Ga naar inhoud

Angouleme 2014


Johan

Recommended Posts

Gisteren de dag in Mineur begonnen.

Om 07:15 u waren we present bij de tent.

Omdat er de dag ervoor al tickets waren uitgegeven voor Lauffray had ik besloten voor Tarquin te gaan.

Bij Tarquin aangekomen stond er al een hele rij met mensen die ik 's ochtends voor de tent nog niet had gezien.

Allemaal figuren met badges van Press, exposant, commercieel, etc.

 

Na een half uur ging de leiding tellen en ja, juist voor mij werd de rij gesloten.

De andere rijen bij Delcourt/Soleil waren ondertussen al zo lang dat het geen nut had om daar nog aan te sluiten.

Daar sta je 's ochtends dus vroeg voor op....... :e011:

 

Uiteindelijk in de ochtend Grenson gedaan.

Daarna de tirage voor Marini en gelukkig een keer gewonnen.

 

De rest van de dag --> Zie Lecram.

 

Vier man hadden de halve meters pizza.

En Devil creator ..  Het was er een vreemde bedoening maar het was smakelijk.

Beter als die non pizzeria van vorig jaar.

Alleen de koffie werd afgekeurd op te koud/oud.

 

Ik zal volgend jaar eens kijken of ik me namens een stripwinkel kan aanmelden als hun 'vertegenwoordiger' of ik ga voor het kerkkrantje schrijven en wordt zo Press.

even melden dat de pers in le monde des bulles ook maar om 10u binnen mag zoals de andere verzamelaars.

waar de andere vandaan komen kan ik niet direct verklaren, maar heb het bij Lauffray ook gemerkt.

Ik om 10u binnen, maar toen ik aankwam waren er al 10-tal personen voor mij.

Link naar reactie

verslag van vandaag:

 

Vandaag heb ik gekozen om me bijna gans de dag te verblijven in "Le nouveau monde".

Dit is de tent waar de kleinere uitgeverijen, fanzines, ... staan.

 

Maar toch de dag begonnen bij Dargaud voor Campoy & Margerin (gisteren niet gelukt).

Na deze 2 scores naar "Le nouveau monde" om daar vanaf 13u tot 20u te blijven.

 

Het grote voordeel van Le nouveau monde is dat er bij vele tekenaars niet zo'n lange rijen staan zoals in Le monde des bulles en dat sommige tekenaars ook bij Dargaud, Delcourt, Soleil,... staan geprogrammeerd tijdens het festival waar er telkens veel meer volk staat dan in Le nouveau monde.

Alle tekenaars die ik bemachtigd heb opnoemen doe ik niet want ik heb er vandaag 37 kunnen bemachtigen waarvan 35 nieuwe.

Maar enkele die ook bij de grote uitgeverijen geprogrammeerd stonden die ik daar bemachtigd heb zijn Tanquerelle & Vanyda.

 

Vandaag ook Herr Seele tegengekomen die opeens beslist had om te signeren.

Ik heb er niet voor in de rij gestaan, maar de tekeningen waren wel zeer de moeite en je ziet hem toch niet zoveel signeren.

 

Stand van zaken na dag 3:

Johan: 10 + 24 + 28= 62/60 (100%), maar nog 1 van bededicaces nodig.  :e002:

Peter: 10 + 15 + 35= 60/60 (100%)  :e005:

Pierre: 6 + 12 +10=28/30 (93.33%)  :e002:

Link naar reactie

Oh what a day.........laat door mijn positieve pennenvruchten nu niet de illusie ontstaan dat wij hier plezier maken overdag, want dat is niet zo, het is keihard werken, teleurstellingen verwerken, successen begroeten, bietsen, zoeken, dringen en vooral heeeeel veel wachten.

Voor de derde ochtend vroeg op pad, dit maal bleek dat Campesino zich verslapen had en later zelf met de bus ging, wat op zich niet vreemd is als je ingedeeld bent in de PRIUS.

Dan kom je in een rij buiten voor de tent en jawel.......weer die stinkende Waal net voor ons. Samen met Alexjodo en Cynthia moet ons gezelschap ruim een uur deze zwetende otter ruiken, die echt al jaren dezelfde kleren aanheeft, zelfs een hint met een spuitende deodorant door Retep doet hem niks.

Na de tassencontrole naar binnen, enigszins beschaamd snelwandelend met vele standhouders die dit filmen, maar die zelf al voor openingstijd de rijen vervuilen. Lekker even de loting van Guarnido verliezen (maar wel succes voor Ssnerual en Roodbaard), maar daarna Campoy (Karma salsa) gedaan en gelijk naar Velden8 gegaan die zijn dag begon in de winkel, daar snel voor Annabel (Magus) in de rij en wie komt daar aan...........die stinkende waal........weer alle rijen afstruinen stinkend en bietsend.

 

Hierna is deze zaterdag een grote marathon lopen en afzien geworden, die verrassenderwijze toch nog eindigde met 12 dedies, waaronder een schitterende katachtige dame van Guarnido in een prachtige Blacksaduitgave. In de loop van de dag na Campoy en Annabel nog de volgende gedaan: Falque, Gaultier, Ferrandez, Trondheim met kleuren van een dame, een prachtige Varela (onze cultheld van de scharlaken hoorn), Sternis, Guarnido, Durbiano, Goedzinger en Dzack.

Maar daarmee was de dag nog niet voorbij. Bij Sokal is het altijd vreselijk druk en moet je uren uittrekken om een kans te maken, maar goed, de man stopt rond achten en deelt bonnen uit, waarna discussie ontstaat. Onze Ssnerual, eerder mij uitleggend dat deze eend hem niet kan bekoren, gaat in zijn beste Frans en met hertenogen een betoog aan met de organisatie, dat hij hem zo graag wilt dat Sokal om de goede orde te bewaren hem alsnog een dedie maakt, waarop ondergetekende er natuurlijk altijd er als de kippen bij is, samen met Cynthia, die zich in no time van timide Belgische heeft ontpopt tot dedie haai met Nederlandse bluf.

Zelfs de ingetogen Retep heeft een ontwikkeling doorgemaakt door zelf een rij te starten bij Augustin door zijn boek omhoog te houden.......trots.

 

Daarna een redelijk ingetogen diner gehad in de brasserie, al had Campesino naast zijn entrecote nog wel extra aardappels en extra friet en extra legumes besteld, zodat hij niet met een lege maag hoeft te slapen. De legumes en mijn saus hebben de tafel echter niet (of te laat) bereikt. Zelf was ik door de canardo consternatie in de stemming gebracht om Canard te bestellen, smakelijker dan de dedie van Sokal, die met de jaren niet beter is gaan tekenen.

 

We gaan inpakken en slapen.........morgen een laatste lange dag..........ik zie er nu al weer tegenop......hahaha

Link naar reactie

Lekker even de loting van Guarnido verliezen ...................

Hierna is deze zaterdag een grote marathon lopen en afzien geworden, die verrassenderwijze toch nog eindigde met 12 dedies, waaronder een schitterende katachtige dame van Guarnido in een prachtige Blacksaduitgave. 

 

He, hoe ben jij nou aan die Guarnido gekomen? Jij had toch geen succes bij de loting?

Link naar reactie

Ik lees deze posts met genoegen, maar het lijkt me los van de reis- en verblijfskosten een vrij prijzige onderneming, als er ook bij diverse uitgevers en standhouders en tekenaars nog albums moeten worden gekocht voor een tekening. En dan ook nog al die uren wachten en in rijen staan in de hoop dat je een tekening (en dan liefst ook nog een mooie) krijgt. Petje af voor de doorzetters/die-hards.

Link naar reactie

Ik lees deze posts met genoegen, maar het lijkt me los van de reis- en verblijfskosten een vrij prijzige onderneming, als er ook bij diverse uitgevers en standhouders en tekenaars nog albums moeten worden gekocht voor een tekening. En dan ook nog al die uren wachten en in rijen staan in de hoop dat je een tekening (en dan liefst ook nog een mooie) krijgt. Petje af voor de doorzetters/die-hards.

Het duur maken van deze reis bepaal je zelf.

Je bent bij niet iedereen verplicht om boeken te kopen waardoor het goedkoper kan. Bij de grote uitgeverijen (Soleil, Delcourt, ...) is het zelf niet verplicht, behalve eens bij een loting. Pierre en vele van onze nederlandse vrienden hebben hun nederlandstalige boeken mee die door vele tekenaars met veel plezier worden gesigneerd.

 

Johan en ik kopen hier bijna alle boeken omdat we we vaak ook voor de kleinere namen gaan waardoor het duurder wordt, maar ik spaar hier wel enige tijd voor.

Link naar reactie

De laatste dag van Angouleme:

 

Zoals ieder jaar is de zondag naar mijn mening de meest rustige dag van het festival waar je verschillende deftige namen kan verkrijgen zonder grote wachtrijen. We zijn de dag begonnen bij Dargaud en Barral om daarna door te schuiven naar Cestac, Blutch en te eindigen bij hen met Labiano.

Hierna na 4 dagen passeren bij Panini Comics eindelijk Darick Robertson gezien om mijn comics te signeren en nadien een Kafta sandwich te gaan eten.

 

Omdat zondag atijd rustiger is heb ik dan beslist om naar Soleil en Delcourt te gaan. Hun signeerstand is achterin hun stand en dus moet je eerst de boekenstand passeren. Tijdens de week was het er altijd enorm druk en warm waardoor ik het altijd ontweken heb.

Vandaag was het er zeer rustig en besloot ik dus de rest van de namiddag daar te vertoeven. Enkele nieuwe namen maar ook oude bekenden kunnen doen zoals Neaud, Hübsch en zonder aangekondigd te zijn de handtekening van Arleston. Bij Arleston was er niet zoveel volk waardoor hij even tijd had om ook een klein kopje erbij te tekenen wat hij deze week weinig gedaan heeft.

 

De allerlaatste tekening van het festival was voor D'Auwe. Het wordt misschien een traditie, maar vorig jaar heeft hij deze ook gemaakt en is het altijd plezant om het laatste uurtje van de dag onze ervaringen uit te wisselen.

 

Onze nederlandse collega's zijn al vertrokken richting huis, maar wij vertrekken morgen na nog een nacht uit te rusten.

Ik kijk alvast tevreden terug na deze 4 dagen en ik weet dat Johan en Pierre dit ook doen. Ik hoop dat ik hetzelfde mag zeggen/denken over onze collega-verzamelaars die aanwezig waren.

 

Finale stand Angouleme 2014:

Johan: 10 + 24 + 28 + 15= 77/60 (100%)  :e005:

Peter: 10 + 15 + 35 + 18= 78/60 (100%)   :e005:

Pierre: 6 + 12 +10 + 4=32/30 (100%)   :e005:

Link naar reactie

Binnen twee uurtjes van de hel naar de hemel.

Zo voel ik me nu liggend op een heerlijk bed, net uit een prachtige douche.

 

Nadat ik gisterenavond wederom niet in mijn kamer kon door geneuzel met magnetische sleutels, mocht ik vanochtend met een juichend hart afscheid nemen van the lowest classe hotel ever.....

Alles ingeladen en rustig op pad naar het centrum, toch wat rustiger dan vorige dagen, maar helaas weer de stinkende Waal recht voor mij, met zijn vriendje mankepoot. Gelukkig stond de wind gunstiger. Door deze twee krijg je af en toe het gevoel om in de Lion King te zitten, waar zij als hyena's door de rijen heenwandelen op zoek naar aas. Ik zag ze nergens, alleen als er loten uitgedeeld werden of iets dergelijks.

Ook bleek in de rij dat mijn schrijfselen gelezen werden door mede dediejagers uit diverse Nederlandstalige landen en zij het niet altijd eens zijn met mijn interpretaties........ik zou mijzelf ontzien.....hahaha

Maar goed, ook ondergetekende had zich gisteren een discutabel lootje toegeëigend bij Demarez, maar ik zou openen bij Demarez met lot nummer drie. Toen de deuren openschoten speelde er zich een waar spektakel voor mij af, in de rij Demarez bevonden zich twee tassen toen ik aankwam, die hardhandig en schreeuwend verwijderd werden door een GI Jane medewerkster van Casterman, waarop er twee mannen uit een andere rij reageerden en ze weer terugplaatsten, waarop zij hardhandig uit de rij werden verwijderd, toen zij vervolgens nog weer vooraan wilde komen (mij wegduwend), werden ze (na een mooie elleboog van Alexjodo) definitief verwijderd.

Let there be joy....hahaha.....mijn eerste dedie van de dag was snel binnen.

 

Zondag is de dag dat de Ubernerds van de gemiddelde stripnerds worden gescheiden, waar Velden8, Retep, Campesino en Lecram eigenlijk hun stripmax bereikt hadden, bloeiden Roodbaard, maar vooral Ssnerual, helemaal op, er zat geen rem meer op bij de striphelden, overal graaiden zij hun dediekost bijeen. Ssnerual rondlopend met zijn "eerste keer" boek, waar steeds meer ferme knapen in getekend werden.

Zelf hing ik er nog dapper tussen, hier en daar een dedie bij elkaar schrapend, maar het was op. 4 dagen is slopend.

Na Demarez (Alex senator) een prachtige Chauzy gedaan en een Vuillemin. Daarna een mooie Labiano en vervolgens ook een grote *** door d'Aviau. Daarna gaan dolen door de volle tent, nog even zonder succes meegeloot met Cosey, de pijp was leeg.

Uit ellende aangesloten in een reeds gesloten rij en mijn "ik niet verstaan" act maar weer van stal gehaald, hetgeen mij een laatste opleving gaf met drie dedies in a row ter afsluiting, Mallie, Parnotte en Bertail. Zo toch nog 8 op de zondag.

 

Kwart voor zes naar de auto en op weg naar Tours voor overnachting en diner, helaas zonder Cynthia, die zoals eerder aangehaald over een prima aanpassingsvermogen bleek te beschikken.

Waar de Volvo natuurlijk weer de voorste was, kwam door navigatie problemen (prachtig gebied dat Tours Sud, altijd leuk om er twintig minuten op zondagavond in rond te rijden) de PRIUS eerst aan bij het hotel. Goed voor de spirit van team oost.

Een prima maaltijd genoten en weer twee spreuken van de wijze Ssnerual geleerd, te weten "van een schone asbak heeft niemand last" en "als ik toch genaaid word wil ik wel zoenen". Ook Campesino (die in vrolijke toestand ongeacht de locatie Duitse drankliederen aanvangt) hield zich aan het menu.......

 

We gaan afsluiten, het leven gaat door, we stappen weer uit de wereld, die strips heet en waar we ons dagen in hebben bewogen, maar waar ik, vooral samen met Retep hierover mijmerend, toch wel mijn max heb bereikt.

Ik heb mij zelfs soms geschaamd als ik weer met een knakenboekie uit Nederland bij tekenaars aankwam, vooral toen ik met het van Retep gekregen boekje Vlinder (van Sternis) aankwam bij een stand. Ik dacht dat ik publiekelijk aangevallen zou worden met deze uitgave door de tekenaar, maar hij liet het iedereen in zijn stand zien en later zelfs met een lach en ik kreeg er zelfs een dedie in, maar oooo waar heeft Retep zo diep gegraven.....

 

En........luister niet naar andere verhalen over mij en onze belevenissen, ik heb altijd de realiteit voor ogen gehad....hahaha

Link naar reactie

Ik lees deze posts met genoegen, maar het lijkt me los van de reis- en verblijfskosten een vrij prijzige onderneming, als er ook bij diverse uitgevers en standhouders en tekenaars nog albums moeten worden gekocht voor een tekening. En dan ook nog al die uren wachten en in rijen staan in de hoop dat je een tekening (en dan liefst ook nog een mooie) krijgt. Petje af voor de doorzetters/die-hards.

Reis, hotel en dineren kosten geld. Verder slechts twee dure boeken aangekocht (Lauffrey en Guarnido), welke ook twee mooie dedies opleverden en slechts twee Franse boeken, die ook nog eens beide met dedie voorzien zijn, dus.......valt mee.

Link naar reactie

Reis, hotel en dineren kosten geld. Verder slechts twee dure boeken aangekocht (Lauffrey en Guarnido), welke ook twee mooie dedies opleverden en slechts twee Franse boeken, die ook nog eens beide met dedie voorzien zijn, dus.......valt mee.

 

Valt supermee!

 

Fantastisch relaas van het festival. Enerzijds heb ik zin om dit circus ook eens mee te maken, aan de andere kant merk ik dat ervaring broodnodig is als je iets wil scoren.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

het leek daar soms op een veldslag zo mooi waren de artikels van Lecram het was of ik er zelf bij was :e005:

maar nu dat alles achter de rug is kunnen ze de rest van de maand de batterijen weer opladen voor de volgende twee maanden in vlaanderen want er komen een paar mooie beurzen aan ik noem geen namen want ik wil niemand vergeten :e005:

maar de belangrijkste die er aan komt weten jullie wel  en zeer rustige en mooie beurs :e005: ( GER .....)

Link naar reactie

Laat ik nu niet de pretenties hebben om de zaken beter te verwoorden dan mijn gabber (even voor onze Belgische lezers = vriend) Lecram maar nu rustig thuis toch ook nog even een reactie.

 

Angouleme IS met al zijn uitdagingen in de vorm van wachtrijen... Een stinkende Waal ( alhoewel ik er voor mij in de rij nog een had die even vers rook als de vis van Kostunrix dus er lopen er meer, gelukkig NIET representatief voor alle walen) de verloren lotingen, het droevige hotel.. Enz. Enz. TOCH het Mecca van de strip. Alles ademt hier die sfeer uit. Uitgevers laten hier het beste van hun kunnen zien. Van speciaal voor het festival gemaakte tassen tot gratis stripbladen en een batterij tekenaars en gasten waar je U tegen zegt. Een fantastische ervaring. Ik ben een bevoorrecht mens dat ik dit met Ekoj ( mijn betere helft) en 5 reis genoten, lecram, Retep, Velden8, Campesino, Roodbaard zo intens mag beleven. En ook al wacht je in de rij. Devilcreator, Pierre, Johan, Alexjodo, Benoit en niet te vergeten de super goed gemutste (voor 10 uur letterlijk... Ha...ha) dedie haai Cythia, maken het allemaal zeeeeeeeer dragelijk. (En dan zal ik vast nog mensen vergeten zijn, bij voorbaat mijn diepste excuus) We steunen elkaar waar mogelijk en delen verlies en succes.

 

Wat dit jaar ook respect verdiend is de indrukwekkende delegatie Nederlandse en Vlaamse tekenaars die hun opwachting hebben gemaakt in Angouleme. De crème de la crème van het Nederlands talige tekengilde hebben een verpletterende indruk achtergelaten en naar ik heb vernomen ook verzilverd in de vorm van goede Franstalige verkopen. Chapeau!

 

Maar dat het zwaar was is zeker. Maar! Ook daar heb ik de reisgenoten al vorig jaar voor gewaarschuwd. Angouleme is topsport! Ik merk dat zelf met een zere rug van 4 dagen staan en 1 dag zitten in de bolide van Lecram. Ha...ha...

 

Maar geen gezeur daarover morgen gewoon met goede moed weer in het zweet des aanschijns (al zal dat met de kou best meevallen) mijn brood verdienen.

 

En om met een nieuw spreekwoord te besluiten..... Al is de tekenaar in Angouleme nog zo snel..... De dediejager achterhaald hem wel.

 

Fijne avond

Link naar reactie

Die stinkende Waal is dat die met een baard, +/- 30jaar, lange vingernagels en al jaren aanwezig op Strip Middelkerke?

 

Ik weet niet of het een waal is maar hij is franstalig (of spreekt een taal/dialect met af en toe een franstalig woord). Ik heb hem nog nooit op een ander festival gezien. Hij draagt altijd dezelfde jas, een blauwkleurig jack met ooit witte (thans door het vele zweten vergeelde) strepen. Hij heeft de vervelende neiging om, naast het stinken, keurige en rustige rijen te verstoren door naar voren te stormen en te schooien naar en makkelijk plekje in de rij. Hij verkeert vaak in het gezelschap van twee andere beursklootzakken:

 

-een manke kerel met een stok die overal voordringt en vreselijk kwaad wordt alstie een trekking verliest;

-een lange fransman met vettige haren die ook niet vies is van een lekker potje voordringen.

 

Deze heren worden algemeen geminacht(ook door de vele aanwezige correcte franzosen) en gemeden, helaas zijn zij de enigen die hier niets van merken, klassiek geval van plaat voor den kop dus.

Link naar reactie

Nog even een anekdote na de sluiting van het festival : we waren daarna aanbeland in een Algerijnse snackbar.

 

Naast ons zat een serieus corpulent, scheten latend heerschap met een naar lucht snakkende ademhaling.  Hij had eerst een voorgerecht genomen, en daarna begon de show.  Ik denk dat hij bijna heel de menukaart had besteld : couscous met lamsvlees, brochetten, worstjes (hij at zelfs meer dan onze drie menu's te samen - en dat waren al serieuze porties),...  Hij heeft zelfs nog extra brood bijbesteld.  En daarna een dessert natuurlijk.

 

Toen zijn T-shirt volledig nat was (waarschijnlijk nog overschotjes voor 's nachts) vond Devilcreator het welletjes en wou zou vlug mogelijk de zaak verlaten.  Hij dacht constant in een scene van Monty Pyton's "The meaning of life" te zijn aanbeland.

Link naar reactie

Valt supermee!

 

Fantastisch relaas van het festival. Enerzijds heb ik zin om dit circus ook eens mee te maken, aan de andere kant merk ik dat ervaring broodnodig is als je iets wil scoren.

 

Het gekke is dat is dat ik dit jaar minder (27 dedies) had dan in mijn debuutjaar (29). De beurs was drukker en, voor mij, interessante tekenaars waren minder aanwezig. Ook heb ik nauwelijks franse boeken gekocht. Je kan, wanneer je er serieus geld tegenaan wil/kan gooien, veel NAMEN verkrijgen die anders buiten het bereik liggen,.

 

Zoals gezegd, de rijen waren langer dan vorig jaar en echte buitenkansjes (2/3/4 wachtenden voor u) waren op de hand van een onvoorzichtige houthakker te tellen. Wat me opviel was dat de gemiddelde franstalige dedie jager een veel lager doel stelt. Waar wij het vizier richten op rond de tien tekeningen per dag gaat den franzoos voor 2, 3 of 4 tekeningen. Dit betekent overigens niet dat de fransen minder fanatiek zijn, er waren ettelijke (bijna) knokpartijen met veel geduw en getrek en vooral opgewonden geschreeuw en gesticuleer. 

 

Op vrijdag en zaterdag is het zo druk dat de tekenaars elkaar afwisselen op de schaarse signeer plekken. Je weet nooit precies waar de volgende tekenaar gaat signeren. Dit veroorzaakt natuurlijk de nodige hectiek want wanneer een populaire tekenaar gaat signeren krijg je een run op de rij. De meeste uitgeverijen helpen mee aan de chaos door veelvuldig te schuiven met de rijen zodat 20-30 wachtenden van de ene naar de andere kant moeten haasten om zich op de correcte plaats te gaan herformeren.

 

Het fenomeen pre-rij. Wanneer een gegeerde auteur over een uurtje komt signeren vormt zich al een rij voor de rij. Er is altijd iemand die zo'n rij moet beginnen. Ik arriveerde op zaterdag om 10:45 bij de Casterman stand waar het gezellig druk was (10 signeer/plekken/ 200 wachtenden). Om 11:30 zou Augustin signeren dus ik pakte mijn album en begon daarmee uitnodigend te zwaaien. In no time sloot er en Fransman achter me aan die beleefd vroeg of ik de eerste van de Augustin pre-rij was. Ik knikte bevestigend en we plaatsten onze boeken op de tassen waarna ons rijtje uitgroeide tot een aardige rij, een fretachtige nerveuze fransman, een aardige dame en een puber sloten oa aan. Naast ons vormden zich pre-rijen voor Sokal en Baru (waar de sympathieke Benoist de pre-rijleider was). Als pre-rijleider heb je een belangrijke taak. Je moet de positie van de rij verdedigen tegen andere oprukkende rijen en opletten waar de tekenaar komt te zitten. Dit laatste was een heikele zaak, bij Casterman wordt de planning/plaatsing van de tekenaars overgelaten aan de meest onervaren kracht. Zo haastten we ons linkswaarts maar dit bleek vals alarm, het Augustin bordje werd weer weggehaald. Dit proces herhaalde zich nog een paar keer totdat de fretachtige fransman roepend en zwaaiende met zijn Augustin album de aandacht wist te vangen en eindelijk het bordje op een definitieve plaats werd geplaatst. Deze plek moest vervolgens ontdaan worden van wachtende passanten waarna de oorspronkelijke volgorde van de pre-rij exact omgezet wordt in de definitieve volgorde. De solidariteit binnen de pre rij is groot en de personen groeten elkaar tijdens de rest van het festival.

Link naar reactie

dergelijke verslagen mag je gerust van iedere grote beurs maken :)

 

nu wachten we vol ongeduld op het fotoverslag en bij voorkeur niet enkel de dedicaces, maar ook de stinkende waal of een slapende johan of het moment dat de deuren opengaan en de massa binnen stormt,....

D'auwe heeft een filmpje van het openen van de deuren op zaterdag.

Hij gaat het mij bezorgen en ik zal het dan uploaden.

Is altijd een grappig beeld.

Link naar reactie

 De solidariteit binnen de pre rij is groot en de personen groeten elkaar tijdens de rest van het festival.

 

 

Wat een fantastisch fenomeen. Daar had ik nog nooit van gehoord! Die solidariteit is dan weer een echte opsteker.

 

PS In Ieper zal het met die pre-rijen wel zo'n vaart niet lopen :e009:

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Op festivals heb ik ook al zo'n fenomeen waargenomen. Herkenning van anderen die in dezelfde situatie als jezelf zijn ( aanschuiven en wachten met eenzelfde doel voor ogen: drankbons, dedies,...) Dus wanneer je dan die personen al enkele malen hebt tegengekomen op de wei enz...

Link naar reactie

Het gekke is dat is dat ik dit jaar minder (27 dedies) had dan in mijn debuutjaar (29). De beurs was drukker en, voor mij, interessante tekenaars waren minder aanwezig. Ook heb ik nauwelijks franse boeken gekocht. Je kan, wanneer je er serieus geld tegenaan wil/kan gooien, veel NAMEN verkrijgen die anders buiten het bereik liggen,.

 

Zoals gezegd, de rijen waren langer dan vorig jaar en echte buitenkansjes (2/3/4 wachtenden voor u) waren op de hand van een onvoorzichtige houthakker te tellen. Wat me opviel was dat de gemiddelde franstalige dedie jager een veel lager doel stelt. Waar wij het vizier richten op rond de tien tekeningen per dag gaat den franzoos voor 2, 3 of 4 tekeningen. Dit betekent overigens niet dat de fransen minder fanatiek zijn, er waren ettelijke (bijna) knokpartijen met veel geduw en getrek en vooral opgewonden geschreeuw en gesticuleer. 

 

Op vrijdag en zaterdag is het zo druk dat de tekenaars elkaar afwisselen op de schaarse signeer plekken. Je weet nooit precies waar de volgende tekenaar gaat signeren. Dit veroorzaakt natuurlijk de nodige hectiek want wanneer een populaire tekenaar gaat signeren krijg je een run op de rij. De meeste uitgeverijen helpen mee aan de chaos door veelvuldig te schuiven met de rijen zodat 20-30 wachtenden van de ene naar de andere kant moeten haasten om zich op de correcte plaats te gaan herformeren.

 

Het fenomeen pre-rij. Wanneer een gegeerde auteur over een uurtje komt signeren vormt zich al een rij voor de rij. Er is altijd iemand die zo'n rij moet beginnen. Ik arriveerde op zaterdag om 10:45 bij de Casterman stand waar het gezellig druk was (10 signeer/plekken/ 200 wachtenden). Om 11:30 zou Augustin signeren dus ik pakte mijn album en begon daarmee uitnodigend te zwaaien. In no time sloot er en Fransman achter me aan die beleefd vroeg of ik de eerste van de Augustin pre-rij was. Ik knikte bevestigend en we plaatsten onze boeken op de tassen waarna ons rijtje uitgroeide tot een aardige rij, een fretachtige nerveuze fransman, een aardige dame en een puber sloten oa aan. Naast ons vormden zich pre-rijen voor Sokal en Baru (waar de sympathieke Benoist de pre-rijleider was). Als pre-rijleider heb je een belangrijke taak. Je moet de positie van de rij verdedigen tegen andere oprukkende rijen en opletten waar de tekenaar komt te zitten. Dit laatste was een heikele zaak, bij Casterman wordt de planning/plaatsing van de tekenaars overgelaten aan de meest onervaren kracht. Zo haastten we ons linkswaarts maar dit bleek vals alarm, het Augustin bordje werd weer weggehaald. Dit proces herhaalde zich nog een paar keer totdat de fretachtige fransman roepend en zwaaiende met zijn Augustin album de aandacht wist te vangen en eindelijk het bordje op een definitieve plaats werd geplaatst. Deze plek moest vervolgens ontdaan worden van wachtende passanten waarna de oorspronkelijke volgorde van de pre-rij exact omgezet wordt in de definitieve volgorde. De solidariteit binnen de pre rij is groot en de personen groeten elkaar tijdens de rest van het festival.

 

Ik had zelf het gevoel dat de pre-rijen dit jaar frequenter waren dan de vorige jaren.

Toen ik vrijdag aankwam om 10u voor mijn Lauffray te scoren werd de rij voor Roger al gevormd die maar om 16u begon met signeren.

 

Wat me wel verraste dat jaar is dat er nu al pre-rijen gevormd worden voor lotingen.

Vrijdag was het om 13u30 trekking voor Marini. De rij werd al gevormd om 10u. Dus je bent zelf niet zeker dat je prijs hebt bij de trekking, maar wel grotere zekerheid dat je een lotje hebt. Als de trekking van Marini dan voorbij was schoof de rij die zich toen al gevormd had voor de trekking van Guarnido naar rechts. De trekking van Guarnido begon om 15u.

 

Als je echt iemand wil scoren en je blij bent met daar gans de dag voor te wachten dan heb ik daar alle respect voor dat je heel vroeg een rij vormt, maar om dit voor een trekking te doen vind ik heel vreemd.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

jongens toch.  Je zal maar als tienerjongetje eens het gedacht krijgen om een tekeningetje aan je favoriete tekenaar te gaan vragen, om dan geconfronteerd te worden met zo'n gedrag bij mannen van middelbare leeftijd... 

Zo is het tenminste geen saaie boel en wordt het imago van de strip wat opgekrikt. Er mag wel wat viriels inzitten. :e011:

Link naar reactie

Dat er steeds minder jachtig werd gehuppeld van de ene rij naar de andere, het ontstaan van de diverse pre-rijen (zelfs voor een trekking !) is volgens mij te wijten aan de huidige financiele crisis.  Dat was ook duidelijk te merken bij de "kleinere" uitgeverijen waar er minder omzet werd gedraaid.

Link naar reactie

 

Ik zal volgend jaar eens kijken of ik me namens een stripwinkel kan aanmelden als hun 'vertegenwoordiger' of ik ga voor het kerkkrantje schrijven en wordt zo Press.

 

Ik had mijn accreditatie de dag voor Angeloume binnen... Volgend jaar dan maar eens zien of het me gaat lukken!

 

verslag van vandaag:

Alle tekenaars die ik bemachtigd heb opnoemen doe ik niet want ik heb er vandaag 37 kunnen bemachtigen waarvan 35 nieuwe.

 

 

wow... gaaf, man!!

 jawel.......weer die stinkende Waal net voor ons.

 

gruwel!!

Wie is het? Kan volgende keer iemand een foto van hem nemen?

 

Reis, hotel en dineren kosten geld.

 

Ik hoop dat JOUW hotel niet echt veel geld heeft gekost. Respect dat je het hebt uitgehouden zonder de receptiemedewerker te bewerken!!

Met zulke verslaggevers hoef ik er niet heen! Ik heb genoten van deze editie :)B)

amen!! En bedankt!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Angoulême 2014

 

Veel mensen, veel auteurs (die je zelden tegenkomt), veel exposities, veel verschillende locaties, veel stress, vele kilometers afgelegd, veel mooie tekeningen, veel stoomstoringen en een heleboel gezelligheid dankzij mijn mede reisgenoten.

 

Dit was een korte samenvatting, ik heb er echt van genoten!

 

34 boeken met tekening is de uiteindelijke score, hetzelfde als vorig jaar.

Tuurlijk had het ook 70 tekening kunnen zijn, maar dan moet je iets minder kieskeurig zijn.

Ik had 60 nederlandse boeken bij me en kon in 30 boeken een tekening krijgen. Slechts 3 in een frans boek en 1 in een prachtig illustratie boek.

In totaal 7 boeken op locatie moeten kopen. Zal deze week wel een paar tekeningen inscannen.

 

Toch even opkomen voor mijn Prius.

In principe heeft de Prius iedere "race" gewonnen. :e005:

Op de heenweg als eerst in België en Frankrijk. Echter door 1 stop meer enkele minuten later dan Lecrams team. (Ze waren nog niet eens ingecheckt)

Op de terugweg als eerst bij het hotel op de terugweg, als eerst in Belgie en als eerst in Nederland.

Lecrams auto knipoogde de hele weg naar me aangezien 1 van zijn koplampen kapot was. Zoiets zie je alleen wanneer je voor iemand rijdt.

I rest my case. :e012:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...