Ga naar inhoud

Vandersteens Blauwe Reeks Uitgaven In Superluxe.


Martin Van K

Recommended Posts

 

Ik vind eerste drukken verzamelen gewoon logischer, die moet ge maar één keer kopen.

 

Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten en doet met zijn centen natuurlijk wat hij zelf wil.

 

wat jij logisch vindt, vindt een ander dan weer weg gegooid geld :D Verzamelaars en logica gaat niet goed samen, da's emotie.

 

Maar je laatste zin, zo denk ik er ook over. Een verzamelaar stelt zijn/haar eigen prioriteiten en het is niet aan mij om te zeggen of het nu geldklopperij, uitmelkerij of een andere rij. De markt bepaalt zelf wel of er een markt voor is :)

Link naar reactie

 

Wat zouden die contractueel redenen geweest kunnen zijn? Waarom zou BdM dan wel een deel van de samenwerking bekend maken, maar niet alles?

 

ik kan me best inbeelden dat BdM van Hergé niet officieel mocht "schnabbelen" bij een andere tekenaar van het moment dat ie officieel bij de studio Hergé in 1950 ingelijfd werd.

We gaan de precieze overeenkomst nooit weten, maar ik ben rotsvast overtuigd dat BdM de link tussen Hergé en Vandersteen was ten tijde van de Blauwe reeks

Link naar reactie

En dat Bob De Moor de link was tussen Vandersteen en Hergé acht ik niet waarschijnlijk, maar ook zeker niet onmogelijk.

 

BdM en Vandersteen gingen elke week pintelieren en Vandersteen was de peter van Bob's zoon. Het waren heel goeie vrienden en Antwerpenaren. En zijn ongeveer tegelijkertijd in Kuifje weekblad begonnen. 

 

Het is té goed om niet waar te zijn :)

Link naar reactie

Maar wat ik nu wél es wil weten: bestaat de Blauwe reeks in een uitgave zoals ze in het Kuifje weekblad verschenen is? 

 

of zoals de facsimilés van Blake&Mortimer en Alix ?

 

De uitgaven van Vermeirre al zijn die niet meer echt betaalbaar.

http://www.catawiki.nl/catalogus/strips/albumreeksen/16715-bibliofiele-uitgaven-dirk-vermeirre?scope=16715

 

De gewone Klassiekreeks zou ook compleet moeten zijn maar die zijn opnieuw ingekleurd, of die 100% compleet zijn weet ik niet.

Link naar reactie

Kijk, daar zit m.i. nog brood in voor S.U. : een mooie, uitgave van alles wat Vandersteen (en assistenten ;) ) voor Kuifje heeft getekend.

Standaard laat wel vaker kansen liggen. Ik heb bijvoorbeeld nooit begrepen waarom ze de S&W-versie van de vrolijke bengels niet gewoon zelf hebben uitgegeven.

Link naar reactie

En ja, bij wie zitten die originelen eigenlijk? 

Alle pagina's van de blauwe reeks, dat moet toch een gigantische hoeveelheid strookjes geven! 

(Ik neem aan dat Willy Vandersteen dit op stroken zette en niet pagina's)

Van Riki en Wiske circuleerden er verleden jaar toch aardig wat pagina's op het net (en dat is toch het oudste Suske en Wiske album). 

Hoe komt het dat we nooit originelen zien uit de blauwe reeks?

Link naar reactie

Ik heb mij, net als velen indertijd, tevreden gesteld met de uitgave van Het Laatste Nieuws. Mij was het ook enkel te doen om de volledige verhalen te bezitten voor een betaalbare prijs. Dat die uitgaves kritisch gezien geen hoogvliegers waren klopt volledig. Maar voor mij zijn ze ruimschoots voldoende. En af en toe worden ze herlezen. Dat zie ik bij die nieuwe uitgaves niet meteen gebeuren. Ik kan me niet inbeelden dat de 100 gelukkigen die reproducties vaak zullen openen.

Link naar reactie

En ja, bij wie zitten die originelen eigenlijk?

Alle pagina's van de blauwe reeks, dat moet toch een gigantische hoeveelheid strookjes geven!

(Ik neem aan dat Willy Vandersteen dit op stroken zette en niet pagina's)

Van Riki en Wiske circuleerden er verleden jaar toch aardig wat pagina's op het net (en dat is toch het oudste Suske en Wiske album).

Hoe komt het dat we nooit originelen zien uit de blauwe reeks?

Zitten die niet ergens in Frankrijk? Die blauwe reeks was oorspronkelijk uitgegeven in de (franstalige) Lombard collectie.
Link naar reactie

Het blijft toch veel geld, zo een luxe uitgave. 

Mijn ervaring is dat het zeer moeilijk is om een luxe uitgave tweedehands in perfecte staat te treffen, er is altijd wel een kleinigheid aan te merken: een klein deukje op de kaft/rug/randen, of een potloodvermelding die je niet kan uitgommen. 

Uiteindelijk blijven ze dan toch in je kast staan. Dan heb ik toch liever iets anders om naar te kijken. 

 

Btw hoe kan je die reusachtige boeken op een comfortabele manier in je kast zetten? 

 

Op welk punt moet je je de vraag stellen of je niet beter af bent met een origineel dan een verzameling luxes? Albums blijven albums, terwijl een originele tekening van je favoriete auteur, da's toch iets anders. Ik zou liever een mooie pagina hebben uit een vroeg album van Suske en Wiske in plaats van de volledige klassiek reeks in hard cover. Maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur zeker. Verleden jaar op de Vandersteen veiling van Bernaerts kon je voor +/- 2.500 euro een mooie originele pagina uit de Kaartendans kopen, da's minder dan de prijs voor de volledige heruitgave van de blauwe reeks + Tijl in luxe. Dilemma??

Link naar reactie

Dat zijn niet de Vermeire uitgaven.

 

Neen, maar het was gewoon maar om te zeggen dat je uitgaves van de blauwe reeks zoals ze in Kuifje verschenen zijn toch nog aan een redelijke prijs kan hebben. Ik heb overigens geen idee of het exact hetzelfde is, maar die paar pagina's van het Spaanse Spook uit kuifjes die ik heb komen toch overeen met de pagina's in deze HC bibliofiele uitgave van het Spaanse Spook.

Link naar reactie

hoe zien die er van binnen uit? Inkleuring? 

 

ikzelf heb er maar twee:

 

- Het spaanse spook is zwart/wit met steunkleur.

- De bronzen sleutel is in kleur, maar zo van die oude kleuren. Ik persoonlijk vind de kleuren van de klassiek reeks voor deze veel mooier.

 

3.jpg

 

 

oude-inkleuring-maarten-van-geijn.jpg

 

Links bibliofiele uitgave, rechts S&W klassiek.

 

http://maartenvangeijn.wordpress.com/2012/02/19/drie-keer-het-spaanse-spook/

 

 

 

Bronzen sleutel:

 

4.jpg

Link naar reactie

Ter vergelijking, dit zijn scans van dezelfde pagina's uit het weekblad Kuifje en Ons Volkske. In 1949 hebben ze het verhaal van Het Spaanse spook ook al eens ingekleurd speciaal voor Ons Volkske.

 

Bronzen sleutel Kuifje (1949)

Bronzen sleutel Kuifje.jpg

Bronzen sleutel Ons Volkske (1950)

Bronzen sleutel Ons Volkske.jpg

Spaanse Sppok Ons Volkske (1949)

spaanse spook ons volkske 1.jpg

spaanse spook ons volkske.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...