Ga naar inhoud

Vandersteens Blauwe Reeks Uitgaven In Superluxe.


Martin Van K

Recommended Posts

Wie heeft er een kleine 3000 euro over voor een reeks van tien delen?... En toch denk ik dat die albums hun publiek zullen weten te vinden. Zie http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#BlauweReeks

 

Ik blijf het toch een vreemd segment binnen de stripkopersgilde vinden. Zo'n 300 euro per album :e010:.

Albums die wellicht nooit zullen gelezen worden, want je wil toch niet riskeren dat er een vuile vinger op één van de pagina's terecht komt?

Link naar reactie

Op veilingen worden strips aan grotere bedragen verhandeld. Dan gaat het wel om eerste drukken, zelden in een nieuwstaat, maar in dit geval koop je er simpelweg exclusiviteit mee. Het gaat ook wel om kinderboekskes met dik 50-60 jaar Vlaamsche stripgeschiedenis. Er zullen genoeg gefortuneerde nostalgici zijn (heren die bijvoorbeeld minder hoog oplopen met modernere reeksen en daar hun geld niet aan uitgeven) om er een uitverkochte oplage van te maken. Ik twijfel daar niet aan.

Het was trouwens op vraag van een lezer om hem meer info te geven over waar die luxes te bestelen zijn dat ik er navraag naar deed.

Link naar reactie

Op zich is 300 euro voor één boek in een gelimiteerde luxe uitgave niet zo heel veel, als je het vergelijkt met de prijzen van gelimiteerde uitgaven binnen de "gewone-boeken" wereld. Maar daar bieden die luxe uitgaven dan ook meestal wel echt een meerwaarde.

 

Voor deze Suskes en Wiskes, die naar ik aanneem kwalitatief vergelijkbaar zijn met de trilogieën op groot formaat, en in dat opzicht geen meerwaarde bieden is zo een hoge prijs belachelijk en gewoon geldklopperij.

Link naar reactie

ik heb er het geld niet voor, maar als er nou iemand 3000 euro van zijn zuurverdiende centjes aan die boeken wil geven, laat 'm of 'r dan toch. En als er dan ook nog een kinderfietsje afkan, leuk toch. ook al heb je dan geen kinderen of kleinkideren, maar gewoon voor op de flatscreen tv te zetten.

 

Ik wist trouwens niet dat kontiki een criminele carriere nastreefde. De heler, dat 'm daar zit ;)

Link naar reactie

Daarmee dat ik mijn sporen hier al aan het beperken was, maar ik blijf recidiveren.

Met tien van die oversized luxe-uitgaven kan je trouwens een leuk parcours op de grond leggen om er met een kinderfietsje over te sjezen.

Link naar reactie

Daarmee dat ik mijn sporen hier al aan het beperken was, maar ik blijf recidiveren.

Met tien van die oversized luxe-uitgaven kan je trouwens een leuk parcours op de grond leggen om er met een kinderfietsje over te sjezen.

 

dat zou nog een leuke olympische sport kunnen opleveren. of een tv-format. The childrensbikeske of Vlaanderen. Waarbij je dan aan het eind van zo'n luxe een stapeltje onverkochte strips legt om een schans te maken.

Link naar reactie

Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Willy Vandersteen in 2012 gaf Standaard Uitgeverij een luxe-editie op groot formaat uit van het album De Kaartendans. De oplage was beperkt tot slechts honderd exemplaren. Het album kon gekocht worden bij een van de 55 originele platen van het verhaal die op een speciale Vandersteen-veiling van Bernaerts onder de hamer gingen. In maart start Standaard Uitgeverij in samenwerking met de Nederlandse distributeur Stribbel Strips een gelijkaardige reeks uitgaven met alle lange verhalen die Vandersteen voor het weekblad Kuifje tekende..

Dat betekent dus dat de complete blauwe reeks van Suske en Wiske (acht albums) en de twee albums van Tijl Uilenspiegel op zo'n groot formaat zullen verschijnen, allen op amper honderd exemplaren. Het binnenwerk is zwart-wit met grijswaarden. Voor een aantal titels wordt gebruik gemaakt van een andere coverillustratie dan de gekende albums.

Dit jaar verschijnen er drie dergelijke albums, in 2015 nog eens drie en in 2016 de laatste vier. In totaal tien albums. Geïnteresseerden moeten 299 euro neertellen per titel. De verkoop gebeurt enkel op bestelling via stripspeciaalzaken. Spreek er je winkelier dus op aan. Stribbel Strips is tevens de initiatiefnemer van de huidige luxe-uitgaven van De Rode Ridder, Suske en Wiske, De Kiekeboes en Amoras, allen uitverkocht bij verschijning.

 

 

 

299 euro is dat nog te betalen door de gewone verzamelaar?

Link naar reactie

299 euro is dat nog te betalen door de gewone verzamelaar?

 

Tuurlijk is dit nog te betalen door de gewone verzamelaar. Iedereen die wekelijks 20 euro aan de kant kan leggen, kan dit kopen. Het is dan ook geen vraag van kunnen, maar van willen.

Als je als Vandersteen verzamelaar besluit om de HC reeksen Uit de archieven ... en Robert en Bertrand van uitgeverij Adhemar te verzamelen, kost je dat ook een dikke 2000 euro in totaal. En extra's zijn daar ook niet bij.

 

Ik veronderstel dat de uitgevers er van uitgaan dat het veel gemakkelijker is om 100 personen te vinden die er 300 euro voor willen betalen, dan 300 personen die er 100 euro willen aan geven.

Link naar reactie

Bij Uit de Archieven staan extra infopagina's, weliswaar ergerlijk geschreven door Danny De Laet, maar de teksten plaatsen de verhalen wel in een (strip)historische context. Bij Robert en Bertrand horen prenten dacht ik, of is dit enkel voor de eerste 100 kopers?

Link naar reactie

Extra's zijn geen must voor mij, zolang de strip zelf zeer mooi gedrukt is.  Zo vind ik de Artist's Editions van IDW prachtige albums.  Door de wereldwijde interesse kunnen deze uiterst kwalitatieve uitgaves aan minder dan de helft van de prijs van die Sus-en-Wissen verkocht worden (ongeveer 150 $).  Er zitten daar geen extra's bij maar de strip op zichzelf is een extra. :)

 

Da's dan toch maar gewoon persoonlijke smaak, he Koen? Ik zie zuiver kwalitatief geen enkel verschil tussen zo een IDW AE en een S&W groot formaat zoals die trilogies. Meer nog. Het papier en de inbinding zijn van een grotere kwaliteit bij Suske en Wiske.

Link naar reactie

Op zich is dat niet heel dom, je koopt een serie op en laat het 10 jaar liggen. Wellicht verdubbelt de waarde, altijd beter dan die miezerige spaarrente en de fluctuerende aandelenkoersen.

 

Je moet je dan ook niet fixeren op de aandelenkoersen, maar op de dividenden.

Iemand die 10 jaar terug van Johson & Johnson $8000 kreeg in dividenden, zag dat jaarlijks stijgen en heeft vorig jaar $25.900 gekregen.

 

post-5-0-51794000-1392979031_thumb.jpg

 

We wijken af, maar 't is gewoon maar om te zeggen dat wie zulke luxe S&W strips enkel maar koopt als een belegging in mijn ogen toch wel een beetje een suggelaar is.

Link naar reactie

Een verdubbeling in 10 jaar is een jaarlijks rendement van 7 %, lang niet gek! Als we echter naar de luxe uitgaven van andere strips kijken die de laatste 20 jaar zijn uitgegeven, dan zie ik geen verdubbeling van de aankoopprijs en vaak zelfs een daling in waarde. Een groot verzamelgebied als Suske en Wiske zit iets anders in elkaar, maar ik zal niemand aanraden deze luxe uitgaven te kopen als belegging.

Link naar reactie

Ik heb de blauwe reeks die je een aantal jaartjes terug kon kopen bij Het Laatste Nieuws. De enige reden waarom ik ooit zou overwegen dergelijke uitgages aan te schaffen zou zijn dat ik euromillions won en met m'n geld simpelweg geen blijf zou weten...

 

Wat Tijl uilenspiegel betreft, van mij mogen ze die in een betaalbare uitgave ook nog eens opnieuw publiceren. De Blauwe Reeks mag dan de créme de la créme van Vandersteen zijn, 36 uitgaves lijkt me sowieso voldoende. 

Link naar reactie

Ze zijn ondertussen uitverkocht dus er is uiteraard een publiek voor, ik hoop alleen dat het mooie reproducties worden op basis van de originelen, ze zijn al menig keer herdrukt maar nog nooit op een goeie manier.

 

De komende 3 jaar zal je me dus regelmatig iets zien verkopen op de Catawiki veiling. :)

Link naar reactie

Ik heb de blauwe reeks die je een aantal jaartjes terug kon kopen bij Het Laatste Nieuws. De enige reden waarom ik ooit zou overwegen dergelijke uitgages aan te schaffen zou zijn dat ik euromillions won en met m'n geld simpelweg geen blijf zou weten...

 

Wat Tijl uilenspiegel betreft, van mij mogen ze die in een betaalbare uitgave ook nog eens opnieuw publiceren. De Blauwe Reeks mag dan de créme de la créme van Vandersteen zijn, 36 uitgaves lijkt me sowieso voldoende. 

 

Die uitgaves van HLN heb ik ook en hoewel de kwaliteit van het drukwerk nogal vaak de wensen overlaat, zou ik er niet nogmaals geld aan uitgeven. Ik kan de verhalen lezen in hun oorspronkelijke versie (zonder knipwerk) en daar draait het om voor mij. Idem voor de oorspronkelijke rode reeks, die zaten enkele jaren terug ook voor 1 euro bij de krant. En nog los van het financiële, lijkt mij dat ook de leukste manier om de verhalen te lezen. Want er zitten een hele hoop toppers tussen, dat staat vast.

Link naar reactie

"...mooie reproducties op basis van de originelen...", is het dan niet logischer (ook gezien de prijs van dit nieuwe initiatief) dat ge achter de originele drukken aangaat ?

 

Gezien uw voorziene verkoop de volgende 3 jaar heeft de Standaard Uitgeverij U waarschijnlijk al eens eerder bij uw pietje gehad met hetzelfde in een vorige versie.

 

Met de veiling bedoel ik gewoon om centjes binnen te krijgen, niet m'n sus en wis boeken verkopen. De originele boeken heb ik al maar ik zie graag z/w uitgaven op groot formaat op basis van de originelen, ik hoop dus dat ze het deze keer goed doen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...