Sylvia Tops Posted August 8 Share Posted August 8 Hoi iedereen, ik ben beginnend striptekenaar en heb een vraag over Lira (NL) of Sabam (BE). Hebben jullie ervaring met Sabam of Lira? Is het een goed idee om lid te worden van Sabam? Graag meer info hierover. Alvast bedankt. Groetjes, Sylvia. Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 8 Share Posted August 8 Volgens mij wel, maar een vriend van mij, die zelf schrijver is, wou niet. Ik denk dat het probleem was dat hij dan geen teksten meer gratis bij iemand kon laten publiceren. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Peter Motte Posted August 8 Share Posted August 8 Ik heb de betrokken dissident een e-mail gestuurd. Nu wachten op wat hij antwoordt. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Peter Motte Posted August 8 Share Posted August 8 De dissident heeft geantwoord. Hij blijkt toch lid te zijn van Sabam, zelfs al zo'n 20 jaar. En hij is (was, eigenlijk, want hij is nu gepensioneerd) ambtenaar. Dus het is blijkbaar combineerbaar. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Sylvia Tops Posted August 9 Author Share Posted August 9 Super! Bedankt voor de info! Quote Link to comment
Bonte Posted August 9 Share Posted August 9 Kun je als Belg ook lid zijn van beiden? Ik denk dat je je werk moet indienen ofzo, ik ken er niet veel van. Vroeger kon ik auteurs doorsturen naar de stripgilde maar die bestaat niet meer. Quote Link to comment
linthout Posted August 9 Share Posted August 9 Ik ben lid van Sabam en Lira. Er zijn enkel voordelen: nu en dan storten die iets... Nu, Lira is voor mij de moeite niet meer, dat zijn minuscule bedragen. Maar Sabam...Gewoon eens mee bellen. Quote Link to comment
Waldorf Posted August 9 Share Posted August 9 Sabam stuurt ons een factuur van bijna 1000 euro omdat er hier ene op het werk naar de radio luistert. Zij noemen dat een 'billijke vergoeding'. Ik noem dat gelegaliseerde diefstal. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Ambreville Posted August 9 Share Posted August 9 Een spotify abonnement en oortjes zijn goedkoper. Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 9 Share Posted August 9 45 minuten geleden, Waldorf zei: Sabam stuurt ons een factuur van bijna 1000 euro omdat er hier ene op het werk naar de radio luistert. Zij noemen dat een 'billijke vergoeding'. Ik noem dat gelegaliseerde diefstal. Waarom heb je dan aan Sabam verteld dat er iemand op het werk naar de radio luistert? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Waldorf Posted August 9 Share Posted August 9 Die gasten komen gewoon binnen, stellen vast dat er in het magazijn een radio speelt, en zeggen 'dat is dan 1000 euro per jaar'. Eigenlijk moet ik het arbeidsreglement aanpassen en zeggen dat er niet naar de radio mag geluisterd worden op het werk. Nu doen ze bij Sabam alsof ik hier een discotheek uitbaat, alsof ik geld verdien op de rug van de artiesten die op de radio gedraaid worden. Een transportonderneming met duizend vrachtwagenchauffeurs kan gratis iedereen in de vrachtwagen naar de radio laten luisteren, want ze zitten allemaal alleen. Maar als er twee man in een magazijn werkt moet ik betalen voor Taylor Swift. Peter Motte 1 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Bonte Posted August 9 Share Posted August 9 2 uren geleden, Waldorf zei: Die gasten komen gewoon binnen, stellen vast dat er in het magazijn een radio speelt, en zeggen 'dat is dan 1000 euro per jaar'. Eigenlijk moet ik het arbeidsreglement aanpassen en zeggen dat er niet naar de radio mag geluisterd worden op het werk. Nu doen ze bij Sabam alsof ik hier een discotheek uitbaat, alsof ik geld verdien op de rug van de artiesten die op de radio gedraaid worden. Een transportonderneming met duizend vrachtwagenchauffeurs kan gratis iedereen in de vrachtwagen naar de radio laten luisteren, want ze zitten allemaal alleen. Maar als er twee man in een magazijn werkt moet ik betalen voor Taylor Swift. Ja, het systeem voor muziek is nogal scheef, daarom dat ik geen muziek draai in m'n winkel. Voor auteurs van strips kan het wel interessant zijn denk ik. Quote Link to comment
TDPB Posted August 9 Share Posted August 9 17 uren geleden, Sylvia Tops zei: Hoi iedereen, ik ben beginnend striptekenaar en heb een vraag over Lira (NL) of Sabam (BE). Hebben jullie ervaring met Sabam of Lira? Is het een goed idee om lid te worden van Sabam? Graag meer info hierover. Alvast bedankt. Groetjes, Sylvia. In Belgie heb je ook nog Sofam. https://www.sofam.be/nl/48/Hoe-lid-worden Quote Link to comment
linthout Posted August 9 Share Posted August 9 9 uren geleden, Waldorf zei: Die gasten komen gewoon binnen, stellen vast dat er in het magazijn een radio speelt, en zeggen 'dat is dan 1000 euro per jaar'. Eigenlijk moet ik het arbeidsreglement aanpassen en zeggen dat er niet naar de radio mag geluisterd worden op het werk. Nu doen ze bij Sabam alsof ik hier een discotheek uitbaat, alsof ik geld verdien op de rug van de artiesten die op de radio gedraaid worden. Een transportonderneming met duizend vrachtwagenchauffeurs kan gratis iedereen in de vrachtwagen naar de radio laten luisteren, want ze zitten allemaal alleen. Maar als er twee man in een magazijn werkt moet ik betalen voor Taylor Swift. Dus...Er lopen controleurs rond van Sabam die overal binnenvallen, zelfs in uw magazijn?? En u wist op voorhand van niks??? Waarom laat u die in uw magazijn? Bent u daartoe wettelijk verplicht dan??? Quote Link to comment
Peter Motte Posted August 9 Share Posted August 9 Ja, dat vraag ik me ook af: mogen die daar binnen? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
acor Posted August 9 Share Posted August 9 Ik heb zelfs weet van een bandje dat regelmatig aan het repeteren was in een garage van een van de leden. Ze speelden covers. Er passeerde "toevallig" een controleur van Sabam. Ze waren op straat hoorbaar, dus waren ze volgens hem een concert aan het geven. Dan moet je dus betalen. Pure maffia is het. Zelf ook nog enkele activiteiten georganiseerd. Er was nog maar pas promotie gemaakt online en 2 dagen later waren ze daar al met een mail. Die gasten speuren alles af om te kunnen cashen. Quote Link to comment
Recommended Posts