Ga naar inhoud

Strips & Subsidies


krasser

Recommended Posts

Productiesubsidies zijn voor uitgevers.

 

Ja. En een beetje deftige uitgever zorgt dat hij daarmee ook (een beetje) zijn auteur kan betalen.

Maar moet productiesubsidie ook terugbetaald worden als een uitgever op het eind van het jaar teveel heeft verdiend, of wordt dat puur per uitgave bekeken?

 

Dat inkomensplafond is eigenlijk je reinste onzin. Als je als auteur slim bent en een BVBA of zo opricht dan kan je heel wat kosten in die BVBA onderbrengen: telefoon, internet, materiaal, werkruimte (en dus een deel van je woonst), vervoer, energiekosten en wat weet ik nog allemaal.

 

Sowieso moet je als stripmaker die maximum één album per jaar maakt al heel goed je best doen om aan dat plafond te geraken. Zij die daarentegen vlug doorwerken en allerlei commerciële opdrachten aannemen om brood op de plank te krijgen (de kinderen moeten ook eten en het huis moet afbetaald worden...) zijn dan weer minder geneigd om eens subsidie aan te vragen voor een of ander moeilijk verkoopbaar project vanuit de gedachte dat ze toch teveel verdienen.

Link naar reactie

Ja. En een beetje deftige uitgever zorgt dat hij daarmee ook (een beetje) zijn auteur kan betalen.

Maar moet productiesubsidie ook terugbetaald worden als een uitgever op het eind van het jaar teveel heeft verdiend, of wordt dat puur per uitgave bekeken?

 

Ik geloof dat dat enkel mag gebruikt worden om het boek te laten drukken. 

Link naar reactie

 

Als het goed is, zal het wel opgepikt worden door uitgevers en het publiek. Dat is mijn gedacht.

 

ik denk dat jij nog in de jaren 80 leeft ;)

 

ALLES wordt tegenwoordig wel door één of andere uitgever opgepikt. NIETS wordt nog door het publiek opgepikt (een publiek groter dan 1000 mensen bedoel ik dan). Dus als je strips wil uitbrengen, dan vind je vast wel iemand. Als je stripmaker wil blijven ... moet je een bij-jobke vinden.

Link naar reactie

Aangaande het BVBA-schap: het zal dan waarschijnlijk geen BVBA zijn. Daar heb ik geen verstand van: BVBA, VZW, zelfstandige, zelfstandige in bijberoep: enz... het kan alles van dat zijn. De juiste regels ken ik niet.

 

Het enige wat ik zeker weet is dat je ervoor kan zorgen dat je zogezegd maar 1.000 euro netto in de maand verdient en dat het VFL enkel daarmee rekening houdt.

 

Die 39.200 euro is wel het belastbaar netto inkomen...

Link naar reactie

Aangaande het BVBA-schap: het zal dan waarschijnlijk geen BVBA zijn. Daar heb ik geen verstand van: BVBA, VZW, zelfstandige, zelfstandige in bijberoep: enz... het kan alles van dat zijn. De juiste regels ken ik niet.

 

Het enige wat ik zeker weet is dat je ervoor kan zorgen dat je zogezegd maar 1.000 euro netto in de maand verdient en dat het VFL enkel daarmee rekening houdt.

 

Die 39.200 euro is wel het belastbaar netto inkomen...

 

Je bent duidelijk geen zelfstandig ondernemer, wat kan een auteur nu ingeven als onkost behalve wat tekenpapier, 1/7 van de auto en eventueel een jaarlijkse reisje om zo'n duur regime te verantwoorden?

Link naar reactie

Je bent duidelijk geen zelfstandig ondernemer, wat kan een auteur nu ingeven als onkost behalve wat tekenpapier, 1/7 van de auto en eventueel een jaarlijkse reisje om zo'n duur regime te verantwoorden?

Een groot deel van de woning (werk- ,ontvangst- en opslagruimte en de daarbijhorende energie en onderhoudskosten), alle communicatiemateriaal (gsm's, telefoonverbindingen en de daarbij horende kosten), alles qua computers en dergelijke, bureelmateriaal, eventueel de aankoop van strips en misschien zelfs originelen (als je verzamelaar bent en een gemakkelijke controleur hebt)...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...