Ga naar inhoud

Vaste (Strip)Boekenpijs


retep

Recommended Posts

Ik blijf zelfs weg van boekenfestijnen en bibliotheekverkopen, omdat ik dan altijd te veel koop. Niet in geld, maar wel in aantal boeken. Ik heb liever één nieuw boek aan de normale prijs dat ik wel lees, dan twintig boeken aan de prijs van één nieuw boek, waarvan ik er toch maar één lees.

Link naar reactie

Is er op dit moment eigenlijk wel zo een gesjacher met boekenprijzen?

Ik kom wekelijks in verschillende boekenwinkels, zowel de gespecialieerde boekhandel als Fnac en Standaard. Neuwe boeken hebben toch al overal dezelfde prijs?

 

 

Dat waag ik te betwijfelen. In kleine en middelgrote steden zijn nauwelijks of geen boekhandels meer te vinden. De VBP leidt tot hoge boekenprijzen en de ollanders houden van korting. Als ze dat niet krijgen kopen ze het gewoon niet of slaan ze massaal in bij het boekenfestijn.

 

In Belgie zijn er op de meeste plaatsen ook nog nauwelijks boekhandels te vinden. En hier hadden we geen VBP. Dus daar kan het niet aan liggen.

Link naar reactie

Toen in de tweede helft van de jaren 80 de Fnac in Gent verscheen, waren de boekenprijzen er 25% lager dan in gewone winkels.

Maar dat verschil verminderde geleidelijk.

Ten eerste omdat het in het begin een reclamestunt was, en naarmate hun concurrenten verdwenen hadden ze dat minder nodig.

Ten tweede omdat de andere winkels ook hun prijzen aanpasten (bijv. direct korting i.p.v. via klantenkaart).

En ten derde omdat de Fnac de laatste jaren ook de verminderde verkoop van boeken, cd's en dvd's ondervindt, en die reden de prijzen ook niet meer zo sterk verlaagt.

Het was een tijdje zo dat een boek dat pas uit was, in de Fnac goedkoper was.

Dus volgens mij kun je er wel nog koopjes de eerste week dat het boek in de rekken is.

Link naar reactie

Misschien ligt het dan aan het soort boeken die ik koop, (hoofdzakelijk non-fictie, en bij fictie meestal kleinere uitgeverijen) maar ik kan me niet herinneren van ooit een nieuw boek goedkoper geprijsd te zien liggen in de Fnac. Voor dit jaar zit ik aan 41 boeken, en ik heb er geen enkele in de fnac gekocht, wat wil zeggen dat ze er ofwel niet lagen, ofwel aan dezelfde prijs lagen als elders.

Vorig jaar heb ik er 16 in de fnac gekocht en dat was telkens aan dezelfde prijs als op de webpagina van de uitgevers vermeld staat.

 

Strips heb ik daar wel veel gekocht, maar sinds mijn lidkaart vernieuwd is, is de korting ook hetzelfde geworden als bij de striphandelaar.

Link naar reactie

Misschien ligt het dan aan het soort boeken die ik koop, (hoofdzakelijk non-fictie, en bij fictie meestal kleinere uitgeverijen) maar ik kan me niet herinneren van ooit een nieuw boek goedkoper geprijsd te zien liggen in de Fnac. Voor dit jaar zit ik aan 41 boeken, en ik heb er geen enkele in de fnac gekocht, wat wil zeggen dat ze er ofwel niet lagen, ofwel aan dezelfde prijs lagen als elders.

Vorig jaar heb ik er 16 in de fnac gekocht en dat was telkens aan dezelfde prijs als op de webpagina van de uitgevers vermeld staat.

 

Strips heb ik daar wel veel gekocht, maar sinds mijn lidkaart vernieuwd is, is de korting ook hetzelfde geworden als bij de striphandelaar.

 

Ik koop heel vaak bij ECI, als vaste klant krijg je 20%. Vraag me af of dat ook gaat wijzigen (het was oorspronkelijk een 'boekenclub').

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Is er op dit moment eigenlijk wel zo een gesjacher met boekenprijzen?

Ik kom wekelijks in verschillende boekenwinkels, zowel de gespecialieerde boekhandel als Fnac en Standaard. Neuwe boeken hebben toch al overal dezelfde prijs?

 

 

 

 

Kartelvorming?

Link naar reactie

Is er op dit moment eigenlijk wel zo een gesjacher met boekenprijzen?

Ik kom wekelijks in verschillende boekenwinkels, zowel de gespecialieerde boekhandel als Fnac en Standaard. Neuwe boeken hebben toch al overal dezelfde prijs?

 

Bij de Standaard krijg je korting door je klantenkaart. De prijs die in de winkel wordt vermeld, betaal ik dus nooit.

Link naar reactie

Bij de Standaard krijg je korting door je klantenkaart. De prijs die in de winkel wordt vermeld, betaal ik dus nooit.

 

Ik had het dan ook over de prijs zoals vermeld op het etiket. Klantenkaarten heb je overal. Bij Standaard is dat trouwens maar een luttele 3 %.

Link naar reactie

Bestellen van boeken via internet gaat bij Standaard ook wel enorm vlot vind ik. De meeste nederlandstalige boeken zijn er op 2 werkdagen. Anderstalige kan wat langer duren. 's Maandags bestel ik, en 's woensdags krijg ik dan meestal een mailtje dat mijn boek toegekomen is en wip ik even binnen.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...