Ga naar inhoud

💥 BREKEND NIEUWS! Geluidsband met opnames met Willy Vandersteen jaren ‘50! 💥


Recommended Posts

🥁 Ik heb een geluidsband gevonden van de jaren stillekes (1951) met opnames vanuit Willy Vandersteen zijn atelier! Dit is authentiek materiaal en geeft een unieke kijk in de persoon Vandersteen en zijn eerste medewerkers.   

 

tonband-300x250.png.5d5493ce6844d34caa3440becdf4917f.png

 

Hieronder de transcriptie van 2 fragmenten, van 12 en 17 december 1951, ten tijde van het 'Suske en Wiske' verhaal 'Het bevroren vuur'.  Gesprekken tussen Willy Vandersteen (W) en (vermoedelijk) zijn medewerkers François Joseph Herman (F) en Karel Verschuere (K).

 

Woensdag 12 december 1951, blijkbaar in de werkkamer van Vandersteen, ochtend. Er zijn Vandersteen, Herman en Verschuere.

(W) Elke dag mannekes tekenen en vertelselkes uit mijn linkerduim tutteren, dag in dag uit! De gazet die me constant achter de veren zit! Die dikke nek Sjorske van de Delleurlaan die geen sjieke toebak waard is! Had ik het allemaal maar op voorhand geweten! Tomme toch!

 

... een adempauze en licht gehoest ...

 

(W) Ik vreet hier mijn kas op Franciscuske jong! Mijn hart bonkt nu al in mijn keel. Mijn bloeddruk is tweemaal te hoog, ik heb alsmaar draaienissen, mijn haar begint uit te vallen en mijn linkerbeen begint nu ook al te stampen!

 

(F) Waarom pakt u niet met uwe madam een langer weekeinde, mr. Vandersteen? Een koppel dagen in Antwerpen: een terraske doen, de beesten van de zoo, de kerstmarkt.

 

(W) Zwijg stil jong! In die sinjorenstad herkent iedereen me!  Als ik daar mijn kop buiten steek komt er wel de één of ander fooraap me op de schouders kloppen, een tekeningske vragen en zeveren hoe plezant mijn vertelselkes zijn. En dan die snotjongens godbetert, die zijn nog de ergste!

 

(K) Maar u kent toch goed Duits? Dan kunt u beter naar Düsseldorf gaan mr. Vandersteen, daar kent niemand u toch? Ze hebben er ook een heel sjieke kerstmarkt en vele schone volksdansen dus u gaat er u thuis voelen. Logement in het beste hotel, wat metten met daarbij een goeie Glühwein van tijd tot tijd. Hop met de beentjes mr. Vandersteen!  Dan vergeet u uw werk eens.

 

(W) Hoor die daar eens aan! En wie doet dat hier dan, de kabouterkes?

 

(F) Maar wij zijn er toch, hé Charelke? U heeft toch al een pak schetsen gereed tot eind volgende week? Awel, Charelke en ik zorgen wel dat het in de sacoche komt als u weg bent. Hij completisereert alles en ik inkt alles proper zoals u van mij gewend bent.

 

(K) Eh, jaja, ik kan dat zeker wel, fluitje van een cent.

 

(W) Nieje jong, dat kan ik niet doen, niet dat ik geen confiance in gijlie heb, maar ...

 

(F) U zult zien, mr. Vandersteen, u komt terug als een geheel nieuw mens.

 

(W) Eh, mmm.

 

(K) Slaapt u maar op uw twee oren mr. Vandersteen, met ons tweekes is het zo goed als beklonken! U moogt ons betrouwen.

 

(W) Mmm, gijlie zijt twee toffe peren weet gijlie dat? Awel, ik zal het maar riskeren zeker? Maar stel me niet teleur!

 

(F) Maar nee, maar nee.

 

 

Het resultaat in de krant van die dagen:

vrijdag 14 december

 

IMG_20230528_104920.thumb.jpg.e027d3ef93cc9a73919d19aab4ef4b01.jpg

 

zaterdag 15 december

 

IMG_20230528_104931.thumb.jpg.f1713a42bcb6724df567808adff9bba6.jpg

 

maandag 17 december

 

 

IMG_20230528_104951.thumb.jpg.293e866e13157831e66d982f192aeebb.jpg

 

 

 

Maandag 17 december 1951, blijkbaar in de werkruimte van de medewerkers, ochtend.

 

(W) Ha, salut mannekens! Gijlie 2 kastaars toch: gijlie had groot gelijk! 4 dagen platte rust met mijne fijne Paulake, ik voel me als Lazarus toen hij terugkwam!

 

...

 

(W) Ja, wat is er mijn schoon Ivonneke?

 

(Y) De gazetten en brieven liggen op uw bureel mr. Vandersteen.

 

(W) Allez, ik ga eens piepen wat gijlie er van gebakken hebt.

 

... wat geroezemoes, dan op de achtergrond te horen: 

 

(W) Aaaah!!! Franciscus, Charel! Gijlie metteko's, op mijn bureel!!!

 

Hiermee is een eerste aanzet geleverd dat overmaat aan tekst niet de goedkeuring van Vandersteen wegdroeg. In dit geval was het het werk van Vandersteens 2 toenmalige medewerkers ... Andere onthullingen volgen spoedig. 😉

 

 

 

(Wie de tekst kan achterhalen waarop ik me heb geïnspireerd voor Vandersteens geweeklaag - reeks, stripalbum en personage die het uitspreekt - krijgt van mij een bloemetje. Verkeerde antwoorden krijgen als troostprijs een cactusje. Want deelnemen is belangrijker dan winnen. 🙂)

Link naar reactie
1 uur geleden, Gilles zei:

 

Zou Alex Agnew beschikbaar zijn om Vandersteen te spelen? 

😊 Jan Decleir in zijn jonge (meer magere) jaren zou een hele goede Vandersteen geweest zijn. Zoals die toen speelde en jongleerde met het dialect! (Komische eenakter van hem gezien op de planken in de jaren '80). 😂

Link naar reactie
4 hours ago, sporoi said:

😊 Jan Decleir in zijn jonge (meer magere) jaren zou een hele goede Vandersteen geweest zijn. Zoals die toen speelde en jongleerde met het dialect! (Komische eenakter van hem gezien op de planken in de jaren '80). 😂

De Tijger van Dario Fo? Imho,het beste wat ik ooit in een theater zag.

 

 

 

Link naar reactie
15 minuten geleden, Ambreville zei:

De Tijger van Dario Fo? Imho,het beste wat ik ooit in een theater zag.

Even gegoogeld: het was "Obscene fabels" ook van Dario Fo, naar oude verhalen. "De tijger" heb ik spijtig genoeg nooit gezien. Decleir, als mannetje op een leeg podium, zoog als het ware met zijn tempo en vertelkunst het publiek compleet in zijn verhalen. Echt knap werk was dat!! 😊👍

Link naar reactie
1 minute ago, sporoi said:

Even gegoogeld: het was "Obscene fabels" ook van Dario Fo, naar oude verhalen. "De tijger" heb ik spijtig genoeg nooit gezien. Decleir, als mannetje op een leeg podium, zoog als het ware met zijn tempo en vertelkunst het publiek compleet in zijn verhalen. Echt knap werk was dat!! 😊👍

Idd. er waren er twee. Ongeveer dezelfde structuur met korte verhalen. Decleir op zijn absolute top.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...