Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (4)] feestmaal 15 vs. feestmaal 7


Yncke

Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?  

51 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 03-01-23 at 08:00

Recommended Posts

[Eerste Ronde (4)] feestmaal 15 vs. feestmaal 7 Slotje op: 3-1 Welke van deze banketten vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?

Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?

Kortom, welke van deze twee feestmalen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens banket zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

ElfquestFeestmaal.jpg.1ab6c7f86441b2280e

Een feestmaal bij de Vliegers onder de Blauwe Berg. (ElfQuest)

 

Yncke

 

 

B

 

Marine.jpg.ebf450a5c1a92868af584e9fed23c

Een banket ter afsluiting van album 2 van Marine (met knipoog naar Asterix).

 

WILCO

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic

Enkele argumenten om jullie te (proberen te) overhalen om prent B te kiezen:

 

- Rundsvlees op de barbecue is volgens mij smakelijker dan rauwe vis, grijze blubber en (droom)bessensap. 

 

- In prentje B is de sfeer uitbundig (er wordt geapplaudiseerd, gescandeerd en ik zie uitsluitend lachende gezichten). 

 

- Het is een feestmaal om de goede afloop van het verhaal van album 2 te vieren. 

 

- De subtiele knipogen naar Asterix zorgen voor herkenning of/en nodigen uit om ook deze reeks te ontdekken

 

- Marine is gewoon een schitterende reeks die iedereen zou moeten gelezen hebben. Ik neem elke gelegenheid te baat om deze reeks onder de aandacht te brengen. Vandaar....

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • Yncke unpinned this topic
3 uren geleden, WILCO zei:

- De subtiele knipogen naar Asterix zorgen voor herkenning of/en nodigen uit om ook deze reeks te ontdekken

 

t is dat ik in eerste instantie niet goed keek, maar ik dacht echt dat het om een tekening uit asterix ging.

Anyway, A vind ik mooier om naar te kijken.

Link naar reactie

Eén van de redenen waarom ik deze scene gekozen heb, is omdat het echt de vibe van een feestmaal vat. Niet alleen is er gedacht aan vele soorten eten (zelfs de schedel van de ram die daar volledig gebakken is ligt er mooi naast), er is ook gedacht aan de tafelopsmuk in de vorm van mooie decoratieve kandelaars en een elegante soepkom. De Wolfrijders (de kleurrijkere elfen aan tafel) werden uitgenodigd door de Vliegers (de elfen die geloven dat zwart-wit momenteel in de mode is), en  je kunt aan de gezichten zien wie opgezet is met de nieuwe gasten en wie niet, zoals je bij elk groot feestmaal wel altijd mensen hebt die zich inhouden om het feest niet te vergallen.

 

De tafel is inderdaad niet zo courant, maar anderzijds zorgt het voor een heel mooi beeld in het kader, waardoor je veel interactie kunt zien, en geeft het een anderwerelds, exotisch gevoel dat wel erbij past, vind ik.

Link naar reactie

Nog even mijn keuze verder motiveren:

 

Een feest verenigt mensen rond een bepaalde gebeurtenis en met een gezamenlijk doel. Dat verenigen én die samenhorigheid, vind je duidelijk terug in prent B waar er niemand lijkt te zitten tegen zijn goesting. Ook de factor gezelligheid is niet ver te zoeken in prent B en dit voornamelijk dankzij het vuur centraal in beeld, waarop niet alleen een verrukkelijke maaltijd wordt bereid, het vuur zorgt ook voor een intense warme gloed en licht (let op hoe goed Tranchand de schaduwen heeft getekend). 

 

En wie droomt er nu niet van een gezellige barbecue uitsluitend met gelijkgestemde zielen niet ver van het strand, met het geruis van de Caraïbische zee op de achtergrond? 

Link naar reactie

Marine.jpg.ebf450a5c1a92868af584e9fed23c

 

Ik heb zitten graven in mijn geheugen om er achter te komen of dit één van de Marliesverhalen was die ik in Zonnestraal of Zonneland heb gelezen in het lagere eind jaren '80.

 

Nog een andere pagina van dat album gezocht en ik denk dat ik die indertijd gezien heb, ja.

 

afbeelding.thumb.png.0241dd49a1268228a47a770e9b6e8ed9.png

 

Ik herinner me toch zeker dit personage.

 

1248704467_Screenshot2023-01-01at21-15-04CapauLarge(rdition).png.55f307bd0eeba0fcd924ab6219df91d9.png

 

 

@WILCO Komt dit figuur ook in andere albums voor of alleen in dit tweede verhaal?

Want als dit een éénmalig figuur was, dan is het zeker deze strip die ik toen onder ogen heb gekregen.

 

Van deel 3 de schat van de Kaaiman weet ik het heel zeker, want dat was de eerste keer dat ik het woord 'kaaiman' tegen was gekomen. Maar er zijn minstens 2 Marliesverhalen die ik toen heb zien passeren in de Zonnestraal (of -land).

Link naar reactie

Dit personage is de prefect van Saint-Balo. Hij komt in meerdere albums voor: 1,2,3, 7 en 8.  Enkel albums 6, 7 en 8 zijn in het Nederlands verschenen (na voorpublicatie in Kuifje). En enkel van album 7, Valstrik in Corsica, weet ik dat deze voorgepubliceerd is in Zonneland eind de jaren 1980. Waarschijnlijk zal je dit personage van dit album herinneren. De prefect van Saint- Balo komt inderdaad ook voor in Le trésor du Caïman (album 3), maar dit album is nooit in het Nederlands verschenen en bij mijn weten nooit in het Nederlands voorgepubliceerd geweest in Zonneland of Kuifje.

Link naar reactie
48 minuten geleden, WILCO zei:

De prefect van Saint- Balo komt inderdaad ook voor in Le trésor du Caïman (album 3), maar dit album is nooit in het Nederlands verschenen en bij mijn weten nooit in het Nederlands voorgepubliceerd geweest in Zonneland of Kuifje.

 

Toch wel hoor, want er is geen andere manier waarop ik met dat verhaal in contact ben gekomen.

De piraat met zijn oranje-gele outfit uit dat derde album herinner ik me levendig.

 

1997918996_Screenshot2023-01-02at11-02-559782913714229_pg.jpg(JPEG-afbeelding574800pixels).thumb.png.65c8412791d82111d563e34047e15a1a.png

 

In dit topic is de inhoud van Zonnestraal/Zonneland ook nog aan bod gekomen:

 

51 minuten geleden, WILCO zei:

Enkel albums 6, 7 en 8 zijn in het Nederlands verschenen (na voorpublicatie in Kuifje). En enkel van album 7, Valstrik in Corsica, weet ik dat deze voorgepubliceerd is in Zonneland eind de jaren 1980.

 

Er zijn er meer vertaald dan je zou denken. Het vijfde verhaal ook.

 

812964072_Screenshot2023-01-02at11-16-21Zonnelandjaargang72-stripdeogenvanKukulkanStripverhalen2dehands.png.c9af23d5d8d98c87cf7ba422b3c1c0dd.png

 

1090204598_Screenshot2023-01-02at11-16-26Zonnelandjaargang72-stripdeogenvanKukulkanStripverhalen2dehands.png.7715995723dc6dc68b506ac40255023d.png

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...