cinco Posted August 22 Share Posted August 22 Iets wat me de laatste jaren sterk is opgevallen. Zo was er een kleine onafhankelijke supermarkt in Noord-Limburg waar ik in 2019 naast de gebruikelijke stripseries nog diverse nieuwe reeksen zoals Aristophania en Rommelgem kon kopen, maar toen ik daar recent passeerde was het stripaanbod zo goed als verdwenen. En dat is geen alleenstaand geval. Paul Geerts haalt het ook aan in een interview met de Morgen. BobFish 1 Quote Link to comment
TDPB Posted August 22 Share Posted August 22 Niet alleen dat, de laatste tien jaar zijn er ook ongeveer jaarlijks 500 krantenwinkels gestopt. Weet je meteen waarom de oplages van de Vlaamse strips de laatste jaren zo drastisch aan het dalen zijn. Verwacht je de komende vijf jaar maar aan een paar stopzettingen van lang- en minder langlopende reeksen. Quote Link to comment
Suske Posted August 22 Share Posted August 22 Toen ik begon te verzamelen, rond 1980, kon je in de plaatselijke krantenwinkel praktisch alle strips vinden. Alles van de Standaard Uitgeverij en het meeste van Dupuis, Oberon, Lombard en Het Volk. Dat is nu wel anders, alhoewel ik soms aangenaam verbaasd ben van het huidige aanbod. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
Ambreville Posted August 23 Share Posted August 23 Langs de andere kant, krantenwinkels zijn meestal hubs voor pakjesdiensten. Ik heb dus de afgelopen jaren honderden strips uitgehaald bij mijn krantenwinkel. En geregeld neem je dan idd een tijdschrift mee. Koen Claeys 1 Quote Link to comment
cinco Posted August 23 Author Share Posted August 23 6 uren geleden, Ambreville zei: Langs de andere kant, krantenwinkels zijn meestal hubs voor pakjesdiensten. Ik heb dus de afgelopen jaren honderden strips uitgehaald bij mijn krantenwinkel. Ja, maar dat zijn dan alleen de consumenten die al gericht zoeken. De toevallige koper of de potentiële nieuwe lezer gaat men niet meer bereiken. Het bestaand publiek vindt wel een kanaal om vast te krijgen wat-ie moet hebben. Belangrijk voor de levensduur van de strip in zijn huidige vorm is dat er nieuwe geïnteresseerden accidenteel het pad kruisen van een cover die hen aanspreekt wat kan uitmonden in een impulsaankoop en bij voldoening na een leesbeurt de honger naar meer kan creëren. Quote Link to comment
Recommended Posts