Tunes slechts door 2 of 3 animators is gemaakt!

Wat Cool World betreft, denk ik dat Ralph Bakshi meer op zijn gemak was met een kleinere productie zoals Wizards dan met een grotere productie (weet ik niet, zomaar een idee).

groet.

 

Link naar reactie

I see, dat begrijp ik.  Moet wel gezegd, ik ben altijd al gefascineerd geweest door animatie, ken ook mensen die de job uitoefenen en heb nog over animatie geschreven, ooit.  Ik keek vroeger ook alle beschikbare docu's en extra's hierover. Best op de hoogte dus van wat een titanenwerk het is en wat animators moeten (en wonderwel kunnen) klaarspelen onder druk van een onmenselijke deadline. Crunch time!  Hoedje af daarvoor, no doubt.  Ik kijk dus ook wel (on)bewust altijd naar de animatie op zich, vaak met veel bewondering.  En ook wel met interesse in het how-they-did-it verhaal.  

 

In Cool World vind ik dus ook verscheidene elementen tof om naar te kijken, zoals de wegscheurende auto's en indrukwekkende achtergronden soms. (oei, ik val in herhaling)  Maar het maakt voor mij persoonlijk de film niet beter, want al de rest rammelt te hard.  (imo)  Ralph had hier inderdaad de studio tegen bij dit grote project, helaas.  Zijn originele plannen hadden misschien wel iets goeds kunnen opleveren, vrij zeker van zelfs.

 

On a personal note: Doe je vandaag (nog) iets in animatie? :) 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 uren geleden, esteban² zei:

I see, dat begrijp ik.  Moet wel gezegd, ik ben altijd al gefascineerd geweest door animatie, ken ook mensen die de job uitoefenen en heb nog over animatie geschreven, ooit.  Ik keek vroeger ook alle beschikbare docu's en extra's hierover. Best op de hoogte dus van wat een titanenwerk het is en wat animators moeten (en wonderwel kunnen) klaarspelen onder druk van een onmenselijke deadline. Crunch time!  Hoedje af daarvoor, no doubt.  Ik kijk dus ook wel (on)bewust altijd naar de animatie op zich, vaak met veel bewondering.  En ook wel met interesse in het how-they-did-it verhaal.  

 

In Cool World vind ik dus ook verscheidene elementen tof om naar te kijken, zoals de wegscheurende auto's en indrukwekkende achtergronden soms. (oei, ik val in herhaling)  Maar het maakt voor mij persoonlijk de film niet beter, want al de rest rammelt te hard.  (imo)  Ralph had hier inderdaad de studio tegen bij dit grote project, helaas.  Zijn originele plannen hadden misschien wel iets goeds kunnen opleveren, vrij zeker van zelfs.

 

On a personal note: Doe je vandaag (nog) iets in animatie? :) 

 

We zullen het niet eens worden over Cool World maar dat geeft niet. Wel wil ik toegeven dat ik vind dat het niet een film is die je heel vaak terug moet kijken.

 

Nee, na de kunstacademie, die ik verliet vanwege (persoonlijke) omstandigheden, heb ik geen tekenfilms meer gemaakt. Ik heb me daarna meer gericht op strips, cartoons, schilderijen, fanzines en andersoortige kunstvormen. Voor een strip heb je enkel een stuk papier en een potlood nodig, bij wijze van spreken! Maar ook ik ben nog steeds geïnteresseerd in de mechaniek en de geschiedenis van de animatie-film. Ik heb wat boeken over Disney, Tex Avery en de geschiedenis van de tekenfilm. Ik kijk ook graag de extra's op Disney-dvd's bv.

Om terug te komen op het topic, ik heb mijn (nieuwe) dvd van Wizards nu al drie keer gekeken en 1 keer met commentaar van Ralph Bakshi zelf. Reuze-interessant. :) 

 

groetjes.

 

 

wizards 2.jpg

Link naar reactie
4 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik denk dat het deze is. (Engels ondertiteld en dus met commentaar en extra's, bv. modelschetsen en een korte docu) (ik had hem van amazon, niet zo duur)

 

wizards dvd.jpg

 

Thx. Ik heb eens gekeken en deze blu-ray ervan zonet gekocht. Was maar 11€.

 

https://www.amazon.com.be/-/en/Jim-Connell/dp/B01G964CZW/ref=sr_1_1?keywords=Ralph+Bakshi+Wizards&qid=1669721302&s=movies-and-tv&sr=1-1

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...