Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Resultaten van de veiling bij Artcurial vorig week-end staan online.

 

https://www.artcurial.com/en/asp/resultsmenu.asp

 

 

Niet echt een recordeditie en redelijk wat zaken die niet verkocht zijn geraakt.

Maar dat was eigenlijk al duidelijk van het moment dat ze de cataloog bekend maakten.

Artcurial was vroeger de referentie vor wat betreft originelen maar zijn op zeer korte tijd voorbij gestoken door de andere veilingshuizen.

 

De tekening van Kuijfje in Congo wel 770.000 euro (lot 105)

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Heb de catalogi van Millon in de bus gekregen. Het wordt echt te gek. Een plaat van Fromm & Viola staat nu getaxeerd tussen 3 à 4.000€. Nog geen 10 jaar geleden smeten ze deze naar je hoofd voor 250 à 300€. Wanneer barst de bubble? 

Als er geen kopers meer zijn. Maar die zijn er voor de goede stukken altijd in grote getale.

In die mate zelfs dat ik amper nog aan de bak kom zonder een onverantwoorde uitgave te doen.

Link naar reactie

Als er geen kopers meer zijn. Maar die zijn er voor de goede stukken altijd in grote getale.

In die mate zelfs dat ik amper nog aan de bak kom zonder een onverantwoorde uitgave te doen.

 

3-4k lijkt me (persoonlijk) nog haalbaar. Maar als ik sommige zaken van Franquin zie en Hergé etc... Dat is toch van een ander 'niveau'

Link naar reactie

3-4k lijkt me (persoonlijk) nog haalbaar.

 

Ik stel me daar toch vragen bij. Voor 3K vind je vandaag al volop gesigneerde limited editions van Warhols, Liechtensteins, Panamarenko's, Appels,...  

 

Ik heb zelf wat originelen ( en voor die platen juich ik de hoge prijzen toe ) maar ik kan/wil de laatste jaren niets meer bijkopen van de betere/bekendere namen. Een plaat moet voor mij in eerste instantie ook gewoon mooi zijn. Als ik sommige platen zie... 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Het is allemaal relatief wat betaalbaar is.  Ik koop niks als investering, maar voor sommige grotere namen moet je inderdaad wel gevoelig meer betalen.

btw ik heb 3 nieuwe platen (Petersen, Dragunas) op CAF/2DG geplaatst. 

http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=33998

http://www.2dgalleries.com/browse/profile?id=190

Link naar reactie

Ik stel me daar toch vragen bij. Voor 3K vind je vandaag al volop gesigneerde limited editions van Warhols, Liechtensteins, Panamarenko's, Appels,...  

 

Ik heb zelf wat originelen ( en voor die platen juich ik de hoge prijzen toe ) maar ik kan/wil de laatste jaren niets meer bijkopen van de betere/bekendere namen. Een plaat moet voor mij in eerste instantie ook gewoon mooi zijn. Als ik sommige platen zie... 

 

Wanneer mag ik je dan es verwachten... ;-) 

Link naar reactie

3-4k lijkt me (persoonlijk) nog haalbaar. Maar als ik sommige zaken van Franquin zie en Hergé etc... Dat is toch van een ander 'niveau'

Het moet zelfs niet gaan over Hergé en Franquin.

 

Voor Giraud, Bilal, Tardi, Loisel, Pratt, Francq, Vance, Rosinski, ............ gaat het over >10K

 

Het is net voor de tekenaars die nu aan 3-4K verkopen, dat men zich kan afvragen of er over 10 jaar nog interesse zal zijn. :e012:

Link naar reactie

Het moet zelfs niet gaan over Hergé en Franquin.

 

Voor Giraud, Bilal, Tardi, Loisel, Pratt, Francq, Vance, Rosinski, ............ gaat het over >10K

 

Het is net voor de tekenaars die nu aan 3-4K verkopen, dat men zich kan afvragen of er over 10 jaar nog interesse zal zijn. :e012:

 

Klopt!

Maar ik beschouw dat niet als een investering. Ik koop iets omdat ik het mooi vind. Niet in de hoop dat het me binnen X jaar meer geld gaat opbrengen :)

Link naar reactie

Klopt!

Maar ik beschouw dat niet als een investering. Ik koop iets omdat ik het mooi vind. Niet in de hoop dat het me binnen X jaar meer geld gaat opbrengen :)

Initieel koop ik ook niets puur als investering en koop ik enkel iets als ik het mooi vind. Maar door de huidige prijzen kan je bijna niet anders dan over de financiele implicatie te denken.

Voor iedereen ligt het niveau natuurlijk ergens anders maar als ik naar mijn situatie kijk is het gewoon zo dat ik iets van 250 euro regelmatig kan kopen en dat dit dan gewoon een aankoop is als een andere waarbij ik gewoon niet bij nadenk.

Maar iets van 10 of 15.000 aankopen is toch anders, dat voel ik wel en dat is dan ook een deel van mijn spaargeld dat ik niet kan spenderen aan iets anders. En hoewel ik dat nu niet nodig heb denk je dan soms toch wel eens van wat als ik nu door een of andere ongeval/ziekte of weet ik wat wel dat deel van mijn geld nodig heb? Op dat moment zou ik toch niet graag tot de constatering komen dat het maar de helft meer waard is.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Initieel koop ik ook niets puur als investering en koop ik enkel iets als ik het mooi vind. Maar door de huidige prijzen kan je bijna niet anders dan over de financiele implicatie te denken.

Voor iedereen ligt het niveau natuurlijk ergens anders maar als ik naar mijn situatie kijk is het gewoon zo dat ik iets van 250 euro regelmatig kan kopen en dat dit dan gewoon een aankoop is als een andere waarbij ik gewoon niet bij nadenk.

Maar iets van 10 of 15.000 aankopen is toch anders, dat voel ik wel en dat is dan ook een deel van mijn spaargeld dat ik niet kan spenderen aan iets anders. En hoewel ik dat nu niet nodig heb denk je dan soms toch wel eens van wat als ik nu door een of andere ongeval/ziekte of weet ik wat wel dat deel van mijn geld nodig heb? Op dat moment zou ik toch niet graag tot de constatering komen dat het maar de helft meer waard is.

 

De grens ligt inderdaad voor iedereen anders. Ik ben er echt niet zo hard mee bezig eerlijk gezegd. Daarmee wil ik niet zeggen dat geld voor mij geen probleem is :P

Link naar reactie

Ik lig er ook niet wakker van hoor

Maar aan de huidige prijzen had ik nooit dezelfde verzameling kunnen uitbouwen

En als ik die nu nog wil upgraden gaat mij dat veel te veel geld kosten

Dus ja ik volg het nu wat meer vanop afstand

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Klopt!

Maar ik beschouw dat niet als een investering. Ik koop iets omdat ik het mooi vind. Niet in de hoop dat het me binnen X jaar meer geld gaat opbrengen :)

Ik wilde eigenlijk niet zeggen dat dit voor mij een investering is, maar eerder mijn mening geven over het al dan niet bestaan van een zeepbel mbt de prijzen van originelen. Dus ik denk dat, als er een zeepbel is, dan vooral voor de auteurs die nu 2, 3, 4K kosten, en niet die met "exuberante" prijzen zoals Hergé, Franquin, Tardi, Rosinski, Giraud (en binnenkort Hermann :e005:

Link naar reactie

 

Ik lig er ook niet wakker van hoor

Maar aan de huidige prijzen had ik nooit dezelfde verzameling kunnen uitbouwen

En als ik die nu nog wil upgraden gaat mij dat veel te veel geld kosten

Dus ja ik volg het nu wat meer vanop afstand

 

Je kan stellen dat we beiden 10 jaar te laat begonnen zijn met verzamelen, maar hebben het geluk dat we er vandaag niet moeten aan beginnen! :e007:
Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Een veelheid aan cijfers en auteurs. 

Kan iemand deze resultaten duiden? 

Bv. Zitten er bepaalde markante pieken of dalen tussen? Blijven de pagina's van bepaalde auteurs stijgen? Of zijn er auteurs die kampen met een daling?

Als ik het goed voor heb, is lot 25 met een pagina van Guust Flater- Franquin onverkocht gebleven. Dat lijkt me toch een zeldzaamheid. 

Link naar reactie

Een veelheid aan cijfers en auteurs. 

Kan iemand deze resultaten duiden? 

Bv. Zitten er bepaalde markante pieken of dalen tussen? Blijven de pagina's van bepaalde auteurs stijgen? Of zijn er auteurs die kampen met een daling?

Als ik het goed voor heb, is lot 25 met een pagina van Guust Flater- Franquin onverkocht gebleven. Dat lijkt me toch een zeldzaamheid. 

Ik denk dat dat vooral afhangt van hoeveel er in werkelijkheid nog zijn (bij uitgevers, tekenaars, erven,...). De bezitters ervan zullen dat waarschijnlijk niet vrijgeven en ze liever bij beetjes verkopen om de prijzen niet te kelderen.

Link naar reactie

Ik denk dat dat vooral afhangt van hoeveel er in werkelijkheid nog zijn (bij uitgevers, tekenaars, erven,...). De bezitters ervan zullen dat waarschijnlijk niet vrijgeven en ze liever bij beetjes verkopen om de prijzen niet te kelderen.

Dit is een uitspraak die ik  al meer dan 10 jaar hoor, alleen spijtig dat de realiteit anders is, nl. de prijzen blijven, spijtig genoeg.

Als je mijn mening vraagt: er zijn veel originelen, meer slechts 10% dat er bovenuit steekt. Dat is al een stuk minder zeker voor de 20 à 30 meest gewaardeerde auteurs.

Maar we wachten allemaal ongeduldig tot de prijzen kelderen  :e007:

Link naar reactie

Dit is een uitspraak die ik  al meer dan 10 jaar hoor, alleen spijtig dat de realiteit anders is, nl. de prijzen blijven, spijtig genoeg.

Als je mijn mening vraagt: er zijn veel originelen, meer slechts 10% dat er bovenuit steekt. Dat is al een stuk minder zeker voor de 20 à 30 meest gewaardeerde auteurs.

Maar we wachten allemaal ongeduldig tot de prijzen kelderen  :e007:

Dat is een teken dat men slim is: niet teveel op de markt brengen.

 

Het is niks nieuw. Picasso heeft massa's schilderijen aan zijn erven overgelaten die ze met monjesmaat verkochten. Onlangs is er een buitenechtelijke dochter erkend als erfgename en die is begonnen met er een hoop te verkopen tot grote woede van de anderen.

Link naar reactie

Een veelheid aan cijfers en auteurs. 

Kan iemand deze resultaten duiden? 

Bv. Zitten er bepaalde markante pieken of dalen tussen? Blijven de pagina's van bepaalde auteurs stijgen? Of zijn er auteurs die kampen met een daling?

Als ik het goed voor heb, is lot 25 met een pagina van Guust Flater- Franquin onverkocht gebleven. Dat lijkt me toch een zeldzaamheid. 

Op de pagina van Guust is 65000 geboden, wat toch 85000 euro is kosten inbegrepen, maar voor de verkopen blijkbaar nog te weinig. Dat vind ik inhalig, rekening houdend met het feit dat de pagina heel matig was.

Ik had 2 favorieten: de pagina van Pratt en deze Van Hermann. En beiden zijn "ontploft".

Tardi heeft bevestigd, samen met Vance. Bilal 35000 kosten inbegrepen voor een slechte pagina uit De Jacht. Jijé is aan een serieuze remonte bezig.Rosinski slechte prijzen maar dan ook voor matige platen.

Kortom, alle goeie stukken hebben (zeer) goeie prijzen gehaald, en aan het mindere werk wordt nog verrassend (veel) geld besteed.

Blijven wachten op de "bubble" dus  :e007:

Link naar reactie

Dat is een teken dat men slim is: niet teveel op de markt brengen.

 

Het is niks nieuw. Picasso heeft massa's schilderijen aan zijn erven overgelaten die ze met monjesmaat verkochten. Onlangs is er een buitenechtelijke dochter erkend als erfgename en die is begonnen met er een hoop te verkopen tot grote woede van de anderen.

Dat heb ik niet zo gevolgd  :e005:

Maar van auteurs zoals, Hermann, Rosinski, Tardi, Bilal, Vance,... zitten alle topstukken van de klassieke boeken al jaren bij verzamelaars. De erfgenamen moeten alleen nog de overschot verdelen. Ik zit daar niet op te wachten :e012:

Anders zou ik zeggen: het is te hopen dat Rosinki of Tardi ook zo"n buitenechtelijk kind hebben. :e007:  :e007:

Link naar reactie

Dit is een uitspraak die ik  al meer dan 10 jaar hoor, alleen spijtig dat de realiteit anders is, nl. de prijzen blijven, spijtig genoeg.

Als je mijn mening vraagt: er zijn veel originelen, meer slechts 10% dat er bovenuit steekt. Dat is al een stuk minder zeker voor de 20 à 30 meest gewaardeerde auteurs.

Maar we wachten allemaal ongeduldig tot de prijzen kelderen  :e007:

Vorige maand bij de veiling van Artcurial dacht ik: 20 stukken van Tardi op 1 veiling, dat is te veel van het goede, daar zullen wel koopjes te doen zijn...

Niets was minder waar, alles verkocht aan 10, 20,30 tot 100000 euro. Kopers genoeg... Volgende keer beter heb ik mezelf wijs gemaakt  :e011:

Link naar reactie

Vorige maand bij de veiling van Artcurial dacht ik: 20 stukken van Tardi op 1 veiling, dat is te veel van het goede, daar zullen wel koopjes te doen zijn...

Niets was minder waar, alles verkocht aan 10, 20,30 tot 100000 euro. Kopers genoeg... Volgende keer beter heb ik mezelf wijs gemaakt  :e011:

Dat de topstukken hun waarde gaan behouden, daar ben ik zeker van. Dat zal wel net zo zijn als bij de strips.

 

Wat je nu wel hebt bij strips (van originelen weet ik het niet zo goed) is dat er 'beleggers' tussen komen die voor mindere strips de prijzen naar omhoog jagen. Ik zie soms strips weggaan voor prijzen die compleet van de pot gerukt zijn. Dat is allemaal goed zolang het duurt ;)

Link naar reactie

Dat de topstukken hun waarde gaan behouden, daar ben ik zeker van. Dat zal wel net zo zijn als bij de strips.

 

Wat je nu wel hebt bij strips (van originelen weet ik het niet zo goed) is dat er 'beleggers' tussen komen die voor mindere strips de prijzen naar omhoog jagen. Ik zie soms strips weggaan voor prijzen die compleet van de pot gerukt zijn. Dat is allemaal goed zolang het duurt ;)

Daar heb je gelijk in! 

Deze mensen raken op vrij korte termijn ook snel ontgoocheld wanneer ze merken dat ze te veel hebben betaald voor matige spullen.

Eerst rustig beginnen en je verzameldomein leren kennen is het belangrijkste devies! Anders ben je een gemakkelijke prooi voor gewiekste verkopers.

Link naar reactie

Wat je nu wel hebt bij strips (van originelen weet ik het niet zo goed) is dat er 'beleggers' tussen komen die voor mindere strips de prijzen naar omhoog jagen. Ik zie soms strips weggaan voor prijzen die compleet van de pot gerukt zijn. Dat is allemaal goed zolang het duurt ;)

Daar zijn partijen zoals een catawiki ook debet aan. Ik hoorde vorige week de reden waarom er ineens elke week een exemplaar van barataria deel 3 aangeboden wordt. Er is een handelaar die ergens een volle doos vond en ze nu wekelijks voor 120 euro verkoopt.

Link naar reactie

Daar zijn partijen zoals een catawiki ook debet aan. Ik hoorde vorige week de reden waarom er ineens elke week een exemplaar van barataria deel 3 aangeboden wordt. Er is een handelaar die ergens een volle doos vond en ze nu wekelijks voor 120 euro verkoopt.

Als er ooit virtuele schaarste is gecreëerd dan is het wel bij de recente 'uitverkochte' strips :e011:

Dat was in de jaren '90 zo met de Matla-catalogus, en blijkbaar vandaag, in een veel transparantere markt, nog steeds  :e009:

Link naar reactie

Op de pagina van Guust is 65000 geboden, wat toch 85000 euro is kosten inbegrepen, maar voor de verkopen blijkbaar nog te weinig. Dat vind ik inhalig, rekening houdend met het feit dat de pagina heel matig was.

Ik had 2 favorieten: de pagina van Pratt en deze Van Hermann. En beiden zijn "ontploft".

Tardi heeft bevestigd, samen met Vance. Bilal 35000 kosten inbegrepen voor een slechte pagina uit De Jacht. Jijé is aan een serieuze remonte bezig.Rosinski slechte prijzen maar dan ook voor matige platen.

Kortom, alle goeie stukken hebben (zeer) goeie prijzen gehaald, en aan het mindere werk wordt nog verrassend (veel) geld besteed.

Blijven wachten op de "bubble" dus  :e007:

 

Goede analyse,

 

Voor de auteurs die ik opvolg

Prijzen voor Hermann en Jijé zijn duidelijk in stijgende lijn

Vance stagneert een beetje maar wel aan een heel hoog niveau dus geen terugval na nochtans een zeer spectaculaire stijging de laatste jaren

Hetzelfde kan gezegd worden over Hubinon, die houdt ook makkelijk stand op een hoog niveau

Martin daarentegen was een serieuze tegenvaller en ik weet zelfs niet of het aan de pagina's lag want ik vind ze allemaal even saai :-)

 

Rosinski, moeilijk om conclusies te trekken aangezien het zeer matige pagina's waren

Swolfs is ook stijgende (al is het wel op ruime afstand van bv Herman, Vance, Rosinski,..)

Lambil viel wat tegen bij Millon maar is enkele uren later ontploft bij Banque Dessinee : 26.000 euro voor een dubbelle pagina

Dit is dan nog voor kosten, net zoals de prijzen die je via de link van Millon ziet, hier moet je dus nog eens +/- 25% bijrekenen

 

Heeft er trouwens iemand de veiling bij Bernaerts gevolgd?

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

en de resultaten bij Banque dessinée enkele uren later

 

http://www.banquedessinee.be/ventes.php?p_ventes=133&cat=2439

 

Bij Banque Dessinnee trouwens ook een redelijk matige Hermann weg aan 7k met kosten dus bijna 9K

Dat is dus een slechte investering volgens mij dan kon je beter de Bernard Prince kopen aan 27 bij Millon

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Dit is dan nog voor kosten, net zoals de prijzen die je via de link van Millon ziet, hier moet je dus nog eens +/- 25% bijrekenen

 

Heeft er trouwens iemand de veiling bij Bernaerts gevolgd?

Hier vind je de prijzen van Millon met de kosten inbegrepen:

http://www.hubertybreyne.com/invitation/151207_Resultats_TTC_BD_61215_100-Rahan.pdf

Zaterdag ben ik een kijkje gaan nemen bij Bernaerts.

De veiling zondag heb ik een stukje online gevolgd. Er was weinig spectaculairs, meerdere stukken vonden geen koper.

Er was ook de verkoop van de originelen van de Suskes en Wiskes van Het Laatste Nieuws, voor het goede doel. Ook daarvan bleven enkele platen onverkocht.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
Er was ook de verkoop van de originelen van de Suskes en Wiskes van Het Laatste Nieuws, voor het goede doel. Ook daarvan bleven enkele platen onverkocht.

 

12313868_10204833397746063_6529119323726

 

Ruwweg gemiddeld 160 per plaat dus.

edit: wellicht is het meer. de tekenaars werden eveneens betaald met een deel van de opbrengst van de veiling. dat bedrag zit waarschijnlijk niet in die 22200 €

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...