Bonte Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Dat komt omdat we teveel werken. Ja, maar dat doe ik ook graag. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ja, maar dat doe ik ook graag. Meestal werk ik ook meer dan 8 uur op een dag aan mijn tekeningen. Het gaat erom dat zelfs als je een job hebt dat je graag doet, je toch niet kan zeggen: vandaag, dinsdag om 8u 39 stop ik met werken voor een dag of 3. Ik heb zin in dit of dat en wil nu eens naar x gaan enz... Quote Link to comment
Bonte Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Meestal werk ik ook meer dan 8 uur op een dag aan mijn tekeningen. Het gaat erom dat zelfs als je een job hebt dat je graag doet, je toch niet kan zeggen: vandaag, dinsdag om 8u 39 stop ik met werken voor een dag of 3. Ik heb zin in dit of dat en wil nu eens naar x gaan enz... Daarom is m'n winkel maar 4 namiddagen open per week, 13 tot 19u. Dat zijn m'n vaste uren, de rest kan ik dan verdelen naar eigen goesting. Voorlopig werkt dat goed al is het wel moeilijk om het vervelende werk te doen zonder vaste uren, je hebt dat soms toch nodig. Quote Link to comment
Diogenes Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Van mij mag iedereen praten over nationalistische of raciale verschillen, religie en andere ongein, maar dan liefst niet onder het mom van een discussie over stripkwaliteit. Helemaal mee eens! Ik zeg slotje op deze draad. Quote Denk ik om te bewijzen dat ik ben? Link to comment
Lecram Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Hahahaha.........Wat een kinderachtig gedoe, Retep (en een paar anderen waaronder ikzelf) probeert een verklaring te vinden op een stelling, niet door hemzelf opgeworpen. Er wordt gevraagd waarom zijn bepaalde strips Vlaams te noemen (of eigenlijk waarom verkopen ze alleen in Vlaanderen), ik meen door TomB. Zoekende naar een verklaring, zich nog meerdere malen indekkend, wordt er een link gelegd naar rascisme en fascisme.......meestal wordt dit geopperd als er geen zinnige tegenargumentatie meer voor handen is, lekker makkelijk scoren. En ach.......Nederlanders proberen al honderd jaar stroopwafels, bitterballen, drop, hagelslag, poffertjes etc. te promoten in alle landen, nog altijd zonder succes. Zijn die lekkernijen vies, ik vind van niet, waarschijnlijk is het niet de juiste smaak voor het buitenland. Misschien zijn Jommeke en consorten zo verankerd in de Vlaamse traditie dat het met de paplepel wordt ingegoten en men dit dus blijft aanschaffen. Een gewenning die Nederland dan niet heeft met Jommeke, al waren er in mijn jeugd toch heel veel winkels die Jommeke verkochten, maar eerlijk gezegd vrees ik dat de genoemde reeksen door de tijd zijn ingehaald en op dit moment in buiten Vlaanderen onverkoopbaar zijn. Ik ben het wel eens dat het niet mogelijk is om over kwaliteit van strips te praten (en ook niet om daar een landenetiket aan te hangen), het blijft altijd subjectief (maar dat is het leuke aan een forum), misschien ten overvloede........Bert Bibber, Kiekeboe, Kampioenen etc.......kom op, dat is toch echt slecht, Vlaams, Hollands, Duits, Litouwer of whatever....grenzeloos slecht..........en me nu niet uitmaken voor alles en nog wat.....het is mijn bescheiden mening...hahahaha Quote Link to comment
Werner Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Lecram, ik heb het toch meer begrepen op Jommeke, Kiekeboe, Piet Pienter en Bert Bibber ("dat is toch echt slecht"? Héél zeker niet gezien de verkoopscijfers) en dergelijke dan wat sommige meer "kunstzinnige" strips beschouwen. Ik denk dat als ik een lijstje ga opstellen van wat ík nu echt slecht vind, dat je waarschijnlijk zal gaan huilen. Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
retep Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Hahahaha.........Wat een kinderachtig gedoe, Retep (en een paar anderen waaronder ikzelf) probeert een verklaring te vinden op een stelling, niet door hemzelf opgeworpen. Er wordt gevraagd waarom zijn bepaalde strips Vlaams te noemen (of eigenlijk waarom verkopen ze alleen in Vlaanderen), ik meen door TomB. Lecram, wanneer een discussie op prettige wijze verloopt maar toch vastloopt (ik kan je bij deze de Aap als gesprekspartner aanraden) kun je deze afsluiten met een welgemeend let's agree to disagree. Wanneer men gaat roepen van racisme en fascisme rest een weldenkend mens slechts een schouderophalend zuchted: zo die hebben sterke argumenten, het lijken wel allemaal Hugo Brandt Corstiusjes. Dus laat die vlamingen hun Bert Bieber en Jommeke koesteren en verwonderen waarom deze topstrips niet doorgebroken zijn in heel europa. Wij kunnen op de vraag waarom dat toch niet lukt geen antwoord geven, wij zijn immers crypto fascisten...... Quote Link to comment
TDPB Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 .Bert Bibber, Kiekeboe, Kampioenen etc.......kom op, dat is toch echt slecht, ("dat is toch echt slecht"? Héél zeker niet gezien de verkoopscijfers) Verkoopcijfers zeggen helaas niets over goed of slecht. Die oude Vandersteen-reeksen die aan de lopende band gemaakt werden zoals Jerom verkochten ook goed, maar kwaliteitsvol werk kan je dat nu toch niet noemen. Waarom vind je die reeksen slecht, Lecram? Is het omwille van de tekeningen? De scenario's? Kiekeboe wordt hier algemeen gezien (allez, dat denk ik toch) als een reeks met meer dan behoorlijke scenario's. Piet Pienter en Bert Bibber (en dus niet Bert Bibber solo) eigenlijk ook. Quote Link to comment
Zwendel Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ik hou wel van drop en muizenstrontjes. Quote Link to comment
TDPB Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 . Er wordt gevraagd waarom zijn bepaalde strips Vlaams te noemen (of eigenlijk waarom verkopen ze alleen in Vlaanderen), ik meen door TomB. Waarom bepaalde strips in het buitenland niet doorbreken en anderen wel is geen mysterie. Het is meestal te wijten aan promotie en voorpublicatiemogelijkheden. Waarom slaan massa's goedgemaakte reeksen uit Nederland niet aan in België? Niet omdat ze slecht zijn (sommigen misschien wel, anderen dan weer niet), maar omdat niemand ze hier kent, want ze staan niet in veelgelezen tijdschriften of ze komen niet in de een of andere vorm op de televisie. Het zou dom zijn om te beweren dat ze té Nederlands zijn. Toen er nog maar twee tv-zenders waren keek iedereen hier naar de Nederlandse tv, niemand klaagde over het feit dat die reeksen en tv-shows te Nederlands waren, zo groot zijn die verschillen allemaal niet. (Retep mag dit eventueel veralgemenen en hieruit concluderen dat Vlamingen meer open staan voor culturele verschillen dan Nederlanders). Ik hoor inderdaad al jaren zeggen dat sommige strips geen succes hebben in het buitenland omdat ze te Vlaams zijn. Dus wou ik wel eens weten wat daar nu precies mee bedoeld wordt en waarom dat een negatieve kwaliteit zou zijn. Ooit vroeg een Nederlandse uitgever me of ik de teksten voor een album dat ze wilden uitgeven toch zeker in het 'Belgisch' wou schrijven. Want hij vond dat leuker. Iets wat je wel vaker hoort, dus die paar Vlaamsche woorden kunnen het verschil niet maken. Maar uit de (vage, subjectieve) antwoorden die tot nu toe gegeven zijn onthou ik toch vooral dat Vlaams gezien wordt als een synoniem voor ouderwets. Wordt een strip als Amoras gezien als typisch Vlaams? Quote Link to comment
helahela Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Ik denk dat heel wat mensen Amoras niet als Vlaams zouden beschouwen. Zelfs de Vlamingen hebben een idee van wat 'Vlaams', zonder dat daar echt een reden voor is, behalve dat iets hier toevalllig veel voorkomt. Quote Link to comment
Lecram Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Het blijft een forum met meningen, ik vind de reeksen slecht (puur subjectief en kopend Vlaanderen is het hiermee oneens) en ik begrijp dat heel veel mensen de strips wel goed vinden, ze bevolken de top van alle vlaamse verkooplijsten. Het zal dus zeker een bepaalde kwaliteit hebben. Ik noem de strips niet Vlaams, al kwamen ze uit Zanzibar, maar het wordt buiten Vlaanderen niet verkocht, er is geen interesse. Dus blijven vragen waarom het Vlaams is, heeft geen zin. Niemand weet dat, maar de verhaalstijl met bijbehorende tekeningen zullen zeker verankerd liggen (en gewaardeerd worden) in de Vlaamse cultuur. Ik heb er ook niet veel van, ben dus geen deskundige, maar de boeken die ik heb zijn echt bar en bar slecht. Infantiele verhalen met snel studio tekenwerk (en dan heeft Jommeke misschien nog de minst slechte of als je wilt de beste tekeningen van de reeksen). Als bedrijf doen wij zakelijk ook iets met strips, dan wordt mij wel eens gevraagd "oh, hou jij van strips, welke dan", dat wordt al tricky en ik noem snel reeksen als Thorgal, Jeremiah, Blueberry, Walking dead of voor mijn part Asterix, Lucky Luke of Dirk Jan om wat bekends te roepen. Maar ik zou mij kapot schamen (en degene die mij kennen weten dat ik mij zelden tot nooit schaam...hahaha) als ik moest zeggen "nou, de sterke verhalen van Kiekeboe en Jommeke". Ouderwets interesseert mij niet, Roodbaard, Bernard Prince, Baard en Kale en Chlorophyl smaken mij prima, maar FC de Kampioenen................ De stap naar Menner is klein. En we gaan er niet uitkomen, we moeten inderdaad concluderen dat we het eens zijn dat we er niet uitkomen. Vreemd genoeg kan ik het absurde van Urbanus wel waarderen, al heb ik aan een aantal boeken genoeg, ik hoef er niet vier per jaar bij en tot nummer 140 te gaan. Even werd Paling en Ko opgemerkt, leuke strip, die destijds gewoon aardig verkocht in Nederland. Nog even ter duidelijkheid......ik beledig niemand persoonlijk of op nationaliteit, ik kan het prima met de belgische repers vinden op festivals, ik vind het zelfs heel leuk als ik in Vlaanderen op beurzen ben (ook in Wallonië trouwens), maar die Vlaamse reeksen......hahahahahaha Quote Link to comment
Zwendel Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Jamaar Lecram, de 'Vlaamse' strips die je aanhaalt zijn KINDERstrips (Koen zal het niet graag horen). Hiermee bedoel ik Jommeke, Kiekeboe, Sus en Wis, de Kampioenen,... Urbanus is volgens mij geen kinderstrip, net zomin als Thorgal, XIII, Blueberry, Jeremiah etc. Tom Poes en Douwe Dabbert vreet ik niet want dat zijn kinderstrips en ik heb die als kind niet gelezen, dus geen jeugdsentiment. Jan Jans, Dirkjan vind ik wel goed. Doorzon is voor mij de Nederlandse Nero (ver van mijn bedshow) Quote Link to comment
Bonte Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Volgens mij verkoopt de Vlaamse strip niet in het buitenland omdat die gemaakt is voor dagelijkse publicaties in de krant, historisch gezien en nu nog steeds. Jerom en Bessy tonen duidelijk dat het niet regionaal is maar wel met de publicatiemogelijkheden, zet Jommeke in buitenlandse kranten jaar in jaar uit en je kweekt vanzelf een publiek. Nu, dat is mijn mening. Maarten Toonder vind ik dan veel moeilijker om in het buitenland te verslijten omdat het zo taalgebonden is, voor mij is dat trouwens nauwelijks nog een stripverhaal te noemen. Quote Link to comment
Diogenes Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 I give up! Maar wel blij te horen dat Zwendel ook een drop liefhebber is. Quote Denk ik om te bewijzen dat ik ben? Link to comment
helahela Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Doorzon zal door velen als typisch Nederlands worden gezien, en daardoor als een uiting van een Nederlandse volksaard. Maar Doorzon heeft zichzelf overleefd. In het begin was er een tekenaat + tekstschrijver, en toen die schrijver verdween, zakte het niveau, maar veranderde ook de taal. De snedige spreektal werd plots klassieker. Daar sta je dan met je volksaard. Overigens merkte de tekenaar het probleem. Om relevant te blijven verhuisde de fam. om daarna terug naar de oorspronkelijke woonplaats te trekken. Gerrit heeft volgens mij duidelijk moeite om na het vertrek van de scenarist op dezelfde hoogte te blijven. Dat betekent oa dat hij - toch een Nederlander - er niet in slaagt hetzelfde Nederlands te schrijven als de schrijver. Als je iets heddendaags zoekt, kom je bij Hanco kolk, en die lijkt geïnspireerd door de atoomstijl van de Fransman Yves challand. Quote Link to comment
Tom MDP Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 kom je bij Hanco kolk, en die lijkt geïnspireerd door de atoomstijl van de Fransman Yves challand. Eerder een doordrukje van Al Hirschfeld, lijkt me. Quote Link to comment
Waldorf Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Jommeke is helemaal niet slecht getekend. Jommeke is een strip voor kinderen en de tekenstijl is daar uitstekend voor geschikt: helder, duidelijk, zeer leesbaar. De populariteit is, ik treed Tom B bij, te verklaren door de decennialange aanwezigheid van Jommeke in kranten. Iedereen in Vlaanderen is daar mee in contact gekomen. Als volwassene vind je het toch leuk dat je voor je kinderen datgene kunt kopen dat je zelf als kind ook al zo leuk vond. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Roque Ja Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Ik heb er ook niet veel van, ben dus geen deskundige, maar de boeken die ik heb zijn echt bar en bar slecht. Infantiele verhalen met snel studio tekenwerk (en dan heeft Jommeke misschien nog de minst slechte of als je wilt de beste tekeningen van de reeksen). Gewoon uit nieuwsgierigheid: welke zijn dan die paar albums die je gelezen hebt van Jommeke & co? Ik ben benieuwd of daar een paar van mijn persoonlijke favorieten tussenzitten. Als bedrijf doen wij zakelijk ook iets met strips, dan wordt mij wel eens gevraagd "oh, hou jij van strips, welke dan", dat wordt al tricky en ik noem snel reeksen als Thorgal, Jeremiah, Blueberry, Walking dead of voor mijn part Asterix, Lucky Luke of Dirk Jan om wat bekends te roepen. Maar ik zou mij kapot schamen (en degene die mij kennen weten dat ik mij zelden tot nooit schaam...hahaha) als ik moest zeggen "nou, de sterke verhalen van Kiekeboe en Jommeke". Ouderwets interesseert mij niet, Roodbaard, Bernard Prince, Baard en Kale en Chlorophyl smaken mij prima, maar FC de Kampioenen................ Zoals Zwendel zegt: dat is geen vergelijk. Het gaat om de doelgroep, dus zolang kinderen zich niet kapot schamen om op school te moeten toegeven dat ze graag Jommeke lezen is er niks aan de hand. En ik gaf laatst een paar van mijn oude exemplaren weg aan het dochtertje van een kennis, en die was daar zéér blij mee en ging ze meenemen op schoolreis, om te lezen op de trein. Quote Link to comment
TDPB Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Doorzon zal door velen als typisch Nederlands worden gezien, en daardoor als een uiting van een Nederlandse volksaard. Maar Doorzon heeft zichzelf overleefd. In het begin was er een tekenaat + tekstschrijver, en toen die schrijver verdween, zakte het niveau, maar veranderde ook de taal. Gerrit de Jager en Wim Stevenhagen waren geen tekenaar + tekstschrijver-team. Ze waren beiden zowel scenarist als tekenaar en verdeelde de taken gelijkaardig. Zowel De Jager als Stevenhagen tekende én schreven Doorzon. Als het taalgebruik al veranderde zou dat ook heel veel te maken kunnen hebben met het ouder worden van de maker(s). Doorzon was overigens heel populair bij mijn middelbare klasgenoten. Maar ze moesten het wel eerst leren kennen. Quote Link to comment
Lük Bey Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Ik lees dat graag, Piet Pienter & Bert Bibber. Voilà en daar schaam ik mij helemaal niet voor. Het gros van de albums dateert van de jaren 60-70 he, en vandaag de dag koopt omzeggens niemand dat nog behalve liefhebbers - dus daar iets zinnigs over onze "volksaard" uit afleiden lijkt me nogal ambitieus. En voor een stokoude reeks houdt die droge humor goed stand. Slecht getekend is dat ook niet, maar ouderwets zeker. Jommeke is trouwens ook niet slecht getekend, zeker niet als je weet aan welk tempo die dingen gemaakt worden. Ik heb er wel niks meer, maar ik ben er dan ook niet mee opgegroeid. En daar zal het hem inderdaad zitten. Ik vind het ook helemaal niet fascistisch om te suggereren dat de Vlaamse volksaard en de Nederlandse volksaard over het algemeen verschillend zijn. My two cents: onze "stripcultuur" is denk ik wat ouder dan de Nederlandse, en naar mijn gevoel idd wat blijven steken in de tijd toen Nero en S&W hun gloriedagen kenden. Dus ook een reeks als Kiekeboe, die hier toch naam heeft om wat met z'n tijd mee te gaan en allerlei taboes niet uit de weg te gaan, blijft toch heel erg braaf (of "infantiel hahahaha" zoals Lecram het stelt) naar Nederlandse normen. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
TDPB Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Jommeke is trouwens ook niet slecht getekend, zeker niet als je weet aan welk tempo die dingen gemaakt worden. Dat is een excuus waar je als lezer niets aan hebt. Quote Link to comment
Lük Bey Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 "Zeker niet" staat er he Tom. Dus gewoon objectief: goed getekend. Laatst een cover van een recente Jommeke gezien, iets met een verlaten vissersdorpje (verhaal niet gelezen, waarschijnlijk "het Spookdorp" of zo, Jommeke kennende). Ik vond dat sfeervol getekend. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Lük Bey Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Kijk het klopt nog ook! Ik zal het me wel gewoon herinnerd hebben dan. Maar dat is toch prima getekend? Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Lük Bey Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Dit is een van de enige die ik ooit gelezen. Degelijk verhaal als ik me goed herinner, en toch ook een mooie cover. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Lalala Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Ik lees dat graag, Piet Pienter & Bert Bibber. Voilà en daar schaam ik mij helemaal niet voor. Het gros van de albums dateert van de jaren 60-70 he, en vandaag de dag koopt omzeggens niemand dat nog behalve liefhebbers - dus daar iets zinnigs over onze "volksaard" uit afleiden lijkt me nogal ambitieus. Dat doet me eraan denken: Alex van Martin & Co wordt vooral gekocht door 40+'ers. My two cents: onze "stripcultuur" is denk ik wat ouder dan de Nederlandse, en naar mijn gevoel idd wat blijven steken in de tijd toen Nero en S&W hun gloriedagen kenden. Dus ook een reeks als Kiekeboe, die hier toch naam heeft om wat met z'n tijd mee te gaan en allerlei taboes niet uit de weg te gaan, blijft toch heel erg braaf (of "infantiel hahahaha" zoals Lecram het stelt) naar Nederlandse normen. Kiekeboes heeft me altijd erg een imitatie van Sus&Wis geleken. Quote Link to comment
Lalala Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Kijk het klopt nog ook! Ik zal het me wel gewoon herinnerd hebben dan. Maar dat is toch prima getekend? Die heb ik gelezen. Ik was een beetje verrast dat ik moest toegeven dat je op de kwaliteit weinig kunt aanmerken (behalve soms de taal), maar inderdaad iets voor kinderen, niet voor tieners. Past bij het doelpubliek (behalve dan dat ze hun doelpubliek een vermangeld taaltje voorschotelen; - en nee: je kunt niet argumenteren dat kinderen zo spreken, want Vlaanderen kent wel wat meer dialecten dan wat in Jommeke wordt gebruikt. Je maakt die kinderen eigenlijk wijs dat het Nederlands in Jommeke goed Nederlands is, waardoor ze hun eigen taalgebruik misschien gewoon naar een verkeerde norm aanpassen) Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Je kunt in deze discussie wel degelijk stellen a.d.h. van tekentechniciteit of iets slecht is of niet. Jommeke is dat niet. Quote Link to comment
Bonte Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 De taal is gewoon antwerps en dat gaf wel problemen bij leraren die dat niet graag hebben, Kinderen baas moet samen met het verkeerde land wel m'n favoriet zijn, prachtig. Het is natuurlijk voor een jonger publiek maar als dat de graadmeter is dan moet werk van Bruna wel erg slecht zijn wat het natuurlijk niet is, die is subliem. Quote Link to comment
TDPB Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 "Het Spookdorp" is van Philippe Delzenne, die tekent graag uitgebreide decors. De andere Jommeke-tekenaars hebben dat minder. Die tekening van De Plank Van Jan Haring (de cover is wellicht door Nys zelf getekend) zou eigenlijk evengoed iets van Hergé kunnen zijn. Quote Link to comment
TDPB Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Ik was een beetje verrast dat ik moest toegeven dat je op de kwaliteit weinig kunt aanmerken (behalve soms de taal), maar inderdaad iets voor kinderen, niet voor tieners. Waarom was je daardoor verrast? Ga je ervan uit dat langlopende series sowieso slecht gemaakt zijn? Ik ken overigens meerdere volwassenen die regelmatig een Jommeke lezen (en verder niet zo veel met strips hebben). Vermoedelijk is dat vergelijkbaar met de Nederlandse volwassenen die nog steeds Donald Duck lezen. Quote Link to comment
Bonte Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Waarom was je daardoor verrast? Ga je ervan uit dat langlopende series sowieso slecht gemaakt zijn? Ik ken overigens meerdere volwassenen die regelmatig een Jommeke lezen (en verder niet zo veel met strips hebben). Vermoedelijk is dat vergelijkbaar met de Nederlandse volwassenen die nog steeds Donald Duck lezen. Mijn vrouw bv ook, die leest voornamelijk Jommeke naast Dommel, Jerom, Paling en Co, Sjors en Sjimmie en Bessy Turf. Niet iedereen wil het zwaardere werk lezen maar gewoon een half uurtje vertier. Quote Link to comment
Lalala Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Jeugdsentiment speelt ook een rol. Quote Link to comment
Bonte Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Jeugdsentiment speelt ook een rol. In het geval van m'n vrouw is dat enkel bij Jommeke en Bessy Turf, de rest is erbij gekomen omdat ze ondertussen alles al gelezen had. Quote Link to comment
Guest Natte aap Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 paling en co, billie en bessy turf ... brrr ... daar geraakte ik als kind al niet door. Al een geluk dat het geen Vlaamse reeksen zijn Quote Link to comment
retep Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 paling en co, billie en bessy turf ... brrr ... daar geraakte ik als kind al niet door. Al een geluk dat het geen Vlaamse reeksen zijn Dat is prettig, slechte strips benoemen zonder de vlaamse volksziel te kwetsen ! Quote Link to comment
Guest Natte aap Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Dat is prettig, slechte strips benoemen zonder de vlaamse volksziel te kwetsen ! noch de Nederlandse. én bovendien zeg ik niet dat ze slecht zijn, alleen dat ik er zelf niet graag in lees. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Hoe zit het met Kari Lente en de bekendheid/verkoop ervan bij de Noorderburen? Kan het ook ondergebracht worden bij de bar en barslechte Vlaamse strips, gekenmerkt door haastig studiowerk en infantiele scenario's? Quote Link to comment
roi de la bd Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 IK denk niet dat Kari Lente bekend is in Nederland. En ik vind die reeks zeker niet slecht ook al heb ik er maar 1 album van. Quote Link to comment
retep Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Kari Lenti boekjes kreeg je kado bij Knorr soep ! Ik bezat er een stuk of 5. Later heb ik bij Bonte zo'n box Lentes gekocht. De boekjes waren best wel duur maar de gratis box en de geweldige covers trokken me over de streep. Kari Lente is geen tijdloze geweldig geschreven en getekende strip. Toch heb ik het met plezier gelezen, en dan vooral de verhalen zonder rare professoren, vreemde uitvindingen, diertjes met snuitaandrijving ed. Het chinese beeldje, Caramello, Hersendictator, Loch Pens, Alles om Zeep zijn zeer goed te lezen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.