Jump to content

Op zoek: een 1-paginastrip jaren 70 of 80

Recommended Posts

Hoi! Ik ben naarstig op zoek naar een 1-pagina strip uit de jaren 70 of 80. Betreft pratende vreemde wezens, elke keer andere wezens, heel fantasierijk. De wezens bespiegelen allerlei zaken, praten met elkaar en het eindigt steeds met een gevatte conclusie of grap. Geen klare lijn, eerder aquarel en weinig belijning. Wel in kleur. Het had een vreemde naam, die ik als kind niet kon plaatsen. Mimicry of Plankton of zoiets. In het Nederlands. Ze waren uit een tijdschrift geknipt.

wie o wie helpt mij? Ik zoek er al jaren naar!

Astrid

@cartoonesk helaas weet ik het tijdschrift niet. Het al lang geleden, maar ik kan me één strip ervan herinneren. Iets met een groot wezen, blob-vormig met ogen, die per plaatje steeds verder in elkaar zinkt (omringd door steeds meer vraagtekens) door de  opmerkingen van een ander wezen.

het plakboek bevatte nog wen andere strip, ook één pagina, met de wedervaren van een klein blond jongetje (leek erg op Steven Sterk maar was iets anders). Wellicht kwam dat uit hetzelfde tijdschrift. 

wat een zoektocht! 

Helaas niet 😭

overigens was de andere strip in het plakboek ‘De Familie Achterop’, weet ik nu, hetgeen doet vermoeden dat díe uit de Margriet is geknipt. 

maar die andere… inderdaad is dat er ook zéker eentje uit de categorie ‘eigenaardige strip’. Eind jaren 70 dus, aangezien ‘De Familie Achterop’ toen in de Margriet stond.

???

Nog 1 opmerking (zonder dat ik het antwoord weet, sorry) : omdat je De Familie Achterop noemt, neem ik aan dat het andere tijdschrift een Nederlands tijdschrift moet zijn?

Weet je zeker dat de wezentjes geen diertjes zijn? (zoals bv. in deze afbeelding/ Evert Geradts)

geradts_diertjes.jpg

Ik zou eerder zeggen dat het een soort van uitvergrote bacteriën/ plankton was. De karakters hadden allemaal een bizarre fantasievorm, soms met ogen, soms helemaal geen gezichten.

ja, de strips waren in het Nederlands. 

fijn dat je zo meedenkt!