Ga naar inhoud

Welk Mysterie Hoopt U Nog Tijdens Uw Leven Opgelost Te Zien?


Minotaur

Recommended Posts

Waarom een bewijs willen wanneer je stelt dat een bewijs geen enkele waarde heeft en je eigenlijk maar alles gewoon bij elkaar kan verzinnen ?

 

Als er één of ander wiskundig bewijs of redenering is dat wereldwijd maar door een groepje van enkele tientallen wiskundige superknobbels kan begrepen en geverifieerd worden, wordt dat als waar beschouwd.

Als er honderden beweren iets gezien te hebben dat overeenstemt met mekaar, maar dat al de andere niet kunnen zien, zegt men dat het nonsens zijn.

Link naar reactie

Als er één of ander wiskundig bewijs of redenering is dat wereldwijd maar door een groepje van enkele tientallen wiskundige superknobbels kan begrepen en geverifieerd worden, wordt dat als waar beschouwd.

Als er honderden beweren iets gezien te hebben dat overeenstemt met mekaar, maar dat al de andere niet kunnen zien, zegt men dat het nonsens zijn.

 

Heb je wel eens wetenschaps filosofie gehad op de unie/school ?

 

http://books.google.nl/books/about/Het_verschijnsel_wetenschap.html?hl=nl&id=oMuSisdd6UEC

Link naar reactie

Als er één of ander wiskundig bewijs of redenering is dat wereldwijd maar door een groepje van enkele tientallen wiskundige superknobbels kan begrepen en geverifieerd worden, wordt dat als waar beschouwd.

Als er honderden beweren iets gezien te hebben dat overeenstemt met mekaar, maar dat al de andere niet kunnen zien, zegt men dat het nonsens zijn.

 

Ja, maar het één is telkens herhaalbaar en het ander niet. Dat is hoe bewijs geleverd wordt: het is telkens opnieuw aantoonbaar. Veel van die spookverhalen zijn niet herhaalbaar. Pas als er eentje is dat zich herhaaldelijk voordoet en geen uitleg heeft, zal ik er in meegaan.

 

Los daarvan, ik zou graag het mysterie van het universum opgelost zijn (uitdijend of niet, parallelle of niet,..), maar ook een aantal dingen uit het verleden: heeft Nero echt Rome in brand gestoken?, Waaraan zijn de Azteken als volk gestorven?,..., maar ook hoe zien onze oceanen er uit (nog veel onbekend),...

 

Er is nog veel te ontdekken..

Link naar reactie

Ik wil het nog sterker stellen, duizenden amerikanen denken dat de moeder van Michelle Obama een aap is. Het is bewezen dat dit niet waar is......

Inderdaad het is een apin.

 

De mensapen (Hominoidea) zijn in sommige taxonomische indelingen een superfamilie binnen de orde primaten (Primates). Deze superfamilie omvat de gibbons en de mensachtigen, waaronder de mensen.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hominoidea

Link naar reactie

Ik ben dan maar een simpel geograaf maar wetenschap is dat je op een bepaalde wetenschappelijke wijze onderzoek pleegt te doen. Die wetenschappelijke wijze is voorafgesproken en gebaseerd op, naar de huidige tijd, geldende regels. Als 150 jaar lang is aangetoond dat er geen wetenschappelijke basis/bewijs is voor het bestaan van spoken dan bestaan deze thans en volgens de huidig geldende wetenschappelijke criteria niet. Wanneer er wel aangetoond wordt spoken bestaan zal de wetenschappelijke kennis met dit feit vergroot worden. Zo werkt het, anders kun je nergens meer een uitspraak over doen....... 

 

Vind je het niet wat gek daar een tijdsperiode op te kleven?  Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de copernicaanse revolutie die pas in de zestiende eeuw plaats heeft gevonden, hoewel er al zeker sinds de klassieke oudheid door enkelingen werd beweerd dat niet de aarde het centrum van ons universum vormde. 

 

Om terug te keren naar de basisvraag: wat gebeurde er werkelijk op 21 augustus 1986?

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Vind je het niet wat gek daar een tijdsperiode op te kleven?  Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de copernicaanse revolutie die pas in de zestiende eeuw plaats heeft gevonden, hoewel er al zeker sinds de klassieke oudheid door enkelingen werd beweerd dat niet de aarde het centrum van ons universum vormde. 

 

Om terug te keren naar de basisvraag: wat gebeurde er werkelijk op 21 augustus 1986?

Dat is toch al geweten:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Limnische_uitbarsting

Link naar reactie

Vind je het niet wat gek daar een tijdsperiode op te kleven?  Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de copernicaanse revolutie die pas in de zestiende eeuw plaats heeft gevonden, hoewel er al zeker sinds de klassieke oudheid door enkelingen werd beweerd dat niet de aarde het centrum van ons universum vormde. 

 

Om terug te keren naar de basisvraag: wat gebeurde er werkelijk op 21 augustus 1986?

 

Nee, ik zie wetenschap niet als een vaststaand iets. De manier waarop wetenschap wordt bedreven verschilt nog wel wat tav laten we zeggen hoe dat in 1483 werd gedaan. Wat gebeurde er op de 21 augustus 1986 ? Dat kan ik me goed herinneren, een heel leuke buitenlandexcursie naar zwitserland waar we als 3e jaars de industriele regio's in Bazel (chemie, geneesmiddelen en natuurlijk Nestlé) en het kanton Jura (horloges !) bezochten. 

Link naar reactie

Om een misschien wat misplaatste vergelijking te geven: er worden nog continu nieuwe plant- en diersoorten ontdekt.  Deze bestonden ook voor de vastlegging ervan door de mens.  De wereld bestaat niet louter door het wetenschappelijke bewijs geleverd door de mensheid, en gelukkig maar.  Wij zijn niet onmisbaar, integendeel.

 

Maar wetenschappers weten dat er planten en diersoorten bestaan en niemand twijfelt aan het bestaan van onbekende planten en diersoorten. Je kant dat niet vergelijken met geesten. Stel dat er (wetenschappelijk gezien) nog nooit een plant waargenomen zou zijn én dan vindt iemand plots een onbekende plant... dàt zou een gepaste vergelijking zijn.

Link naar reactie

Een van de populaire verschijnselen in Waverly Hills is er eentje waarbij ze een bal neerleggen, en die gaat dan bewegen zonder dat er iemand aan komt. Het verhaal gaat dat een geest genaamd Timmy zich daarmee onledig houdt.

Simpel experiment om op te zetten, toch? Steek dat ding vol met sensors, steek de hele kamer vol met sensors, meet, analyseer. 

 

En iedere keer iemand daar een bal legt beweegt Timmy die bal? Is Timmy de geest van een hond die nooit slaapt? Heeft die Timmy echt niets anders te doen?

 

Vind je het niet wat gek daar een tijdsperiode op te kleven?  Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de copernicaanse revolutie die pas in de zestiende eeuw plaats heeft gevonden, hoewel er al zeker sinds de klassieke oudheid door enkelingen werd beweerd dat niet de aarde het centrum van ons universum vormde. 

 

Er moet daar niet eens een tijdsperiode op staan. Die enkelingen konden dat wel wetenschappelijk bewijzen, of ze dat nu een jaar lang doen, of 150 jaar lang maakt niets uit. Het is niet omdat de meerderheid beslist daarin niet mee te gaan (en die hun mening niet wetenschappelijk konden bewijzen), dat de wetenschap van de enkelingen verkeerd is. Nog steeds gelooft het grootste deel van de wereld bevolking dat de aarde gecreëerd werd door een Godheid, al dan niet 6000 jaar geleden en dat de evolutietheorie niet meer dan een theorie is.

En nu ga je zeggen dat de enkelingen die beweren dat er geesten en dergelijke zijn het bij het juiste eind kunnen hebben en dat de rest het verkeerd voorheeft. Die mogelijkheid is er inderdaad. Toon mij een wetenschappelijk ondubbelzinnig herhaalbaar bewijs dat geesten bestaan, en ik geloof je.

Link naar reactie

Timmy is een jongetje dat daar doodgegaan zou zijn.

 

Niet echt. Het is niet omdat een bal uit zichzelf beweegt dat de enige verklaring een geest is. Er zijn massa's voor de hand liggende verklaringen mogelijk. Waarom zou je meteen aan het meest onwaarschijnlijke denken?

 

Inderdaad. Vandaar mijn wens:

 

Echt opgelost? Echt ècht opgelost? Zoals in: een interdisciplinair team van echte onderzoekswetenschappers trekt erop uit om goede metingen te gaan doen, met verantwoorde dataverwerking, om een model op te stellen dat de gegevens matcht, liefst met reproduceerbare experimenten om het model te staven, allemaal schoon publiek gepubliceerd en gepeerreviewd volgens de regels van de kunst? 

Waverly Hills.

 

Merk op dat ik niet aanneem dat 't geesten zijn. Anderen springen meteen tot die conclusie, om 'm dan met evenveel enthousiasme meteen te verwerpen.

 

Onderzoek 't. Geef me een sluitende, gestaafde, gedocumenteerde verklaring. Meer vraag ik niet. 

Link naar reactie

Voor een goed begrip van mijn posts: ik lees nergens dat ikzelf in het bestaan van geesten geloof.  Ik beweer enkel dat het ontbreken van bewijs dat ze niet bestaan op zich geen bewijs is dat ze niet bestaan.  Of dat inhoudt dat er zoiets als geesten bestaat?  Niet noodzakelijk, en hier sluit ik me net aan bij Yncke.  Er zijn heel wat fenomenen die door sommige mensen als geesten worden omschreven.  In plaats van deze fenomenen zonder meer af te doen als bijgeloof kan het al eens nuttig zijn deze wel te onderzoeken om de ware aard van deze fenomenen bloot te leggen.  Een groot deel ervan is misschien bijgeloof of niet veel meer dan een truc om dat bijgeloof aan te wakkeren.  Andere zijn wellicht het verder onderzoeken wel meer dan waard en kunnen ons heel andere inzichten opleveren.  Sommige daarvan kunnen we ongetwijfeld al perfect binnen onze huidige kennis plaatsen (de tocht, om er maar eentje te noemen), maar voor andere schieten we misschien nog steeds tekort in onze kennis.  Vandaar mijn stelling dat ik weiger te geloven in arrogante opvattingen als zou onze kennis reeds alomvattend zijn.  Dat is ze niet, en gelukkig maar want anders wordt het dringend uitkijken naar ieder van ons die bezig is met academisch onderzoek.

Tot zover een korte samenvatting van mijn uiteenzettingen hierboven.  Wie nog steeds het bestaan van spoken bewezen acht, doet dat naar eigen inzichten, niet de mijne. 

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
Merk op dat ik niet aanneem dat 't geesten zijn. Anderen springen meteen tot die conclusie, om 'm dan met evenveel enthousiasme meteen te verwerpen.

 

Onderzoek 't. Geef me een sluitende, gestaafde, gedocumenteerde verklaring. Meer vraag ik niet. 

 

Dat is ongeveer wat ik beweer, maar dan veel efficiënter uitgedrukt, ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

 Vandaar mijn stelling dat ik weiger te geloven in arrogante opvattingen als zou onze kennis reeds alomvattend zijn.  Dat is ze niet, en gelukkig maar want anders wordt het dringend uitkijken naar ieder van ons die bezig is met academisch onderzoek.

 

 

Zijn er mensen die beweren dat de kennis alomvattend zijn?

Hoe zeiden ze het recent ook alweer in Qi? Om dat zeven jaar is zoveel procent van wat als een vaststaand feit gekend stond alweer achterhaald?

Link naar reactie
Inderdaad. Vandaar mijn wens:

 

Merk op dat ik niet aanneem dat 't geesten zijn. Anderen springen meteen tot die conclusie, om 'm dan met evenveel enthousiasme meteen te verwerpen.

 

Onderzoek 't. Geef me een sluitende, gestaafde, gedocumenteerde verklaring. Meer vraag ik niet. 

 

Tja, waarom zou iemand daar geld en tijd aan spenderen. Laat ze eerst eens de écht belangrijke dingen onderzoeken :e012:

 

Sommige Mysteries moet je niet oplossen. Die maken het leven immers leuk.

Link naar reactie

Een van de populaire verschijnselen in Waverly Hills is er eentje waarbij ze een bal neerleggen, en die gaat dan bewegen zonder dat er iemand aan komt. Het verhaal gaat dat een geest genaamd Timmy zich daarmee onledig houdt.

Simpel experiment om op te zetten, toch? Steek dat ding vol met sensors, steek de hele kamer vol met sensors, meet, analyseer. 

 

Absoluut. Wat weerhoudt de mensen die beweren dat dit een bewijsbaar paranormaal verschijnsel is ervan om het te bewijzen? Zoals gezegd kunnen ze er een miljoen dollar mee verdienen. Gouden kans lijkt me.

Link naar reactie

Tja, waarom zou iemand daar geld en tijd aan spenderen. Laat ze eerst eens de écht belangrijke dingen onderzoeken :e012:

 

Je weet nooit zeker dat 't niet belangrijk is voor je 't onderzoekt. Was 't Feynman niet die de wobbel van een ronddraaiend muntje *begon* te onderzoeken, en met een stevige stap voorwaarts in de quantum mechanica geëindigd is, of zoiets?

 

Sommige Mysteries moet je niet oplossen. Die maken het leven immers leuk.

 

Misschien. Maar de vraag was welke ik nog graag opgelost zou willen zien, en dat is mijn antwoord. Als jij 't antwoord niet wil horen, kun je je vingers in je oren steken en lalala zingen op de officiële bekendmaking. ;):)

Link naar reactie

Even over dat sanatorium. Dat wordt commercieel uitgebaat. De eigenaars leven van haunted house rondleidingen (20 tot 100 dollar per persoon). Die gaan niet snel een kritische groep onderzoekers toelaten. Dat zal dus nog wel een tijdje een goed onderhouden mysterie blijven.

 

Ps een tijdje geleden ook iets vergelijkbaars met die bal gezien. Op de evenaar stond er iemand die water in een kommetje goot. Hij ging eerst ten zuiden staan en dat water draaide links. Dan ging hij tien meter naar het noorden en het water draaide rechts zogezegd als gevolg van de Coriolis kracht.

Absolute bullshit natuurlijk want de Coriolis kracht is absoluut niet groot genoeg daarvoor. Het was gewoon hoe hij het water in het kannetje goot.

Link naar reactie
Misschien. Maar de vraag was welke ik nog graag opgelost zou willen zien, en dat is mijn antwoord. Als jij 't antwoord niet wil horen, kun je je vingers in je oren steken en lalala zingen op de officiële bekendmaking. ;):)

Ik vrees gewoon dat er niet veel mysterie is. Als iemand 600 foto's moet nemen van een oud leegstaand gebouw en daarvan op vier foto's in zwarte plekken iets ziet dat vaagweg op een mens gelijkt, dan wijt ik dat gewoon aan toeval. En het is zeker niet vreemd dat er in een enorm leegstaand gebouw als Waverly Hills af en toe vreemde geluiden te horen zijn.

Als Weverly Hills iets bewijst is het wellicht hoe beïnvloedbaar mensen zijn.

 

En om op de oorspronkelijke vraag van deze draad te antwoorden; ik wil al 30 jaar lang weten hoe Jezus er echt uitzag (als hij al bestond). Misschien was het een kleine dikzak, en moeten we alle kruisbeelden veranderen.

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...