Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

  • 2 months later...

In juni van dit jaar organiseerde de Don Lawrence Collection een verkooptentoonstelling met werk van Don Lawrence, Romano Molenaar en Jorg De Vos. 

 

Sfeerimpressie en uitnodiging:

http://www.eppostripblad.nl/eppo_nieuws.php?id=251

 

Overzicht covers Don Lawrence:

http://www.donlawrence.co.uk/shop/index.php?hg=6&sg=23

 

Overzicht pagina's Storm door Don Lawrence:

http://www.donlawrence.co.uk/shop/index.php?hg=6&sg=10

 

Overzicht werk Molenaar en De Vos:

http://www.donlawrence.co.uk/shop/index.php?hg=6&sg=37

 

Alle te koop aangeboden artwork staat ook op de Eppo-website:

http://www.eppostripblad.nl/eppo_shop.php?artsid=157&groep=Origineel+Artwork&serie=Don+Lawrence

http://www.eppostripblad.nl/eppo_shop.php?artsid=156&groep=Origineel+Artwork&serie=Jorg+%26+Romano

 

Het werk van Don Lawrence is zoals altijd prachtig om naar te kijken. 

Het is ook leuk om de pagina's te zien zonder de tekstballonnetjes. 

Die pagina met de inktvis heb ik altijd indrukwekkend gevonden:

 

storm21_p18_gr.jpg

Link naar reactie

Ik wou toch eens Shopacomic (de site) onder de aandacht brengen. Als ik hier niet op de juiste plaats ben, gelieve mij te excuseren, ik ben hier nieuw.

Voor een redelijk budget heb je al mooi origineel werk van gevestigde waarden zoals Luc Cromheecke of Thomas Du Caju. Je kan er ook jong talent ontdekken. Als je werk koopt, is dat rechtsreeks bij de artiest. (de site neemt geen commissie) Zo heb je de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met de tekenaar/artiest die je wil volgen. Je kan ook jong talent steunen door werk aan te kopen. Heeft er iemand al gekeken op www.shopacomic.com ?

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik droomde vannacht dat ik in een stoffig winkeltje waar waar men tal van originelen had. Uiteindelijk kocht ik er een rol van zo'n 15m (tapijt van Bayeuxstijl) waarop tal van stripfiguren stonden, uitgestald op een gigantische cruise-liner waarop ze mensen uitwuifden. Ik herinner me vooral Blacksad en de smurfen goed. Ze vroegen 3500 en ik kocht het voor 780 euro. Blij dat ik was! 

 

Weet iemand of de rol bestaat?

Voor het slapen gaan, niet meer van die paddenstoelensoep eten....... ;)

Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.

Link naar reactie

Bij catawiki doet men ook goed voort. 

Twee komende veilingen met origineel materiaal, voor de liefhebbers van Willy Vandersteen en Dirk Stallaert: 

 

http://www.catawiki.nl/bolleke/dinsdag

http://veiling.catawiki.nl/vandersteen/donderdag

 

Chapeau voor Dirk Stallaert, die man heeft niet minder dan 125 albums van een originele covertekening voorzien. 

 

Ik ben wel benieuwd voor hoeveel de pagina van Rikki en Wiske zal gaan. 3 plaatjes met Wiske, en geen plaatje met Sidonia of Riki. 

http://veiling.catawiki.nl/kavels/811011-vandersteen-willy-rikki-en-wiske-originele-pagina-1945

 

Voor hoeveel gaat een pagina uit dit album, gesteld dat de drie hoofdpersonen er op staan? 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Je moet soms goede ogen en ervaring hebben om een echte Moebius/Giraud van een valse te onderscheiden.

http://www.li-an.fr/blog/faux-moebiusgiraud-fake-drawings/

Jongens wat een lelijke koppen zitten daartussen... 

 

Eén van de tekeningen die volgens deze site doorgaat als vals werd via een catawiki veiling verkocht (afgeslagen op 2.800 euro)

zie http://veiling.catawiki.be/kavels/761029-gir-originele-kleurentekening-blueberry

Voor alle duidelijkheid: ik wil geen oordeel vellen over de echtheid van de tekening, ik geef enkel de info mee. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Artikel in Het Laatste Nieuws over de topopbrengst van enkel veilingkavels.

http://www.hln.be/hln/nl/924/Showbizz/article/detail/2152203/2014/12/14/Stripomslag-van-Herge-verkocht-voor-540-000-euro.dhtml

Ze zijn er weer met hun tekenplanken, zullen ze het dan nooit leren?

veilinghuis "Million" :-)

 

En "omslagtekening" wie zegt er dat nu

 

Anders wel een toffe namiddag doorgebracht gisterennamiddag op de veiling

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

En op iets geboden of gekocht?

 

Neen niet meegeboden. Er waren heel veel leuke zaken bij maar aan de huidige prijzen moet het net dat ietsje meer zijn.

En waarschijnlijk speelde het feit dat ik de week ervoor wel iets gevonden heb waar het totale plaatje klopte mee :-) 

 

:hartje:  http://2dg.me/gd7  :hartje:

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

 

 

En "omslagtekening" wie zegt er dat nu

 

 

 

Is niet zo vreemd toch?

 

 

30.jpg

 

Wat de gek ervoor geeft natuurlijk, maar een half miljoen voor deze omslagtekening neertellen? :e010: Die Kuifje-markt lijkt me een zeepbel die over enkele jaren, als de vermogende babyboomers het veld ruimen, uit elkaar spat.

Link naar reactie

Wat de gek ervoor geeft natuurlijk, maar een half miljoen voor deze omslagtekening neertellen? :e010: Die Kuifje-markt lijkt me een zeepbel die over enkele jaren, als de vermogende babyboomers het veld ruimen, uit elkaar spat.

 

Weet niet nog niet zo. In vergelijking met moderne kunst zijn dit bescheiden bedragen. Voor biljonairs is een kunstwerk van een half miljoen een aankoop voor uit de postzegelkas

 

Wel is Kuifje duur in vergelijking met alle andere Europese strips, maar het is duidelijk de eerste Europese strip van enig belang

Link naar reactie

Weet niet nog niet zo. In vergelijking met moderne kunst zijn dit bescheiden bedragen. Voor biljonairs is een kunstwerk van een half miljoen een aankoop voor uit de postzegelkas

 

Wel is Kuifje duur in vergelijking met alle andere Europese strips, maar het is duidelijk de eerste Europese strip van enig belang

Maar biljonairs zie je dan ook enkel bij Carl Barks :e012:

 

Als je even googelt zie je dat je voor een half miljoen toch ook nog wel een echte Chagall of een Magritte kunt kopen. Daar kun je van zeggen dat ze waardevast zijn. En het is kunst. Die tekening van Hergé is een illustratie, een plaatje. Je moet met Kuifje opgegroeid zijn om de waarde ervan in te zien, je moet weten dat er ooit een blaadje was dat Le Petit Vingtieme heette, je moet... etc. etc. Een zeepbel.

Link naar reactie

Kuifje is kunst geworden.

 

Kuifje wás al kunst, nl. een klassiek voorbeeld van wat we de negende kunst noemen. Hoe kunstig misschien ook, die losse plaatjes kun je geen kunst noemen. Onttrokken aan het grote geheel zijn het... eh.... plaatjes. 

 

Als de belangstelling voor het grote geheel, de albums, wegebt, verliezen de onderdelen daaruit, de plaatjes, ook weer hun waarde, denk je niet?

 

Maar voorlopig zullen de prijzen nog wel even blijven stijgen.

Link naar reactie

Kuifje wás al kunst, nl. een klassiek voorbeeld van wat we de negende kunst noemen. Hoe kunstig misschien ook, die losse plaatjes kun je geen kunst noemen. Onttrokken aan het grote geheel zijn het... eh.... plaatjes. 

 

Als de belangstelling voor het grote geheel, de albums, wegebt, verliezen de onderdelen daaruit, de plaatjes, ook weer hun waarde, denk je niet?

 

Maar voorlopig zullen de prijzen nog wel even blijven stijgen.

Het maakt niet uit of het al dan niet kunst is, of dat er al dan niet belangstelling voor het grote geheel is. Voor oude manuscripten of eerste drukken van boeken die nu niemand nog (kan) lezen worden ook onmogelijke bedragen betaald. Die originele Kuifje-pagina's worden niet noodzakelijk gekocht omdat de koper dat mooi of lelijk vindt, maar omwille van zijn status en plaats in de geschiedenis. In dit geval dus eerste en/of populairste strip in Europa. En die status zal altijd zo blijven, daar kan niets nog iets aan veranderen.

Om dezelfde reden zal een originele tekening van The Yellow Kid ook wel veel geld kosten, ondanks het feit dat de laatste 100 jaar niemand dat nog heeft gelezen.

Link naar reactie

Artikel in L'Express over het feit dat sommige auteurs meer verdienen aan de verkoop van hun originelen dan aan de verkoop van hun boeken;

http://www.lexpress.fr/culture/livre/bd-la-fievre-du-marche-des-planches-originales_1631242.html

vente-aux-encheres-d-originaux-de-tintin

 

Super artikel

 

En over die mogelijke speculatiebubbel, die is er wel degelijk maar als er een reeks is die daar geen last van gaat hebben is het wel Kuifje.

Ikzelf vind het maar niets (zowel de albums als de tekeningen) maar het is nu eenmaal het best gekende en het duurste wat er op de markt is. En wat kopen de nieuwe mensen met geld het eerst? ....juist ja. En zolang het potentiele aanbod van Kuifje zo beperkt blijft als tegenwoordig zie ik dat echt niet veranderen.

Waar ik wel een bubbel in zie is in al die nieuwe auteurs die vanaf ze 5.000 exemplaren van hun eerste album verkopen dadelijk een tentoonstelling geven in een galerie en zomaar ineens 1.500 euro vragen voor een pagina... Er zal er hier en daar wel eentje doorbreken maar volgens mij tekent 75% daarvan binnen 5 jaar niet eens meer

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Waar ik wel een bubbel in zie is in al die nieuwe auteurs die vanaf ze 5.000 exemplaren van hun eerste album verkopen dadelijk een tentoonstelling geven in een galerie en zomaar ineens 1.500 euro vragen voor een pagina... Er zal er hier en daar wel eentje doorbreken maar volgens mij tekent 75% daarvan binnen 5 jaar niet eens meer

 

Absoluut mee oneens. Een advocaat of accountant die meer dan 250 euro per uur rekent: dat zijn pas belachelijke bedragen.

Link naar reactie

Ik blijf die 2 miljoen voor het origineel van Kuifje hierboven erg veel geld vinden. Zeker als je ziet dat je voor een paar ton al een tekening van bijvoorbeeld Rembrandt, Van Gogh of Picasso kan kopen.

 

Niet mee eens. Die schutbladen zijn met recht en reden het duurste van allemaal. Dat blijft iets uniek, unieker dan de covers zelfs want daarvan heb je er uiteindelijk toch ook een 20 tal van maar die schutbladen zijn in miljoenen boeken verschenen. Je mag niet vergeten dat die tekeningen ook veel gekender zijn dan een "goedkopere" tekening van Rembrandt, Van Gogh of Picasso. Hang die Kuifje in je woonkamer op en iedereen (van klein tot groot) die bij jou over de vloer komt weet wat het is, en eerlijk gezegd denk ik niet dat dat het geval zal zijn met de door jou aangehaalde tekeningen.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Waar ik wel een bubbel in zie is in al die nieuwe auteurs die vanaf ze 5.000 exemplaren van hun eerste album verkopen dadelijk een tentoonstelling geven in een galerie en zomaar ineens 1.500 euro vragen voor een pagina... Er zal er hier en daar wel eentje doorbreken maar volgens mij tekent 75% daarvan binnen 5 jaar niet eens meer

 

 

Absoluut mee oneens. Een advocaat of accountant die meer dan 250 euro per uur rekent: dat zijn pas belachelijke bedragen.

 

Ik heb hier vaak wel hetzelfde gevoel als Mzee.  De prijs van de tekeningen kan op zich wel gerechtvaardigd zijn als je kijkt naar de tijd die erin werd geïnvesteerd, maar jammer genoeg is zulks allesbehalve bepalend voor de marktwaarde ervan.  Het blijft maar waard zijn wat de gek ervoor wenst te geven.  Als diezelfde auteur inderdaad weinig tot niets meer uitbrengt, of niets meer echt aanslaat, wie leest dan binnen 20 jaar nog zijn strips?  En vooral, wat zal een volgende generatie lezers dan nog over hebben voor zijn originelen? 

 

Nu ja, ikzelf houd er geen rekening mee want ik koop niets met het oog op een investering.  Ik ken mezelf al meer dan genoeg om te weten dat ik toch nooit wat zal verkopen (tenzij het écht moet).

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Absoluut mee oneens. Een advocaat of accountant die meer dan 250 euro per uur rekent: dat zijn pas belachelijke bedragen.

 

Ach welnee, SL, wel een beetje stemmingmakerij. Je moet in de juristerij een verschil maken tussen juristen en advocaten: een  "normale" jurist kost rond de 100 piek, een advocaat rekent in de normale mensenwereld rond de 125-130 euro. Dan kun je zeggen: dat is veel poen maar die lui moeten een kantoor/archief onderhouden en de dure verplichte cursussen betalen. Als je via een goedkoop burotje of rechtsbijstandverzekering je recht denkt te halen ben je goedkoper uit maar dan kijkt een pas afgestudeerde HBO-er even naar je zaak en perst er binnen een kwartiertje een standaardbriefje uit, ik zou daar niet op vertrouwen.......... 

 

http://www.advocatenoverzicht.nl/resultaat/naam//subject//plaatsnaam//afstand/10/kennism/-1/prijsafspraak/-1/gefinancieerd/-1/talen//showinterns/0/showemployees/1/showpartners/1/rectype/k/pageno/1/sortby/tarief/sortdir/ASC/showprices/zonder

Link naar reactie

Het maakt niet uit of het al dan niet kunst is, of dat er al dan niet belangstelling voor het grote geheel is. Voor oude manuscripten of eerste drukken van boeken die nu niemand nog (kan) lezen worden ook onmogelijke bedragen betaald. Die originele Kuifje-pagina's worden niet noodzakelijk gekocht omdat de koper dat mooi of lelijk vindt, maar omwille van zijn status en plaats in de geschiedenis. In dit geval dus eerste en/of populairste strip in Europa. En die status zal altijd zo blijven, daar kan niets nog iets aan veranderen.

Om dezelfde reden zal een originele tekening van The Yellow Kid ook wel veel geld kosten, ondanks het feit dat de laatste 100 jaar niemand dat nog heeft gelezen.

 

Ik denk niet, Tom, dat je zomaar de sentimentele component kunt uitschakelen. Die hoge bedragen worden in elk geval voor een deel betaald omdat de kopers een sentimentele band met Kuifje hebben, ze halen iets in huis waarmee ze zijn groot gegroeid en waarvan het belang en de status voor hen vanzelfsprekend zijn. Als die vermogende generatie weer verdwijnt, verdwijnt ook een deel van de markt (en dus de interesse van speculanten), waarna de prijzen weer zullen dalen.

 

Komt bij dat je volgens mij de status an sich van Hergé erg overschat en bovendien onveranderbaar acht: 'daar kan niets nog iets aan veranderen'.

 

Is dat zo?

 

Op dit forum van stripnerds en in jouw beroepsgroep is die status natuurlijk een vaststaand gegeven, maar daarbuiten?

 

Als Hergé werkelijk zo belangrijk is, waarom gaan er dan zo weinig mensen naar zijn museum? De vlieger dat de locatie ongelukkig gekozen is, gaat niet op. Over de hele wereld zijn belangrijke musea aan te wijzen op onmogelijke locaties waar het wél storm loopt. Maar dat zijn kunstmusea van kunstenaars waarover een algemene consensus bestaat van het belang. Niemand zal betwijfelen dat Van Gogh en Picasso er toedoen, ze maken ook een vanzelfsprekend onderdeel uit van het kunstonderwijs. Over het belang van Hergé/Kuifje ("eerste en/of populairste strip in Europa") in de geschiedenis haalt nu al het gros van de mensheid de schouders op. Hoe is dat over vijftig of honderd jaar? Weliswaar beweer je dat het "niet uitmaakt of het wel of niet kunst is", maar dat lijkt me uiteindelijk toch van belang voor de status en dus voor de waarde.

 

Nou ja, eigenlijk kun je deze discussie verdertrekken naar de vraag: hoe duurzaam is de negende kunst? Mijn duit in het zakje: van alle kunstvormen, zal de negende de kortst durende blijken  :ph34r:   

Link naar reactie

Die hoge bedragen voor Kuifje zijn gebaseerd op vraag en aanbod. Kennelijk is er consensus over de financiele waarde van het werk van Herge. Je kunt je vragen stellen of de hoge financiele waardering in verhouding staat tot de artistieke waardering maar dat is natuurlijk afhankelijk van de tijd waar we in leven. Van Gogh kreeg bij leven geen doek verkocht en voor veel impressionisten was het ook maar sappelen. Het kan natuurlijk wel verkeren in de kunstwereld, vroegah werden de schilderijen van bijvoorbeeld ned indische schilders zeer laag beoordeeld en nauwelijks verkocht. De expressieve kleuren werden als kitsch weggezet, nu zijn die werken niet meer aan te sleuren en gaan ze weg voor hoge bedragen.

 

ach had opa die Hofker maar mee kunnen nemen in de Bersiap tijd....

 

 

http://www.zeeuwsveilinghuis.eu/tekst.php?tekst=6zeyytgng7yscp4728u5

Link naar reactie

Dan zijn we het er in wezen over eens dat de hoge bedragen van nu niets garanderen voor de toekomst. De consensus die er nu is over de financiële waarde van het werk van Hergé is, zie boven, volgens mij niet blijvend omdat ie voor een deel sentimenteel van aard is en omdat de duurzaamheid van de negende kunst twijfelachtig is. 

 

Maar goed, misschien is er eind 22ste eeuw wel een enorme opleving in de waardering voor deze kunstvorm en worden er weer enorme bedragen neergeteld voor de originele onderdelen (pagina's) eruit...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...