Ga naar inhoud

Stan En Huib


Recommended Posts

Is zo'n Schoeller tekenpapier glad, zoals Bristol? Ik zie dat er nog Schoeller tekenpapier te koop is in bv. Schleiper...

Volgens mij is het Turm en Hammer papier reeds 5 jaar uit het aanbod bij Schleiper. De papiersoort is vooral gekend voor Airbrushtoepassingen ( ook zoiets uit het verleden). Het voordeel van dit papier was dat je erop kon corrigeren met een scheermesje en daar terug kon over inkten. Het gerucht doet de ronde dat Merho nog een grote voorraad kon inslaan.

 

Het is zeker niet te vergelijken met Bristol (dat veel te glad is). Het heeft nog een 'structuur'. Schleiper heeft inderdaad nog een tijdje Schoeller-papier gehad maar het was een andere soort.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

De boom staat op een helling van zand. Maar dat komt er blijkbaar niet helemaal uit. Dat kijk ik nog eens na.

 

De deur die zo opengaat is een huizenhoog cliché, dus ik dacht er met een grove ellips over te kunnen gaan. De manier waarop is ook eigenlijk bijzaak in dit verhaaltje. Ik hoop dat het op de volledige 2 pagina's duidelijker wordt.

 

En dat inlegkader houd ik maar daar - het nadeel van niet digitaal werken. Maar via de inkleuring probeer ik het er wat uit te lichten.

 

Bedankt voor de commentaar. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Het volledige verhaal, voorlopig in zwart wit.

Ik vermoed dat de 3 scènes in flashback voor problemen zullen zorgen. Enkele kadertjes "eerder" zouden al helpen. Maar ik weiger koppig om zulke kadertjes te gebruiken in Stan&Huib. Dus mijn vraag: is het verhaal zo te begrijpen?

Anders zal ik het moeten oplossen tijdens de inkleuring (flashbacks in andere tinten, of gewoon grijswaarden of sepia).

Verder ben ik niet tevreden over de 2 smalle stroken 2 en 3 op pagina 1 (in de kroeg). Ik denk eraan die te hertekenen.

post-129-0-92779700-1436378963_thumb.jpg

post-129-0-31979300-1436378983_thumb.jpg

post-129-0-16358200-1436379003_thumb.jpg

post-129-0-36642200-1436379015_thumb.jpg

post-129-0-94567300-1436379028_thumb.jpg

post-129-0-08494900-1436379048_thumb.jpg

Link naar reactie

Het is nu al duidelijk, maar het zal nog duidelijker worden met kleuren. Leuke grap.

 

Alleen is mij niet geheel duidelijk waarom de rotsen bij die dode draak nogal extreem euhm... fallusvormig zijn :)

 

Haha. Ik heb me voor de landschappen en beelden gebaseerd op een fotoboek over Anatolië; zulke rotsen staan daar echt. Natuurlijk had ik zelf ook de associatie gemaakt, maar een echte bijbedoeling zit er niet achter. Al staat het eenieder vrij er het zijne van te denken.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Ik zit al een heel eind in een volgende verhaaltje (dat 8p zal tellen). Oorlogswolken: Stan & Huib raken verzeild in een oorlog. Ik haal me wat op de hals: enkele massascènes. Pfoe.

 

Hier wilde ik tonen dat ridders opstijgen en ten strijde trekken. En grootmeester Hergé indachtig heb ik dat getracht te tonen in één plaatje, ipv in twee of drie aparte plaatjes.

 

Enkele schetsen:

oor1.jpg

De geïnkte strook:

oor2.jpg

- de ridder die op zijn ros wordt geholpen, links

- dan een ridder die zijn helm opzet en zijn schild krijgt aangereikt (dat mannetje met het schild staat teveel op de voorgrond en zou het schild eigenlijk omgedraaid moeten houden - verdorie! - hertekenen?)

- dan de ridder op de voorgrond die zijn paard naar de strijd toe draait

- de ridders en de soldaat die zich naar de strijd haasten, rechts

 

En het fameuze voorbeeld

Kuifje in de Krab met de gulden scharen:

oor3.jpg

Link naar reactie

Mooie bedrijvigheid. Ik vind 't een heel geslaagde scene. Vooral de strijdlustige blik van dat derde paard is goed gelukt.

Ik denk wel dat 't een goed idee zou zijn om dat mannetje met dat schild te hertekenen, ja. Hij lijkt met zijn hoofd tegen de kont van het paard te staan, en dat breekt de leesflow een beetje.

(Note to self: een aanpak om te onthouden. :) )

 

Qua massascenese is 'Kronieken van de Zwarte Maan' een goede bron van inspiratie over hoe je niet echt *alles* moet gaan teken.

Link naar reactie

Mooi gebruik van de zwartvlakken ook. Er is maar één ding moeilijker dan 'levende' paarden tekenen, en dat is levende paarden tekenen met levende mensen erop. Maar het is helemaal niet statisch, mooi werk. Dat van die schildknaap klopt inderdaad. Ik zou ook opletten dat de horizonlijn de uiterst links schildknaap niet recht in de heuplijn (plooi) treft. En die achtergrondridders vind ik niet echt nodig, ik zou ze weglaten of volledig silhouet. Ze leiden de aandacht af van de - zeer knappe - voorgrond.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Bedankt voor de feedback. Die schildknaap in het midden krijgt dus een nieuwe plaats (en een andere schild). Die horizonlijn links is gemakkelijk te verschuiven (al stoort ze mij niet).

 

Transitieharnassen? Uh? Ik heb me niet gedocumenteerd voor deze plaat, noch met een werk over harnassen, noch met Peyo albums. Ik maak eigenlijk maar heel spaarzaam gebruik van documentatie, en ik streef zeker geen historische correctheid na.

Het zal een toevalstreffer zijn, dat van die harnassen.

Link naar reactie

Gisteren heb ik de laatste plaatjes geïnkt van een kortverhaal van 8 p. met Stan & Huib. Oef!

Ik toon nog enkele plaatjes.

Die regen stond al in het scenario (dat ik in juli schreef), maar de uitwerking, zeker van de figuren op de achtergrond is toch een beetje geïnspireerd door Per'Bat van Yncke:

oor5.jpg

En die regen komt anders terug in een volgend plaatje. Geeft een mooi effect, die regen naar één punt ergens onder de rand van de plaat, vind ik zelf. Ik kijk er wel tegen op dit soort plaatjes te moeten inkleuren...

oor6.jpg

Link naar reactie

Eigenlijk een boodschap voor Yncke: kijk eens hoe dirk omgaat met de arcering van de regen (ik vind dit beter uitgevoerd, geen overlapping van de arcering), in de regen voert hij achtergrond in (silhouetten van figuren, je hoeft dan ook geen grote vlakken te arceren in dezelfde arcering). Jij zou dat ook kunnen op jouw pagina's, de achtergrond kan dan begroeiing (bomen, struiken) of reliëf (bergketen) zijn.

 

Voor dirk: mooie platen, niks op aan te merken, behalve waar het zwaard uit de kader gaat. Daar zou ik het kaderlijntje weg retoucheren. De regenlijntjes buiten het kader zijn niet storend bij jouw tekenstijl, wel het 'v'-tje rechts van het zwaard. 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Dit zijn directe scans, zonder digitale retouches. Dat geheven zwaard van Stan op de bovenste plaat had ik eerst meer naar rechts getekend, maar overplakt met een stickertje en daar terug over getekend. Dat kan je nog zien op de scan. Dat werk ik nog digitaal weg.

Er zijn nog dingetjes digitaal te verbeteren. Zoals de gedode soldaat links onderaan op de onderste plaat. Zijn arm tekende ik eerst recht, maar dat kwam niet uit met de (neus van de) soldaat rechts van hem; dus kreeg hij een gebogen arm.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Gast Kameraad Mauser

Ha, die emmer die leeggekeild wordt...'t is praktisch op die verkoper zijn brood.  Mooi door aan te geven dat er toenertijd geen vrije markt was, door de aanwezigheid van die soldenier aan de poort/doorgang.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...