Ga naar inhoud

sinkhole


cinco

Recommended Posts

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/16/actiegroep-wil-dertien-stripmuren-laten-weghalen-in-brussel-sek/

 

De feministische actiegroep Noms Peut-Être wil dertien stripmuren in Brussel zien verdwijnen wegens "seksistisch en racistisch". Het gaat onder andere over de muren van Jommeke, Nero, Stam & Pilou en De Kiekeboes. Van verwijderen wil de stad niet weten, maar een QR-code die meer context geeft over de afbeeldingen, vindt de organisatie onvoldoende.

 

262676744_Screenshot2022-11-19at13-57-2829_passe_moi_ciel_rue_minimes_01-scaled.jpg(JPEG-afbeelding17142560pixels)-Geschaald(25).thumb.png.bc7f5c8704d9a05f72878fe5bc4f31e4.png

 

En ook "Oh! Lieve Hemel" van vier verdiepingen hoog op een gevel in de buurt van het Justitiepaleis valt niet in goede aarde. Daarop loeren twee agenten naar de enige gekleurde man en de enige vrouw op het fresco, die bovendien nog eens naakt het straatbeeld versiert.

 

1344452038_Screenshot2022-11-19at14-00-3829_passe_moi_ciel_rue_minimes_05_vb-scaled.jpg(JPEG-afbeelding25601712pixels)-Geschaald(37).png.dde5fb11e65436c8712900bfcbbf9fa6.png

 

Link naar reactie

zucht...

Het zou minderheden sieren mochten ze er zich bij neerleggen dat ze minderheden zijn...

 

Let wel, ik vind het legitiem dat mensen zich gebruskeerd voelen heb er geen probleem mee dat ze de samenleving daarvan op de hoogte willen stellen.   Ik vind ook dat de samenleving rekening moet houden met haar minderheden ( de kwaliteit van een democratie valt of staat daarmee).

Daarentegen dienen minderheden toch ook wat begrip tonen voor de culturele geplogendheden van de maatschappij waarin ze (al dan niet toevallig) vertoeven. 

Een gemeenschap kan nu eenmaal niet met alle wensen/gevoeligheden van elke minderheid rekening houden, daarvoor zijn die vaak veel te tegenstrijdig. (denk maar aan religie tov LGBTQ+)

 

Een goeie vriend van mij, en gewaardeerd huis-, tuin- en keukenfilosoof, stelt het zo: 't leven is eenvoudig : let's not be assholes...'  Ik ben geneigd hem daarin gelijk te geven :)

 

 

Link naar reactie
6 hours ago, cinco said:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/16/actiegroep-wil-dertien-stripmuren-laten-weghalen-in-brussel-sek/

 

De feministische actiegroep Noms Peut-Être wil dertien stripmuren in Brussel zien verdwijnen wegens "seksistisch en racistisch". Het gaat onder andere over de muren van Jommeke, Nero, Stam & Pilou en De Kiekeboes. Van verwijderen wil de stad niet weten, maar een QR-code die meer context geeft over de afbeeldingen, vindt de organisatie onvoldoende.

 

Zo te zien kunnen ze het geld beter besteden aan het opknappen van de Kiekeboe muur. Die bladdert al flink af.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Dus als ze lang genoeg wachten is het vanzelf van de baan.

Wat is trouwens het aanstootgevende aan die Kiekeboe-afbeelding?

 

afbeelding.thumb.png.70aaead1d156bdf7b4e722219e29aec6.png


Het gaat blijkbaar om Fanny. 
 

 

CB5D67CD-F648-4925-B73F-31375F4D695F.jpeg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

In het vrt artikel staat er ook een radio interview met Mehro gelinkt. Fanny zou te wulps zijn, maar niemand snapt het echt. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Zojuist, Ambreville zei:

Er zijn wel enkels te zien.

En ze doet een sexy heupbeweging met de hoepel. Die hoepels moeten ze verbannen. Dat leidt enkel tot ontucht en losbandigheid. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
8 minuten geleden, WILCO zei:

En als ze daarvoor Pattex-lijm zouden gebruiken zal het Pritt-actiecomité zich dan weer verongelijkt voelen. En zo blijven we bezig...


image.thumb.png.a73c8b36c61cacc97a2051ede93365bb.png

Een week geleden zag ik deze reactie op Facebook (pagina Stripknip) naar aanleiding van bovenstaand artikel.  Vond dat Geert Ponet hier toen de beste reactie op gaf.

image.thumb.png.acdf795b4e296430c9140e4da127c4f8.png

Ben het soms wel beu dat een zéér kleine minderheid zo'n groot publiek debat kan aanzwengelen via aandacht die het krijgt in de media (en diezelfde media krijgen hierdoor dan ook extra kliks en likes en reacties en inkomsten via reclame) ... maar ondertussen wel een hogere zuurtegraad in de samenleving.  Links en rechts beginnen dan met elkaar op Facebook te debatteren, elk overtuigd van hun allergrootste gelijk, elke nuance gaat verloren... allemaal dankzij een luie journalist die gemakkelijk scoort.  Ondertussen heeft elke nieuwspublicatie dit verhaal overgenomen... 
Gelukkig slaag ik er al een paar jaar in om mijn neus niet in die discussies te steken en tracht ik ook de luide roepers te vermijden, onder andere door Facebookpagina's van HLN, De Morgen, enz... te vermijden.

 

Link naar reactie
43 minuten geleden, cinco zei:

1628982861_Screenshot2022-11-20at16-10-10image.png.36096a1a50ae19e8e0465c7b9d6ed8ff.png(PNG-afbeelding1200900pixels).png.81ea8d7658131c2c3c8f06a96aba83e7.png

 

 

Dat is ook simpelweg niet waar.  Het zijn net eerder de mannelijke figuren die dikwijls niet verder raken dan de sterke, de ijdele, de domme, de grappige, de handige, ... ze zijn zelden meer dan dat.  Dat is geen 'karakter', dat is een ééndimensionale eigenschap.  Terwijl Smurfin net degene is die meerdere aspecten bezit, ze is wel eens vaker de verbindende factor en degene die -voor zover dat aan bod komt- soms iets meer diepgang in het verhaal brengt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
38 minuten geleden, esteban² zei:

 

Dat is ook simpelweg niet waar.  Het zijn net eerder de mannelijke figuren die dikwijls niet verder raken dan de sterke, de ijdele, de domme, de grappige, de handige, ... ze zijn zelden meer dan dat.  Dat is geen 'karakter', dat is een ééndimensionale eigenschap.  Terwijl Smurfin net degene is die meerdere aspecten bezit, ze is wel eens vaker de verbindende factor en degene die -voor zover dat aan bod komt- soms iets meer diepgang in het verhaal brengt.

 

Inderdaad. En die smurfenfilm van 2017 gaat daar ook over, dat ze niet op een simpele manier te definiëren valt zoals de andere smurfen.

"Smurfette's name doesn't tell us anything about her.

It doesn't tell us who she is or what she does. So what exactly is a Smurfette?"

Beetje een existentialistische jeugdfilm. :P

 

 

Link naar reactie

Eventjes de website van die actiegroep opgezocht.

 

Ik zie een aantal acties over het "vervrouwelijken" van straatnamen. Ze zijn daarbij telkens met maximaal 4 in beeld en - naar ik aanneem - een vijfde die de foto's trekt.

 

Vijf mensen met een mening, laten we ons daar vooral niet teveel over opjagen.

 

PS: Ik ben door deze post ook eens naar de stripmurenwebsite geweest, daar werd ik wel blij van. Prachtige muren die ik nog helemaal niet kende.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Yncke zei:

Be careful what you wish for. In de meeste landen zijn er meer vrouwen dan mannen.

 

Ahh... maar dat verandert toch niets aan wat ik - blijkbaar erg onhandig - probeerde naar voor te brengen?

Ik ga er nu -misschien ten onrechte- van uit dat niet alle vrouwen en/of alle mannen dezelfde mening betreffende de gewraakte muren op na houden... 

Zou het toch zo zijn dat alle vrouwen het met Noms Peut-Etre eens zijn?  (en alle mannen dan oneens?)

 

Enfin, ik besef dat het genuanceerde debat nogal moeilijk is wanneer dat via fora, social media en dergelijke gevoerd moet worden.  Ik ga me daar in de toekomst niet meer door laten verleiden :).

 

For the record (en omdat first impressions nogal eens willen liegen :) ) wil ik wel nog melden : ik ben absoluut voor gendergelijkheid en ik geloof in respect en begrip voor minderheden en andersdenkenden (waar ik zelf eerder thuishoor dan bij een moral majority).   Evenzo ben ik pragmatisch genoeg om te beseffen dat een maatschappij nu eenmaal een aantal regels en gemeenschappelijke conventies nodig heeft om goed te functioneren en dat die niet altijd bij elk individu even goed gewaardeerd worden...   Die conventies evolueren wel hoor, traag maar zeker, maar zeker traag... desalniettemin toch te prefereren boven een disruptieve revolutie als je het mij vraagt. (maar ik ben dan wel een middle-aged blanke cis-man, klaarblijkelijk erg 'priviliged' :)...  )

 

Uw welmenende dienaar, naarstig proberend om geen asshole te zijn :)

-

PS/Disclaimer : vergeef me het overmatige gebruik van smileys, ik ben als de dood dat deze goedbedoelde en gematigde ontboezeming verkeerd zou worden geïnterpreteerd.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Ik denk dat de klacht over een andere Kiekeboe-muur ging.

Los daarvan: sommige mensen begrijpen gewoon niet dat het humor, kolder en parodieën zijn.

Niet volgens het radio interview met Mehro.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
16 uren geleden, Kristof Berte zei:

Eventjes de website van die actiegroep opgezocht.

 

Ik zie een aantal acties over het "vervrouwelijken" van straatnamen. Ze zijn daarbij telkens met maximaal 4 in beeld en - naar ik aanneem - een vijfde die de foto's trekt.

 

Vijf mensen met een mening, laten we ons daar vooral niet teveel over opjagen.

 

Die krijgen wel erg veel aandacht. Als de media iets heeft geroken waardoor ze menen eyeballs te trekken, en daardoor mensen worden aangetrokken die graag meehuilen met de wolven in het bos om te tonen hoe geëmancipeerd ze zijn, dan heb je de poppen aan 't dansen.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Bedoel je daarmee dat het volgens Mehro wel met de muur met de hoelahoep ging?

idd, in het artikel en radio interview wordt er naar die muur verwezen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
2 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Nee, ging effectief over deze muur. Merho noemde het Expo 58-thema en de hoelahoepende Fanny op de radio.

 

Dan kun je je toch wel afvragen wat daar eigenlijk achterzit. Zijn dat dan echt vrouwen die "zich niet welkom voelen in Brussel omwille van dat soort afbeeldingen", of hebben we hier te maken met een of andere vorm van religieus fanatisme dat als een #metoo-beweging wordt gecamoufleerd? Als het zo doorgaat, worden hier binnenkort ook vrouwen door de politie opgepakt omdat "hun achterwerk te veel schudt".

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...