Ga naar inhoud

Vlaamse <-> Nederlandse Familiestrips


Lecram

Recommended Posts

Ik denk dat Toonder evenveel verkoopt in Vlaanderen als Jommeke in Nederland, zelf heb ik ze nooit kunnen lezen, met moeite de ballonstrips van Panda (in een Vlaamse krant indertijd) maar de Bommel toestanden zijn me te hoogdravend. Mooi getekend, dat wel.

9. (toegegeven, dat cijfer heb ik uit een boekje)

 

Tom Poes verkoopt in Vlaanderen ook, het stond zelfs lange tijd in Het Laatste Nieuws.

Als het slecht verkoopt, komt dat ook door een zekere gedateerdheid: de laatste TP was van 1986 (Het einde van eindeloos).

 

10. (ook uit een boekje)

 

TP is niet zomaar vergelijkbaar met Jommeke, omdat je voor TP toch al behoorlijk moet kunnen lezen. Veel grappen zijn zelfs pure woordgrappen op een hoog niveau: het is niet zomaar een woordspeling, maar een taalspeling: heelder talen komen geparodieerd uit de mond van de buitenissige personages.

 

11. (uit "Wiskunde voor de jeugd")

 

De omgeving waarin de verhalen van TP zich afspeelt, hebben niets meer te maken met de huidige wereld, maar de oorspronkelijke lezers zullen er zich wel iets bij hebben kunnen voorstellen.

Link naar reactie

Nero is een ander geval. Dat is echt Vlaams, Hollanders snappen dat gewoon niet.

 

Nero is Vlaams doordat er zoveel verwijzingen in zitten naar Vlaamse politiek en andere BV's. Inderdaad snappen Hollanders dat niet altijd. Stel je voor: je tekent de hel en stopt er iemand in die op Jean-Luc Dehaene lijkt. Geen Hollander die dat snapt, natuurlijk, maar dat heeft niets te maken met een andere "volksaard", zoals Blud-und-Bodem-theoretici zouden beweren.

Die wafels, dat is wat anders, maar ik eet liever pannenkoeken. En als we iets à la Nero's eindschranspartij zouden hebben georganiseerd voor de kinderen, zouden het pannenkoeken zijn geweest, en geen "wafelenbak". Dat is niet speciaal Vlaams, dat is waarschijnlijk uit de streek van Marc Sleen, of misschien zelfs gewoon "Sleens".

Link naar reactie

Nero is Vlaams doordat er zoveel verwijzingen in zitten naar Vlaamse politiek en andere BV's. Inderdaad snappen Hollanders dat niet altijd. Stel je voor: je tekent de hel en stopt er iemand in die op Jean-Luc Dehaene lijkt. Geen Hollander die dat snapt, natuurlijk, maar dat heeft niets te maken met een andere "volksaard", zoals Blud-und-Bodem-theoretici zouden beweren.

Die wafels, dat is wat anders, maar ik eet liever pannenkoeken. En als we iets à la Nero's eindschranspartij zouden hebben georganiseerd voor de kinderen, zouden het pannenkoeken zijn geweest, en geen "wafelenbak". Dat is niet speciaal Vlaams, dat is waarschijnlijk uit de streek van Marc Sleen, of misschien zelfs gewoon "Sleens".

Het probleem is een beetje dat Koen in de titel 'Familiestrips' gezet heeft ipv 'Kinderstrips'. Dat doet hij altijd :e012:

 

Jommeke is een pure kinderstrip, Jef Nijs heeft dat altijd zo gezegd. Dus verwacht niet dat die leesbaar zijn voor 12+.

 

Nero is een strip met een 'dubbele laag'. Je kan dat als kind als kinderstrip lezen, maar het is ook eigenlijk een volwassen strip met allerlei verwijzingen naar politiek en wereldgebeurtenissen. Dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van De Standaard. En die verwijzingen zijn dikwijls naar typisch Belgische toestanden.

 

Nieuwe nummers van Suske en Wiske, Kiekeboe, De Kampioenen, etc kan ik met de beste wil van de wereld niet meer lezen, dat zijn voor mij ook kinderstrips.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

 

 maar die vlaamse reeksen als Kampioenen en Jommeke......ik krijg daar een Menner gevoel bij....zo vreselijk slecht.

 

 Alhoewel ik niks met familiestrips heb, kun je niet stellen dat Jommeke echt slecht getekend is.

Link naar reactie

Alhoewel ik niks met familiestrips heb, kun je niet stellen dat Jommeke echt slecht getekend is.

Menner is misschien overdreven, maar ik vind het wel slecht en heel fantasieloos.

Eerder werd geopperd dat Nederlandse kinderen misschien te ongeduldig zijn voor lange verhalen, dat klopt bij mijn kinderen zeker, zou dus kunnen. Misschien is de Nederlandse samenleving wat "sneller en dynamischer" dan de Belgische, waar alles nog iets gemoedelijker is. De betreffende strips zijn qua humor en sfeer wel wat jaren 60, misschien past dat beter in België.

Link naar reactie

Laat ik zeggen dat ik het even goed vind als Tiny. Perfect voor -8 jarigen, onleesbaar voor +12. Over de tekenkwaliteit wil ik geen uitspraak doen want ik kan zelf niet goed tekenen.

Er is trouwens niet noodzakelijk een verband tussen tekeningkwaliteit en verhaal. Zo vind ik Timoer (de Timoers) verschrikkelijk slecht getekend, maar ik lees ze graag.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ligt het bij de Timoers niet aan de inkleuring? Nu, veel van de strips uit dat tijdperk zijn verschrikkelijk ingekleurd. Op enkele halucinogene  jaren '70 experimenten na.

Link naar reactie

Ook de originele ongekleurde. Vooral de gelaatsuitdrukkingen. Hetzelfde trouwens met de Rode Ridder en Bessy.

 

Nu wil ik ook niemand bekritiseren, ik kan zelf helemaal niet tekenen...

 

En wat ik eigenlijk wou zeggen: een goede tekenaar betekent niet noodzakelijk een goede strip. Als ik mag kiezen tusse een van de dc comics die onlangs bij Humo waren (en die grafisch superieur zijn) of een Timoer dan is het zonder twijfel die laatste.

 

Maar wij wijken misschien een beetje af.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ook de originele ongekleurde. Vooral de gelaatsuitdrukkingen. Hetzelfde trouwens met de Rode Ridder en Bessy.

 

 

Bij vroeger RR's klopt dit wel. Te grote ogen en soms eens een vreemdgevormd lichaamsdeel. Dat komt ervan als je almaar reeksen opstart en dan zelf geen zin meer hebt om ze te tekenen en liever ronddobbert in je zwembad, wachtend tot je naar de hoeren kan gaan.

Link naar reactie

Dus jij vindt Jommeke ook een slecht strip, slecht getekend vooral ?

Jommeke is goed getekend, maar het is niet bijzonder artistiek.

De verhaaltjes zijn nog altijd goed opgebouwd.

Maar dat taaltje... Gisteren nog zoiets gelezen: "Dat is hier precies plezant." Wanneer gaan ze daar nu eindelijk eens iets aan doen?

Link naar reactie

Wie is de tekenaar van deze voorkant?  

 

Michaël Vincent.

 

In "Jommekes bij de vleet" kun je al een mooie selectie zien, een volwassen reboot zou wel iets kunnen zijn. Het staartendorp maar dan een volwassen verhaal. :)

 

Paradijseiland x Lord of the Flies, geschreven door Legendre. Hij liet zo eens een ballonnetje op in Stripgids, ik hoop dat het er ooit van komt.

Link naar reactie

Misschien dat ik hier niks te zoeken heb maar:

 

Wat een misplaatst chauvinisme opeens! :huh:

 

Oké even for once and for all: is Vlaanderen beter dan Nederland? Hell yeah!

(maar dat is waarschijnlijk een geval van het gras is altijd groener aan de andere kant van de grens)

 

Zijn Vlaamse strips beter dan Nederlandse strips? Geen idee, hangt ervanaf wat je smaak is.

 

Ik ben Hollander (big surprise) en ik vind Maarten Toonder een miskend genie, Franka meestal vermakelijk en S&W is jeugd sentiment. Urbanus daarentegen vind ik verschrikkelijk en Nero wordt ik ook helemaal kriegel van (Nederlandse uitdrukking)

 

Echter ik heb een schurfthekel aan Donald Duck, altijd gehad ook. Storm en Trigie zou ik ook graag de haard mee aanmaken en omgekeerd vind ik een Kiekeboe op z'n tijd erg lollig.

 

De enige strip die ik echt goed vond (Bommel is maar zo de vraag of je het een strip kunt noemen) was Sabbatini en laat dat nu toch net een Vlaamse reeks zijn.

 

Dus laten we niet zo akelig chauvinistisch doen en het erop houden dat smaken verschilen. Of zoals de meer gecultiveerde Vlamingen plachten te zeggen: de gustibus etc...

 

In één ding moet ik trouwens een reper (weet niet meer wie) wel gelijk geven: Nederlandse kinderen hebben een serieus concentratieprobleem.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Diogenes gaat voorbij aan het gegeven dat in Vlaanderen de betreffende reeksen heel goed verkopen, maar dat men in Nederland er de openhaard nog niet mee wilt aanmaken.

Je moet het dus niet op jezelf betrekken, maar naar de feiten kijken.

Al deze reeksen doen erg jaren 60 aan, qua humor, verhaal en tekenwerk (wat in mijn subjectieve mening slecht tekenwerk is).

Nederlandse kinderen (opmerking concentratie was van mij.....ervaring met eigen kinderen...hahaha) pruimen dit niet, Vlaamse kinderen schijnbaar wel, dus daar moet een verklaring voor zijn.

En dat heeft niks met marketing etc. te maken, maar met smaak en belevingswereld van de jeugd in een land.

Of zijn de volwassen Vlamingen massaal infantiel geworden en zorgen zij voor de hoge verkoopcijfers.......hahaha

 

Ik maakte gekscherend eerder een opmerking over de korte broek van Jommeke, maar daar zit toch ook wel een kleine waarheid achter, door de jaren heen dat ik strips spaar ben ik ook regelmatig op Belgische beurzen geweest. Dan valt het mij op dat ik regelmatig jongeren zag met scoutingkleding inclusief korte broek, dat is in Nederland bijna ondenkbaar dat je op je zestiende in zo'n tenue rond gaat lopen. Maar goed, wij hebben ook geen schoolkostuums.....

Link naar reactie

Is het ook niet zo dat in het algemeen (en daar begeef ik me natuurlijk op glad ijs) vlamingen veel braver, gezeglijker, minder uitgesproken/veeleisend  zijn dan Nederlanders? Ik ging eens op met een groepsreis naar Canada. De chauffeur/reisleider was een vlaming. Het grappige was dat zijn vrouw tegelijkertijd een reis leidde met een vlaams gezelschap. Dit vlaamse gezelschap kwamen we geregeld tegen op campings ed. Ik vroeg aan het reisleidende stel of er nu verschillen waren tussen de reisgroepen. Dat verschil wisten ze wel, nederlanders zijn meer veeleisend, die willen alles weten over waar ze naar toe gaan, bemoeien zich met praktische zaken en hebben veel inbreng (positief en negatief). De vlamingen ondergingen de reis meer en waren vooral tevreden wanneer ze sávonds en pintje konden drinken. Wanneer je dat doortrekt naar de jeugd doe ik nogmaals een generaliserende en daarom te betwisten opmerking: is de vlaamse jeugd ook niet wat braver en minder veeleisend dan de nederlandse jeugd. Sneller tevreden met een stripboek over een jongetje met een korte broek en een bloempotkaspel terwijl de nederlandse kindertjes de modernste ipod/ipad eisen van hun ouders ?

Link naar reactie

Is het ook niet zo dat in het algemeen (en daar begeef ik me natuurlijk op glad ijs) vlamingen veel braver, gezeglijker, minder uitgesproken/veeleisend  zijn dan Nederlanders? Ik ging eens op met een groepsreis naar Canada. De chauffeur/reisleider was een vlaming. Het grappige was dat zijn vrouw tegelijkertijd een reis leidde met een vlaams gezelschap. Dit vlaamse gezelschap kwamen we geregeld tegen op campings ed. Ik vroeg aan het reisleidende stel of er nu verschillen waren tussen de reisgroepen. Dat verschil wisten ze wel, nederlanders zijn meer veeleisend, die willen alles weten over waar ze naar toe gaan, bemoeien zich met praktische zaken en hebben veel inbreng (positief en negatief). De vlamingen ondergingen de reis meer en waren vooral tevreden wanneer ze sávonds en pintje konden drinken. Wanneer je dat doortrekt naar de jeugd doe ik nogmaals een generaliserende en daarom te betwisten opmerking: is de vlaamse jeugd ook niet wat braver en minder veeleisend dan de nederlandse jeugd. Sneller tevreden met een stripboek over een jongetje met een korte broek en een bloempotkaspel terwijl de nederlandse kindertjes de modernste ipod/ipad eisen van hun ouders ?

 

Natuurlijk zijn er verschillen, lijkt me logisch. Al zijn iPads niet de verschilmaker, die zijn hier ook ruim aanwezig. Ik heb er gewoon voor gezorgd dat lees-strips op verschillende plaatsen in huis liggen en dat heeft z'n effect, als er thuis geen liggen dan gaan ze die niet lezen ook. Het is niet genetisch maar gewoonte.

 

M'n overburen zijn gedeeltelijk Engels en de dochter leest graag Jommeke, "i like reading Jommeke". :)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Natuurlijk zijn er verschillen, lijkt me logisch. Al zijn iPads niet de verschilmaker, die zijn hier ook ruim aanwezig. Ik heb er gewoon voor gezorgd dat lees-strips op verschillende plaatsen in huis liggen en dat heeft z'n effect, als er thuis geen liggen dan gaan ze die niet lezen ook. Het is niet genetisch maar gewoonte.

 

M'n overburen zijn gedeeltelijk Engels en de dochter leest graag Jommeke, "i like reading Jommeke". :)

Het meest logische. Zo ook met literatuur. Wanneer er weinig boeken worden verkocht, auteurs niet gekend zijn ondanks dat veel zaken vrij te verkrijgen zijn dankzij het internet, dan kun je besluiten dat je te maken hebt met een intellectueel arm volkje. Een volkje dat zijn kinderen niet leert lezen, enkel het noodzakelijke, om later de belastingbrief te kunnen invullen.

Link naar reactie

Het meest logische. Zo ook met literatuur. Wanneer er weinig boeken worden verkocht, auteurs niet gekend zijn ondanks dat veel zaken vrij te verkrijgen zijn dankzij het internet, dan kun je besluiten dat je te maken hebt met een intellectueel arm volkje. Een volkje dat zijn kinderen niet leert lezen, enkel het noodzakelijke, om later de belastingbrief te kunnen invullen.

 

Boeken lezen we haast niet al wil ik er wel eens werk van maken om ze te beluisteren, er gaat teveel tijd in strips, internet, film en games. Ons leven is te kort om alles te doen. :(

Link naar reactie

Ik vind het straf dat deze discussie al zo lang duurt. Het lijkt me duidelijk een geval van "exposure" te zijn. Vlaamse kinderen worden blootgesteld aan Jommeke, Nederlandse niet. Het ligt dan in de aard van de mens om de eigen cultuur als superieur voor te stellen en de andere als kwalitatief minder te noemen. Wederom, als het hier wérkelijk gaat om't feit of Jommeke, Dommel, Tom Poes, Donald Duck of Piet Pienter beter al dan niet slechter zijn dan hun concurrenten, moeten er eerst maatstaven worden opgesteld die objectief zijn om kwaliteit te bepalen. Zoniet blijft het een spel van nationaliteiten en ligt racisme en fascisme al snel op de loer. En dat is waar deze draad naartoe gaat, vind ik. 

 

oei oei het fascisme woord is gevallen, oei oei ook nog eens racisme. Het ging, mozeskriebel nog aan toe, om een reisje naar Canada. En had ik niet twee keer in mijn tekstje aangeven dat het generalisaties zijn en dat men daar prudent mee om moet gaan. Weet je wat ik ga doen, iedere post op de reep met een zweempje of een ietsepietse neiging tot generalisatie stuur ik door naar Stuvio en Snowleopard. Dan kunnen jullie daar een gepaste politiek correcte, terechtwijzing over schrijven. Liefst met veel verwijzingen naar facsisme, racisme en doe er nog wat Hitler vergelijkingen bij, dat leest zo aardig weg.........  Dus mensen als jullie iets naars schrijven over directe hollanders, brave belgen of redneck amerikanen. Stuvio en Snowleopard gaan direct naar de CGB.

Link naar reactie

Vreemd dat in deze discussie calvinisme vs. katholicisme nog niet is opgedoken.

 

Dat zou misschien net mogen, generalisaties op grond van nationaliteit are a big nono,  maar voor het bashen van religies willen Stuvio en Snowleopard nog wel eens een oogje dicht willen knijpen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Boeken lezen we haast niet al wil ik er wel eens werk van maken om ze te beluisteren, er gaat teveel tijd in strips, internet, film en games. Ons leven is te kort om alles te doen. :(

Dat komt omdat we teveel werken.

Link naar reactie

Ik heb onlangs m'n dochter paling en Co laten lezen en ze vindt het fantastisch, ook m'n zoon is een fan. Kijk, en dat is nu blijkbaar Spaanse stijl van strips beetje afgekeken van Franquin. Ook de moderne reeks van Kuifje is Vlaams en die wordt over heel de wereld gelezen, het gaat 'm volgens mij gewoon over culturele gewoonte en promotie.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...