Ga naar inhoud

Wil Je Graag Een Nieuwe Gilles De Geus?


Marinelli

Recommended Posts

Dus 33750€ opbrengst. Je hebt dan tekenaar en scenarist die het album moeten maken. Neem aan dat er 0,5 pagina per dag getekend wordt => 96d werk voor een album van 48 pagina's.  En dat de scenarist er 30d over doet (geen idee eigenlijk hoeveel dagen een scenarist nodig heeft, dus pure schatting).

Dus in die verhouding krijgt de tekenaar 25700€ en de scenarist 8050€.

Maar dan is het album dus in zwart/wit en nog niet gedrukt en gelijmd/ingebonden.

Hoeveel kost het dan om een album te laten drukken? Voor 500ex zal je daar toch ook duizenden €'s aan moeten besteden.

En dan heb je nog administratief werk: het inpakken en opsturen.

 

Zo enorm veel gaan ze er dus ook niet aan overhouden denk ik.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Hier slaat Tweetie de plank volledig mis, distributie en SSZ uitschakelen? Die paar winkels en de distributor zijn heel hard nodig in de stripwereld.

Probleem is dat die SSZ met z'n allen niet in staat zijn om een Nederlandse striptekenaar aan een beetje behoorlijk inkomen te helpen. Dus dan moeten die wel rechtstreeks hun fanbase benaderen om een redelijk inkomen uit hun werk te halen. Met een rechtstreekse benadering en wat extras moet dat ook lukken   

 

Waarom, om twee gearriveerde tekenaars een album te laten maken. Laat ze dan gewoon een geweldig album maken, dan zal het publiek de boeken gewoon kopen en  misschien kan je ermee naar een buitenlandse markt. Er worden genoeg boeken uitgegeven in het Nederlands, dus het is onzin dat dit niet lukt zonder crowdfunding.

Kennelijk houden zelfs gerenommeerde stripmakers aan een nieuw album heel weinig over.

 

De oplages zijn daarvoor tegenwoordig te klein, mede omdat de afzetkanalen nogal beperkt zijn. Om ergens een stripboek te vinden, moet je toch echt wel de nodige moeite doen. 

 

En al die boeken die je in het Nederlands ziet, zijn meestal vertalingen uit het buitenland, waar de makers al hun boterham verdient hebben en waar de Nederlandse vertaling een leuk extraatje is.

Link naar reactie

Ondanks de naar mijn mening ongelukkig gekozen einddatum van dit project zie ik wel toekomst in dit soort initiatieven. Of het nu gaat om gevestigde namen of niet, in dit geval hebben we het over een serie waarvan al 10 jaar geen nieuw album is verschenen, dus de 'fanbase' zal opnieuw wakker geschud moeten worden/aangelegd moeten worden, de tijd die men aan een album besteed kan niet aan iets anders besteed worden. En of je nou gevestigd bent of niet, het menselijk lichaam werkt hetzelfde en moet van brandstof voorzien worden.

Ik denk dat een halve pagina per dag een utopie is, met 3 pagina's per 2 weken zijn heel veel tekenaars al hartstikke tevreden, dus je bent zo maar een klein jaartje verder, en natuurlijk kan en zal er naast het tekenen van een album nog veel meer gedaan worden, een dikke 30 mille voor 2 personen voor een klein jaar werk is niet riant betaald.

Link naar reactie

Ik heb dit al eens in het Blacksad-topic geplaatst, maar hier past het eigenlijk ook wel.

Guarnido wil via crowdfunding geld bijeensprokkelen om een spectaculaire muziekvideo te realiseren.

Ik vind de rewards toch een pak interessanter dan die voor Gilles de geus.

https://www.kickstarter.com/projects/120326342/juanjo-guarnido-in-the-freak-kitchen

post-75-0-70771700-1393168800_thumb.jpg

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

ehm... misschien best niets te zeggen als je er niets van weet?

 

Gaat het hier over de eerste opmerking dat 25-50 dollar voor een boek met tekening inclusief verzendkosten natuurlijk geen crowdsurfing is (maar gewoon verkoop of broodtekenen) of gaat het over een stelling (niet zozeer een mening) of crowdfunding wel gewenst is voor stripboeken, die (misschien) niet rendabel zijn zonder steun in een wereld waar we al overspoeld worden met nieuwe strips.

Over het tweede wilde ik gewoon wat meningen peilen, het eerste is mijn mening.

 

Gaan de financiers trouwens dan ook mede bepalen wat een tekenaar voor werk maakt.........aan de ene kant wel, als we met zijn allen over de brug komen komt er een Gilles de Geus, aan de andere kant worden er geen spelregels voor het verhaal en de uitvoering opgelegd.

 

Ik blijf het vreemd vinden dat twee zulke "grote namen" niet gewoon een Gilles de Geus kunnen maken als ze er zin in hebben. Worden al die andere strips dan met verlies uitgegeven? Of verkoopt Gilles zo slecht??

 

En Gilles (de reper, niet de Geus :e005: )....elitair.....wees niet bang, Lecram laat zijn mond nooit snoeren (dat weten jullie al :e005: ). Als iemand iets vindt mag hij dat gewoon zeggen oen beargumenteren. Stellen dat "je beter niks kan zeggen als je er niets van weet" is inderdaad wel een beetje een zwaktebod, een uitleg op de stelling had wellicht beter geweest. 

Link naar reactie

In Angouleme was er een georganiseerd debat over crowdfunding ("financement participatif") & strips, met oa vertegenwoordiging van MyMajorCompany en KissKissBankBank, en Sandawe. Werd er in 2012 nog voor 25 miljoen EU in Frankrijk ge-crowdfunded, waren het er in 2013 al rond 80 miljoen. 

MMC en KKBB zijn twee franse crowdfunding platformen die in niets verschillen van Kickstarter, je geeft een donatie die je recht geeft op een beloning, als het project wordt gerealiseerd. Om wat getallen te noemen: KKBB gaf aan 6.000 projecten te hebben gestart, waarvan er 3.500 gelukt zouden zijn. Onduidelijk hoeveel daarvan met strips te maken hadden, maar het zijn er zeker niet veel - interessant trouwens dat KKBB dit jaar een officiele sponsor van Angouleme was. MMC gaf aan 65 stripprojecten te hebben gestart, waarvan er 20 lukten. Beide noemden een gemiddeld projectbudget van rond 5.000 EU. 

Sandawe is een belgisch franstalig platform dat uitsluitend op stripverhalen is gebaseerd en verschilt in zijn opzet van crowdfunding: naargelang je niveau van investering heb je recht op een bonus (exlibris, strip, speciale editie, dedicasse, etc) maar ook op een aandeel van de inkomsten uit de verkoop van de strip. Met een bijeengeronseld kapitaal van meer dan 850.000 EU zijn er ondertussen 18 projecten gerealiseerd, de budgetten liggen dus hoger, rond 35-40.000 EU en daarmee aardig in de buurt van wat Hanco Kolk voorstelt.

 

Crowdfunding is big business en van alle kanten bekijken de wetgevers dit fenomeen toenemend, omdat er heel wat belastingtechnische haken aan zitten, die in Belgie trouwens beter zijn geregeld dan in Frankrijk. Ik ken de Nederlandse regeling die voor Voordekunst geldt niet maar het lijkt ook meer op het principe van schenking gebaseerd te zijn.

Als het gesponsorde bedrag redelijk beschouwd duidelijk groter is dan de materiele waarde van de beloning, is dit in Frankrijk belastingstechnisch een schenking. In ieder geval moet in Frankrijk de projekthouder theoretisch bij zijn belastingsaangifte deze inkomsten melden. Als de tegenwaarde van je gift ongeveer gelijk opgaat met de waarde van de bonus, kan je al gauw in een systeem van voorverkoop komen, met dit verschil dat de aankoop alleen maar doorgaat als het voorziene budget wordt gehaald. En naargelang de situatie van de projekthouder kan je snel met vragen rond BTW-plicht enzovoort worden geconfronteerd...  Een kleinere Franse uitgever die met succes een deel van de creatiekosten van één van zijn albums via MMC liet financeren, gaf aan dat het hem daardoor nauwelijks nog mogelijk was, dit te herhalen.

 

Gezien de "groote" crisis op de stripmarkt wordt het ook voor bekende namen moeilijk bij klassieke uitgevers onderdak te vinden, vandaar verbaast mij het initiatief van Kolk/Dewit niet. Vermoedelijk kunnen ze op deze manier ook een groter aandeel aan de rechten in eigen hand houden. 

 

Met nog 28 dagen te gaan hebben ze "al", of "slechts" 26%, zie ik. Of dat lukt?

Link naar reactie

Gaat het hier over de eerste opmerking dat 25-50 dollar voor een boek met tekening inclusief verzendkosten natuurlijk geen crowdsurfing is (maar gewoon verkoop of broodtekenen) of gaat het over een stelling (niet zozeer een mening) of crowdfunding wel gewenst is voor stripboeken, die (misschien) niet rendabel zijn zonder steun in een wereld waar we al overspoeld worden met nieuwe strips.

Over het tweede wilde ik gewoon wat meningen peilen, het eerste is mijn mening.

 

Gaan de financiers trouwens dan ook mede bepalen wat een tekenaar voor werk maakt.........aan de ene kant wel, als we met zijn allen over de brug komen komt er een Gilles de Geus, aan de andere kant worden er geen spelregels voor het verhaal en de uitvoering opgelegd.

 

Ik blijf het vreemd vinden dat twee zulke "grote namen" niet gewoon een Gilles de Geus kunnen maken als ze er zin in hebben. Worden al die andere strips dan met verlies uitgegeven? Of verkoopt Gilles zo slecht??

 

Broodtekenen= tekenen voor je beroep. 

crowdfunding is geld aan mensen vragen voor een project. In ruil krijgen ze iets terug. In dit geval een strip. Dus, je hebt wel recht op je mening, maar geen recht op de waarheid. 

 

Zelfs "grote namen" zijn kleine zelfstandigen die elke maand hun hypotheek, electriciteit, eten, sociale zekerheid,... dienen te betalen. In deze tijd zijn plaatprijzen aan het uitsterven en auteursrechten zijn minder en minder (zelfs indien de verkoop hetzelfde blijft). Tekenen is ons beroep. We willen daar ook voor betaald worden. Alleen als het bedrag gehaald wordt, kan Hanco beginnen zijn beroep uit te oefenen. Waarom is dat zo'n rare stelling?

Link naar reactie

 

Crowdfunding is big business en van alle kanten bekijken de wetgevers dit fenomeen toenemend, omdat er heel wat belastingtechnische haken aan zitten, die in Belgie trouwens beter zijn geregeld dan in Frankrijk. Ik ken de Nederlandse regeling die voor Voordekunst geldt niet maar het lijkt ook meer op het principe van schenking gebaseerd te zijn.

Als het gesponsorde bedrag redelijk beschouwd duidelijk groter is dan de materiele waarde van de beloning, is dit in Frankrijk belastingstechnisch een schenking. In ieder geval moet in Frankrijk de projekthouder theoretisch bij zijn belastingsaangifte deze inkomsten melden. Als de tegenwaarde van je gift ongeveer gelijk opgaat met de waarde van de bonus, kan je al gauw in een systeem van voorverkoop komen, met dit verschil dat de aankoop alleen maar doorgaat als het voorziene budget wordt gehaald. En naargelang de situatie van de projekthouder kan je snel met vragen rond BTW-plicht enzovoort worden geconfronteerd...  Een kleinere Franse uitgever die met succes een deel van de creatiekosten van één van zijn albums via MMC liet financeren, gaf aan dat het hem daardoor nauwelijks nog mogelijk was, dit te herhalen.

 

Dat is heel belangrijk! 

Met Kickstarter wordt in de USA het bedrag dat je ophaalt beschouwd als inkomen en aldus belast! Ik ken cases waar de IRS een fikse belasting kwam opleggen (en uit eigen ervaring weet ik hoe gemeen die zijn) en daardoor flink in de financiële penarie kwamen als hun kickstarter project heel succesvol bleek te zijn.

Het beste doe je een Kickstarter niet als individu maar als een bedrijfje.

 

In België lijken inkomsten via crowdfunding als "schenking bekeken, niet Stef? 

Link naar reactie

Ik heb me lang ingehouden, maar ga toch maar mijn mening (subjectief) maar geven Crowdfunding is een prachtig middel om projecten van de grond te krijgen. Maar volgens mij bedoeld voor iets nieuws (innovatief met een mooi woord)! Een ontdekking;of iets wat nader onderzoek behoeft, maar waar de standaard financiers nog niets van begrijpen en dat soort zaken. Maar wanneer een tekenaar bij zijn eigen uitgever geen respons krijgt: vorige verkopen te laag, slecht project of wat dan ook, dan niet proberen via deze weg. Ik zeg dit in z'n algemeenheid, niemand hoeft zich aangesproken te voelen Er komt al zoveel uit en als de uitgever meer brood ziet in andere strips, dan denk ik dat die andere strips ook beter/interessanter zijn?! Starters financieren een eerste uitgave ook meestal zelf, kunnen "gevestigde" namen dat dan ineens niet meer? Zij hebben trouwens het voordeel dat hun naam al redelijk bekend is. En zelfs dan halen velen het niet! Ik ben benieuwd hoever Gilles komt.

Even terzijde, wel vreemd dat zo'n boek als Gilles niet gewoon bij de uitgever verschijnt (of zijn de verkopen echt desastreus? nou, dan maar beter stoppen...) :ph34r:

 

 

 

Link naar reactie

Maar wanneer een tekenaar bij zijn eigen uitgever geen respons krijgt: vorige verkopen te laag, slecht project of wat dan ook, dan niet proberen via deze weg. Ik zeg dit in z'n algemeenheid, niemand hoeft zich aangesproken te voelen Er komt al zoveel uit en als de uitgever meer brood ziet in andere strips, dan denk ik dat die andere strips ook beter/interessanter zijn?! 

 

Ik denk dat het juist de perfecte weg is voor stripmakers die door hun uitgeverij niet aan de bak komen. Laat het publiek maar beslissen of ze iets van je willen kopen. Als je bvb 15.000 albums in Frankrijk aan de man kan brengen, dan wordt een uitgever daar niet erg wild van (alhoewel ... het is daar ook flinke crisis, dus misschien is 15.000 ondertussen wel een mooi cijfer) maar als je die 15.000 backers allemaal een album rechtstreeks bij jou kan laten kopen, is het misschien wel weer rendabel.

 

Schlirf zei het zelf al onlangs. Je moet eerst zien dat je opgemerkt geraakt, dat je gepubliceerd wordt en als je wat naam hebt, dan kan je pas bij media participations binnen. Hij wees even naar het tafeltje van Sandawe, dat is een goeie manier om te testen of je voldoende mensen kan interesseren.

 

Ik ben het wel met je eens dat er geen wildgroei aan rommel moet komen op de crowdfundingsites want dan vind een kat haar jongen er zelfs niet meer in terug, dus hoe kan je dan "casual" backers overtuigen.

Link naar reactie

Maar Kolk en de Wit zijn juist toppertjes in Nederland, die komen wel degelijk aan de bak en publiceren albums aan de lopende band. Waarom niet "gewoon" een album uitgebracht in kleur, in soft cover en voor de Gilles de Geus fanaten een luxe hardcover voor een prettig bedrag. Er zijn zat oudere lezertjes (Eppo generatie) die dat album en masse zouden aanschaffen. Ik ben het helemaal eens met SH. Crowdfunding koppel ik juist aan nieuwe initiatieven die niet aan de bak komen bij de reguliere producenten. Of zeg ik nu wat vreemds en word ik ook door crowdfunding experts gekapitteld ende terechtgewezen? 

Link naar reactie
Gast Natte aap

Maar Kolk en de Wit zijn juist toppertjes in Nederland, die komen wel degelijk aan de bak en publiceren albums aan de lopende band. 

 

is dat niet gewoon een veronderstelling? Het lijkt mij dat een zekere Renaud met Jessica Blandy meer albums verkocht heeft dan Kolk en De Wit (ik spreek voor alle duidelijkheid totaal niet over kwaliteit, wel over verkochte exemplaren). Toch heeft Renaud ook via Sandawe een album aangeboden.

 

 

Er zijn zat oudere lezertjes (Eppo generatie) die dat album en masse zouden aanschaffen. 

 

En dat is ook een veronderstelling toch? ik heb geen idee of ze het aangeboden hebben bij een uitgeverij, maar wie weet heeft elke uitgever wel gezegd dat ie er niet aan wil beginnen?

Of misschien dachten ze gewoon, ja, laat ons nou eerst maar eens testen of we genoeg geld kunnen verdienen om het album te maken, anders blijven we gewoon lekker doen waar we zin in hebben.

Tenzij je het hen gevraagd hebt natuurlijk :)

Link naar reactie

Hè.....een discussie, daar is dit topic voor.

Eens met het feit dat crowdfunding een goede manier kan zijn voor jong of nieuw talent. Ook ben ik van mening dat het voor Gilles vreemd overkomt, deze strip kan makkelijk uitgegeven worden door een reguliere uitgeverij. En als je overtuigd bent van jezelf, kan je het ook nog zelf uitgeven. Maar goed, als het zo lukt, prima.

En Mario, ik begrijp dat jij ook tekenaar bent en er anders instaat, maar 25-50 dollar voor een strip met tekening is gewoon een commission door een broodtekenaar, een benaming die we/ik in het wereldje gebruiken voor iemand die alles (ook personages van strips van anderen) tekent op commando (vaak comic tekenaars) en voor wie dit soms/vaak een (grote) bron van inkomsten is.

En even voor de duidelijkheid, niks tegen "broodtekenaars", vaak prachtig werk.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ook ben ik van mening dat het voor Gilles vreemd overkomt, deze strip kan makkelijk uitgegeven worden door een reguliere uitgeverij. En als je overtuigd bent van jezelf, kan je het ook nog zelf uitgeven. 

 

Maar de vraag blijft, wie was er geïnteresseerd en wat was het aanbod? Ik weet het ook niet hoor, maar ik ga er echt niet meer van uit dat elke uitgeverij zo maar zit te wachten op elk product. Dit lijkt me een prima product voor strip2000, maar dat zijn verstandige mensen, dus misschien hebben ze een realistisch bod gedaan waar beide makers hun andere projecten niet voor opzij wilden zetten?

Er zo maar vanuit gaan dat dit gemakkelijk door een reguliere uitgeverij uitgegeven kan worden, klinkt in het geval van Gilles de geus wel aannemelijk, maar is dat het ook? Enkel beide makers kunnen dat voor ons ophelderen, vrees ik ;)

Link naar reactie
Gast Natte aap

 een broodtekenaar, een benaming die we/ik in het wereldje gebruiken voor iemand die alles (ook personages van strips van anderen) tekent op commando (vaak comic tekenaars) en voor wie dit soms/vaak een (grote) bron van inkomsten is.

En even voor de duidelijkheid, niks tegen "broodtekenaars", vaak prachtig werk.

 

wie tekent "om den brode" is volgens mij toch een broodtekenaar. dus elke tekenaar die van zijn tekeningen kan leven is een broodtekenaar. Van Hermann via Rosinski tot Kolk.

 

Maar goed, daar ging het even niet over ;)

Link naar reactie

Maar Kolk en de Wit zijn juist toppertjes in Nederland, die komen wel degelijk aan de bak en publiceren albums aan de lopende band. 

 

Dat Kolk en de Wit toppers zijn in Nederland ben ik het mee eens, dat ze wel aan de bak komen ook nog wel, maar de rest..... Volgens mij houden ze aan het maken van een nieuwe Gilles de Geus niet zo heel veel geld over. Ik denk dat ze met een minimum uurloon blij mogen zijn.

 

Als het zo makkelijk geld verdienen was, zouden er wel meer Nederlandse albums uitkomen, ook van andere tekenaars. Maar meestal zitten er jaren tussen de albums, omdat er eerst met reclame e.d. geld verdiend moet worden voor de strip-hobby. 

Link naar reactie

wie tekent "om den brode" is volgens mij toch een broodtekenaar. dus elke tekenaar die van zijn tekeningen kan leven is een broodtekenaar. Van Hermann via Rosinski tot Kolk.

 

Maar goed, daar ging het even niet over ;)

Het gaat om wat ermee bedoeld wordt, iedereen begrijpt ook wel wat de letterlijke betekenis is. Maar ik/wij (onderling in striptermen) gebruik de term dus voor tekenaars, die grotendeels van commissions leven en alles tekenen wat men vraagt.

Rosinski en kolk zullen niet snel een catwoman voor je tekenen...al weet je het nooit....hahaha

Link naar reactie

Is dit niet gewoon een afweging van wat brengt het meeste geld op voor de tekenaar?

De tekenaar tracht een schakel over te slaan in de keten. Wat zeg is, twee zelfs !!

Weg uitgever en weg stripwinkel, gewoon rechtstreeks leveren aan de consument.

Dan hoef je ook minder albums te verkopen dan via een uitgever en verdien je er bovendien ook nog beter mee.

 

Crowd funding is goed voor "nieuw" talent of mensen die nog weinig uitgegeven werk hebben.

Toen Mario voor een project dit deed steunde ik hem ook, jammer dat dit project niet van de grond kwam.

 

Voor mensen die reeds hun sporen verdient hebben zie ik dit toch anders. Hanco hoort hier voor mij ook bij.

De stripwereld moet het ook hebben van de uitgevers en de stripwinkels. Uitgeven via een uitgever moet altijd eerste prioriteit hebben bij een tekenaar naar mijn mening. Anders duurt het niet lang voordat we zonder stripwinkels of uitgevers zitten. 

Gilles de Geus zou naar mijn mening probleemloos in de eppo voorgepubliceerd kunnen worden. Een uitgever heb je dan ook direct.

Wellicht dat dit project reeds bij meerdere uitgeverijen is aangeboden. Naar mijn mening is het dan ook goed als auteur om dit duidelijk kenbaar te maken naar je publiek die je tracht te benaderen.

 

Beste optie zou volgens mij zijn wanneer een gevestigde naam als Hanco de productie in eigen beheer zou doen zoals Henk Kuijpers. Maar natuurlijk blijft dit een gok voor een auteur.  

Link naar reactie
Gast Natte aap

Is dit niet gewoon een afweging van wat brengt het meeste geld op voor de tekenaar?

De tekenaar tracht een schakel over te slaan in de keten. Wat zeg is, twee zelfs !!

Weg uitgever en weg stripwinkel, gewoon rechtstreeks leveren aan de consument.

Dan hoef je ook minder albums te verkopen dan via een uitgever en verdien je er bovendien ook nog beter mee.

 

is dat fout dan? dat beide makers er zo veel mogelijk aan willen verdienen? Dat wil iedereen toch?

 

Of misschien dachten ze wel, hey, dat crowdfunden, dat is vrij nieuw in Nederland, straks val je daar niet meer mee op, we moeten het nu of nooit doen.

Link naar reactie

is dat fout dan? dat beide makers er zo veel mogelijk aan willen verdienen? Dat wil iedereen toch?

 

 

Niet persé maar daarom schreef ik er ook bij:

 

 

De stripwereld moet het ook hebben van de uitgevers en de stripwinkels. Uitgeven via een uitgever moet altijd eerste prioriteit hebben bij een tekenaar naar mijn mening. Anders duurt het niet lang voordat we zonder stripwinkels of uitgevers zitten. 

 

Wanneer alle succesvolle auteurs zo gaan denken is er geen toekomst meer voor uitgevers of stripwinkels.

Juist de auteurs moeten toch begrijpen dat winkels en uitgevers in hun eigen belang zijn?

Als consument koop ik persoonlijk liever bij 1 of 2 winkels dan bij 30 verschillende auteurs die met hun eigen projecten bezig zijn.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

Niet persé maar daarom schreef ik er ook bij:

 

 

Wanneer alle succesvolle auteurs zo gaan denken is er geen toekomst meer voor uitgevers of stripwinkels.

Juist de auteurs moeten toch begrijpen dat winkels en uitgevers in hun eigen belang zijn?

Als consument koop ik persoonlijk liever bij 1 of 2 winkels dan bij 30 verschillende auteurs die met hun eigen projecten bezig zijn.

 

Da's waar, dat schreef je er ook bij.

Dat is inderdaad een zeer moeilijke discussie. Ik wil ook niet dat de stripspeciaalzaken failliet gaan. Ik vind ook niet dat uitgeverijen grote haaien zijn die al het geld van de arme tekenaar afpakken.

Aan de andere kant zijn de oplages tegenwoordig zo klein dat als er zowel een uitgever, winkelier als tekenaar en scenarist aan moet verdienen, er misschien niks meer overblijft als de distributeur zijn deel er af gehaald heeft.

Link naar reactie

 

Is het trouwens de bedoeling dat het album enkel en exclusief aan de voorinschrijvers wordt verstrekt? Of ligt het daarna "gewoon" in de winkel a 9,95 voor een softcover en 17,50 voor een hardcover?!

 

Erik

 

 

Ik denk dat het hele opzet je nu ontgaat, Erik. Deze vorm van financiering is eigenlijk geen strikte voorintekening. Zo legde Hanco het me ook uit. Je helpt gewoon het boek te financieren en daar krijg je iets voor in ruil, te beginnen met een oorkonde (ook al wensen de meeste al een softcover). Het komt er niet op neer dat je betaalt om je in te schrijven voor een te verschijnen album tenzij je dus wat meer betaalt. Het album komt nog wel gewoon in de winkel... als het gefinancierd raakt.

Link naar reactie
 Uitgeven via een uitgever moet altijd eerste prioriteit hebben bij een tekenaar naar mijn mening. Anders duurt het niet lang voordat we zonder stripwinkels of uitgevers zitten. 

 

Beste optie zou volgens mij zijn wanneer een gevestigde naam als Hanco de productie in eigen beheer zou doen zoals Henk Kuijpers.

 

Je spreekt jezelf toch tegen hier?

En zelfs als auteurs zelf uitgeven (in de klassieke papieren vorm) hebben ze nog steeds die stripwinkels nodig. Hoe moeten die uitgaves anders verkocht geraken?

Link naar reactie
Gilles de Geus zou naar mijn mening probleemloos in de eppo voorgepubliceerd kunnen worden. Een uitgever heb je dan ook direct.

 

Een uitgever vinden voor een nieuwe GdG is niet het probleem. Een uitgever vinden die ook nog eens een mooie plaatprijs wilt betalen is dat wel. Er worden tegenwoordig massa's albums gemaakt waarbij de auteurs het enkel en alleen moeten hebben van de royalties, maar blijkbaar zien de makers dat in dit geval niet zitten.

Link naar reactie

Een uitgever vinden voor een nieuwe GdG is niet het probleem. Een uitgever vinden die ook nog eens een mooie plaatprijs wilt betalen is dat wel. Er worden tegenwoordig massa's albums gemaakt waarbij de auteurs het enkel en alleen moeten hebben van de royalties, maar blijkbaar zien de makers dat in dit geval niet zitten.

 

Hierboven meldt Michel dat het verhaal voorgepubliceerd zou worden in de Eppo. Of daar een mooie plaatprijs voor wordt betaald weet ik niet maar toch wel zeker een plaatprijs.

Link naar reactie

Hierboven meldt Michel dat het verhaal voorgepubliceerd zou worden in de Eppo. Of daar een mooie plaatprijs voor wordt betaald weet ik niet maar toch wel zeker een plaatprijs.

 

Ik weet wel wat daarvoor betaald wordt. Het is beter dan niets, maar ik ken redelijk wat mensen die meer verdienen per uur (ik ken er meer die minder verdienen hoor, maar toch).

Link naar reactie

 

Beste optie zou volgens mij zijn wanneer een gevestigde naam als Hanco de productie in eigen beheer zou doen zoals Henk Kuijpers. Maar natuurlijk blijft dit een gok voor een auteur.

 

Helemaal mee eens. En je maakt nog een versie met afwijkende stofomslag en hoppa weer 250 stuks a 75 euro verkocht met de catawiki dagaanbieding.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Natte aap

maar zo is het wel meteen duidelijk dat er niet genoeg mensen zitten te wachten op een nieuwe Gilles De Geus.

Of het systeem van crowdfunding niet vertrouwen.

Of crowdfunding niet kennen.

Of denken dat ie toch wel in de winkel komt.

Of talloze andere redenen :D

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...