Yncke Posted December 23, 2022 Share Posted December 23, 2022 [Eerste Ronde (4)] feestmaal 15 vs. feestmaal 7 Slotje op: 3-1 Welke van deze banketten vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ? Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ? Kortom, welke van deze twee feestmalen verdient het voor jou om dit duel te winnen? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. Dus ook de indiener mag diens banket zoveel als nodig uitleggen en verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A Een feestmaal bij de Vliegers onder de Blauwe Berg. (ElfQuest) Yncke B Een banket ter afsluiting van album 2 van Marine (met knipoog naar Asterix). WILCO yncke.be Link to comment
WILCO Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Enkele argumenten om jullie te (proberen te) overhalen om prent B te kiezen: - Rundsvlees op de barbecue is volgens mij smakelijker dan rauwe vis, grijze blubber en (droom)bessensap. - In prentje B is de sfeer uitbundig (er wordt geapplaudiseerd, gescandeerd en ik zie uitsluitend lachende gezichten). - Het is een feestmaal om de goede afloop van het verhaal van album 2 te vieren. - De subtiele knipogen naar Asterix zorgen voor herkenning of/en nodigen uit om ook deze reeks te ontdekken - Marine is gewoon een schitterende reeks die iedereen zou moeten gelezen hebben. Ik neem elke gelegenheid te baat om deze reeks onder de aandacht te brengen. Vandaar.... Link to comment
esteban² Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Mijn hersenen zeggen A, mijn hart zegt B. En ik volg mijn hart. Veel heeft te maken met het feit dat ik de tekenstijl van ElfQuest (die personages vooral) nooit echt graag gezien heb. STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Ambreville Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Stem gewijzigd naar B. Vooral door het vastgeroest idee. Link to comment
TDPB Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 3 uren geleden, WILCO zei: - De subtiele knipogen naar Asterix zorgen voor herkenning of/en nodigen uit om ook deze reeks te ontdekken t is dat ik in eerste instantie niet goed keek, maar ik dacht echt dat het om een tekening uit asterix ging. Anyway, A vind ik mooier om naar te kijken. Link to comment
cinco Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 2 minuten geleden, TDPB zei: maar ik dacht echt dat het om een tekening uit asterix ging. Ja, dacht ik oorspronkelijk ook. 1 uur geleden, Ambreville zei: Stem gewijzigd naar B. Vooral door het vastgeroest idee. En vast verloren gegaan in de vertaling. Link to comment
Tanuki Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 B. Ik vind A een bizarre tafelschikking die niet echt uitnodigt om eens goed los te gaan. Link to comment
TDPB Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 3 minuten geleden, Tanuki zei: B. Ik vind A een bizarre tafelschikking die niet echt uitnodigt om eens goed los te gaan. In B kan je enkel met je naaste buur praten, in A kan je ook met de mensen naast je buur praten. Link to comment
Tanuki Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 4 minuten geleden, TDPB zei: in A kan je ook met de mensen naast je buur praten. ... maar zit je ook met je rug naar de helft van de aanwezigen. Link to comment
Yncke Posted December 27, 2022 Author Share Posted December 27, 2022 46 minutes ago, Tanuki said: B. Ik vind A een bizarre tafelschikking die niet echt uitnodigt om eens goed los te gaan. De Vliegers zijn dan ook de party poopers van de elfen. yncke.be Link to comment
Yncke Posted December 27, 2022 Author Share Posted December 27, 2022 Eén van de redenen waarom ik deze scene gekozen heb, is omdat het echt de vibe van een feestmaal vat. Niet alleen is er gedacht aan vele soorten eten (zelfs de schedel van de ram die daar volledig gebakken is ligt er mooi naast), er is ook gedacht aan de tafelopsmuk in de vorm van mooie decoratieve kandelaars en een elegante soepkom. De Wolfrijders (de kleurrijkere elfen aan tafel) werden uitgenodigd door de Vliegers (de elfen die geloven dat zwart-wit momenteel in de mode is), en je kunt aan de gezichten zien wie opgezet is met de nieuwe gasten en wie niet, zoals je bij elk groot feestmaal wel altijd mensen hebt die zich inhouden om het feest niet te vergallen. De tafel is inderdaad niet zo courant, maar anderzijds zorgt het voor een heel mooi beeld in het kader, waardoor je veel interactie kunt zien, en geeft het een anderwerelds, exotisch gevoel dat wel erbij past, vind ik. $tripofiel 1 yncke.be Link to comment
WILCO Posted December 27, 2022 Share Posted December 27, 2022 Nog even mijn keuze verder motiveren: Een feest verenigt mensen rond een bepaalde gebeurtenis en met een gezamenlijk doel. Dat verenigen én die samenhorigheid, vind je duidelijk terug in prent B waar er niemand lijkt te zitten tegen zijn goesting. Ook de factor gezelligheid is niet ver te zoeken in prent B en dit voornamelijk dankzij het vuur centraal in beeld, waarop niet alleen een verrukkelijke maaltijd wordt bereid, het vuur zorgt ook voor een intense warme gloed en licht (let op hoe goed Tranchand de schaduwen heeft getekend). En wie droomt er nu niet van een gezellige barbecue uitsluitend met gelijkgestemde zielen niet ver van het strand, met het geruis van de Caraïbische zee op de achtergrond? Link to comment
WILCO Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 Wordt dit de definitieve uitslag van duel 4? Link to comment
WILCO Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 Wat denk je van een barbecue in de Caraïben? Ik trakteer. Link to comment
JPAR Posted December 31, 2022 Share Posted December 31, 2022 Even horen wat @Yncke biedt Link to comment
Yncke Posted December 31, 2022 Author Share Posted December 31, 2022 Of everzwijn met een jagerssausje van porto, madeira, champignontjes en fijne uitjes, aardappels uit de pel met grof zeezout en peper en een smeltend klontje hoeveboter, en worteltjes gebakken in de tijm. yncke.be Link to comment
Ambreville Posted December 31, 2022 Share Posted December 31, 2022 Doe me toch maar dat op het strand gegrild zwijn. Ik ben niet zo gek op slang. Link to comment
cinco Posted January 1, 2023 Share Posted January 1, 2023 Ik heb zitten graven in mijn geheugen om er achter te komen of dit één van de Marliesverhalen was die ik in Zonnestraal of Zonneland heb gelezen in het lagere eind jaren '80. Nog een andere pagina van dat album gezocht en ik denk dat ik die indertijd gezien heb, ja. Ik herinner me toch zeker dit personage. @WILCO Komt dit figuur ook in andere albums voor of alleen in dit tweede verhaal? Want als dit een éénmalig figuur was, dan is het zeker deze strip die ik toen onder ogen heb gekregen. Van deel 3 de schat van de Kaaiman weet ik het heel zeker, want dat was de eerste keer dat ik het woord 'kaaiman' tegen was gekomen. Maar er zijn minstens 2 Marliesverhalen die ik toen heb zien passeren in de Zonnestraal (of -land). Link to comment
WILCO Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 Dit personage is de prefect van Saint-Balo. Hij komt in meerdere albums voor: 1,2,3, 7 en 8. Enkel albums 6, 7 en 8 zijn in het Nederlands verschenen (na voorpublicatie in Kuifje). En enkel van album 7, Valstrik in Corsica, weet ik dat deze voorgepubliceerd is in Zonneland eind de jaren 1980. Waarschijnlijk zal je dit personage van dit album herinneren. De prefect van Saint- Balo komt inderdaad ook voor in Le trésor du Caïman (album 3), maar dit album is nooit in het Nederlands verschenen en bij mijn weten nooit in het Nederlands voorgepubliceerd geweest in Zonneland of Kuifje. Link to comment
cinco Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 48 minuten geleden, WILCO zei: De prefect van Saint- Balo komt inderdaad ook voor in Le trésor du Caïman (album 3), maar dit album is nooit in het Nederlands verschenen en bij mijn weten nooit in het Nederlands voorgepubliceerd geweest in Zonneland of Kuifje. Toch wel hoor, want er is geen andere manier waarop ik met dat verhaal in contact ben gekomen. De piraat met zijn oranje-gele outfit uit dat derde album herinner ik me levendig. In dit topic is de inhoud van Zonnestraal/Zonneland ook nog aan bod gekomen: 51 minuten geleden, WILCO zei: Enkel albums 6, 7 en 8 zijn in het Nederlands verschenen (na voorpublicatie in Kuifje). En enkel van album 7, Valstrik in Corsica, weet ik dat deze voorgepubliceerd is in Zonneland eind de jaren 1980. Er zijn er meer vertaald dan je zou denken. Het vijfde verhaal ook. Link to comment
WILCO Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 Dat wist ik niet. Ik ben van 1981 en herinner me enkel de voorpublicatie van album 7 in Zonnestraal/land. Blijkbaar waren er dus meerdere. Jammer dat ze nooit in de reguliere albums vertaald geweest zijn (behalve dus albums 6, 7 en 8). Link to comment
WILCO Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 Morgenochtend 3 januari om 9u wordt de poll voor duel 4 gesloten. Bij deze nog een warme oproep voor diegenen die nog niet gestemd hebben... Link to comment
lordofindifference Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 Bij nader inzien mijn stem veranderd van A naar B... Hoewel ik aangename herinneringen heb aan Elfquest, en eigenlijk niet zo bekend ben met Marine, vind ik het 2de plaatje op zich toch wel beter voor dit toernooi. Straalt een gezellige warmte uit, en de Asterix persiflage is ook niet mis Link to comment
cinco Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 36 minuten geleden, lordofindifference zei: Bij nader inzien mijn stem veranderd van A naar B... Heb je dat echt niet gedaan om de spanning op te drijven? Link to comment
Yncke Posted January 2, 2023 Author Share Posted January 2, 2023 Wie maakt er de omgekeerde beweging van lordofindifference, met een stem voor de elegante presentatie van de schotels met gerechten voor elk wat wils bij gezellig kaarslicht uit mooi gedecoreerde kandelaars? yncke.be Link to comment
WILCO Posted January 2, 2023 Share Posted January 2, 2023 Of wie heeft nog niet gestemd en vindt dat Marine dit duel moet winnen? Link to comment
lordofindifference Posted January 3, 2023 Share Posted January 3, 2023 10 uren geleden, cinco zei: Heb je dat echt niet gedaan om de spanning op te drijven? Laat ons zeggen dat dat een aangenaam neveneffect was... Link to comment
Yncke Posted January 3, 2023 Author Share Posted January 3, 2023 Nog een half uurtje om van gedacht te wisselen en A te stemmen. *puppy eyes* yncke.be Link to comment
Recommended Posts