Ga naar inhoud

Stripfestival Knokke Heist 4 Mei 2014


Bonte

Recommended Posts

@retep : ik kocht drie albums ter plaatse én vroeg de auteur of hij het niet storend vond.  Hij was heel vriendelijk, babbelde erop los en vond het helemaal niet erg.  Hij genoot er blijkbaar van dat ik ook echt zijn albums kende en niet puur voor de dédi in de rij stond.  Nét dat vind ik nog altijd de reden om naar een stripfestival te gaan: de auteur die je bewondert kunnen ontmoeten en kort (of iets langer bij sommigen) kunnen praten over zijn werk.  Je mag het een soort 'mini'-interviewkes noemen.  Sorry, ik kan het niet laten. :e002:

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

het was een leuk beursje

Op zich een leuke beurs met veel tekenaars, waardoor alle wachtrijen redelijk kort waren. Ook een redelijke variatie qua soorten tekenaars.

 

Minpunt was het totaal ontbreken van eten en drinken binnen. Je moest een flink eind de zaal uit om iets gevonden te krijgen. En als je dan zelf al een paar uur droog staat en je ruikt de geur van de koffie die bij de tekenaars wordt gebracht......   

Link naar reactie

Op zich een leuke beurs met veel tekenaars, waardoor alle wachtrijen redelijk kort waren. Ook een redelijke variatie qua soorten tekenaars.

 

Minpunt was het totaal ontbreken van eten en drinken binnen. Je moest een flink eind de zaal uit om iets gevonden te krijgen. En als je dan zelf al een paar uur droog staat en je ruikt de geur van de koffie die bij de tekenaars wordt gebracht......   

 

Dan moet je nooit naar Angouleme gaan, daar is het eten, drinken en sanitair op gepaste afstand van het stripgebeuren. Waarom neem je dan geen noodrantsoen mee: paar bammetjes en een flesje Cola om de cafeine cold turkey te onderdrukken.

Link naar reactie

Mijn vrouwtje en ik hebben ons ongelooflijk geamuseerd in Knokke.

 

Wat opviel was dat je nergens een signeerticket diende af te geven.

 

Voor het overige alles kunnen scoren wat we wilden, en dit zonder lange wachtrijen!

 

@retep: door onvoorziene omstandigheden later moeten vertrekken dan gepland en pas om 13h gearriveerd in Knokke. Dodier was toen net vertrokken...

 

@ steelke: ik denk dat jij net voor ons stond bij ivan adriaenssens. Had jij een jeansbroek aan en blauw hemd?

 

@ bonte: telkens wij je stand passeerden, was je net op wandel, en telkens toen we bij een tekenaar zaten, was je aan je stand. We hebben dus niet kunnen kennis maken. Zal voor een volgende keer zijn.

 

Tenslotte een heel mooie dédi kunnen scoren bij ivan adriaenssens:

post-466-0-06125900-1399239175_thumb.jpg

Link naar reactie
Gast Casper

Het aanbod van standhouders was inderdaad wel heel klein.  Dat betreur ik toch wel.  Ik hou ervan om met mijn manco-lijstje de bakken af te gaan.  En dan vooral bakken (vol afgeprijsde strips) waar alles lekker door elkaar zit.  Zo ga je dan toch makkelijk overstag om eens een reeks(je) te kopen die je jaren links had laten liggen (Tandori, Castel Armer, Gully...).  De laatste jaren worden beurzen echte dédi-beurzen waar nauwelijks nog iets anders te doen valt dan rijtje schuiven.  Een spijtige evolutie.  De combinatie van flink wat standhouders en een aantal signerende auteurs vind ik nog altijd veel interessanter.

Link naar reactie

Inderdaad, ook ik vind het heel jammer dat heel veel beurzen pure dédi-beurzen aan het worden zijn.  Daarmee lok je geen nieuwe lezers of creëer je geen nieuw publiek.  Iemand die niet vertrouwd is met de 'regels' van het dédi-jagen zal het nooit zien zitten om mee in de rij te gaan staan.  Meer dan grote ogen trekken bij het zien van die rijen mensen (en/of tasjes) doen ze niet.  Het blijft heel triest dat tekenaars op stripbeurzen niet echt hun lezers ontmoeten.  Heel veel bezoekers komen puur voor de tekening op zich, los van het feit of ze de verhalen ook echt lezen.  Het gros van de échte striplezers zie je volgens mij zelden of nooit op een stripfestival en al zeker niet op een signeersessie.  Dat is voor de meesten onbekend terrein of een 'ver-van-hun-bed'-show.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Tja, je hebt nu eenmaal "dédi-beurzen" en beurzen waar je de kraampjes kunt plunderen...maar dat weet je wel op voorhand.

 

Bvb. Je moet niet per sé naar de festivaltenten komen in Middelkerke om albums te zoeken, maar eerder naar de georganiseerde rommelmarkten aldaar...

Link naar reactie
Gast blactiger

Ben voor het eerst niet naar Knokke geweest. Was er al bij van de eerste editie, toen het aanbod tekenaars en het aanbod strips nog evenredig verdeeld was. Maar sinds ze uit hun tenten verhuisd zijn naar het casino is voor mij de lol er wel wat af. Het is inderdaad verworden tot een dedicassebeurs. Ik ga nooit voor dedi, puur voor de strip dus mij zullen ze waarschijnlijk nooit meer zien.

Link naar reactie

Mijn vrouwtje en ik hebben ons ongelooflijk geamuseerd in Knokke.

 

@ bonte: telkens wij je stand passeerden, was je net op wandel, en telkens toen we bij een tekenaar zaten, was je aan je stand. We hebben dus niet kunnen kennis maken. Zal voor een volgende keer zijn.

 

Jaah, Knokke vind ik een leuke beurs om een babbeltje te maken met de tekenaars. :)

Link naar reactie

Mijn ideale beurs is toch nog steeds 50-50. De beurs vorig jaar in Breda was wat mij betreft ideaal op dat gebied.

 

In Nederland zie ik die vlaamse trend niet terug. Je hebt beurzen waar het stripaanbod groter is dan het signeergebeuren: Kampen, Gouda oa. En bij diverse grotere beurzen is het aanbod van bananendozen euh pardon stands met tweedehands vrij omvangrijk: Breda, Valkenswaard en vooral Haarlem waar een hele markt volstaat met handelaren en hun waar.

 

Ik ben juist van mening dat in Nederland het signeren juist terugloopt, Echte toppers zie je al jaren niet meer en ook de minder bekende buitenlandse tekenaars schijnen NL toch echt te ver te vinden.....

Link naar reactie

Op Tiel na is er niet 1 tekenaarsbeurs in Nederland. Kijk naar Haarlem, Valkenswaard, Breda en Gorinchem, die zitten vol met nieuwe en tweedehands kramen.

Ik ben dit jaar nog wel in Ieper en Angouleme geweest, dat zijn natuurlijk wel tekenaarsbeurzen.

 

Bij de buitenlandse beurzen (dus buiten Nederland) ligt de verhouding vaak wel meer naar de tekenaars. 

 

Ik moet Retep bijstaan, hier in Nederland worden we niet verwend met internationale namen. 

Link naar reactie

Ik moet Retep bijstaan, hier in Nederland worden we niet verwend met internationale namen. 

 

Hij doet het niet graag maar soms moet het gewoon.

 

Wat ik merkwaardig vind is de weerzin t.a.v. signeren op beurzen. Het is toch juist mooi om an artist at work te zien ? Ik zie dat honderd (of is het duizend) maal liever dan handelaren met bananendozen (die ik overigens alle voorspoed gun). Er zijn naast de officiele stripbeurzen ook nog eens honderden verzamelaarsbeurzen, braderien en rommelmarkten waar strips vrijelijk worden aangeboden. Moet ik dan ranten dat er te weining tekenaars signeren op dit soort beurzen ? Vreemd erg vreemd dat anti signeer onderbuikgevoel.....

Link naar reactie

Een ideale Stripbeurs moet in mijn ogen gewoon meer zijn dan enkel dédi-toestanden : workshops/animatie voor kinderen, redelijk wat handelaren, panels of interviews, een tentoonstelling, een stripkwis, enz...  Anders trek je voornamelijk de mannelijke 40-plussers aan.  

 

Er is in NL maar één beurs die vnl bestaat uit dedi toestanden (ik kan Koens afschuw tussen de regels door lezen). Bij alle andere beurzen is de verkoop van strips (aangetast door water of niet), kinder schmink, tekenfilms etc zeeeeeeer ruim voorhanden.

 

En dan in Belgie ? Kijk naar een beurs als Ieper, een stripkwis, tentoonstellingen, kinderspul. Genoeg voor Koen en co om  iets vreselijks als een rijtje tekenaars met dedifans te kunnen verdragen toch ?

Link naar reactie

Hij doet het niet graag maar soms moet het gewoon.

 

Wat ik merkwaardig vind is de weerzin t.a.v. signeren op beurzen. Het is toch juist mooi om an artist at work te zien ? Ik zie dat honderd (of is het duizend) maal liever dan handelaren met bananendozen (die ik overigens alle voorspoed gun). Er zijn naast de officiele stripbeurzen ook nog eens honderden verzamelaarsbeurzen, braderien en rommelmarkten waar strips vrijelijk worden aangeboden. Moet ik dan ranten dat er te weining tekenaars signeren op dit soort beurzen ? Vreemd erg vreemd dat anti signeer onderbuikgevoel.....

 

Volgens mij is het bij de organisatoren geen weerzin, maar geen zin om dit te gaan organisaren. Het kost veel tijd en geld om dit te organiseren. Het is veel eenvoudiger een beurs te organiseren met handelaren. Tekenaars kosten vooral geld en dat moet weer via sponsors binnengehaald worden.

 

Volgens mij is het zo dat als dedijagers een stripbeurs organiseren dat het dan al snel een tekenaarsbeurs komt en dat je in alle andere gevallen van uitgevers afhankelijk bent. En dan krijg je in Nederland alleen van DDB oif Silvester wat buitenlandse tekenaars.

Link naar reactie

Of misschien best zoiets organiseren zoals onlangs in Aarschot, alleen maar signerende tekenaars zonder stripbeurs. Persoonlijk heb ik niet tegen dedi verzamelaars, maar doorheen de jaren dat ik verzamel gaat het mij vooral om strips kopen en lezen. En als een mens dan op een dag 300 kilometer moet rijden om alleen maar tekenaars te ontmoeten, dan hoeft het niet echt voor mij.

Link naar reactie

Of misschien best zoiets organiseren zoals onlangs in Aarschot, alleen maar signerende tekenaars zonder stripbeurs. Persoonlijk heb ik niet tegen dedi verzamelaars, maar doorheen de jaren dat ik verzamel gaat het mij vooral om strips kopen en lezen. En als een mens dan op een dag 300 kilometer moet rijden om alleen maar tekenaars te ontmoeten, dan hoeft het niet echt voor mij.

300 km om door strips te snuffelen terwijl een groot aanbod online te vinden is (zoals op Catawiki) heb ik er niet voor over. Combineren met dedi's, een leuke expo dan weer wel.

Link naar reactie

De ideale beurs vind ik Haarlem. Een mooie markt vol tweedehands, toffe expo's en nogal wat signeerwerk. Turnhout komt ook in de buurt maar daar blijf ik zitten met een gevoel dat er meer uit te halen valt.

Met Ieper hadden we met een budget dat tientallen keer minder was dan Turnhout, maar toch hebben we wat proberen te doen. Handelaars vinden was eigenlijk de moeilijkste opdracht ( Ieper was ver, concurrentie van Gent, stigma van 'signeerbeurs', te onbekend, etc ). Nochtans was ons standgeld het goedkoopste wat ik al gehoord heb.

 

Soit, wat Ieper betreft. Er komt zeker geen editie in 2015. Pas in 2015 kijken we of er alsnog een editie komt in 2016.    

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

 Het stripwereldje is nogal gevarieerd : allesvreter-verzamelaars die een niet te overziene leesachterstand creëren, dédi-jagers, verzamelaars van strip-antiquariaat, manga-liefhebbers die graag aan cosplay doen, enz.... I love them all !  :hartje:

 

Die laatste groep komen we veel te weinig tegen op stripbeurzen. Het hoeven voor mijn part niet eens manga-liefhebbers te zijn. Waar blijven de acht-jarigen die zich verkleden als Jommeke of Suske en Wiske en de dertigers die als, weet ik veel, Thorgal of Soda afkomen?

Link naar reactie

Die laatste groep komen we veel te weinig tegen op stripbeurzen. Het hoeven voor mijn part niet eens manga-liefhebbers te zijn. Waar blijven de acht-jarigen die zich verkleden als Jommeke of Suske en Wiske en de dertigers die als, weet ik veel, Thorgal of Soda afkomen?

Stel je voor: alleen dedis als je herkenbaar verkleed bent als stripfiguur... O:-) (Idem voor de tassen als je ze in de rij wilt parkeren.)

Link naar reactie

De wil is er wel bij Nederlandse beurzen om internationale namen binnen te halen. Echter zijn die vaak moeilijk bereikbaar of te duur om te halen. Sponsoring krijg je voor een stripbeurs in Nederland nauwelijks binnen. Maar een goede combinatie van nieuwe en tweedehands strips met de nodige tekenaars is natuurlijk de ideale combinatie met voor elk wat wils. Liefst ook nog wat aandacht voor de jeugd en de volgende generatie striplezers kan ook weer worden gekweekt.

Link naar reactie

De wil is er wel bij Nederlandse beurzen om internationale namen binnen te halen. Echter zijn die vaak moeilijk bereikbaar of te duur om te halen. Sponsoring krijg je voor een stripbeurs in Nederland nauwelijks binnen. Maar een goede combinatie van nieuwe en tweedehands strips met de nodige tekenaars is natuurlijk de ideale combinatie met voor elk wat wils. Liefst ook nog wat aandacht voor de jeugd en de volgende generatie striplezers kan ook weer worden gekweekt.

 

Het vreemde is dat als je met die tekenaars praat ze eigenlijk best wel geneigd zijn naar NL beurzen te komen maar dat ze nauwelijks worden gevraagd. De nederlandse steden zijn natuurlijk best aardig voor de tekenaars: mooie gebouwen kroegen, coffeeshops....

 

Het helpt natuurlijk niet om NL beurzen tegelijkertijd met grote franse beurzen te plannen.

Link naar reactie

Het is voor een tekenaar makkelijk om dat op een beurs te zeggen, maar ik ken enkele mede-repers die er hun ziel en zaligheid in steken / hebben gestoken en in de praktijk gaat het meestal niet zo makkelijk. Het is al een kunst om de tekenaar te benaderen en zijn/haar juiste contactgegevens te verkrijgen. Doordat veel contact gezien de afstand per mail/telefoon gaat is dat minder makkelijk dan iemand in levende lijven ontmoeten en aldus te vragen. Los van de vergoeding voor reis en verblijf leidt een al dan niet kleine bijdrage al gauw tot een bedrag van 300 - 700 euro per buitenlandse tekenaar. Dat is voor de kleinere beurzen niet makkelijk terug te verdienen.

Link naar reactie

 Los van de vergoeding voor reis en verblijf leidt een al dan niet kleine bijdrage al gauw tot een bedrag van 300 - 700 euro per buitenlandse tekenaar. Dat is voor de kleinere beurzen niet makkelijk terug te verdienen.

 

Bedragen kloppen, en zijn soms nog ruim meer. 

 

De nagel op de kop heb je geslagen in je laatste zin. "Terugverdienen". Gevolg is dat de beursorganisatoren de kosten van auteurs doorschuiven naar standhouders. Die kunnen idd niet anders dan 2 à 3 HC vragen per auteur...  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Het is voor een tekenaar makkelijk om dat op een beurs te zeggen, maar ik ken enkele mede-repers die er hun ziel en zaligheid in steken / hebben gestoken en in de praktijk gaat het meestal niet zo makkelijk. Het is al een kunst om de tekenaar te benaderen en zijn/haar juiste contactgegevens te verkrijgen. Doordat veel contact gezien de afstand per mail/telefoon gaat is dat minder makkelijk dan iemand in levende lijven ontmoeten en aldus te vragen. Los van de vergoeding voor reis en verblijf leidt een al dan niet kleine bijdrage al gauw tot een bedrag van 300 - 700 euro per buitenlandse tekenaar. Dat is voor de kleinere beurzen niet makkelijk terug te verdienen.

 

Denk je dat die tekenaars ons voorliegen ? Ik heb trouwens niet gesproken over kleine stripbeurzen. Op grote NL beurzen wordt de deur ook niet platgetreden door massas buitenlandse tekenaars. Hoe komt het dat de hooligan het wel lukt om een aantal buitenlandse tekenaars te halen ? Gaat het inderdaad dan meer om contacten ? Waarom je niet eens richten op een paar buitenlandse toppers erbij ipv die 125 nederlandse tekenaars die ik hoog schat maar al tig keer heb gezien op een vaderlandse beurs ? Hoewel ik slechts een stripbeursbezoeker ben (en dus makkelijk praten heb, ik geef het toe) vraag ik me dat oprecht wel eens af....

Link naar reactie

Twee jaar geleden stond ik in de rij met een fransman.

Zoveel tekenaren op deze beurs die je nooit ergens ziet vertelde hij.

Ik moest daar wel een beetje om lachen. Het is maar met hoe je het bekijkt.

 

Een waarom Nederlandse delegatie naar Angouleme? Omdat het een snoep pot is die niet leeg raakt. 

Het hebben van contacten of om deze leggen is wellicht het meest lastige. Naar mijn mening is dit het meeste weggelegd voor een uitgever aangezien deze het makkelijkst ingang heeft tot de tekenaar én een motivatie richting een tekenaar om hem te laten overkomen.

 

Vorig jaar in Breda kwam Unzueta naar de beurs die een boek Relieken had. Deze was uitgegeven door Daedalus. De uitgever zat op de beurs maar gaf aan op voorhand niet geweten te hebben dat deze auteur naar de beurs kwam. Dit vond ik toen heel vreemd.

Naar mijn mening kan een organisatie het beste een budget voor internationale tekenaren ter beschikking stellen aan een uitgever of in ieder geval samenwerken met een uitgever om dit mogelijk te maken. Ik meen dat dit ook gebeurt bij FACTS en zie het resultaat. Een organisatie kan als tegenprestatie dan ook vragen aan een uitgever om de aankoopverplichting laag te houden. Dit was ook het geval bij FACTS vorig jaar. 

Link naar reactie

En waarom Nederlandse delegatie naar Angouleme? Omdat het een snoep pot is die niet leeg raakt. 

 

Angouleme is natuurlijk een prachtige gelegenheid om een hele hoop tekenaars te krijgen die je hier in de buurt nooit ziet.

 

En het helpt natuurlijk heel erg dat er geen aankoopverplichting is. Als je daar ook 2 a 3 HCs per tekenaar zou moeten kopen, dan zou het onbetaalbaar zijn, althans voor de meeste van de huidge NL-dedi-toeristen. 

Link naar reactie

Drie uitgeverijen te A. schreven een verplicht aankoop voor: Glenat, Paquet en Futuropolis. Futuropolis doet dit al jaren en bij hen krijg je echt alleen een dedie bij aankoop van een boek. Bij Glenat en Paquet moest dit jaar voor het eerst een frans hardcovertje aangeschaft worden. Overigens lukte het ons bij laatstgenoemde uitgeverijen meestal wel(domme hollandse kop trekken, hulpeloos niet begrijpend kijken, vragende armgebaren) om onder die aankoopplicht uit te komen. 

 

Ik heb welgeteld 3 franse boeken moeten kopen en daar was er nog een van een franse auteur die geen nederlandstalige boeken heeft. Een tweede franse hc heb ik laten signeren (dus naast mijn NL boek). Per saldo kwam ik dus thuis met één niet gedediceerd frans boek.

Link naar reactie
Vorig jaar in Breda kwam Unzueta naar de beurs die een boek Relieken had. Deze was uitgegeven door Daedalus. De uitgever zat op de beurs maar gaf aan op voorhand niet geweten te hebben dat deze auteur naar de beurs kwam. Dit vond ik toen heel vreemd.

Denk gewoon dat de Breda als organisatie de tekenaar voor hun eigen stand wilde. Net zoals Dodson en het jaar daar voor Cameron Stewart ook bij de organisatie stond en niet bij DDB.

 

Naar mijn mening kan een organisatie het beste een budget voor internationale tekenaren ter beschikking stellen aan een uitgever of in ieder geval samenwerken met een uitgever om dit mogelijk te maken. Ik meen dat dit ook gebeurt bij FACTS en zie het resultaat. Een organisatie kan als tegenprestatie dan ook vragen aan een uitgever om de aankoopverplichting laag te houden. Dit was ook het geval bij FACTS vorig jaar. 

En dat gaan we dit jaar opnieuw proberen doen. :e005: Aankoopverplichting laag houden bij uitgevers om het voor iedereen betaalbaar te houden is ons moto maar de uitgever moet hier natuurlijk in meegaan. En zoals hierboven ook al vermeld : zij rekenen wat door in bedrag van hun aankoopverplichting om zo hun stand en verplaatsingskosten terug te verdienen (wat ergens wel begrijpelijk is).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...