WILCO Posted August 18 Share Posted August 18 Het is interessant om een ingezoomde prent eens grondig te bestuderen. Ik neem deze prent als voorbeeld: Ingezoomd valt op dat niet alle kleuren op dezelfde manier gerasterd zijn. Wit en zwart zijn zelfs niet gerasterd (omdat dit geen kleuren zijn, veronderstel ik?), maar ook in de gele kleur is er geen rastering te zien. De richting van de rastering lijkt ook van kleur tot kleur te verschillen. Huidskleur, roze en rood: linksonder naar rechtsboven. Grijs en blauw: linksboven naar rechtsonder. Of is de richting misschien dezelfde, maar interpreteren mijn hersenen dat anders? Inzoomen op de lettering is ook heel interessant. Zo zie je duidelijk reliëf in de letters. De schrifttekens zijn op het papier gespoten, zoals letters die je met een slagroomspuit op een taart aanbrengt. Quote Link to comment
Yncke Posted August 18 Share Posted August 18 Doorsnee drukwerk gebeurt in cyaan, magenta, geel en zwart. Kleuren mengen gebeurt op papier, via die rasters die je ziet. Daarom heb je geen raster voor geel en zwart. Welk rasterpatroon voor welke kleurencombinatie gebruikt wordt, hangt af van het aantal kleuren die je mengt (vel zal waarschijnlijk maar geel en magenta zijn, bruin en paars drie), en van de eindkleur, met de bedoeling om zo weinig mogelijk op te vallen. Het is een hele wetenschap. WILCO 1 Quote yncke.be Link to comment
Recommended Posts