Peter Motte Posted March 14, 2023 Share Posted March 14, 2023 Pi-dag! https://vertaalbureaumotte.com/2023/03/14/taart-vandaag-pi-dag/ Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Yncke Posted March 14, 2023 Share Posted March 14, 2023 22 juli is accurater als pi dag. Quote yncke.be Link to comment
Peter Motte Posted March 14, 2023 Author Share Posted March 14, 2023 Hoe leg je dat uit? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Red Arrow Posted March 14, 2023 Share Posted March 14, 2023 26 minuten geleden, Peter Motte zei: Hoe leg je dat uit? 22/7 is dichter bij pi dan 3,14. Quote Link to comment
Peter Motte Posted March 14, 2023 Author Share Posted March 14, 2023 Ach, je deelt beide getallen. Dan krijg je 3,1428571428571428571428571428571 en pi is 3,1415926535897932384626433832795 Inderdaad is dat er dichter bij, maar als je pi afrond tot op twee cijfers na de komma, dan is 3,14 correct. Dan hebben we dus 2 pi-dagen. Kunnen we TWEE keer taart eten! Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Peter Motte Posted March 14 Author Share Posted March 14 Vandaag is het PI-dag, de enige wetenschappelijke feestdag van het jaar! https://vertaalbureaumotte.com/2024/03/14/een-taart-is-rond-een-taart-heeft-pi/ Vandaag eet ik alleen maar ronde broodjes. Koekjes mag ook. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Air Posted March 14 Share Posted March 14 Ik neem een stukje Quote Dit houd mij van de straat.. Link to comment
Peter Motte Posted March 14 Author Share Posted March 14 As long as it's pi! Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Air Posted March 14 Share Posted March 14 Peter Motte 1 Quote Dit houd mij van de straat.. Link to comment
AHMO Posted March 15 Share Posted March 15 Jammer dat er geen e -dag is e is ongeveer 2,72 (Grondgetal voor natuurlijke logeritme) Quote Link to comment
Air Posted March 15 Share Posted March 15 “May the 4th” be with you. Quote Dit houd mij van de straat.. Link to comment
Air Posted March 15 Share Posted March 15 P.s. naar de E-nummers van die appeltaart heb ik niet gekeken. AHMO 1 Quote Dit houd mij van de straat.. Link to comment
Peter Motte Posted March 15 Author Share Posted March 15 30 minuten geleden, AHMO zei: Jammer dat er geen e -dag is e is ongeveer 2,72 (Grondgetal voor natuurlijke logeritme) Da's een benaderende waarde. e is een irrationaal getal, net als pi. Meer nauwkeuriger is het 2,71828 18284 59045 23536 02874… M.a.w.: je kunt het afronden op 2,7, en dan heb je een e-dag op 2 juli. En niets houdt je tegen om op die dag e-dag te vieren. Er is ten slotte alleen maar iemand nodig die het aftrapt. Pi-dag is ontstaan in 1988 door Larry Shaw, een medewerker van het wetenschapsmuseum in San Francisco, het Exploratorium. In 2009 steunde het Huis van Afgevaardigden van de V.S. de erkenning van Pi Day. En de 40de Algemene Conferentie van de UNesco wees in novermber 2019 Pi Day als de Internationale Dag van de wiskunde toe. Het sloeg vooral aan, vermoed ik, omdat "pi" in het Engels zowel π is, het symbool van, euh, π, als een gewoon woord dat "taart" betekent. Het is gewoon een uitvlucht om iets leuks te doen met wetenschap. Wat je met e-dag zou doen, weet ik niet. Eieren eten? Air 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Peter Motte Posted March 15 Author Share Posted March 15 In verband met e-dag heb ik wel dit gevonden: https://slate.com/technology/2018/02/how-to-celebrate-e-day-feb-7-2018-with-the-mathematical-constant.html Wednesday Is E Day. Can We Make It As Fun As Pi Day? Feb. 7, 2018, is the calendar date of the mathematical constant 2.718, and we have several ways to celebrate. Feb. 7, 2018 -> 2/7 2018 -> 2/ 7 18 -> 2,718 Maar dat was dus geen jaarlijks terugkerende datum. Als viering werd voorgesteld het eten van een "eggplant-edamame enchilada" ofte "eierplant Eierplant is een alternatieve naam voor aubergine. Edamame (枝豆) is een bereiding van in de peul gekookte sojabonen (nog groen), met een Oost-Aziatische oorsprong, voornamelijk gegeten in China, Korea en Japan. In Japanse izakaya is edamame een populair bijgerecht, bekend als sakana, bij bier. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Air Posted March 15 Share Posted March 15 Ik zat vooral te denken aan enkele storm albums: de Genesis formule En de vonn-neumann machine… maar ik ben vrij irrationeel. Peter Motte 1 Quote Dit houd mij van de straat.. Link to comment
Peter Motte Posted March 15 Author Share Posted March 15 Als je op "e day" zoekt, vind je wel enkele verwijzingen naar 7 februari. Het heeft alleen niet zo veel momentum als pi-dag. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
AHMO Posted March 15 Share Posted March 15 24 minuten geleden, Peter Motte zei: In verband met e-dag heb ik wel dit gevonden: https://slate.com/technology/2018/02/how-to-celebrate-e-day-feb-7-2018-with-the-mathematical-constant.html Wednesday Is E Day. Can We Make It As Fun As Pi Day? Feb. 7, 2018, is the calendar date of the mathematical constant 2.718, and we have several ways to celebrate. Feb. 7, 2018 -> 2/7 2018 -> 2/ 7 18 -> 2,718 Maar dat was dus geen jaarlijks terugkerende datum. Als viering werd voorgesteld het eten van een "eggplant-edamame enchilada" ofte "eierplant Eierplant is een alternatieve naam voor aubergine. Edamame (枝豆) is een bereiding van in de peul gekookte sojabonen (nog groen), met een Oost-Aziatische oorsprong, voornamelijk gegeten in China, Korea en Japan. In Japanse izakaya is edamame een populair bijgerecht, bekend als sakana, bij bier. Misschien kunnen we het gaan combineren met een ander e-dag Namelijk de "Euro Day" en kunnen we de Eurootjes omwisselen voor appeltaartjes met veel E-nummers. Quote Link to comment
Air Posted March 15 Share Posted March 15 We zullen er eens over denken. Quote Dit houd mij van de straat.. Link to comment
Peter Motte Posted March 15 Author Share Posted March 15 Elke voedingsstof heeft een e-nummer, dus we kunnen van pi-dag een combinatie pi-met-e-dag maken. (eendje) AHMO 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Recommended Posts