Ga naar inhoud

Wat zijn de beste Suske&Wiskes van de laatste jaren?


jouw favoriet van elk jaar   

17 leden hebben gestemd

  1. 1. 2018

    • SOS Snowbell
    • BRBS 2.0
    • Operatie Siggy
    • Chronos en Chaos
      0
    • -
  2. 2. 2019

    • Lambik plastiek
    • De wrede wensput
    • Het lekkere lab
      0
    • De nacht van de narwal
    • -
  3. 3. 2020

    • De verloren Van Eyck
    • Team Krimson
    • Het gewiste Wiske
    • De zwijgende Zwollem
    • De scheve Schot
    • -
  4. 4. 2021

    • De fluitende olifant
    • De zalige ziener
    • De drakenprinter
      0
    • De naamloze 9
    • De drijvende dokters
    • -
  5. 5. 2022

    • De grot van Gregorius
      0
    • De kale kroon
    • De maffe markies
    • De gulden krijger
    • De boze boleet
    • -


Recommended Posts

1 uur geleden, Rik zei:

Tekenaars misschien niet maar de uitgevers wel. Tijdens de publicatie van het Gele Teken werd Lombard vanuit Parijs zwaar onder druk gezet door de hoofduitgever. De publieke opinie was dat dit soort verhalen absoluut niet pedagogisch verantwoord waren. Om een publicatieverbod te voorkomen kreeg Jacobs van Lombard de opdracht om het Gele Teken in 6 platen af te ronden.

 

Met De Valstrik had hij zelfs nog veel meer problemen, en precies daardoor is het vermoeden dat die Franse regels vooral protectionistisch werden ingezet, maar dat de eigen Franse strips veel minder aan die regels werden onderworpen.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Met De Valstrik had hij zelfs nog veel meer problemen, en precies daardoor is het vermoeden dat die Franse regels vooral protectionistisch werden ingezet, maar dat de eigen Franse strips veel minder aan die regels werden onderworpen.

Ik weet wel dat de publicatie van de Valstrik samenviel met het moment dat De Gaulle het belang van de Franse kernmacht aan de Fransen probeerde te verkopen. Het verhaal van Jacobs hielp hier niet aan mee.😂

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Op 26/5/2023 om 17:10, cinco zei:

 

Ja, dat is de kunst om het evenwicht te vinden en beeld en tekst aanvullend op elkaar af te stemmen in plaats van herhalend te werken zoals in dit eerdere voorbeeld waarin exact wordt omschreven wat je ziet.

 

afbeelding.png.5479d2963b1a3d3a1c8f9295929072ff.png

 

 

 

Terwijl ze rond een rots zwemmen, ontdekken Suske en Wiske plots een fantastische ruïne.

Suske en Wiske vermelden? Die herkent toch iedereen!
Terwijl ze rond een rots zwemmen, ontdekken ze plots een fantastische ruïne.
Ja maar zwemmen, ze wandelen toch niet? Onder water is zwemmen toch het enige wat je kan doen?
Een fantastische ruïne verschijnt  plots terwijl ze zich rond een rots bewegen.
Maar die rots is toch al treffend getekend. Waarom dan nog eens vermelden?
Ze bewegen en  plots! ... Een fantastische ruïne verschijnt
Plots? Je ziet de ruïne altijd vanaf een bepaald moment. Eerst zie je het niet, dan wel.

ze bewegen ... een fantastische ruïne verschijnt

Een fantastisch ruïne? Wat is er fantastisch aan een hoop afgebrokkelde en verweerde stenen? 

ze bewegen ... een ruïne verschijnt

Ruïne: een te moeilijk woord.
ze bewegen ...  stenen verschijnen 
Die stenen, ach, je weet al wat ik ga zeggen.
OH LOOK   🏘️ 😬  APPEARS  -+-   😖 "[ <}>
Je ziet het verschijnen in de tekening samen met Suske en Wiske, waarom vermelden?
 🏊‍♂️   🤯   WTF   😖 (&  😬 $  🎇 "[ >  - }

 

 

(Naar een oude grap. Wie het weet krijgt van mij een bloempje 😉

Link naar reactie
Op 27/5/2023 om 22:59, sporoi zei:

Terwijl ze rond een rots zwemmen, ontdekken Suske en Wiske plots een fantastische ruïne.

Suske en Wiske vermelden? Die herkent toch iedereen!
Terwijl ze rond een rots zwemmen, ontdekken ze plots een fantastische ruïne.
Ja maar zwemmen, ze wandelen toch niet? Onder water is zwemmen toch het enige wat je kan doen?
Een fantastische ruïne verschijnt  plots terwijl ze zich rond een rots bewegen.
Maar die rots is toch al treffend getekend. Waarom dan nog eens vermelden?
Ze bewegen en  plots! ... Een fantastische ruïne verschijnt
Plots? Je ziet de ruïne altijd vanaf een bepaald moment. Eerst zie je het niet, dan wel.

ze bewegen ... een fantastische ruïne verschijnt

Een fantastisch ruïne? Wat is er fantastisch aan een hoop afgebrokkelde en verweerde stenen? 

ze bewegen ... een ruïne verschijnt

Ruïne: een te moeilijk woord.
ze bewegen ...  stenen verschijnen 
Die stenen, ach, je weet al wat ik ga zeggen.
OH LOOK   🏘️ 😬  APPEARS  -+-   😖 "[ <}>
Je ziet het verschijnen in de tekening samen met Suske en Wiske, waarom vermelden?
 🏊‍♂️   🤯   WTF   😖 (&  😬 $  🎇 "[ >  - }

 

 

(Naar een oude grap. Wie het weet krijgt van mij een bloempje 😉

 

Hieronder het betreffende vakje zoals het er gaat uitzien in het album toekomstige druk 2028, zoals me is verteld. Dit zal gesneden koek zijn voor de gemiddelde (toekomstige) lezertjes met het niveau dat ze dan nog weten te  bereiken in het onderwijs.😌

 

afbeelding.png.5479d2963b1a3d3a1c8f9295929072ff.png.143f749d2338565be19945999c96faf4.png

 

 

Link naar reactie
59 minuten geleden, Peter Motte zei:

Geinig, maar behalve de WTF snap ik er geen donder van.

Ja, maar je bent ook geen lid van die toekomstige jeugd. 😁 Elke emoji vertelt een detail , elk teken is een gestructureerde en genuanceerde emotie. Pure toekomstige proza en poëzie in één regel! 😉

 

Als ik straks tijd heb zal ik de ontcijfering posten. 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Peter Motte zei:

Geinig, maar behalve de WTF snap ik er geen donder van.

 

 

Je vraagt: ik draai 😊

 

De vertaling:

 

< een  onvoorziene verrassende vondst. 


🏊‍♂️  Personages voelen zich als een vis in het water. 


🤯 Alle gezichtopeningen wijd open en passief door het zicht van  mogelijke bedreigende obstakels die ze naderen. 


WTF Een mix van verbazing en angstvlagen die op en neer deinen, te vergelijken met de lichamen tijdens het F - werkwoord. 


😖  Accent op de verwarring en ontreddering bij een mogelijk gevaarlijke en onbekende "encounter of the third kind".
( een drang van afsluiten, vluchten en opgeven). Ook willen ontkennen van de vondst (gesloten ogen) . 


(&   Elkaar toch niet in de steek laten, bij elkaar blijven door dik en dun, moed.


😬 Terug accent op verwarring, angst en tandengeknars. (versterking van de vorige emoji). Op en neer deinen van emoties terug geaccentueerd. 


$   🎇 De bron van verwarring lijkt waardevol en is indrukwekkend en mooi.


" De bibbers, angst hebben. 


[  > Dekking willen zoeken of vluchten voor de onvoorziene vondst.


  - } Maar beslissen door te gaan. 

 

 

Opvallend in deze taal is de circulaire component: je kan het evengoed van rechts naar links lezen of zelf je volgorde bepalen. Er wordt soms ook gewerkt met herhalingen van emoties, vooral voor deze die overheersen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...