Ga naar inhoud

Wil Je Graag Een Nieuwe Gilles De Geus?


Marinelli

Recommended Posts

 

Ik ken het hele verhaal niet, ik weet niks van de verkoopcijfers, maar als beide stripmakers zeggen, we willen Gilles maken voor dàt bedrag en niets minder, dan heeft Van bavel misschien eens effe tussen de tanden gefloten en gezegd dat ie dat nooit op tafel kon leggen. Die Van Bavel lijkt me geen dommerik te zijn, die weet heus wel wat er verkocht wordt.

En toen zijn ze gaan crowdfunden. Hoeveel gingen ze ophalen? 38000 euro voor twee personen? Da's 19000 bruto, rijk wordt je daar niet van hoor. Maar met de verkoop er bij kwamen ze misschien aan een mooi jaarloon.

 

Stel:

-verkoop 10000 scers en 1000 hcers: opbrengst 12000.

-voorpublicatie in de Eppo, 200 per pagina ? 44 maal 200(lage inschatting) = 8800.

-crowdfunding:38 k was het doel, een ruime helft werd gehaald: 20000.

-44 paginas van top nederlandse tekenaars: 44 maal 400 euro = 17600.

 

Ik kom dan op 58.400 euro. Toch een redelijk bedrag. En nog zonder evt vertalingen/herdrukken en voorpublicaties in andere bladen.....

 

Peter de Wit zal zijn voornaamste strip (Sigmund) voortzetten en Kolk zal zeker ook wel andere zaken publiceren. Als je Gilles erbij maakt kunnen ze imho best rondkomen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Maar aap, als dat het leven is wat je wilt leiden, prima.

 

ik ben even niet mee, welk leven wil ik leiden? Ik heb volgens mij nergens over mezelf gesproken en de laatste keer dat ik checkte was ik geen maker van de serie Gilles De Geus ;)

 

 

Maar aap, als dat het leven is wat je wilt leiden, prima.

Twee artiesten willen graag een boek maken (dus doen dit liever dan hetgeen ze nu gaan doen, anders starten ze dit niet op), maar laten dit afhangen van een paar stripfanaten die daarvoor moeten intekenen op een website. Dat is heel heel heel erg triest.

En ja, Aap, als ik (wij) deze instelling had gehad, hadden wij inderdaad nooit een jacht gebouwd en waren wij nu nog in de "veilige" marge aan het rommelen (wat achteraf wellicht niet zo veilig was).

 

Maar misschien ben ik te idealistisch, ik (wij) doe ook zakelijk wat ik wil, zeker als ik daar in geloof en dat is zeer succesvol gebleken.

Ook wij hebden risico's genomen, maar wij zagen de kansen en gingen uit van eigen kunnen.

Misschien als je er zelf niet in gelooft, is het inderdaad beter om deel 10 nooit te maken.

En "rijk wordt je er niet van" zou ook te schandalig voor woorden zijn, crowdfunding om er rijk van te worden?

 

Reeksen stoppen, die niet verkopen, is volledig logisch en terecht. Je gaat niet voor de ramsj drukken.

Deze Gilles verkocht (nog) niet slecht, als ze daar vanuit gingen (wat jij door te vergelijken aanneemt??) is dat ook een goede reden om het niet te maken.

 

Ik begrijp best de beweegredenen hoor :e005:  :e005: , maar ik heb misschien de ijdele hoop dat kunstenaars niet alleen geleid worden door geld, ik had beide heren hoger ingeschaald, Ik denk wel dat de strip succesvol kan worden.

Tevens drukt van Bavel genoeg andere boeken, die 100% zeker minder verkopen, dat probeert hij toch ook.

 

Trouwens, ik lig hier verder geen nacht wakker van, het is een leuke reeks, die ik waarschijnlijk best zou kopen, maar ik heb niet meegedaan aan de crowdfunding en zou dit ook niet doen.

 

 

Ach, ik deduceer ook maar hoor. Ik geen benul waarom deze mensen crowdfunding hebben opgestart. Ik heb ook geen benul van de verkoopcijfers van Gilles.  Maar ik hoor ook wel eens iemand af en toe zeggen dat die serie zoveel duizend exemplaren verkoopt en die serie zoveel. Dan dacht ik toch meestal wel dat het wat meer was dan er werkelijk verkocht werd.

 

Als we de vergelijking met jouw boten dan toch maken (ja, ik was zelf begonnen zeker ;) ) dan kan je niet zeggen dat ze nooit geen risico genomen hebben, er zijn namelijk al 9 delen van, dus het risico is al 9 keer genomen. Ik zou jouw startup nu wel eens willen zien in het huidige financiële klimaat. Effe een paar ton lenen om jachten te bouwen, misschien zeggen de banken nu ook wel dat je beter volgend jaar eens terugkomt als de economie wat aantrekt. Of misschien ook niet, ik ken geen fluit van boten :) Maar dat je in een dalende onstabiele markt, eerst financiering zoekt voor je er je eigen kapitaal bij steekt, lijkt me niet onverstandig.

 

Dat van die kunstenaars vind ik toch een beetje flauw Lecram. ze maken geen kunst, ze maken vermaak. Vermaak moet betaald worden. Als je naar Beyonce gaat moet je ook éérst een ticket kopen voor je binnen mag. Als er niet genoeg tickets verkocht werden, zal die show waarschijnlijk ook gecancelled worden. Misschien zien ze het wel als kunst (ga het hen eens vragen zou ik zeggen) en misschien zien ze het als een inkomen. Als het een inkomen is, dan kan je wel graag iets willen, maar dat gebeurt dan nog niet omdat je het graag wil. Ik zou ook veel liever andere dingen doen dan de baan die ik nu doe, maar ja, het is nu eenmaal zo. Het systeem laat me de keuze tussen een huis af betalen of betaald worden door de staat maar dan wel doen wat ik graag doe. In dat geval heb ik gekozen voor een job die wel meevalt om te doen, want dat andere was al mislukt :D :D Dus beide heren hoger inschalen als ze kunst maken voor de ramsj en jouw "waarschijnlijke" aankoop klopt niet met wat je daar echt van vindt volgens wat je soms op andere draadjes vertelt. Had je het dan wel goed gevonden als ze hadden gezegd, nou, die Gilles verkoopt 5000 exemplaren, daar houden we elk 2500 euro aan over, maar geen nood, we hebben een uitkering dus we doen het. Of zou je het beter gevonden hebben als ze hadden gezegd, hm, die break even gan we net niet halen, een inkomen gaat 'm zeker niet worden, maar laten we een financiering zoeken. De banken financieren zoiets zeker niet, dus dan maar bij de potentiële kopers. Nu blijtk dat ze het niet halen, dan gaan ze de investering niet doen. Verstandig zaken doen, vind ik dat :D

 

Nu goed, dat is ook maar pure speculatie hé, ik probeer maar te begrijpen waarom een serie waarvan blijkbaar iedereen verwacht dat het een topverkoop zal worden (ik heb de reeks niet en zou ze ook niet gekocht hebben en ik denk dat er maar weinig Vlamingen buiten het hele kleine stripwereldje Gilles kennen) zich genoodzaakt voelen tot crowdfunding. Misschien zit ik er wel volkomen naast hoor. Ik probeer gewoon de situatie te begrijpen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Stel:

-verkoop 10000 scers en 1000 hcers: opbrengst 12000.

-voorpublicatie in de Eppo, 200 per pagina ? 44 maal 200 = 8800.

-crowdfunding:38 k was het doel, een ruime helft werd gehaald: 20000.

-44 paginas van top nederlandse tekenaars: 44 maal 400 euro = 17600.

 

Ik kom dan op 58.400 euro. Toch een redelijk bedrag. En nog zonder evt vertalingen/herdrukken en voorpublicaties in andere bladen.....

 

Peter de Wit zal zijn voornaamste strip (Sigmund) voortzetten en Kolk zal zeker ook wel andere zaken publiceren. Als je Gilles erbij maakt kunnen ze imho best rondkomen.

 

zo zou ik ook redeneren.

 

Maar ik heb geen benul van de verkoop. Misschien zijn het er maar 5000?

Geeft eppo 200 euro per pagina? Misschien zat die plaatprijs mee in de crowdfunding. ook mogelijk.

Vertalingen zijn er niet (denk ik?), voorpublicaties in andere bladen lijkt me sterk en als die er al zijn, dan moet je daar als tekenaar zelf voor betalen ipv andersom.

 

ach wie weet zitten we er helemaal naast en zeiden ze gewoon, dat crowdfunden is nu effe populair, laat ons dat nu snel doen voor de rest het ook allemaal doet :D

 

de echte reden zullen we wel nooit weten, maar ik heb in elk geval veel respect voor hun poging en hun beslissing.

Link naar reactie

 

De oplage is voor ingewijden toch vrij gemakkelijk te achterhalen? Het laatste album (90-60-90) is dacht ik enkel bij Silvester verschenen (HC en SC plus eventueel een luxe). Dus vragen Hanco en Peter even aan Silvio hoeveel er daarvan verkocht zijn - dat is toch geen top secret? Haal van die getallen 10 of 20% af (strips worden minder populair e.d.) en je weet wat je kunt verkopen.

 

Maar dat rekensommetje hebben ze vast al gemaakt en dat zal simpelweg te weining opleveren.

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Dit was voor mij een eerste keer dat ik mee heb gedaan aan een crowdfunding. De afspraak was helder en dat ze het niet doen is conform die afspraak. Maar zal ik nog een keer meedoen aan een crowdfunding? Niet waarschijnlijk, en zeker niet onder deze voorwaarden.

 

Je kunt het ook anders bekijken. De meeste tekenaars en scenaristen krijgen (hoop ik) een plaatprijs en een gedeelte van de opbrengst (royalties). Kolk en de Wit krijgen dit ook en een bonus vooraf van 20K! Dat zijn bedragen en voorwaarden waar heel wat andere tekenaars zeer blij mee zouden zijn geweest.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik las dat van Oudenaarden sprak over een aanbod van 150 per pagina voor zijn strip Rhonda. Aangezien de wit en Kolk toch iets beroemder zijn en die 150 niet als vaststaand werd genoemd ging ik er brutaal van uit dat Gilles wel eens 200 pp zou kunnen opbrengen....

 

 

 

http://hmrcomic.blogspot.nl/2011/10/rhonda-in-eppo.html

 

dat lijkt me dan idd een goede beredeneerde gok te zijn.

Link naar reactie

Ja, ik begrijp jouw redenering ook wel :e005: , ik draaf wel eens door, en ja, alles moet betaald worden.

Ik geef ook maar een subjectieve mening.

Trouwens, Beyonce (of andere artiesten) heeft eerst jaren geoefend, voor een habbekrats opgetreden en een cd gemaakt, waarschijnlijk allemaal zonder winst.

Ze geloofde erin en kan daar nu de vruchten van plukken met optredens.

 

Als allerlaatst :e005:  :e005: geeft ik nog eenmaal mijn visie......waarom als je heel graag iets wilt, je laten leiden door een paar stripliefhebbers........is dat verschil dan het gat geweest om het niet doen?. 

Kolk en de Wit zijn toch aardige namen, Gilles een "redelijk" geliefde reeks met al naamsbekendheid en ze hebben waarschijnlijk ook andere inkomsten. Blijft voor mij een raadsel, maar goed, dat is al duidelijk.

Link naar reactie

Ik zie het toch vooral als een experimentje van de heren. Gegokt en verloren. Jammer dat ze hun kroonjuweel hebben ingezet en vooraf niet goed genoeg hebben nagedacht over de 'voorwaarden'. Het had kunnen werken is mijn idee.

Dus laten we maar stoppen met al die bedrijfseconomische beschouwingen  :e015:

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en na lezing van bovenstaande beschouwingen kom ik tot de conclusie dat ik bij mijn laatste post blijf B)

Link naar reactie

Ik las dat van Oudenaarden sprak over een aanbod van 150 per pagina voor zijn strip Rhonda. Aangezien de wit en Kolk toch iets beroemder zijn en die 150 niet als vaststaand werd genoemd ging ik er brutaal van uit dat Gilles wel eens 200 pp zou kunnen opbrengen....

 

 

 

http://hmrcomic.blogspot.nl/2011/10/rhonda-in-eppo.html

 

Dat was 2011, ik weet dat sommige tekenaars inmiddels veel minder voor een pagina bij Rob beuren, helaas...

Link naar reactie

Veel andere stripbladen zijn er ook niet, hé. Of 't moe tal helemaal voor noppes zijn in gratis stripbladen.

 

In Franse artikels en interviews lees ik de laatste jaren ook dergelijke rampspoedberichten. Een plaatprijs bestaat (haast) niet meer, het zijn voorschotten op de verkoop. Alleen wie Jean Van Hamme of iemand van dat kaliber heet, kan nog onderhandelen. Maar zelfs al hun reeksen, en er zijn bijna geen uitzonderingen (ook niet in de Vlaamse familiestripsector), zien de oplages afkalven.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...