Ga naar inhoud

Stripbeurzen tegenwoordig


Szut

Recommended Posts

Ik kom nu een aantal jaren geregeld op stripbeurzen, zowel Nederland als Belgie. Het valt mij op dat de beurzen weinig vernieuwend zijn en maar vertrouwen op de oude succesformules, die steeds een beetje minder goed werken. Je ziet toch steeds dezelfde aanbieders met dezelfde strips, sommigen nemen ook niet de moeite hun tafel fatsoenlijk aan te kleden. Regelmatig dezelfde bezoekers, daar bedoel ik mee: weinig aanwas. Na 14.00 uur 's middags sterft het uit en zit menig handelaar nog een beetje voor zich uit te kijken. Mensen, dit is toch geen beurs meer? Softcovers uit jaren '70, '80 en '90 klaarzetten en hopen dat de vaste bezoeker iets tegenkomt wat hij nog niet heeft. De gemiddelde bezoeker zal toch al gauw tegen de 50 jaar zijn. Ik denk dat er iets moet veranderen, anders bestaat het fenomeen stripbeurs over pakweg 10-20 jaar niet meer. Een paar suggesties:

 - waarom geen beurzen op zaterdag op een locatie dichtbij centrum van een stad? Alleen de mensen zonder familieverplichtingen komen op zondag

 - Maak actief reclame en doe aan professionele marketing. Ik moet zeggen dat de ene beurs dit wel beter aanpakt dan de andere

 - Promoot actief nieuwe strips, ga langs scholen (ook secundair onderwijs), organiseer workshops, probeer jonge mensen te interesseren. Geef standhouders korting bij het reserveren van ruimte voor nieuwe strips

 - Geef bijvoorbeeld entreegeld terug bij minimaal 10 gekochte strips (stempelkaart?) Dit kun je bekostigen door de handelaren iets meer te stageld vragen

 

Zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken om de boel een duw in de rug te geven. Gebeurt er niks, dan zie ik het somber in en dat zou erg jammer zijn.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

 

Link naar reactie
56 minuten geleden, Szut zei:

 - Promoot actief nieuwe strips, ga langs scholen (ook secundair onderwijs),

 

Ha nee, hè. Scholen mogen niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Frisdrankverdelers toelaten heeft al genoeg problemen opgeleverd.

Overigens worden in lessen literatuur tegenwoordig strips behandeld. Ik heb zelfs lesboeken gezien waarin Death Note werd vermeld.

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Overigens worden in lessen literatuur tegenwoordig strips behandeld. Ik heb zelfs lesboeken gezien waarin Death Note werd vermeld.

Tegenwoordig? 40 jaar geleden had ik al een leraar Nederlands die een hele cursus rond strips in elkaar had gestoken.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ja, zo heb ik er ook eens eentje gehad, die een les aan strips besteedde, en in één moeite door bewees dat hij beter zijn mond had gehouden.

Mijn indruk is dat ze er tegenwoordig meer over zeggen (als de leraar het wil, natuurlijk).

Het was meer dan één les, het was een hele cursus. Hoe strips gemaakt worden, hoe ze gelezen moeten worden, de verschillende genres... Ik heb dat wellicht nog ergens op zolder liggen.

Link naar reactie

Ik ga ook alleen maar naar beurzen om die paar ontbrekende boeken te vinden, maar het is met steeds meer tegenzin. Sommige tafels ruik je de schimmel al als je in de buurt komt, andere zijn bananendozen met massa's strips door elkaar. Als het niet per reeks of alfabetisch is, loop ik door. Gelukkig zijn er ook veel handelaren die het met enthousiasme doen en niet gewoon voor de verkoop.

Ik moet wel zeggen dat ik mij altijd wat geneer als ik vraag om het plastic er af te doen en dan te zeggen dat ik het toch niet neem.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Het is afhankelijk van beurs tot beurs.

Vele beurzen kunnen een voorbeeld nemen aan Breda waar voor iedereen wat wils is, maar je moet natuurlijk de ruimte en het budget (en dat bestaat ook uit voldoende medewerkers) hebben.

 

Op zich is er niks mis met een beurs waar de handelaars hun dozen uitstallen, maar het publiek zal beperkt zijn en jong publiek ga je er niet mee aantrekken. En waarom dan een beurs doen van pakweg 10u tot 18u terwijl om 14u alles al uitsterft en als je om 16u toekomt het eigenlijk al geen zin meer heeft want iedereen is al ingepakt…

 

p.s: Frans leren was met Pierre&Simonne of zoiets dacht ik (Bonjour Pierre. Bonjour Simonne. Comment ça va. Comme ci comme si comme si comme sa), was idd veel beter met Bob et Bobette geweest

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Op 22/3/2023 om 19:03, Lamme Goedzak zei:

Als het niet per reeks of alfabetisch is, loop ik door. 

Ik moet wel zeggen dat ik mij altijd wat geneer als ik vraag om het plastic er af te doen en dan te zeggen dat ik het toch niet neem.

Zo herkenbaar 😆

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie
On 3/22/2023 at 7:03 PM, Lamme Goedzak said:

andere zijn bananendozen met massa's strips door elkaar. Als het niet per reeks of alfabetisch is, loop ik door.

hahahahha. Zeker waar.

BEHALVE als er "15 voor 5 euro" bij zou staan ofzo :)
Dan zou ik WILD gaan hierop :D

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 22/3/2023 om 19:03, Lamme Goedzak zei:

Ik moet wel zeggen dat ik mij altijd wat geneer als ik vraag om het plastic er af te doen en dan te zeggen dat ik het toch niet neem.

 

Ik ben van mening dat ze maar niet alle strips in plastic moeten draaien. Dat ze dat doen met zeldzame/dure exemplaren tot daar aan toe. Tegenwoordig zie je sommigen elk herdrukje verpakken en jij bent de rare omdat je binnenin eens wil kijken of alle pagina's aanwezig zijn of als er een debiel er in gekladderd heeft met stift of balpen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...