Ga naar inhoud

De Stripdagen - 8 + 9 Maart 2014


Arco

Recommended Posts

SILVIO. Deze laatste heeft zijn prijzen bijgesteld. Eerdere informatie was volledig onbetrouwbaar.

 

Nou, eerdere informatie kwam rechtstreeks van de site van silvester strips.

 

Eerst stond daar:

Deze toptekenaars  zullen aanwezig zijn om je boek te voorzien van een prachtige tekening (bij aankoop van 2 Silvester-boeken):

 

en vandaag staat er:

Deze toptekenaars  zullen aanwezig zijn om je boek te voorzien van een prachtige tekening (bij aankoop van 40,- aan Silvester-boeken naar keuze)

 

Kennelijk heeft Silvio gelezen wat DDB vroeg en heeft ie toen gedacht: "dat kan ik ook".

Link naar reactie

Nou, eerdere informatie kwam rechtstreeks van de site van silvester strips.

 

Eerst stond daar:

Deze toptekenaars  zullen aanwezig zijn om je boek te voorzien van een prachtige tekening (bij aankoop van 2 Silvester-boeken):

 

en vandaag staat er:

Deze toptekenaars  zullen aanwezig zijn om je boek te voorzien van een prachtige tekening (bij aankoop van 40,- aan Silvester-boeken naar keuze)

 

Kennelijk heeft Silvio gelezen wat DDB vroeg en heeft ie toen gedacht: "dat kan ik ook".

 

Wat is dat ? Kartelafspraken ? Tip de NMA !

Link naar reactie

Er waren op zondag slechts enkele tientallen mensen die van de bus gebruik maakten. De rest kwam met de auto, met het normale OV of met een taxi. Op zaterdag maken vele honderden mensen er gebruik van. Dat kon bruintje dus echt niet langer trekken, want zo'n bus kost nogal een bom duiten. De bijdrage die wordt gevraagd voor een ritje is slechts een deel van de echte kosten die we moeten aftikken.

 

Dat begrijp ik helemaal, maar ik had niet gedacht dat daar op zondag echt OV zou komen. Het blijft tenslotte Gorinchem. Maar kennelijk heb ik dat onderschat :P.

 

Hoe dan ook vrees ik dat ik uiteindelijk niet zal komen wegens andere bezigheden. Maar ik wens iedereen die gaat heel veel plezier en hopelijk tot weer eens in Gouda(?).

Link naar reactie

Hierbij verklaar ik dat ik nooit niet geen 2,5 HC voor een dedi' ga betalen.

 

En serieus dit is volgens mij de dood in de pot. Ik heb alle boekies van Silvio al die ik wil hebben. En waarom niet dan cash betalen voor een dedi? Voor een mooie dedi wil ik best €20,00 betalen denk ik.

Dit is ongewenste koppelverkoop. En nou niet aankomen dat het anders niet op te brengen is voor de uitgevers. Dit leidt tot het einde....

Link naar reactie

Hierbij verklaar ik dat ik nooit niet geen 2,5 HC voor een dedi' ga betalen.

 

En serieus dit is volgens mij de dood in de pot. Ik heb alle boekies van Silvio al die ik wil hebben. En waarom niet dan cash betalen voor een dedi? Voor een mooie dedi wil ik best €20,00 betalen denk ik.

Dit is ongewenste koppelverkoop. En nou niet aankomen dat het anders niet op te brengen is voor de uitgevers. Dit leidt tot het einde....

 

Ik heb hetzelfde gevoel. Als ik kijk dat zowel in Ieper als Geraardsbergen de aankoop van 1 album al voldoende is voor een ticket dan vraag ik me af of dit niet doorschiet in de verkeerde richting.

Aanschaf van 2 HC albums vind ik echt de max. Dus voor mij dit festival geen DDB en Silvester.....

Link naar reactie

Een dedicace van een grote naam wiens transportkosten, overnachting(en), diner, en vergoedingen moet betalen, is gewoon niet om te rekenen. Deel dit door 20 tekeningen, en je weet dat je al snel 2.5 HC moet kopen om break-even te geraken. Bovendien kan ik me wel voorstellen dat het standgeld er niet gratis is.

 

Als we situatie nog scherper stellen en dit extrapoleren binnen een paar jaar, moet je de vraag stellen: wil je als uitgever direct break-even zijn na de beurs of is een beurs een verdienmodel op zich. Als ik hoor dat meer en meer mensen wachten met HC van een bepaalde uitgeverij te kopen tot ze op een beurs zijn, dan weet je het wel. Je oogst wat je zaait. En dan geef ik hen heel veel gelijk dat ze op een beurs proberen te oogsten.

 

Het blijft de discussie van de kip en het ei. Grote buitenlandse namen doen bezoekers komen die weer inkomsten doen genereren. Of je moet doen zoals Aarschot waar er 70 tekenaars zijn, maar geen "buitenlanders".

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Een dedicace van een grote naam wiens transportkosten, overnachting(en), diner, en vergoedingen moet betalen, is gewoon niet om te rekenen. Deel dit door 20 tekeningen, en je weet dat je al snel 2.5 HC moet kopen om break-even te geraken. Bovendien kan ik me wel voorstellen dat het standgeld er niet gratis is.

 

Als we situatie nog scherper stellen en dit extrapoleren binnen een paar jaar, moet je de vraag stellen: wil je als uitgever direct break-even zijn na de beurs of is een beurs een verdienmodel op zich. Als ik hoor dat meer en meer mensen wachten met HC van een bepaalde uitgeverij te kopen tot ze op een beurs zijn, dan weet je het wel. Je oogst wat je zaait. En dan geef ik hen heel veel gelijk dat ze op een beurs proberen te oogsten.

 

Het blijft de discussie van de kip en het ei. Grote buitenlandse namen doen bezoekers komen die weer inkomsten doen genereren. Of je moet doen zoals Aarschot waar er 70 tekenaars zijn, maar geen "buitenlanders".

 

Ik geloof zeker dat dat de kosten zijn maar waar is het idee gebleven dat een dedi een 'gift' is van de tekenaar/uitgever om zijn lezers te pleasen en enthousiast te maken/houden?

De beurs is op deze manier dus (zoals je zegt) een verdienmodel op zich geworden en dat vind ik een slechte ontwikkeling. Zo helpt Silvester dus ook mee de SSZ de nek om te draaien....

Link naar reactie

Zolang er meer als 20 man per tekenaar blijft aanschuiven aan dit tarief zullen ze blijven verder opdrijven.

We kunnen blijven klagen maar er zal altijd wel een publiek komen opdraven.

Dus zolang er volk is dat dit wil betalen doen ze zo verder.

 

 

Dat zijn dus de dedi jagers en die gun ik dat 100% maar met de argeloze beursbezoeker die wellicht door een dedi enthousiast gemaakt kan worden voor een aankoop of een nieuwe reeks wordt dus geen meer rekening gehouden.

Link naar reactie

Morgen staat iedereen weer gewoon in de rij bij Silvester en DDB voor mooie dedies.

Het lijkt hier wel een pamflet van de SP........klagen tot je er bij neervalt (zelfs gij....Osimar)....hahahahaha :e005: :e005:

Koop nu gewoon je DDB en Silvesterboeken exclusief op de beurzen, dan hoef je niet steeds te klagen, 5 boeken twee dedies. Zeker bij Silvester is ruim genoeg keuze.

Link naar reactie

Koop nu gewoon je DDB en Silvesterboeken exclusief op de beurzen, 

 

Klop, dat wordt zo eigenlijk gestimuleerd. 

 

Raar genoeg is Silvester ook een naam die we op steeds meer stripwinkels terugzien. Zo is er sinds gisteren weer een Silvester bij, nl..in Gouda, een stad met een vrij grote regio die tot nu toe een stripwinkel moest ontberen -  zie de site https://www.facebook.com/SilvesterGouda .  

Link naar reactie

Zolang dedi's de dagen na een beurs verkocht worden op marktplaats vind ik een aankoopverplichting rechtvaardig.

 

Ach Gio.....Dit is ook zo'n broodje aapverhaal, waar staan ze dan te koop, ik volg nagenoeg alle veilingen en marktplaats en heb zelden een dedie snel na eenbeurs te koop gezien. We zullen dan maar eens zien hoeveel Tilliers, Demare's en Lereculay's te koop worden aangeboden na deze beurs.

Dat is zo in de marge, verwaarloosbaar geneuzel.

En dan nog, iedereen mag toch gewoon zijn eigen bezit verkopen, who cares? Andere hobbie, dubbel, overlijden, of whatever.....

Link naar reactie

Ik ben net thuis gekomen van een geslaagde beursdag! Erg blij met mijn dedi's van Hanco Kolk, Robbert Damen (zeer symphatiek!) en Danker Jan Oreel. En ik heb nog paar albums gekocht om mijn collectie aan te vullen. 

 

Er hing een aangename sfeer. Veel mensen gesproken waaronder repers Daan en Theoak (leuk kennis te maken!).

 

Verder was de opzet zoals ieder jaar. Ik vind het wel een verbetering dat het podium verhuist is naar het beursgedeelte. Hierdoor leken de presentaties drukker bezocht.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik geloof zeker dat dat de kosten zijn maar waar is het idee gebleven dat een dedi een 'gift' is van de tekenaar/uitgever om zijn lezers te pleasen en enthousiast te maken/houden?

 

 

Ik denk dat jij nog in 1990 leeft. Een tekenaar/scenarist van een niet-top 20 reeks verdient niet veel met de strips zelf. Een uitgeverij zal er vandaag de dag ook niet meer rijk van worden. Je publiek pleasen is leuk, maar als dat publiek bestaat uit 15.000 mensen, dan heb je geen fatsoenlijk jaarloon om rond te komen met de verkoop van je boeken alleen. Je kan dan wel willen pleasen, maar er moet ook brood op de plank.

Een tekenaar zal nu helaas moeten bijschnabbelen om rond te komen. En betaalde dédi's maken is dan een inkomen voor de tekenaars. Ofwel op voorhand betaald door de uitgever die het terug verdient door HC-verkoop ofwel betaald per tekening. Je kan dat best "niet leuk" vinden, dat mag natuurlijk altijd, maar er is ook altijd de optie dat er niet betaald wordt en dat er ook geen tekenaars meer overblijven om leuke strips te maken.

Al begrijp ik best dat stripverzamelen ondertussen een vreselijk dure hobby is geworden en dat is geen fijne ontwikkeling, maar ja, als we nog met duizend man over blijven ... tja ...

Link naar reactie

Hele leuke beursdag gehad. ik vond de opzet en sfeer dit jaar erg sterk. Paar repers gesproken, Leuke tekeningen in mijn Fred de Heij aanwinsten (mooie tentoonstelling overigens van deze man/kunstenaar) en leuk gebabbeld. Nieuwe boekjes van Aimee de Jongh en Mars Gremmen van Strip 2000 worden nagestuurd (stonden nog op de kade in Rotterdam) Aimee was not amused ;) en Mars zat vast in de trein geloof ik. Reken op een uitgebreide dedi in mijn nagestuurde boek B) Verder natuurlijk de 3 nieuwe deeltjes Vintage Covers bij Kristof gekocht met hele mooie extra plaatjes B)

 

Complimenten voor de organisatie!!

 

foto+%252816%2529.JPG

 

IMG_2282.JPG

Link naar reactie

Leuke dag gehad. Eigenlijk hoort dit bij "leuke dingen" maar ik vond een er toch een opmerkelijke beursopstelling.

 

Recht tegenover de kinderhoek stond een vrij uitgebreide stand van sombrero boekjes met Gerb-art. Al begrijp ik dat ergens ook wel, ga je naar een beurs, wil je toch dat papa ook wat te doen heeft als ie op de kroost past ;)

 

Overigens zag ik er ook een man rondlopen met een blindenstok. Dat vond ik ook opmerkelijk. Waarschijnlijk verminderd zicht en niet geheel blind, maar toch was het een vreemd zicht ... eh ... no pun intended.

 

Aan onze stand was er ook een zeer lieve Aziatische mevrouw. Ze was niet erg groot en wij signeren aan een hoge staantafel. Toen ging deze vriendelijke dame op een heel klein krukje zitten en verdween ze helemaal uit beeld. Dus ik nam onze hoge kruk en bood haar die aan zodat ze toch de dédi voor haar kleinzoon kon zien terwijl ie gemaakt werd. Met een angstige maar besliste blik in haar ogen zei ze dat ze klein was en niet op zo'n hoge kruk durfde, maar ze bood ons wel een kitkat aan.

 

Verder een leuke dag en de verkoop was redelijk. Zelf was ik er nog nooit geweest, maar een vriendelijk stel met een zoon wist me te vertellen dat het de vorige jaren véél drukker was.

Link naar reactie

Ik denk dat jij nog in 1990 leeft. Een tekenaar/scenarist van een niet-top 20 reeks verdient niet veel met de strips zelf. Een uitgeverij zal er vandaag de dag ook niet meer rijk van worden. Je publiek pleasen is leuk, maar als dat publiek bestaat uit 15.000 mensen, dan heb je geen fatsoenlijk jaarloon om rond te komen met de verkoop van je boeken alleen. Je kan dan wel willen pleasen, maar er moet ook brood op de plank.

Een tekenaar zal nu helaas moeten bijschnabbelen om rond te komen. En betaalde dédi's maken is dan een inkomen voor de tekenaars. Ofwel op voorhand betaald door de uitgever die het terug verdient door HC-verkoop ofwel betaald per tekening. Je kan dat best "niet leuk" vinden, dat mag natuurlijk altijd, maar er is ook altijd de optie dat er niet betaald wordt en dat er ook geen tekenaars meer overblijven om leuke strips te maken.

Al begrijp ik best dat stripverzamelen ondertussen een vreselijk dure hobby is geworden en dat is geen fijne ontwikkeling, maar ja, als we nog met duizend man over blijven ... tja ...

 

Persoonlijk denk ik zelfs dat striptekenaars nog niet commercieel genoeg zijn. In mijn optiek is er totaal niets mis om te betalen voor een dedicace. Denk dat ik soms liever een tekenaar zou betalen, dan een "dank je wel". Ik zou me dan soms prettiger voelen, heb het 2 maal meegemaakt dat een striptekenaar maar bleef tekenen, stond een rij te wachten, hij had last van z'n hand, door het tekenen, maar hij bleef maar verfijnen...... "Thank you", ja daar heeft hij de zolder dan ook van vol liggen.

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

Prima beursdag gehad, heeeeeel veel repers (veel vlaamse repers) gesproken, veel dedies gehad, veel geld uitgegeven....hahaha....en na afloop met zijn elven lekker gegeten in het A15 restaurant.

16 mooie dedies van Demare, Lereculay, Tillier, Brazao, Speltens, Pau, Cossu, Angleraud, Heijink, Gursul, Retera en Teng.

Ik vond het best wel druk, maar zeer ruim opgezet, maar geen flauw idee of het stiller was als vorig jaar.

Morgen zal ik, gezien de korte reistijd, nog een paar uurtjes langsgaan.

Link naar reactie

En betaalde dédi's maken is dan een inkomen voor de tekenaars. Ofwel op voorhand betaald door de uitgever die het terug verdient door HC-verkoop ofwel betaald per tekening. 

 

Je zou het eens aan de tekenaars moeten vragen, maar dat geld uit de verkoop dient volgens mij alleen ter dekking van reis- en verblijfskosten. 

 

Volgens mij krijgen de tekenaars er geen geld voor en doen ze het om de uitgever te vriend te houden, blij als ze zijn dat er iemand is die hun strips in Nederland uit wil geven. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...