Jump to content

Waarde Asterix en Obelix

Recommended Posts

Goede avond,

Pas is mijn vader overleden en hij heeft een aantal Asterix en Obelix strip uit de jaren 60 en 70 in het Frans. Nu ben ik benieuwd wat ik hiermee kan. Verkopen bewaren weggeven. Wie kan me helpen met een eventuele waarde schatting?

Met vriendelijke groet,

Michel

Dank je wel. Wel lastig om te kijken wat nou iets waard is. Sommige kan ik ook niet vinden.

Vindt iemand het leuk om met me mee te kijken?

Het gaat om de volgende strips:

Le serpe d'or editie lombard 1962 softcover

Asterix et les goths editie lombard 1963 hardcover

Asterix le combat des chefs editie dargaud 1966 Hardcover

Asterix legionnaire 1967 hardcover Lombard

Asterix aux jeux olympiques 1968 hardcover Dargaud.

Le bouclier arverne lombard editie1968 hardcover
Asterix en hispanie 1969 hardcover Dargaud.

Asterix la zizani dargaud editie 1970 hardcover

Asterix chez les helvetes dargaud editie 1970 hardcover

Le domaine des dieux dargaud editie 1971 hardcover

Le devin editie dargaud 1972 hardcover

Asterix en corse dargaud editie 1973 hardcover

Le cadeau de cesar hardcover 1974

La grande traversée 1975 hardcover

Obelix et compagnie dargaud editie 1976 hardcover

Asteric chez les belges dargaud 1979 hardcover

Asterix le grand fosse editie albert rene 1980 hardcover

6 minuten geleden, Michel zei:

Wat raden jullie aan, verkopen, bewaren? Gaan de prijzen van strips nog verder omhoog?

Nee, dat ligt niet echt in de lijn der verwachting. De eerste drukken van de eerste 5 Asterix albums zijn nog iets waard. Daarna is Asterix in zulke enorme oplagen uitgegeven dat de waarde, zelfs in nieuwstaat, niet spectaculair is.

12 minuten geleden, WILCO zei:

Deze al snel gevonden.

Vermoedelijk de prijs voor een exemplaar in perfecte nieuwstaat?

Screenshot_20230314_201215_Chrome.jpg

De gemiddelde verkoopwaarde op LD van dit album in goede staat is ongeveer 12 euro. Nieuwstaat zal dan tussen de 30 -40 euro opbrengen. Dit is afhankelijk van de tijd en moeite die je erin wil steken..

Omnia mutantur nihil interit

4 minuten geleden, Michel zei:

Wat is dan iets wat ik kan bewaren van de strips die ik had aangegeven?

De eerste 2 van jouw lijstje zijn interessant als het inderdaad de eerste drukken zijn en als ze in nieuwstaat verkeren.

Zo te zien zijn het de Belgische eerste drukken die per stuk 400-500 euro waard zijn (BDM 2017/2018)

45 minutes ago, Michel said:

Wat bedoel je daarmee?

Prijzen van oude strips kan je statistisch bepalen als je een grote hoeveelheid transactie hebt. Lastdodo is een Nederlands platform, dus redelijk voor NL-strips, maar voor Franstalige strips heb je te weinig volume om zinvolle data te krijgen. Ook als je wil verkopen zitten op die markt maar een beperkt aantal potentiele kopers. Iets hoger in Vlaanderen door het verplichte Frans in het lager onderwijs.

In Frankrijk heb je BDM, dat is een catalogus zoals vroeger Matla bestond voor het Nederlands. De laatste editie is een paar maanden oud. Ik zou wel niet de catalogus kopen voor maar een paar strips, maar je kan de info vast vinden op sites zoals bedetheque of bdgest.

35 minutes ago, Michel said:

Weet iemand ook een strip handelaar die een keer wilt komen kijken naar de strips.

Ik heb ook een aantal beverpatroelje boekjes gevonden. 

En het raadsel van Atlantis. Zag net dat deze wel tot 750 euro nieuwwaarde is.

Een handelaar aan de deur zal je niet het potentieel van dergelijke strips geven. Je kan een taxatie vragen op Facebook in de groep Vintage Strips Taxatie (https://www.facebook.com/groups/790330921149305). Zodra ze daar beginnen met 'pm' weet je dat je best met die strips naar een veiling gaat.

34 minuten geleden, Michel zei:

Hier de foto's van de voor en achterkant.

16789003091619176221022879996264.jpg

16789003269393669400493132728146.jpg

Er zijn verschillende factoren: de mate van sleet aan de cover, zit het boekblok en zijn schutbladen nog goed vast, zijn er vuile pagina’s of sleet aan de randen of scheurtjes. Is er in geschreven (vele eigenaars schreven hun naam erin), is het Kuifjespunt er nog in, enz. Aan de foto's te zien is het al duidelijk geen nieuwstaat. 

1 uur terug, Michel zei:

Hier de foto's van de voor en achterkant.

16789003091619176221022879996264.jpg

16789003269393669400493132728146.jpg

Gezien de staat van front en backcover en de "afgeronde" hoeken van de HC covers verwacht ik dat het maximaal goede staat zal zijn. 

Het album komt uit de Lombardcollectie en is de eerste druk uit 1957. De wikkel zal zeer waarschijnlijk niet meer aanwezig zijn. Ik heb verzamelaars 1000 euro zien neertellen voor een gave wikkel van dit album.

2 uren geleden, Michel zei:

Het kuifjespunt zit er niet meer in volgens mij.

Het Kuifjespunt staat linksonder op de laatste pagina en is donkerblauw van kleur. Als het er niet meer inzit ontbreekt een stukje van de laatste pagina in de vorm van een driehoek.

- De rug zag er van opzij nog goed uit. Zitten er scheuren in of andere beschadigingen op het rood?

- Zit het boekblok nog stevig in de kaft?

- Zitten alle pagina's er nog in en zijn ze nog gaaf? ( geen vouwen of scheuren)

- Staat er een naam in of is er in getekend of geschreven?

Het is natuurlijk een verzorgd vintage album eerste druk. Ook met wat sleet en minpunten kan het qua prijs wat opbrengen, maar de waarde daalt erg snel door mogelijke minpunten die we hier niet kunnen zien. Dus beter geen te hoge verwachtingen hebben. Je kan het natuurlijk ook koesteren als een stripreliek van vervlogen tijden. 😉