Ga naar inhoud

Inkleuring Rode Ridder: Oproep Originele Tekeningen


acor

Recommended Posts

Veel van de door SU opnieuw in kleur uitgebrachte RR's kwamen nochtans ook zeer amateuristisch ingekleurd over als je het mij vraagt.

 

Dat bedoel ik, deze nieuwe inkleuring zijn zeker niet slechter als je het bronmateriaal bekijkt. Daarom dat ze op zoek zijn naar de originelen, dan zou het veel beter moeten gaan.

 

Jammer dat die originelen weg zijn zonder eerst een kopietje van te maken, dat ze daar nu niet aan gedacht hadden.  :e001:

Link naar reactie

Ik vind ze redelijk geslaagd. Het kan altijd beter, maar voor een 'pulpstrip' (dixit wijlen Biddeloo zelf) kun je nu toch niet veel meer verwachten?

 

En al diegenen die zich afvragen van 'het waarom'. Wel, ik kan me voorstellen dat de jeugd die überhaupt nog strips wil lezen, deze in kleur wil lezen. Als ik thuis afkom met een Jommeke in Z/W, dan gaan mijn dochters nog niet eens de moeite doen om er in te bladeren... in kleur, krak hetzelfde verhaal en ze vinden het fantastisch bij manier van spreken

 

Waarom zou je niet meer kunnen verwachten? Dat het goedkoop moet gebeuren, okee. Maar met dezelfde middelen kan iemand met een goed kleurgevoel een veel beter resultaat bekomen dan iemand met een matig kleurgevoel.

De inkleuring van de huidige Rode Ridders zal niet veel meer kosten dan toen ze nog door de Standaard-medewerkers gebeurden, maar toch ziet het er stukken beter uit. Net zoals de inkleuring van de eerste RR kleurenalbums er (naar mijn gevoel dan toch) veel beter uitzag dan de albums uit de latere airbrush-periode, ook al waren ze beiden met de hand ingekleurd.

 

De kinderen in mijn familie hebben overigens geen enkel probleem met kleurloze Jommekes of Suske en Wiskes.

 

 

Eventjes ter zijde: wat is eigenlijk de reden geweest dat deze inkleuringen door SU 'door mekaar' gebeurd zijn? Er zit geen enkele lijn in. Waarom zijn ze niet gewoon chronologisch begonnen? Het is straf dat uitgerekend het eerste album met Galaxa nooit in kleur is verschenen.

 

Wellicht zijn ze gewoon begonnen met de albums die op dat moment uitverkocht waren en waar dus een herdruk van moest komen.

Link naar reactie

Ondanks de weerstand vind ik het initiatief sympathiek. Ik heb indertijd zelf nog de cover van Karpax de Stalen Man opnieuw ingescand voor een herdruk. Voorlopig zal ik nu ook niet meer kunnen doen dan de oproep te publiceren op onze site.

By the way, in 2014 is de stripreeks 55 jaar, en vieren Claus en Martin Lodewijk respectievelijk hun 65ste en 75ste verjaardag. Daar zal nog een en ander rond gebeuren, vernam ik in Turnhout.

En zelf voegen we ook een hoofdstuk toe aan onze Rode Ridder Story terwijl we  hier en daar de bestaande hoofdstukken bijwerken.

Link naar reactie

amaai, ik verschiet van de 'negativiteit' rond de ingekleurde voorbeelden.

 

Ik vind ze redelijk geslaagd. Het kan altijd beter, maar voor een 'pulpstrip' (dixit wijlen Biddeloo zelf) kun je nu toch niet veel meer verwachten? Heeft iemand al eens het gekleurd album 57 van dichtbij bekeken? Dan zijn de voorgestelde voorbeelden stukken beter denk ik.

 

En al diegenen die zich afvragen van 'het waarom'. Wel, ik kan me voorstellen dat de jeugd die überhaupt nog strips wil lezen, deze in kleur wil lezen. Als ik thuis afkom met een Jommeke in Z/W, dan gaan mijn dochters nog niet eens de moeite doen om er in te bladeren... in kleur, krak hetzelfde verhaal en ze vinden het fantastisch bij manier van spreken.

 

Dus in het kader om wat 'fanbasis' te verwerven, zou ik dit een goed idee vinden. Of er überhaupt een grote markt voor zal zijn, I don't know. Ik ga ze niet meteen gaan kopen.  

 

Er is een verschil tussen "negativiteit" en "realiteit". En als je niet tegen kritiek kunt, tja...

 

En ik zie echt niet hoe je met ingekleurde albums van 30-40-50 jaar oud, getekend in een ouderwetse stijl nog jeugd gaat kunnen aanspreken. Het is geen toeval dat de huidige jonge Suske en Wiske-lezers de oude albums door Vandersteen getekend niet lusten.

Link naar reactie

Sinds gisterenavond bemerk ik een verhoogd bezoekersaantal vanaf De Getekende Reep naar www.roderidder.net. Het doel van Acor, om mijn mail ook hier onder de aandacht te brengen, is dus zeker gelukt. :e005:

De inkleuringen die hij in de openingspost plaatste, zijn niet van mij, maar persoonlijk vind ik ze zeker niet slecht te noemen.

 

Voor alle duidelijk moet gezegd worden dat het zeker niet de bedoeling is om met www.roderidder.net de ontbrekende albums zelf uit te geven.  Enkele gemotiveerde fans voelen zich slechts geroepen om deze albums in te kleuren en de inkleuringen gratis aan Standaard Uitgeverij / WPG Uitgevers te bezorgen. De bewering van Marioboom, dat de inkleurders illegaal zouden bezig zijn, kan ik dan ook nergens plaatsen.

 

Alle -soms minder positieve- opmerkingen die hier gegeven werden, worden uiteraard in overweging genomen.

Jammer genoeg wordt er soms enkel negatief gereageerd; zonder suggesties.

 

De meest nuttige kritiek lijkt me die van Tom B ivm de kleuren die 's nachts hetzelfde blijven. Hier moet men zeker rekening mee kunnen houden, al mag het geen toestanden zoals in 'De Duivelszee' opleveren. Daar hield men dan eens rekening met de theorie van de kleurverzadiging en liep het grandioos verkeerd.

 

Bij het begrip 'kleur' hangt veel van de impressie en persoonlijke smaak af.  Persoonlijk vind ik de inkleuring van de eerste prent die retep postte mooier dan eender welke inkleuring die ooit voor De Rode Ridder gebeurde.  Anderzijds vind ik ze echter -voor De Rode Ridder- ook even nutteloos als dat ze mooi is.  Stel je de blauwe lucht in het laatste album eens voor met deze inkleuring.  Het lijkt nergens op omdat deze inkleurstijl niet compatibel is met de tekenstijl en zelfs mocht hij dat zijn, dan zou hij vloeken met al het voorgaande werk.

 

Mauser, kun je wat specifieker zijn dan "dat paginaatje uit De Toverspiegel is grandioos om zeep geholpen"?  Het is je mogelijks ontgaan, maar alle stroken komen uit De Toverspiegel.

 

Yncke, is het mogelijk om die tutorials eens op te zoeken en door te sturen naar info@roderidder.net, aub?  Ik heb het volste vertrouwen in onze gemotiveerde inkleurders, maar uiteraard is elke raad en ondersteuning van harte welkom.

 

De inkleuringen die Acor in zijn eerste post plaatste, werden een tijd geleden aan Standaard Uitgeverij verzonden.  Ze werden er niet negatief onthaald, maar men verwees naar het (kwaliteits)verlies bij gebrek aan originele tekeningen.  Vandaar de oproep om deze originele tekeningen te laten inscannen.

Zodra we een volledig album in originele tekeningen hebben ingescand, wordt het ingekleurd en het resultaat zal opnieuw aan Standaard Uitgeverij overgemaakt worden.

Dan is het slechts afwachten tot Standaard Uitgeverij beslist of ze de albums effectief in druk stopt of niet.  Tom B merkte terecht op dat ze het voor de inkomsten niet meer moeten doen.  Persoonlijk ben ik er echter van overtuigd dat een zichzelf respecterende uitgeverij zoals Standaard Uitgeverij een dergelijke opportuniteit om één van haar topreeksen (volgend jaar 55 jaar!) compleet te maken niet kan/zal laten liggen als zowel de kwaliteit als rendabiliteit er is.  Dit is echter iets wat Standaard Uitgeverij na het ontvangen van de inkleuringen moet uitmaken.

 

Intussen kan ik slechts met zovele andere fans hopen dat er voldoende originele tekeningen worden aangeboden om in te scannen.

Dank aan Tom B en Yncke voor de positieve opmerkingen.

Dank aan o.a. Vic die, hoewel hij liever zwart-witalbums leest, ons toch alle succes toewenst in dit gedurfd initiatief!

Link naar reactie

Ik vind het een sympathiek en moedig initiatief, maar ergens ook een beetje naïef: de fans willen de reeks inkleuren, maar SU wil er niet voor betalen. In het beste geval (als als als...) worden ze dus wel uitgegeven en gaat de uitgeverij met de pluimen lopen terwijl de werkpaarden van roderidder.net het gewoon voor de eer willen en moeten doen...

Link naar reactie

Bestaat er een kans dat SU deze albums herdrukt en gebruik maakt van de door deze amateurs gemaakte inkleuringen?

Dat is de vraag die moet gesteld worden aan SU.

Dat antwoord wil ik hier lezen.

 

De vraag is reeds gesteld geweest aan de SU. En eigenlijk 'ontwijken' ze de vraag, door te stellen dat ze daarvoor de originele tekeningen willen hebben die moeten ingescand worden, om de kwaliteit te kunnen garanderen. Dus ze zeggen niet echt neen. maar ook niet echt ja vind ik.

 

Stel dat hen dat lukt om van een paar verhalen dit te bekomen, ben ik wel benieuwd naar de reactie van de SU.

 

Het lijkt mij eerder iets in de richting dat ze niet echt neen durven zeggen, om de RR fans niet voor het hoofd te stoten, maar dan iets vragen wat in mijn ogen schier onmogelijk lijkt. Want van een paar verhalen zal dit misschien wel nog mogelijk zijn, maar dat zal dan waarschijnlijk niet voldoende zijn voor de SU om ze te drukken.

Link naar reactie

Al was het maar één verhaal, dat zou al fantastisch zijn. Tussen die ongekleurde albums zitten toppers als Het beleg van Crowstone, De watermolen, De IJzeren hand, De samoerai, ... albums die een wezenlijk onderdeel vormen van de reeks. En eentje piekt er toch bovenuit: De toverspiegel. Het begin van Galaxa en de herintroductie van Bahaal als Prins der Duisternis. 

 

SU houdt inderdaad al jaren de boot af en stopt zich weg achter de scans. Als die scans er komen zonder dat zij er moeite voor willen/moeten doen... De inkleuringen zijn zeker ook nog niet wat het uiteindelijke resultaat moet zijn. Ze tonen gewoon wat mogelijk zou kunnen zijn. SU weet al heel lang dat die ontbrekende albums voor veel lezers een doorn in het oog zijn. Als ze er dan toch eens over nadenken en beslissen om slechts één album als test uit te brengen, het zou reeds fantastisch zijn. 

 

Er wordt al jaren gesproken over een inkleuring van die albums en ikzelf ben heel blij dat enkele mensen eindelijk de stap hebben gezet om op zijn minst een meer dan verdienstelijke poging te wagen. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

Mauser, kun je wat specifieker zijn dan "dat paginaatje uit De Toverspiegel is grandioos om zeep geholpen"?  Het is je mogelijks ontgaan, maar alle stroken komen uit De Toverspiegel.

 

Wel, alles wat er gepost werd qua fan-based inkleuringen vind ik niet echt aanlokkelijk. Ik begrijp wel de motivatie ervoor, maar daarmee is de kwaliteit nog niet verhoogd. In dit geval is het beter in zwart-wit.

Ik veronderstel dat de inkleuring met markers gebeurde? Vandaar waarschijnlijk die felle kleuren. Misschien eens met aquarel aan de slag gaan.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er is een verschil tussen "negativiteit" en "realiteit". En als je niet tegen kritiek kunt, tja...

 

En ik zie echt niet hoe je met ingekleurde albums van 30-40-50 jaar oud, getekend in een ouderwetse stijl nog jeugd gaat kunnen aanspreken. Het is geen toeval dat de huidige jonge Suske en Wiske-lezers de oude albums door Vandersteen getekend niet lusten.

Waarschijnlijk doordat kinderen dagelijks in contact komen met hedendaagse stijlen en hun afgeleiden. Naarmate je opgroeit leer je andere stijlen apprecieren.

Link naar reactie

En ik zie echt niet hoe je met ingekleurde albums van 30-40-50 jaar oud, getekend in een ouderwetse stijl nog jeugd gaat kunnen aanspreken.

 

 

Die eerste Tiny boekjes zijn inmiddels ook meer dan 50 jaar oud, en de tekeningen ogen ook tamelijk gedateerd. Ze worden hier nochtans zeer graag gelezen.

Link naar reactie

 

Als Rode Ridderfan of stripliefhebber weet u ongetwijfeld dat er nog steeds 36 albums uit onze geliefde reeks niet in kleur zijn verschenen.

 

damn. Laat Galaxa nu niet zo in een donker gewaad aankomen.

 

Anders dan dat: prachtig inititatief. De Toverspiegel/Watermolen... dat was toch echt het begin van de echt goede albums!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...