cartoonesk Posted June 17 Share Posted June 17 Sommige pseudoniemen zijn eenvoudig te herleiden naar de echte naam van een tekenaar of schrijver maar soms zit er een bijzonder verhaal aan vast. Morris = Maurice (De Bevere) Hergé = RG (fonetisch) = Georges Remi Jidéhem = JDM (fonetisch) = Jean De Mesmaeker Jijé = JG (fonetisch) = Joseph Gillain Bédu = Bernard Dumont Peyo = Pierrot (zoals zijn neefje het vroeger uitsprak) = Pierre Culliford Lewis Trondheim is ook een pseudoniem, al zou je dat niet meteen zeggen. Trondheim is een plaatsje in Noorwegen. Ik kom later nog met een verhaal achter Kamagurka's pseudoniem (ik ben de Volkskrant-magazine van dit weekend vergeten mee te nemen om te scannen). Weet je ook nog een interessante ontstaansgeschiedenis van een pseudoniem van een stripmaker? TDH, Peter Motte and charles 3 Quote Link to comment
Rik Posted June 17 Share Posted June 17 MARVANO = Mark van Oppen cartoonesk 1 Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
cartoonesk Posted June 17 Author Share Posted June 17 Ik wilde enkel dat stukje over zijn pseudoniem (einde pagina 39 en begin pagina 40) scannen, @mister o, maar toch bedankt! (de afbeeldingen kunnen vergroot worden door erop te klikken) mister o 1 Quote Link to comment
Lestat Posted June 17 Share Posted June 17 Zidrou is een verbastering van de achternaam van Benoit Drousie. cartoonesk 1 Quote Link to comment
TDH Posted June 17 Share Posted June 17 Jo-El Azara vind ik ook een opmerkelijke. Hij tekende eerst als Jo Loeckx. Als Nederlandstalige Belg heeft hij zowat heel zijn loopbaan voor Franstalige uitgevers gewerkt, maar die spraken zijn naam vaak verkeerd uit. Dus tekende hij in Kuifje als Jo-El = JL (fonetisch) = Joseph Loeckx. Hij tekende ook bij de concurrentie, maar aanvankelijk onder een ander pseudoniem. Zijn pseudoniem in Pilote en Robbedoes was Ernest Azara. Dat verwees naar Hermes Azara, een buste van Alexander de Grote. Hermes is echter ook een Griekse god en hij maakte er dan Ernest van. Gezien hij voor beide pseudoniemen dezelfde tekenstijl gebruikte, merkten de lezers dat toen op, waarna hij ondertekende als Jo-El Azara. Wat ik ook opmerkelijk aan hem vindt, is dat hij niet zo bekend is, maar dat hij toch met redelijk wat bekende tekenaars/scenaristen heeft samengewerkt. Peter Motte and cartoonesk 2 Quote Link to comment
Ambreville Posted June 17 Share Posted June 17 3 minutes ago, TDH said: Jo-El Azara vind ik ook een opmerkelijke. Hij tekende eerst als Jo Loeckx. Als Nederlandstalige Belg heeft hij zowat heel zijn loopbaan voor Franstalige uitgevers gewerkt, maar die spraken zijn naam vaak verkeerd uit. Dus tekende hij in Kuifje als Jo-El = JL (fonetisch) = Joseph Loeckx. Hij tekende ook bij de concurrentie, maar aanvankelijk onder een ander pseudoniem. Zijn pseudoniem in Pilote en Robbedoes was Ernest Azara. Dat verwees naar Hermes Azara, een buste van Alexander de Grote. Hermes is echter ook een Griekse god en hij maakte er dan Ernest van. Gezien hij voor beide pseudoniemen dezelfde tekenstijl gebruikte, merkten de lezers dat toen op, waarna hij ondertekende als Jo-El Azara. Wat ik ook opmerkelijk aan hem vindt, is dat hij niet zo bekend is, maar dat hij toch met redelijk wat bekende tekenaars/scenaristen heeft samengewerkt. Heel grappige kerel ook. In 2019 een onvergetelijk gesprek met hem gevoerd over zijn ridderschap in de Calvados, Quote Link to comment
cartoonesk Posted June 18 Author Share Posted June 18 Ik vergiste me : de Volkskrant-magazine was van een week eerder. Iemand had hem speciaal voor mij gekocht. Nogmaals dank voor het delen, @mister o! In het stripgids-interview uit de jaren '80 vertelt Kama iets soortgelijks over zijn pseudoniem maar ik kon het niet vinden in het interview (staat ook in het boek Vlaamse reuzen). Quote Link to comment
cartoonesk Posted June 18 Author Share Posted June 18 Mijn voormalige pseudoniem "Zookie" komt voort uit deze twee reggae-songs : Lestat 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted June 18 Author Share Posted June 18 Een bekende stripmaker heeft me eens gezegd dat hij pseudoniemen kinderachtig vindt en dat het meer in België voorkomt dan in Nederland. Ben je het daarmee eens? Quote Link to comment
Peter Motte Posted June 18 Share Posted June 18 Nee. Er worden o.a. op sociale media veel pseudoniemen gebruikt (dat zijn natuurlijk geen striptekenaars) en ik denk dat het mensen veel meer vrijheid geeft om dingen kwijt te kunnen die hun op de lever liggen, dan als ze onder hun echte naam zouden moeten communiceren. Zo ken ik er nogal wat die het een en ander over hun gezondheid schrijven, en die dat volgens mij onder hun echte naam nooit zouden doen. Het is interessant om dat fenomeen te vergelijken met iets anders: nl. dat we soms verrast zijn dat we tegen wildvreemden dingen hebben verteld die we helemaal niet zouden vertellen aan mensen die we goed kennen. Dat schijnt vaak voor te komen, en is volgens mij in de grond hetzelfde fenomeen: je zegt iets, en je weet dat er geen gevolgen kunnen zijn, en daardoor voelt het veilig aan om het te zeggen en ben je het toch eens kwijt. Zo, nu weet je ook waarom je hond soms tegen je blaft. Het zou me zelfs niet verbazen dat godsdienst dat verschijnsel gebruikt als het mensen aanzet om tot een of andere god te bidden. Wat dus eigenlijk zou inhouden dat heel veel van die vromen eigenlijk helemaal niet geloven dat god, God of de goden écht let(ten) op wat ze zeggen. (En wat weer zo'n geval is waarbij godsdienst eigenlijk steunt op misbruik van menselijke emoties, net zoals God wel eens de Vader wordt genoemd, wat in een maatschappij met een lage levensverwachting waarschijnlijk ook een psychologische compensatie was.) Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted June 18 Author Share Posted June 18 Bedankt voor je reactie maar ik bedoel natuurlijk pseudoniemen in de Belgische en Nederlandse stripwereld. Ik tekende mijn eerste strookje gesigneerd met "Zookie" in 1992, omdat het getekend werd in een lossere stijl dan gewoonlijk. Deze strookjes vielen onverwacht in de smaak, zodat ik op de duur bekend werd als "Zookie". Later, toen ook gewone kennissen me zo begonnen te noemen, ging ik weer signeren met mijn eigen (voor)naam. Een artiest kan een pseudoniem kiezen vanwege verschillende redenen, denk ik... Quote Link to comment
Peter Motte Posted June 18 Share Posted June 18 Dus... je nam je naam als pseudoniem omdat je pseudoniem je naam was geworden. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted June 18 Author Share Posted June 18 Zojuist, Peter Motte zei: Dus... je nam je naam als pseudoniem omdat je pseudoniem je naam was geworden. Zou je kunnen zeggen. Peter Motte 1 Quote Link to comment
TDPB Posted June 18 Share Posted June 18 19 uren geleden, TDH zei: Dus tekende hij in Kuifje als Jo-El = JL (fonetisch) = Joseph Loeckx. Dat is maar half fonetisch, he. Het eerste deel is een afkorting, het tweede deel is fonetisch. Indien hij consequent zou geweest zijn zou het ofwel Jé-El ofwel Jo-Lo geweest zijn. Quote Link to comment
TDPB Posted June 18 Share Posted June 18 2 uren geleden, cartoonesk zei: Bedankt voor je reactie maar ik bedoel natuurlijk pseudoniemen in de Belgische en Nederlandse stripwereld. Buiten Pavano (en ik weet zelfs niet of hij dat nog gebruikt) ken ik eigenlijk niet veel meer actieve nederlandstalige stripmakers met een pseudoniem. Quote Link to comment
cartoonesk Posted June 18 Author Share Posted June 18 2 minuten geleden, TDPB zei: Buiten Pavano (en ik weet zelfs niet of hij dat nog gebruikt) ken ik eigenlijk niet veel meer actieve nederlandstalige stripmakers met een pseudoniem. Cartoonisten wel : Nozzman, Gummbah, Evert Kwok... Stripmakers Tommy A en Vlerk maar verder kan ik er ook niet zoveel bedenken. Quote Link to comment
cartoonesk Posted June 18 Author Share Posted June 18 Gerard Leever gebruikt het pseudoniem Gleever nog (?). Quote Link to comment
cartoonesk Posted June 18 Author Share Posted June 18 Marc Sleen heette eigenlijk Marc Neels. Quote Link to comment
cinco Posted June 18 Share Posted June 18 14 minuten geleden, cartoonesk zei: Gerard Leever gebruikt het pseudoniem Gleever nog (?). Ah, Leever is een echte achternaam!? Ik dacht dat dat ook een pseudoniem was. Quote Link to comment
TDPB Posted June 18 Share Posted June 18 13 minuten geleden, cartoonesk zei: Marc Sleen heette eigenlijk Marc Neels. Daarnaast zijn er ook behoorlijk wat afkortingen van voornamen in omloop geweest (zeker bij de ouder generatie). Willebrord Vandersteen Jozef Nys Hector Leemans Maar dat zijn allemaal namen die sowieso enkel op hun geboortebewijs staan, en amper in het dagelijkse leven gebruikt worden. Quote Link to comment
TDPB Posted June 18 Share Posted June 18 34 minuten geleden, cartoonesk zei: Gerard Leever gebruikt het pseudoniem Gleever nog (?). Aangezien een deel van zijn albums onder zijn echte naam gepubliceerd wordt dacht ik eigenlijk dat Gleever de naam van het personage was. Een beetje zoals Flo de naam van het personage van Floor de Goede is. Maar een beetje googelen leert me dat Gleever en Gerard Leever door elkaar gebruikt worden. cartoonesk 1 Quote Link to comment
bouncer Posted June 18 Share Posted June 18 1 uur terug, TDPB zei: Buiten Pavano (en ik weet zelfs niet of hij dat nog gebruikt) ken ik eigenlijk niet veel meer actieve nederlandstalige stripmakers met een pseudoniem. Wat dacht je van Typex, (Raymond Koot ) Quote Link to comment
TDPB Posted June 18 Share Posted June 18 40 minuten geleden, bouncer zei: Wat dacht je van Typex, (Raymond Koot ) Dat ik Raymond Koot eigenlijk veel leuker klinken vind. (er zijn er ongetwijfeld nog wel wat actief, maar de gewoonte om onder een pseudoniem te werken lijkt me niet meer zo groot als vroeger). bouncer 1 Quote Link to comment
bouncer Posted June 18 Share Posted June 18 Zou ik bijna Weve vergeten, ( Willem Vleeschouwer ) cartoonesk 1 Quote Link to comment
Iron giant Posted June 18 Share Posted June 18 Vind ik erg leuk: Schwantz (Hans Klaver) cartoonesk 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted June 19 Author Share Posted June 19 22 uren geleden, TDPB zei: Daarnaast zijn er ook behoorlijk wat afkortingen van voornamen in omloop geweest (zeker bij de ouder generatie). Willebrord Vandersteen Jozef Nys Hector Leemans Maar dat zijn allemaal namen die sowieso enkel op hun geboortebewijs staan, en amper in het dagelijkse leven gebruikt worden. Er waren er ook die hun achternaam afkortten. Berck = Arthur Berckmans. Lambil = Willy Lambilotte. En ik bedenk me ook dat er nog weinig stripmakers zijn, die met hun voornaam signeren, zoals Jean-Pol, Rik (Dees Dubbel) of Will. Het pseudoniem van het stripduo Tome en Janry is een knipoog naar Tom en Jerry, waarbij Janry dan komt van Jean-Richard (Geurts). Het pseudoniem Turk (Philippe Liégeois) komt van een inside-joke naar Greg (Michel Regnier), Turken versus Grieken, weet je wel? Lestat 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted June 19 Author Share Posted June 19 Gummbah heeft me eens de oorsprong van zijn pseudoniem vertelt. Het komt voort uit iets wat Iggy Pop in een interview heeft gezegd. Quote Link to comment
Peter Motte Posted June 19 Share Posted June 19 Bij het voornamentype: Andreas, is in werkelijheid Andreas Martens. cartoonesk 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted June 19 Author Share Posted June 19 Ik dacht in dat geval ook aan Hermann (Huppen). Peter Motte 1 Quote Link to comment
TDPB Posted June 19 Share Posted June 19 3 uren geleden, cartoonesk zei: Er waren er ook die hun achternaam afkortten. Berck = Arthur Berckmans. Lambil = Willy Lambilotte. En ik bedenk me ook dat er nog weinig stripmakers zijn, die met hun voornaam signeren, zoals Jean-Pol, Rik (Dees Dubbel) of Will. Het pseudoniem van het stripduo Tome en Janry is een knipoog naar Tom en Jerry, waarbij Janry dan komt van Jean-Richard (Geurts). Merho = Merhotein Kim Duchateau gebruikt meestal, maar niet altijd zijn voornaam. Maar voornamen zijn natuurlijk niet echt pseudoniemen. Ha, dat van Janry (jean-Ri) wist ik nog niet. Ik vermoed dat al die pseudoniemen uit de stripwereld aan twee dingen te wijten zijn: ten eerste het voorbeeld van Hergé, en ten tweede: de idee dat strips niet serieus zijn en dat vele makers dat daarom niet onder hun officiële naam wilden doen. Misschien ook daarom dat veel van die pseudoniemen zo kinderachtig klinken. In de literatuur- en acteerwereld barst het ook van pseudoniemen, maar die klinken allemaal als doorsnee namen. cartoonesk 1 Quote Link to comment
Recommended Posts