Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (11)] feestmaal 25 vs. feestmaal 21


Yncke

Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?  

51 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 10-01-23 at 08:00

Recommended Posts

[Eerste Ronde (11)] feestmaal 25 vs. feestmaal 21 Slotje op: 10-1 Welke van deze banketten vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?

Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?

Kortom, welke van deze twee feestmalen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens banket zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Hagar.jpg.782d6ce35e6c6e219f4bd86038a159

Als tegenhanger op het open Asterix toernooi.

Het is misschien niet veel maar wel uit liefde gekookt.

 

Rik

 

 

B

 

jommeke.jpg.d20ff79b7865c71f08ab55063405

Uit Straffa Toebaka van Jommeke

 

WILCO

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic

Er heeft zelfs iemand deze strip in een thesis behandeld.

 

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/000/662/862/RUG01-000662862_2017_0005_AC.pdf

 

Quote

Straffa Toebaka: 1975 Filiberke, Jommeke en Gobelijn trekken door de Afrikaanse wildernis. Ze zien iemand aankomen en Jommeke zegt: '"t Is een grote pygmee!" Gobelijn zegt hierop: "Onmogelijk, er bestaan geen grote pygmeeën .. Dat is een doodgewone neger." De zwarte blijkt Nederlands te spreken: "Ja! Kijk, ikke en mijn makkers dikwijls met blanken op stap gaan. Wij goede gidsen zijn, wij wildernis kennen op ons duimpje!" (s.p.). Opnieuw zouden we aanmerkingen kunnen maken op het taalgebruik en het uitzicht van de afgebeelde zwarte personen. De 'wetenschappelijke' uitleg die Go belijn opzet, bevat een vreemde afsluiter: " ... eigenlijk zijn die pygmeeën brave mensen. Maar vroeger hebben ze veellast gehad van negerstammen die hun gebied wilden veroveren. Alleen door hun giftige pijlen hebben ze hun vrijheid kunnen behouden. Op ons zullen ze niet kwaad zijn. Wij zijn blanken." We vermoeden dat de pygmeeën buiten dit stripverhaal wèl verschillende redenen kunnen bedenken om de blanken met giftige pijlen te lijf te gaan. De opmerking van Filiberke: "Ik hoop dan maar dat ze niet denken dat we witte negers zijn!" zou men, met genoeg paranoia, ook verdacht kunnen vinden. Want eenvoudig gesteld zijn blanken eigenlijk 'witte zwarten', ze ontbreken enkel wat donker pigment. We gunnen Nys echter het voordeel van de twijfel en zullen niet stellen dat hij vindt dat er een groot verschil bestaat tussen blanken en zwarten

 

 

 

 

Link naar reactie

Nys was natuurlijk het produkt van het Katholieke, Vlaamsgezinde milieu waarin hij was opgegroeid, maar dat weerhield hem niet om soms toch ook in metaforen te pleiten voor een samenleving waar je jezelf kan zijn met wie je wil.

Zie bijvoorbeeld het Aards Paradijs van 1979.

992634257_Screenshot2023-01-03at17-53-20RUG01-000662862_2017_0005_AC_pdf.png.f863d61d43368cdb8fc1beaabffb3e4e.png

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, TDPB zei:

Wellicht. Maar er zijn voorbeelden van (delen van ) albums die zijn voorgepubliceerd zonder dat hij er ook maar iets mee te maken had, dus zelfs dat kan je niet met 100% zekerheid zeggen.

 

Als kind dacht ik trouwens dat dat een stier in vrouwenkleren was.

Ik bedoel... die heeft toch wel serieuze hoorns.

Dus hoe ik het interpreteerde was het nog vooruitstrevender dan waarschijnlijk de bedoeling was.

 

1591713924_Screenshot2023-01-03at18-55-36EersteRonde(11)feestmaal25vs.feestmaal21.png.2b059edc102fb2ff7528ba611a89b634.png

Link naar reactie
7 uren geleden, Lichtman zei:

Aah, Hägar, heerlijke reeks! Zelfs aan zo'n stoere Viking zit een zwak kantje, vooral voor de kookkunsten van Helga. No brainer, deze :) 

Wat is hij eigenlijk aan het eten? Op de tafel herken ik enkel peper, zout en een stokbrood. Geen idee wat de rest moet voorstellen.

Link naar reactie
5 minuten geleden, WILCO zei:

Wat is hij eigenlijk aan het eten? Op de tafel herken ik enkel peper, zout en een stokbrood. Geen idee wat de rest moet voorstellen.

Tja, de receptuur is helaas verloren gegaan in de afgelopen 1200 jaar. Maar voor de Vikingtijd zal het een echt feestmaal zijn geweest.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Een geïmproviseerde feestdis (halve boomstam), in een idyllische setting, waaraan Jommeke en co vol ongeduld zitten te wachten. Een geanimeerde Jommeke die aandachtig luistert naar de gastheer naast zich. Filiberke, watertandend, met zijn tong uit zijn mond en Gobelijn die beleefd en vol spanning wacht op het lekkers dat de andere gastheren hem zullen voorschotelen: een overheerlijke, nog niet versneden, olifantenslurf, nog nadampend, blijkbaar net uit de kookpot gehaald. De sfeer zit goed. Iedereen is tevreden. Het is er duidelijk gezellig en vooral: er wordt een hechte vriendschapsband gesmeed. Kortom: alle ingrediënten voor een geslaagd feestmaal!

Screenshot_20230103_192010_Chrome.jpg

Link naar reactie
44 minuten geleden, cinco zei:

 

Als kind dacht ik trouwens dat dat een stier in vrouwenkleren was.

Ik bedoel... die heeft toch wel serieuze hoorns.

Dus hoe ik het interpreteerde was het nog vooruitstrevender dan waarschijnlijk de bedoeling was.

 

1591713924_Screenshot2023-01-03at18-55-36EersteRonde(11)feestmaal25vs.feestmaal21.png.2b059edc102fb2ff7528ba611a89b634.png

Nys (Hugo De Sterck) tekende koeien altijd met wimpers en met iets kortere hoorns dan stieren. 

Screenshot_20230103_194202_Google.jpg

Link naar reactie
18 minuten geleden, WILCO zei:

Filiberke, watertandend, met zijn tong uit zijn mond

 

Stopt snel als-ie beseft dat-ie het moet stellen met het uiteinde, nochtans het slurfigste gedeelte.

 

afbeelding.png.50b04cf9f821eca744f23f56b02acc44.png

 

Gek genoeg is dit de meest memorabele scène van het album.

Straffa Toebaka, dat verhaal waarin ze een olifanteslurf moeten eten.

Link naar reactie

Let ook op de evenwichtige, symmetrische compositie waar duidelijk over nagedacht is en wat dit beeld aantrekkelijk en aangenaam maakt om naar te kijken. 

Links de 3 gasten, rechts de gastheren.  De blikken van de gasten zijn op de gastheren gericht en vice versa. Volgens mij exact centraal in het midden, waar de blikken van gastheer en gast elkaar kruisen, de tolkende papegaai, die een soort verbindingsfiguur is tussen Jommeke en co én de gastheren. 

Screenshot_20230103_192010_Chrome.jpg

Link naar reactie
12 minuten geleden, TDPB zei:

De meest onderkende tekenaar uit de belgische stripwereld. Tekende 30 jaar lang volkomen anoniem en heel goed een van de best verkopende strip ooit.

 

Er zouden volop diepgravende podcast-interviews moeten gemaakt worden met striptekenaars (als ze er voor open staan) nu het nog kan.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Er zouden volop diepgravende podcast-interviews moeten gemaakt worden met striptekenaars (als ze er voor open staan) nu het nog kan.

 

Die man verdient het om in de bloemetjes gezet te worden. Jammer dat hij en ook Wouters altijd in de schaduw van Nys zijn gebleven. 'Edwin Wouters gebundeld' is gelukkig al een passend eerbetoon aan Wouters, maar ook De Sterk verdient dergelijk hommagealbum.

 

@Bonte: geen plannen in die richting?

Link naar reactie
2 uren geleden, WILCO zei:

Die man verdient het om in de bloemetjes gezet te worden. Jammer dat hij en ook Wouters altijd in de schaduw van Nys zijn gebleven. 'Edwin Wouters gebundeld' is gelukkig al een passend eerbetoon aan Wouters, maar ook De Sterk verdient dergelijk hommagealbum.

 

@Bonte: geen plannen in die richting?

Voor Brabant Strip heb ik ooit alle tekenaars/scrhijvers van Jommeke geïnterviewd en Edwin was toen heel blij dat hij eindelijk eens over Jommeke mocht spreken, maar helaas zijn we er toen niet in geslaagd De Sterk te contacteren.

Link naar reactie

... mocht spreken?? Moesten de erven Nys daar misschien toestemming voor geven?

 

Jammer dat je Hugo De Sterk toen nooit hebt kunnen contacteren. Hij moet nu wellicht ook al minstens 80 jaar oud zijn (op pensioen gegaan in 2002). Op het internet vind je helaas nauwelijks iets over hem terug behalve op https://www.lambiek.net/artists/d/de_sterk_hugo.htm

 

Ik hoop ooit nog eens een interview over hem en zijn loopbaan te kunnen lezen want die man intrigeert mij. En voor een hommagealbum ben ik zeker vragende partij. 

Link naar reactie
7 minuten geleden, WILCO zei:

... mocht spreken?? Moesten de erven Nys daar misschien toestemming voor geven?

 

Neen. Maar zolang hij leraar was mocht hij daar van zijn directie niet over spreken, want les geven en kinderstrips maken, dat ging niet samen. Plus dat hij ook dertig jaar lang anoniem werkte aan die strips en dat iedereen sowieso enkel Jef Nys wou spreken

Link naar reactie
2 uren geleden, WILCO zei:

Kleine reminder: nog niet iedereen heeft al gestemd voor dit duel. 

De huidige stand is niet echt overtuigend. Quasi gelijkstand. Wiens stem zal beslissen of Jommeke of Hagar naar de volgende ronde doorgaat? 

Screenshot_20230105_163232_Chrome.jpg

 

Ik had al gestemd, en deze keer zal ik mijn keuze niet veranderen...

Het is niet dat ik dat Hagar feestmaal zo hoog inschat, maar de Jommekesprent kan ik echt niet approuveren.

Niet zozeer vanwege een late woke roeping, maar omdat ik zelfs als kind het 'not done' vond om op olifanten te jagen, laat staan hun slurf op te eten...  Foei Jommeke!

En zeggen dat Straffe Toebaka uitkwam in het zelfde jaar als Kamals 'The Elephant Song'...

Link naar reactie
1 uur terug, lordofindifference zei:

 

Ik had al gestemd, en deze keer zal ik mijn keuze niet veranderen...

Het is niet dat ik dat Hagar feestmaal zo hoog inschat, maar de Jommekesprent kan ik echt niet approuveren.

Niet zozeer vanwege een late woke roeping, maar omdat ik zelfs als kind het 'not done' vond om op olifanten te jagen, laat staan hun slurf op te eten...  Foei Jommeke!

En zeggen dat Straffe Toebaka uitkwam in het zelfde jaar als Kamals 'The Elephant Song'...

Denk je dat Hagar vegetarisch eet?

Link naar reactie

Even opgezocht. Straffa Toebaka was het eerste Jommekesalbum van 1975, dus verschenen in de eerste jaarhelft,  en The elephant Song kwam pas vanaf juli van datzelfde jaar in onze hitlijsten.

 

Deze populaire song was een aanklacht tegen de olifantenjacht en maakte de wereld bewust van de precaire situatie waarin de olifantenpopulatie toen verkeerde. 

 

Inderdaad foei Jommeke. Maar was the elephant song een half jaar vroeger uitgekomen, dan had de tekenaar Jommeke zeker niet van die slurf laten eten.

En gelukkig is het sinds de bescherming van de olifant in februari 1976 verboden om op olifanten te jagen. 

 

Ik ga er van uit dat op het moment dat Straffa Toebaka geschreven werd (eind 1974) het nog niet helemaal duidelijk was hoe slecht het toen met de olifantenpopulatie was gesteld. 

 

Dit indachtig, heb ik eigenlijk geen problemen met dit prentje.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...