Ga naar inhoud

Hoe was uw stripjaar 2022?


Waldorf

Recommended Posts

Binnen tien dagen zit 2022 er op, het is tijd om terug te kijken. Kocht u meer of minder strips? Wat vond u de beste strips van het jaar? Ziet u interessante evoluties in uw koop- dan wel leesgedrag? Ziet u interessante evoluties in de stripwereld? Als u echt dapper bent: hoeveel strips kocht u en hoeveel kostte die grap?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Wat meer luxe uitgaven gekocht. Wat meer boeken over strips.

Veel avonturenseries verkocht, meer gag en kranten- humorstrips gekocht waaronder een mooie bundeling van Max van Bara en de Fantagraphics bundelingen van Peanuts en een moeilijk te krijgen bundeling van the Duplex. Erg genoten van de une vie des dessins van Hubinon en Tome en Janry.  Weinig echt nieuwe strips gekocht..

Link naar reactie

Volgens mijn boekhouding kocht ik dit jaar 95 strips voor in totaal 3443 euro. Naast nieuwe uitgaves vervolledigde ik namelijk ook mijn collectie Versions Originales van de Spirou's van Franquin. En dan gaat de gemiddelde stukprijs flink de hoogte in. In 2023 hoop ik nog enkele Versions Originales van Gaston op de kop te tikken. In dezelfde lijn ben ik ook blij met het initiatief van Dupuis om hoogtepunten uit hun geschiedenis in een Version Originale uit te brengen: Tillieux, Walthéry en Peyo passeerden al de revue. Ik ben nieuwsgierig naar de volgende, ik wil de collectie volledig houden. 

Er verschenen, zoals hierboven ook al vermeld, dit jaar verschillende mooie boeken over strips: Une vie en dessins, Et Franquin créa Lagaffe.

Wat verder opvalt is dat ik steeds meer Franstalig koop. Er is bij mij geen enkele barrière meer om strips in het Frans te lezen. Het aanbod in het Nederlands is erg verschraald met het heengaan van Blloan. Wie mijn bijdragen in Strip van de dag volgt zal gemerkt hebben dat ik dit jaar vooral blij werd van boeken die geen Nederlandse vertaling hebben. 

En dan waren er nog de originele platen. Tot een dik jaar geleden had ik daar nog niet aan gedacht, maar dit jaar kocht ik verschillende platen, vooral van recente strips. Dat wil ik in 2023 ook doen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Sinds 2015 houd ik in Excell een bestandje bij van alle nieuwe strips die ik jaarlijks aankoop. De voorbije jaren was dat tussen de 130 en 150. Voor het eerst duidelijk minder dan 'normale' jaren: ik klok dit jaar af op 114.

Grootste reden is dat ik (eindelijk!) mezelf heb kunnen overtuigen om te stoppen met sommige van mijn 'gewoonte'-aankopen (lees: nieuwe albums van reeksen waarvan het vet volgens mij al lang van de soep was). Ik probeer ook zo weinig mogelijk nieuwe reeksen op te starten. Dat was een voornemen eind 2021 en ik vind dat ik dat redelijk heb kunnen volhouden. Ook in 2023 neem ik mezelf voor om niet te veel met nieuwe reeksen te beginnen. Ik houd de laatste tijd meer van losse albums die lekker op zichzelf staan. Vele voordelen: geen angst dat vertalingen zouden stopgezet worden terwijl het verhaal nog niet helemaal af is, geen eindeloos wachten op vertalingen van reeds lang verschenen albums in het Frans of gewoon geen lange wachttijd meer op het vervolg. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik heb een jaarlijks budget van ongeveer 4000 euro. Daar heb ik dit jaar 160 albums voor gekocht. Voorgaande jaren waren dat er meer ( 170-190), dit heeft deels te maken met de aanschaf van wat meer luxe albums en deels te maken met de prijsstijging van zo'n 10%.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Hij was zo doordeweeks binnen de reeks dat ik al moet gaan denken welke ... *krabt aan hoofd*

Dan was ik met die DAD beter af.  De pagina-gags vind ik niet altijd even grappig, maar die kleinste dochter haar fratsen op de achtergrond zijn bijzonder leuk.  Sympathiek stripje dat op een glimlach kon rekenen, dat had ik eigenlijk niet echt verwacht.

Strips die ik echt énorm graag wil lezen moeten wachten op betere periodes, zodat ik er iets aan heb. Die stapel is wel onoverkomelijk aan 't worden. ;)  Toch stond ook de Kerstlijst weer vol, héhé.

 

EDIT: Ik weet het weer ... De Scheve Schot

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, Waldorf zei:

Ziet u interessante evoluties in uw koop- dan wel leesgedrag?

 

C-19 in 2020 was onrechtstreeks een booster voor mijn stripaankopen geweest en dat is doorheen 2021 en 2022 zo gebleven. Wel van plan om wat te gaan afbouwen. In 2023 zijn er verschillende kortreeksen die hun einde zien (het Venijn, Black Squaw, Beestenburcht, Keizerin Charlotte...) Als dat allemaal binnengehaald is, ga ik denkelijk terug naar een meer kabbelend aankoopgedrag zoals dat in 2019 en de jaren daarvoor was. Ik heb dit jaar ook vooral nog toppers van de 21ste eeuw zitten kopen die ik nog niet had. (Adelaars van Rome, Apostata, Kobijn, Katanga...) maar ik denk dat ik nu zowat bij ben.

 

11 uren geleden, Waldorf zei:

Ziet u interessante evoluties in de stripwereld?

 

De eens zo lage drempel om Europese strips in hun klassieke vorm (op papier) te beginnen kopen wordt steeds hoger.

En door een perfecte storm van oorzaken stijgen stripprijzen steeds sneller.

Ondertussen begin je het effect te zien van Standaard Uitgeverij die met Jommeke de laatste der infinity stones in handen heeft en met alle Vlaamse toppers onder de SU-paraplu keuzes maakt waardoor Franstalige toppers steeds meer langs andere kanalen hun weg naar de Nederlandstalige markt moeten zien te vinden. Misschien kan een toekomstige fusie tussen kleinere uitgeverijen terug een nieuw evenwicht brengen om een definitieve 'snap' (lees: blijvende uitdunning van het Nederlandstalige aanbod) te vermijden.

 

afbeelding.thumb.png.f84a826de4c379a8ba9a1080abc88c3b.png

 

 

Link naar reactie

Leuk jaar. Veel strips. Eindelijk voor een groot deel de vertaaluitgevers opgegeven en naar het Frans gegaan. Dat opent dadelijk een half dozijn deuren.

Tarquin 3 keer gezien, Mourier gezien, met Floch en Pellet op stap geweest, Arleston gezien, Audrey gezien, Yannick Corboz gezien. Ondanks het gebrek aan Cruise toch mijn behoeftes kunnen invullen, met ook dank aan Strip Ronse. De klassieke festivals zoals Breda ben ik zelfs niet meer gaan bezoeken. Redelijk wat originelen met platen van Tarquin, Toulhoat, Corboz,... Commissiekes laten maken door Tarquin en eentje onderweg van Mourier. Dus een goed jaar.

Volgend jaar het wat rustiger aandoen. Brabant Strip is er helaas niet meer, dat was mijn favoriet Hollands festival. Maar er zijn twee Ronse's, Palma in Mei en een nieuwe cruise in oktober. En we gaan nog eens naar Aix-En-Provence ;)

 

 

 

Link naar reactie

In 2022 uitzonderlijk meer strips gekocht dan in voorgaande jaren: voor ca. 500 euro ipv de jaarlijkse 200 à 250 euro.

 

Meerkost afgelopen jaar, los van de aankoop van lopende reeksen (Thorgal, Blauwbloezen, Jommeke, De grote zeeslagen, ...) ligt vooral in de aankoop, weliswaar tweedehands, van alles van Robin Hoed (ook deze buiten reeks), Marine en de mini-avonturen van Marine en alle kortverhalen van Jommeke (op 2 na).

 

Daarnaast ook de 3 reeds verschenen 'Complete Brammetje Bram' gekocht en deze waren toch redelijk prijzig (29 euro/stuk).

 

Verwachtingen en plannen 2023:

-Lopende reeksen vervolledigen

- voorlopig geen plannen om nieuwe reeksen aan te schaffen, tenzij eventueel tweedehands

- blijven hopen op integrale van Ouwe Niek en Zwartbaard!

Link naar reactie
7 uren geleden, Ambreville zei:

Leuk jaar. Veel strips. Eindelijk voor een groot deel de vertaaluitgevers opgegeven en naar het Frans gegaan. Dat opent dadelijk een half dozijn deuren.

Tarquin 3 keer gezien, Mourier gezien, met Floch en Pellet op stap geweest, Arleston gezien, Audrey gezien, Yannick Corboz gezien. Ondanks het gebrek aan Cruise toch mijn behoeftes kunnen invullen, met ook dank aan Strip Ronse. De klassieke festivals zoals Breda ben ik zelfs niet meer gaan bezoeken. Redelijk wat originelen met platen van Tarquin, Toulhoat, Corboz,... Commissiekes laten maken door Tarquin en eentje onderweg van Mourier. Dus een goed jaar.

Volgend jaar het wat rustiger aandoen. Brabant Strip is er helaas niet meer, dat was mijn favoriet Hollands festival. Maar er zijn twee Ronse's, Palma in Mei en een nieuwe cruise in oktober. En we gaan nog eens naar Aix-En-Provence ;)

@AmbrevilleDe vertaaluitgevers opgeven. Mooi einde van het jaar op dit forum. Dankjewel, in naam van de striplezers die niet zo begaafd zijn als jij in het Farns en graag toch nog strips lezen in hun moedertaal.  

Link naar reactie

Voor mij is het jaar nog niet over, volgende week staat er nog een bezoek aan de stripwinkel gepland. Daarna kan ik de balans opmaken. Wel kan ik nu al concluderen dat het een rustiger jaar is dan voorgaande jaren.

Ik constateer dat ik steeds makkelijker stop met series. Ik heb het hier al meerdere keren gezegd, er zijn heel veel goede tekenaars, helaas minder veel goede scenaristen. Steeds vaker concludeer ik dat ik een strip zijn geld niet waard vind. Het feit dat de prijzen van strips nu ook nog hard omhoog gaan, maakt dat er niet beter op. Toch ben ik nog dagelijks bezig met strips en lees ik ze nog heel graag. Ook neem ik wat vaker de moeite om een strip weer eens uit de kast te halen. Er zijn best veel strips die ik hooguit 1x gelezen heb en die een herlezing best waard zijn. 

Link naar reactie
16 uren geleden, bammar zei:

@AmbrevilleDe vertaaluitgevers opgeven. Mooi einde van het jaar op dit forum. Dankjewel, in naam van de striplezers die niet zo begaafd zijn als jij in het Farns en graag toch nog strips lezen in hun moedertaal.  

 

Moeten wij dan als een soort subsidiërende overheid dure vertalingen kopen als we voor minder poen een ruimer aanbod in het Frans hebben? 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Moeten wij dan als een soort subsidiërende overheid dure vertalingen kopen als we voor minder poen een ruimer aanbod in het Frans hebben? 

Het aanbod is inderdaad ruimer. Maar ik lees liever een strip relaxt in mijn moedertaal, het Nederlands, omdat ik dan alle woorden begrijp. Een strip lezen is voor mij nog altijd ontspannen zonder over woorden te moeten nadenken of ze op te zoeken.

Link naar reactie
1 hour ago, bammar said:

Het aanbod is inderdaad ruimer. Maar ik lees liever een strip relaxt in mijn moedertaal, het Nederlands, omdat ik dan alle woorden begrijp. Een strip lezen is voor mij nog altijd ontspannen zonder over woorden te moeten nadenken of ze op te zoeken.

Iedereen is toch vrij om te lezen wat hij wil? Ik ga echt geen jaren meer wachten op een boek die ik wil om dan zoals bij Harmony na een paar nummers te horen dat de vertaler er de brui aan geeft. Ik zie het probleem niet en geen reden om er over te blijven zagen.

 

 

 

Link naar reactie
On 12/21/2022 at 5:45 PM, Veto said:

Sinds 2015 houd ik in Excell een bestandje bij van alle nieuwe strips die ik jaarlijks aankoop. De voorbije jaren was dat tussen de 130 en 150. Voor het eerst duidelijk minder dan 'normale' jaren: ik klok dit jaar af op 114.
 

 

 

XLS rules :)
1785 comics/strips gekocht en 1685 verkocht.
Dit jaar veel floppies vervangen met collecties, dus bijvoorbeeld Spawn #1-200 verkocht en er Spawn Compendium 1-4 voor in de plaats. Zo ook met Sin City, Vampirella, Kabuki, Hack/Slash, Elfquest, en nog meer. Daarom dat ik zulke grote getallen aantik :)
Al heb ik toch ook genoeg erbij, moet ik zeggen.

 

Voornamelijk comics dus, maar ook wel strips gekocht: Rode Ridder, Nicky Saxx, 9Tails, Acceptation, Hein de Kort, Blacksad, Galaxa, Ekho, Karmen, Kong Crew, Llanfeust: Saffraannacht, Claudia Brücken, Sangre, Yoko Tsuno.

 


 

Quote

Grootste reden is dat ik (eindelijk!) mezelf heb kunnen overtuigen om te stoppen met sommige van mijn 'gewoonte'-aankopen

 

ditto.
Rode Ridder, Ekho, Storm, Roodhaar... ik kreeg het niet meer verteerd.
Ik zal enkel nog Yoko kopen als gewoonte-aankoop, maar kan me niet voorstellen dat er nog meer dan 1 album komt.

 

Ik ben wel blij met de nieuwe ingekleurde Nicky Saxx. Heerlijk!

 

2 hours ago, Waldorf said:

 

Moeten wij dan als een soort subsidiërende overheid dure vertalingen kopen als we voor minder poen een ruimer aanbod in het Frans hebben? 

vooral doen. Als ik Frans kón lezen, zou ik dat ook doen :)

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Gisteren voor de laatste maal dit jaar naar de stripwinkel geweest.

Uiteindelijk heb ik in 2022 slechts 68 strips gekocht voor een bedrag van 630 euro.

2022 is daarmee het jaar waarin ik het minste aantal strips heb gekocht in de afgelopen 32 jaar.  

Dit bevestigt mijn eerdere argumentatie dat ik minder koop. 

Jammer voor de stripwinkel, in voorgaande jaren was dit al gauw het dubbele.

 

Wat opvalt is ook het lage aantal aankopen in HC, 6 in totaal.  

 

Link naar reactie

Ik heb net als vaker hier aangegeven minder nieuwe delen van een reeks gekocht(de gewoonteaankopen)

Wel wat luxe albums extra zoals une vie en Dessin(s).

Ondanks dat mijn frans ronduit slecht is kan ik wel genieten van het fraaie tekenwerk.

Heb een aantal albums aangeschaft die op zich staan(Saga en Daedalus) en "voorzichtig"wat aankopen gedaan mbt graphic novels.

Deze laatsten wel op advies van de eigenaar van de stripboekenzaak waar ik altijd heen ga.

Als ik zo kijk denk ik zo'n 150 albums nieuw

Daarnaast nog wat 2e hands gekocht (ontbrekende delen van serie's die ik nog steeds waardeer).

Ben benieuwd wat er in 2023 uit komt.

Waar ik al lang op zit te wachten is de Integrale van Chick Bill met de delen die enkel in het frans verschenen zijn.

Dus die gaat er in ieder geval in Januari komen. 

 

 

Link naar reactie

hmmm 

Dit jaar 72 albums gekocht; merendeel Integrales met ook inhalen achterstand zoals bv LeFranc etc 

+/- 1800 Euro met daarnaast een +/-900 Euro aan transportkosten gezien ik ver van Europa woon; Aruba. 

 

is het waard? goede vraag 

 

Lopende reeksen zijn minder geworden, met heel veel integrales . Toch wel veel one-shots a la Antananarivo en 

Ik hoop dat de FOMO wat minder zal worden in 2023.....

 

 

Link naar reactie

Minder strips, meer manga.

En voor het eerste jaar is de leesachterstand kleiner geworden ipv groter.

Beginnen werken ipv studeren heeft er voor gezorgd dat ik 3-4 keer zo veel heb gelezen dan voorbije jaren.

Als ik aan uitschieters denk is de Verboden Haven de eerste naam die naar boven komt. Mijn tijd voor genomen om de 4 hoofdstukken verspreid te lezen over een maand of 2 (kwestie van het niet in 1 keer als een stoomtrein uit te lezen :D )

Link naar reactie

 18 strips in totaal gelezen, wat zwakke, wat oninteressante, wat matige.  Al bij al geen superjaar.

 

De beste?

De herstartte Bob Morane, deel 1: toch een aangename verrassing wegens een reboot die goed past bij de originele verhalen.

Blake en Mortimer: Acht uur in Berlijn: niet echt Jacobs, maar allez, het leunt er toch dicht bij aan. Al bij al een onderhoudend verhaal.

Lefranc 32: De rechtvaardige rechters: vergelijkbaar met B&M en de nieuwe Bob Morane, in die zin dat het een oude formule is die ze blijven doorzetten, maar waar ze wel in slagen.

Brian Bones 4: DS 29: een nieuwe reeks, maar in een stijl die we vintage jaren 50-60 zouden kunnen noemen, en die ik best wel geslaagd vind.

 

Je merkt dus waarschijnlijk wel waarom ik het jaar niet bijzonder goed vond: alles wat met beviel, waren voortgezette oude reeksen of reeksen die een oude voortgezette reeks zouden kunnen zijn (al denk ik dat iets als Brian Bones in de jaren 1950-1960 eigenlijk niet mogelijk was, en ik denk dat er ook bij de andere reeksen elementen zijn die toen niet mogelijk waren), maar niets echt nieuws.

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op 21/12/2022 om 11:06, cartoonesk zei:

Heel blij met de herdruk van Et Franquin créa la gaffe, waarop ik zonder overdrijven al enkele jaren op wachtte! ;) 

 

Het blijft opmerkelijk dat dit nooit een Nederlandse vertaling heeft gekend.

Dit is misschien wel de meest uitgebreide bespreking van een oeuvre door een Europese striptekenaar ooit.

Elk album werd samen met Franquin bladzijde na bladzijde doorgelicht.

Ik had de vorige versie in de jaren '90 en die was al indrukwekkend.

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, cartoonesk zei:

Numa Sadoul heeft ook een soort gelijk interviewboek met Hergé uitgebracht. Geen idee in hoeverre dat te vergelijken is met het Franquin-boek want dat heb ik nooit gelezen.

 

 

Hangt ervan af of Hergé toen ook elke pagina heeft bekeken en besproken, niet alleen van Kuifje maar ook van Quick en Flupke en Jo, Suus en Jokko.

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

 

Hangt ervan af of Hergé toen ook elke pagina heeft bekeken en besproken, niet alleen van Kuifje maar ook van Quick en Flupke en Jo, Suus en Jokko.

 

Dat weet ik juist niet. Ik weet alleen dat Hergé het Numa Sadoul moeilijk maakte, omdat hij het manuscript heel erg lang bij zich hield om te corrigeren en maar bleef corrigeren, zodat er van het originele interview weinig overbleef. Is wat ik eens las.

Link naar reactie
45 minuten geleden, cartoonesk zei:

Dat weet ik juist niet. Ik weet alleen dat Hergé het Numa Sadoul moeilijk maakte, omdat hij het manuscript heel erg lang bij zich hield om te corrigeren en maar bleef corrigeren, zodat er van het originele interview weinig overbleef. Is wat ik eens las.

 

Dus het eindresultaat met Franquin is veel puurder.

 

afbeelding.thumb.png.d9fbf09338edbc96516eab1bef5317f9.png

Link naar reactie
3 minuten geleden, Waldorf zei:

Jammer genoeg zijn ze in de nieuwe uitgave van Et Franquin créa ... erg spaarzaam geweest met illustraties, een kwestie van rechten. Wat dat betreft is het echt een miskleun.

 

Dat is jammer.

Ik herinner me dat de versie die ik in de jaren '90 heb gezien rijkelijk voorzien was van illustraties en albumfragmenten, redelijk belangrijk voor een interview waar die tekeningen in besproken worden.

Link naar reactie

blijkbaar voor 397 strips gekocht. Een aantal usual suspects zoals de laatste Thorgal, XIII, winclav.

 

N.a.v. de vele goeie commentaren ook Bleekwater aangeschaft. Echt wel een geweldig ding, is niet meteen iets wat ik zou meenemen. Paar platen heel lang zitten naar staren.

 

ook nummers 11 t.e.m. 22 of 23 van de Elfen. Dacht te stoppen, maar toch gezwicht.

 

voor de eerste keer denk ik heb ik een redelijke achterstand.

 

IK ontzie het bvb om de nieuwste XIII te lezen, omdat ik de draad ergens helemaal kwijt ben van de laatste albums.

 

paar reeksen gestopt van Bec, teveel van hetzelfde. 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...