Ga naar inhoud

Fcbd 2014


Krimson

Recommended Posts

Gast Natte aap

ok, allemaal zeer terechte opmerkingen.

 

Misschien kunnen we hier een aantal goeie ideeën uitwisselen om er wél een succes van te maken?

 

- Deel van sommige goed lopende, commerciële reeksen het eerste deel uit. De uitgeverijen hebben er volgens mij ook baat bij om duidelijkheid te scheppen aan niet strip-verzamelaars. Een van de commentaren die ik wel eens hoor is dat de ad hoc koper geen wegwijs kan maken uit al die delen en reeksen.

 

- De uitgeverijen bekostigen de strips (er zijn altijd retours die er nog schappelijk uitzien en gratis weg gegeven kunnen worden) en de winkeliers bekostigen een "evenement" in de winkel. 

 

- Maar iemand moet de publiciteit bekostigen, wie gaat dat betalen? Want volgens mij wringt daar ook een serieus schoentje. Communicatie is het sleutelwoord voor alles. Je kan van strips terug een goed verkopend product maken, maar dan moet je investeren in communicatie, zoals apple, coca cola, nike, playstation, etc ... ook allemaal doen.

 

- Enkele BV's aan boord proberen krijgen?

 

- ... laat maar komen ...

Link naar reactie

Efkes tussenkomen:

 

Zeer goede ideeën van Aap.

 

Zo hebben we met Strike en Stroke onze best gedaan om er een volwaardig album van te maken, met allemaal volledige verhalen. (Maar dat is volgens mij wel de striplezer bedienen en niet de niet-striplezer bedienen. Niets op tegen want momenteel is dat het publiek van de FCBD. Moest men de niet striplezer willen bedienen dan zou men misschien beter 4 keer de eerste 10 pagina's van de beste 4 reeksen in zo'n uitgave steken?)

 

Ik wist niet dat de winkeliers ook moesten betalen voor die FCBD uitgaven. Ze betalen het alleszins niet helemaal zelf want die uitgave heeft Strike en Stroke ook geld gekost. Ik dacht zelfs dat wij die helemaal betaalden. Dat zou inderdaad logischer zijn.

 

Ik vermoed ook dat de zagende winkeliers ook maar met weinig zijn, doch er een beetje bovenuitsteken. In de laatste tien jaar heb ik met veel winkeliers te maken gehad en er zijn er die heel ondersteunend en enthousiast zijn. Er zijn er ook die enkel denken: "Wat brengt het op voor mij?" Dat is niet helemaal onterecht in deze tijden, gezien de grote verkoop online en dergelijke meer, maar vreemd genoeg zijn het winkeliers die zo denken die failliet gaan. Diegene die auteur en lezer verzorgen en enthousiast projecten steunen die niet direct of zichtbaar opbrengen bouwen een klantenbestand en een goede relatie op die op de lange baan wel opbrengt.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Moest men de niet striplezer willen bedienen dan zou men misschien beter 4 keer de eerste 10 pagina's van de beste 4 reeksen in zo'n uitgave steken?)

 

Ik vermoed ook dat de zagende winkeliers ook maar met weinig zijn, doch er een beetje bovenuitsteken.

Vorig jaar bleek het albumpje van Ballon Media, met daarin previews van Moederkillers, Alleen en nog een ander het minst meegenomen album te zijn. Mensen wilden een volledig verhaal, geen fragmentjes.

 

Of de zagers er nu bovenuit steken of niet, er waren sowieso bitter weinig deelnemende winkels. Een ervan vroeg zich af waarom wijzelf geen aandacht gaven aan de actie op onze site. Na mijn uitleg zegde hij de samenwerking met ons op.

 

In die vijftien jaar dat wij al bezig zijn en waarbij we de ene na de andere actie, promotie of evenement om een verkoop aan te zwengelen zagen passeren (zaken waar wijzelf ook actief aan bijdroegen) is er slechts één waarvan de gevolgen nog altijd merkbaar zijn: de gratis albums met een bonnetje uit De Morgen. Het ging om albums (delen 1) waarvan de vervolgen tegelijk ook in voorpublicatie verschenen. Wel, dat heeft echt series als Murena, IRS en andere reeksen van Dargaud/Lombard op de kaart gezet. De man die daar indertijd voor verantwoordelijk was, Van Gestel (niet te verwarren met het boekhoudertje uit Guust Flater), was een verstandig man, iemand met visie. Hij organiseerde dit enkel voor reeksen waar zo'n potentieel in zit, niet voor eendagsvliegen of twijfelgevallen want die trekken de impact ervan naar beneden. Kijk naar de ook alweer verdwenen Humo-actie De Andere Strip. Voor kapitaalkrachtiger uitgeverijen als Atlas was dat gewoon een bedoelde opruiming van strips die sowieso al niet goed verkochten. Daar ontstond een onevenwicht tussen te veel onverkoopbare strips en titels die net wel een streepje aandacht verdienden. En welke albums werden er bij de eerste editie het meest verkocht? Toch wel De Chninkel en Loopgravenoorlog zeker!Ook zonder bonnetje groeiden reeksen als De Schorpioen en Blacksad uit als bestsellers, ook weer dankzij een voorpublicatie. Al goed, want veel van het publiek dat een bonnetje komt omruilen is het enkel om het "gratis"-verhaal te doen en zie je achteraf nooit meer terug (om over het soms onbeschofte gedrag van ongeduldigaards aan de kassa te zwijgen).

 

Het is niet moeilijk, hoor. Een voorpublicatie in een gerenommeerder medium (en niet in een nichetijdschriftje) is het enige toverwoord. Al de rest is prediken voor eigen parochie en brengt niets op. Op eenzelfde niveau resulteren paginagrote interviews of artikels in een bewezen meerverkoop. Serge Baekens Sugar (al toe aan zijn tweede druk) was daar een recent bewijs van. Vermassens Het Zotte Geweld was dan weer een oerdom feit. Lovende commentaren, maar waar was het album? Het was tevoren amper of niet aangeboden aan winkeliers of pas na een week beschikbaar. Gelukkig werd de situatie nog rechtgetrokken.

 

Tegenwoordig merken we dat verhalen die in Metro staan het ook goed doen aan de kassa. Een hele zomer lang liep eens De Teenloze Adelaar. Veel te lang om in voorpublicatie te lopen, maar het werkte wel als een dagelijkse advertentie. Van zodra het album verschenen was, raakte het snel uitverkocht. Een laatste succes uit Metro was Een Nacht in Rome. Nu staat Ambulance 13 erin. En kijk, het doet het weeral goed. Of Amoras. Dat stond verdikke paginagroot in De Standaard! Hetzelfde voor Judith Vanistendaels De Maagd en de Neger. Er mogen dan wel minder gazetten verkocht worden, als locomotief voor de lancering van strips werken ze nog steeds. Omdat hier structuur in zit, aandacht op lange termijn, niet gefocust op een éénmalig voorbijgaand projectje.

 

Mijns inziens gaat het al lang niet meer om het aanboren van een nieuw publiek, laat staan het lokken van een jong publiek. Het gaat om het activeren van een slapend publiek: lezers die wel geïnteresseerd zijn, maar slechts sluimerend. En daar kan jij, en jij, en ook jij een actieve ambassadeursrol in spelen. Vorige week heb ik nog voor een nonkel reeksen aangevuld omdat hij wat jaartjes achterstond. Ik heb voor 170 euro strips gekocht voor hem, hij schrok van het bedrag, nochtans gewoon aanvullingen op reeksen die hij bleef bijhouden: Alex, De Blauwbloezen, Lucky Luke, Asterix, De Kiekeboes. Voor een man op leeftijd die ik ken van de Weight Watchers (ik ken niet eens zijn naam) koop ik nu ook Amoras. Uiteraard betalen ze me allemaal terug. Ik loop nochtans echt niet te koop met mijn hobby. Veel van die gevolgen komen toevallig tot stand na gesprekken waarin zoiets ter sprake komt of omdat ze me een strip zagen lezen. Ik heb begrepen dat er hier anderen zijn wiens entourage meer met misprijzen kijkt op het lezen van strips en met wie je daar ook niet over moet kletsen. So what? In mijn ervaring komt dat in 100% van de gevallen omdat die mensen niets anders kennen dan wat ze als kind lazen, de bekende familiestripreeksen. Verder gaat hun referentiekader niet, tot ze een keertje getriggerd worden door iets nieuws dat in de krant staat (uit andere bronnen heb ik nog geen voorbeelden meegemaakt). Als ik tijdens een gesprek al een beetje van dat misprijzen ontwaar, maak ik altijd de vergelijking met Disney. Ik probeer hen duidelijk te maken dat er ook nog cinefiele films zijn, sciencefiction, fantasy, komedies, noem maar op. En dat dit ook geldt voor strips: dat er meer is dan enkel Suske en Wiske (waarbij ik benadruk dat ik daar niet op neerkijk) dat toch nog altijd het bekendste voorbeeld voor hen is. Ik zeg hen dat ik duizenden strips heb terwijl er maar een 300-tal van Suske en Wiske zijn. Werkt altijd!

Link naar reactie

 

Het is niet moeilijk, hoor. Een voorpublicatie in een gerenommeerder medium (en niet in een nichetijdschriftje) is het enige toverwoord. Al de rest is prediken voor eigen parochie en brengt niets op. Op eenzelfde niveau resulteren paginagrote interviews of artikels in een bewezen meerverkoop. Serge Baekens Sugar (al toe aan zijn tweede druk) was daar een recent bewijs van. Vermassens Het Zotte Geweld was dan weer een oerdom feit. Lovende commentaren, maar waar was het album? Het was tevoren amper of niet aangeboden aan winkeliers of pas na een week beschikbaar. Gelukkig werd de situatie nog rechtgetrokken.

 

Ah, ok. Ik dacht dat het lastiger was om een strip te promoten. Hoe geraak je dan aan zo'n voorpublicatie of interview? Mailtje sturen? :e012:

Link naar reactie
Tegenwoordig merken we dat verhalen die in Metro staan het ook goed doen aan de kassa. Een hele zomer lang liep eens De Teenloze Adelaar. Veel te lang om in voorpublicatie te lopen, maar het werkte wel als een dagelijkse advertentie. Van zodra het album verschenen was, raakte het snel uitverkocht. Een laatste succes uit Metro was Een Nacht in Rome. Nu staat Ambulance 13 erin. En kijk, het doet het weeral goed. Of Amoras. Dat stond verdikke paginagroot in De Standaard! Hetzelfde voor Judith Vanistendaels De Maagd en de Neger. Er mogen dan wel minder gazetten verkocht worden, als locomotief voor de lancering van strips werken ze nog steeds. Omdat hier structuur in zit, aandacht op lange termijn, niet gefocust op een éénmalig voorbijgaand projectje.

 

Is dat niet hetzelfde als wat ik zeg? De mensen krijgen een voorsmaakje door voorpublicatie, op minderwaardig papier. Waarschijnlijk hebben ze ook hier en daar eens een pagina niet kunnen lezen, maar omdat ze het goed vinden willen ze het hele verhaal in hun bezit.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ah, ok. Ik dacht dat het lastiger was om een strip te promoten. Hoe geraak je dan aan zo'n voorpublicatie of interview? Mailtje sturen? :e012:

Aankopen als advertentieruimte en de hoogste bieder wordt gepubliceerd, zoiets? Allez, vermoed ik hé

Link naar reactie

Die Fcbd actie stelt niets voor .Vorig jaar niets van gemerkt en dit jaar al evenmin.

Ik kan Kontiki volgen met zijn mening.Alles draait rond degelijke promotie en Amoras is daar het beste voorbeeld van.

Ook die acties van een gratis eerste deel met bonnetjes is goed.Ik herinner me enkele jaren geleden toen zo een

actie liep van Alfa en ik was die zaterdag in de Striep Brugge.Man,constant kwamen mensen een album halen waarvan velen zelfs

nog nooit een stripwinkel van dichtbij hadden gezien.Bij sommige kan de microbe op die manier beginnen.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Zo'n acties zijn ook maar werkbaar voor uitgeverijen die daar een budget voor hebben. Ik spitste me daar op toe in mijn uitgebreide antwoord. Als ik moet meedenken om andere strips, 'moeilijkere' strips, aan de massa te helpen verpatsen, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Als ik héél eerlijk mag zijn, zie ik dat als verloren moeite om met de grotere uitgeverijen mee te willen. Daar zijn andere, intensievere methodes voor nodig, maar er zal moeten erkend worden dat je je doelgroep hierbij dient af te bakenen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Zo'n acties zijn ook maar werkbaar voor uitgeverijen die daar een budget voor hebben. Ik spitste me daar op toe in mijn uitgebreide antwoord. Als ik moet meedenken om andere strips, 'moeilijkere' strips, aan de massa te helpen verpatsen, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Als ik héél eerlijk mag zijn, zie ik dat als verloren moeite om met de grotere uitgeverijen mee te willen. Daar zijn andere, intensievere methodes voor nodig, maar er zal moeten erkend worden dat je je doelgroep hierbij dient af te bakenen.

 

yep, ik ben akkoord.

Meer zelfs, ik vind de verspreiding van "commerciëlere" strips helemaal niet verkeerd. Door een commerciële reeks als Largo Winch of XIII, zijn de mensen toch geïnteresseerd in het product.

Omgekeerd vind ik de aandacht voor Graphic novel ook niet verkeerd, dat geeft een bepaald publiek ook een product waar ze positief over kunnen zijn.

 

Maar in beide gevallen blijft: kwaliteit voor je doelgroep aanbieden (dus niet aama vergelijken met amoras) en een aangepaste communicatie naar je doelgroep. Maar het budget voor communicatie moet er echt komen, anders is het hopeloos.

Link naar reactie

 Hoe geraak je dan aan zo'n voorpublicatie of interview? Mailtje sturen? :e012:

 

Dik betalen...

het maakt een krant geen fuck meer uit wat ze op die plaats zetten als het maar zijn waarde opbrengt.

Vroeger toen de dieren nog met franken betaalden, was het magische cijfer dat ik altijd hoorde 1 miljoen fr. voor 1 volle pagina advertentie per dag.

 

en over het succes van AMoras, stel ik soms vast hoe verrast sommigen zijn wat er gebeurt als men een strip een echte marketing en ditto budget meegeven. 

Link naar reactie

Het is niet moeilijk, hoor. Een voorpublicatie in een gerenommeerder medium (en niet in een nichetijdschriftje) is het enige toverwoord.

In Frankrijk is daar een goed voorbeeld van, vraag me geen titels maar de volwassen strip is daar zo populair geworden omdat een grote krant die met meerdere pagina's per dag aan z'n lezers voorschotelde. Die subsidies zouden beter voor zo'n project gebruikt worden, een massa kwaliteitsstrips voeren aan een traditioneel niet-striplezend publiek.

Link naar reactie

In Frankrijk is daar een goed voorbeeld van, vraag me geen titels maar de volwassen strip is daar zo populair geworden omdat een grote krant die met meerdere pagina's per dag aan z'n lezers voorschotelde. Die subsidies zouden beter voor zo'n project gebruikt worden, een massa kwaliteitsstrips voeren aan een traditioneel niet-striplezend publiek.

de jommekeskrant voor volwassenen, als ik het goed begrijp.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

wow. Risso zou geweldig zijn!!

 

Laten we onze dromen eens bescheiden houden en de reiskosten beperkt. Een paar mooie Britten zouden bv Simon Bisley, Dave mcKean of Frank Quitely kunnen zijn.

 

Net hier wil FACTS zich onderscheiden van andere beurzen en willen we droomtekenaars op FACTS brengen. En zie, de Argentijn Eduardo Risso komt naar FACTS  :e005:

Link naar reactie
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...