Ga naar inhoud

Vlaamse <-> Nederlandse Familiestrips


Lecram

Recommended Posts

Graag gedaan. Zit er een naslagwerk van Jef Nys (en medewerkers) aan te komen of is dat ijdele hoop?

 

Een kleintje.

 

Neuzen bij de Vleet en De Fwietmachine zijn de twee albums waarbij mensen die voorheen absoluut niets met Nys of Jommeke te maken hadden plots, zonder enige hulp van Nys, het verhaal moesten afwerken. Zomaar een strip overnemen is al moeilijk, als je dan ook nog eens met de dagelijkse druk zit is het heel begrijpelijk dat het niet helemaal perfect is. Als ik die pagina's nu terug zie valt dat eigenlijk nog goed mee. In mijn herinneringen was het veel slechter.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat moeten we begrijpen onder 'medewerker neemt het tijdelijk over van Nys' ? De medewerker schetst de potloodversie uit, schoont ze op en inkt ze in? Of enkel inkten waar Nys gestopt was met tekenen/inkten?

Link naar reactie

Een kleintje.

 

Neuzen bij de Vleet en De Fwietmachine zijn de twee albums waarbij mensen die voorheen absoluut niets met Nys of Jommeke te maken hadden plots, zonder enige hulp van Nys, het verhaal moesten afwerken. Zomaar een strip overnemen is al moeilijk, als je dan ook nog eens met de dagelijkse druk zit is het heel begrijpelijk dat het niet helemaal perfect is. Als ik die pagina's nu terug zie valt dat eigenlijk nog goed mee. In mijn herinneringen was het veel slechter.

 

Ik kijk er alvast naar uit. In afwachting ga ik de Fwietmachine nog eens herlezen. Beide albums vond ik vroeger altijd wel wat vreemd, maar dat kan andere oorzaken hebben: de meeste albums had ik in kleur terwijl ik die twee (en nog een paar anderen) in zwart/wit las (gevonden op zolder bij de oma...). Gezien de context die je schetst is het inderdaad nog zo slecht niet, maar toch wel een kleine stijlbreuk. Delzenne heeft die figuren natuurlijk perfect onder de knie. Maar geef mij toch maar die oude versie. "Zijt ge van lotje getikt?" klinkt veel beter dan "Ben je gek? Nooit!" :e005:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als tekentechniek aangewend wordt om strips als slecht aan te duiden dan kunnen we met gemak stellen dat Brecht Evens soms wel eens vormelijk zwaar tekort schiet. Randall C en Olivier Schrauwen ook. Nochthans allemaal personen die echt wel kunnen tekenen. Toch vind ik het bagger. Ik spreek me niet uit over de verhalen.

 

Randall C.

 

03-25-pijlen.gif

 

Schrauwen.

 

olivierschrauwenp02.jpg

 

 

Brecht Evens

 

 

ergenswaarjenietwilzijn1.jpg

 

 

Van zoiets krijg ik gewoon het schurft.

 

Toch kunnen de aangehaalde personen tekenen.

Link naar reactie

Een kleintje.

 

Neuzen bij de Vleet en De Fwietmachine zijn de twee albums waarbij mensen die voorheen absoluut niets met Nys of Jommeke te maken hadden plots, zonder enige hulp van Nys, het verhaal moesten afwerken. Zomaar een strip overnemen is al moeilijk, als je dan ook nog eens met de dagelijkse druk zit is het heel begrijpelijk dat het niet helemaal perfect is. Als ik die pagina's nu terug zie valt dat eigenlijk nog goed mee. In mijn herinneringen was het veel slechter.

2 albums die ik graag gelezen heb, de Fwietmachine was zelfs 1 van de favorieten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Je moet eerst goed kunnen tekenen voordat je mag 'lelijk' of 'fout' artistiek tekenen, daar komt het toch op neer, ook in de kunst.

Inderdaad. Maar dan kun je je wel de vraag stellen of dat lelijk tekenen echt iets van meerwaarde met zich meebrengt. Voor mij niet. Door de vormelijkheid overboord te gooien zorg je ervoor dat de inhoud en het verhaal niet kan worden overgebracht. Het hele gamma aan gevoel dat erachter zit vervliegt als het ware. Veel zaken in de moderne schilderkunst zijn dan ook ronduit prachtexemplaren van pure degeneratie. Om van de beeldhouwkunst en de videokunst nog maar te zwijgen.

Link naar reactie

Inderdaad. Maar dan kun je je wel de vraag stellen of dat lelijk tekenen echt iets van meerwaarde met zich meebrengt. Voor mij niet. Door de vormelijkheid overboord te gooien zorg je ervoor dat de inhoud en het verhaal niet kan worden overgebracht. Het hele gamma aan gevoel dat erachter zit vervliegt als het ware. Veel zaken in de moderne schilderkunst zijn dan ook ronduit prachtexemplaren van pure degeneratie. Om van de beeldhouwkunst en de videokunst nog maar te zwijgen.

Lang geleden dat ik het met kameraad mauser eens was!

Link naar reactie

Inderdaad. Maar dan kun je je wel de vraag stellen of dat lelijk tekenen echt iets van meerwaarde met zich meebrengt. Voor mij niet. Door de vormelijkheid overboord te gooien zorg je ervoor dat de inhoud en het verhaal niet kan worden overgebracht. Het hele gamma aan gevoel dat erachter zit vervliegt als het ware. Veel zaken in de moderne schilderkunst zijn dan ook ronduit prachtexemplaren van pure degeneratie. Om van de beeldhouwkunst en de videokunst nog maar te zwijgen.

Als strip kunst wordt dan is dat volgens mij het gevolg, dan gaat het soms meer over het idee, originaliteit, de vorm en het eerste keer dat iemand het gebruikt. Niet dat ik je geen gelijk geef, er zijn grenzen al zie ik het probleem niet met de pagina van Schrauwen. Het is misschien meer design dan strip maar de figuren en achtergrond zijn consistent getekend, erg mooi.

.

Black-Square.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als strip kunst wordt dan is dat volgens mij het gevolg, dan gaat het soms meer over het idee, originaliteit, de vorm en het eerste keer dat iemand het gebruikt. Niet dat ik je geen gelijk geef, er zijn grenzen al zie ik het probleem niet met de pagina van Schrauwen. Het is misschien meer design dan strip maar de figuren en achtergrond zijn consistent getekend, erg mooi.

.

Black-Square.jpg

Ja, ze zijn consistent. De tekenaar heeft namelijk zo'n stijltje ontwikkeld, daaraan kun je natuurlijk zien dat de persoon wel kan tekenen, maar toch is dat geen reden om het vernieuwend te noemen. De vormelijkheid achterwege laten...en het dan design noemen...

 

Allez, originaliteit en een idee zijn natuurlijk van belang. Anders heb je niks, logisch. Maar je moet dat idee toch kunnen uitwerken? Je moet toch techniek beheersen? Anders kan het nooit de gebakken lucht categorie ontstijgen. Dan kan je evengoed uw uitwerpselen tegen een witgeschilderde muur uitsmeren en er een verhaal over geketende en getormenteerde zielen bij gaan verzinnen. 'De mural behandelt de mentale pijn die continu aanwezig is bij politieke gevangenen wier materiële lichamen voor lange tijd immobiel verworden zijn door toedoen van ideologische tegenstanders'  :e009:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het vormelijke verval is gekomen na de atoombommen in Japan. Vanaf toen zeiden de kunstenaars "Nu moet de beschaving vanaf nul beginnen." Dat zien we bijvoorbeeld bij Rothko, Klein, e.d. 

Misschien trekt die strekking zich (ietwat verlaat) door in de stripkunst. Ofwel speelt er heel iets anders.

Indien het dat zou zijn - wat best kan - dan mag men die strekking in de stripkunst best achterwege gelaten worden.

 

Trouwens Cesar Santos heeft daar ook al iets interessants over gezegd.

Link naar reactie

Ja, ze zijn consistent. De tekenaar heeft namelijk zo'n stijltje ontwikkeld, daaraan kun je natuurlijk zien dat de persoon wel kan tekenen, maar toch is dat geen reden om het vernieuwend te noemen. De vormelijkheid achterwege laten...en het dan design noemen...

 

Daarom is het ook evident dat strips eigenlijk geen kunst kunnen zijn. Kunst kan zich vrij ongeremd ontwikkelen tot diverse vormen. Of het nu extreemrealistisch of abstract is. De strip is aan regels gebonden, letterlijke kaders, een bepaald tempo en alle strips zijn figuratief. Ik heb nog nooit gehoord van een abstracte strip.........

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Daarom is het ook evident dat strips eigenlijk geen kunst kunnen zijn. Kunst kan zich vrij ongeremd ontwikkelen tot diverse vormen. Of het nu extreemrealistisch of abstract is. De strip is aan regels gebonden, letterlijke kaders, een bepaald tempo en alle strips zijn figuratief. Ik heb nog nooit gehoord van een abstracte strip.........

We kunnen ook stellen dat wanneer er geen tot weinig vormelijkheid is, het geval geen kunst is.

Link naar reactie

Het vormelijke verval is gekomen na de atoombommen in Japan. Vanaf toen zeiden de kunstenaars "Nu moet de beschaving vanaf nul beginnen." Dat zien we bijvoorbeeld bij Rothko, Klein, e.d. 

Misschien trekt die strekking zich (ietwat verlaat) door in de stripkunst. Ofwel speelt er heel iets anders.

ik denk ek dat je de fotografie in de 19de eeuw over het hoofd ziet.

 

Ik denk

 

Ik

Link naar reactie

Inderdaad. Maar dan kun je je wel de vraag stellen of dat lelijk tekenen echt iets van meerwaarde met zich meebrengt. Voor mij niet. Door de vormelijkheid overboord te gooien zorg je ervoor dat de inhoud en het verhaal niet kan worden overgebracht. Het hele gamma aan gevoel dat erachter zit vervliegt als het ware. Veel zaken in de moderne schilderkunst zijn dan ook ronduit prachtexemplaren van pure degeneratie. Om van de beeldhouwkunst en de videokunst nog maar te zwijgen.

 

het enigste om te onthouden van je betoog, eerlijk gezegd. 

 

Subjectiviteit, etc... 

Het is niet omdat iets goed technisch getekend is, dat het goed is. 

En het is niet omdat het "slecht" is getekend, dat het slecht is.

Link naar reactie

Je moet eerst goed kunnen tekenen voordat je mag 'lelijk' of 'fout' artistiek tekenen, daar komt het toch op neer, ook in de kunst.

Daar stoor ik me ook mateloos aan...Schrauwen zijn eerste boek, My Boy ,  vond ik schitterend...Geniaal zelfs.

En daarna is hij beginnen experimenteren...Voor mij hoefde zijn tweede boek al niet meer (om het voorzichtig uit te drukken)..Bilal...Nog zo ene die het groot licht gezien heeft...Een van de beste tekenaars voor mij...Maar wat hij tegenwoordig maakt...

Van  Hislaire is onlangs ook een lelijk boek verschenen...Artistieke pretentie...Ik wil gewoon dat striptekenaars echte strips maken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...