Yncke Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 [Eerste Ronde (1)] feestmaal 24 vs. feestmaal 13 Slotje op: 31-12 Welke van deze banketten vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ? Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ? Kortom, welke van deze twee feestmalen verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag diens banket zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Er was al naar de Boerenbruiloft gerefereerd, maar ik geloof dat er nog geen officiële nominatie was. Ik neem graag het peterschap op mij, als tweede inzending. Ik kies voor Het Spaanse Spook, uit nostalgie. Blutch B Blutch en Chesterfield in een weeshuis waar de warmte gezocht wordt rond de eettafel. Buiten is het koud en regenachtig (en oorlog), maar binnen kan dat allemaal even vergeten worden. cinco yncke.be Link to comment
esteban² Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 Beide leuke inzendingen. Hoe te kiezen? Wel, bij Vandersteen heb ik toch vooral het gevoel dat het schilderij zélf met de pluimen moet gaan lopen. Tof dat Suske en Wiske hier binnen wandelen, maar het tafereeltje werd -om het heel simplistisch te stellen- gewoon overgenomen, nagetekend. Bij de Blauwbloezen is het zelfbedacht. Met veel fijne onderlinge interacties of momentjes die leuk zijn om naar te kijken. Zoals het verliefde koppeltje of het schrokkende kadeeke, Sfeervol ingekleurd ook. Het geeft mij zin om het album te lezen. Dus die krijgt m'n stem. STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Yncke Posted December 24, 2022 Author Share Posted December 24, 2022 @cinco Aangepast, bedankt! yncke.be Link to comment
Ambreville Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 B ziet er gewoon te gezellig uit om er niet op te stemmen. A gaat een gedoe geven met rijstpap, en is eigenlijk plagiaat van Breugel, dus... Link to comment
Mzee Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 Ik vind het beide niet echt sterke inzendingen waar bijna niets van een feestmaal te zien is. Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen. Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. https://www.2dgalleries.com/profile/mzee Link to comment
mojo Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 Ik denk dat die van Munuera zowat mijn favoriete inzending van dit tornooi is. De gezelligheid is alom aanwezig aan die feesttafel. This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.” Link to comment
Blutch Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 Ai, nu moet ik als het ware tegen mezelf stemmen Maar die Bruegelscène is wat mij betreft iconisch. Dat S&W zomaar in een oud schilderij konden verdwijnen sprak indertijd zozeer tot mijn kinderlijke verbeelding dat zelfs de Blauwbloezen er niet tegenop kunnen. Link to comment
Yncke Posted December 24, 2022 Author Share Posted December 24, 2022 Ik ben voor B gegaan. Door die warme dampen heb ik de indruk dat wat er opgediend wordt heel lekker moet zijn. yncke.be Link to comment
sporoi Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 Het Spaanse spook is een heel leuk album, maar dit ingediende prentje is minder. Je ziet amper iets van de gedekte tafel en welgeteld één persoon die wat in zijn mond stopt. Verder heb ik de indruk dat die oude Vlamingen 'kastaars' van bonken moeten geweest zijn. Lambik die links een stuk meer op het voorplan is, is even groot getekend als de linkse man die de plaat met borden rijstpap draagt. Hij lijkt in dit beeld op een lilliputter-versie van die oude Vlamingen. Ook Suske en Wiske zijn veel te klein tegenover het zittende kind, die ongeveer dezelfde leeftijd lijkt te hebben. Het trio had veel groter moeten getekend worden. Maar dan kwam Vandersteen in de problemen met zijn tekstballon die dan naar de boerenscene moest verplaatst worden, wat ook spijtig is. Link to comment
TDPB Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 Beetje gelijkaardige prenten. Een hoop mensen aan een lange houten tafel, zelfde kleurtinten. Dat weeshuis zou ik nooit interpreteren als een feestmaal. Eerder gewoon veel mensen aan één tafel. Wat ze te eten krijgen ziet er maar gewoontjes uit. Bonenprak of zo. Toch ga ik voor B kiezen omdat het toch iets beter getekend is dan A. Link to comment
cinco Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 8 minuten geleden, TDPB zei: Dat weeshuis zou ik nooit interpreteren als een feestmaal. Eerder gewoon veel mensen aan één tafel. Wat ze te eten krijgen ziet er maar gewoontjes uit. Voor weeskinderen in tijden van oorlog is dat een feestmaal, zeker in combinatie met de warme sfeer die de tekening uitstraalt. Link to comment
WILCO Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 Dat het oorlog is, kan je duidelijk zien aan het bedrukte gezicht van de dame die het eten uitschept, de verantwoordelijke van het weeshuis. Zeker geen uitbundig feestmaal dus, verre van, maar wel een zeer mooie plaat. Vandaar ook mijn stem. Link to comment
Captivant Posted December 24, 2022 Share Posted December 24, 2022 3 uren geleden, TDPB zei: iets beter getekend iets? @Yncke Van de Munuera is de low quality thumb van het cms gebruikt. Hierdoor is de afbeelding niet te vergroten door erop te klikken. (Sorry, beroepsdeformatie, allergisch voor jpg artifacts, #nerdalert) Ik zie overigens dat de Vandersteen niet als thumb getoond wordt. Wist niet dat dit mogelijk was op dit forum. Hoe heb je dat gedaan, als ik vragen mag? Link to comment
Yncke Posted December 25, 2022 Author Share Posted December 25, 2022 @Captivant Fixed, good catch! Ze worden beiden niet als thumb getoond omdat ik de afbeeldingen zoveel mogelijk tot hun recht wil laten komen door zelf met de html te knutselen. Captivant 1 yncke.be Link to comment
Recommended Posts