Jump to content

Steeds meer kleine krantenwinkels droppen hun stripaanbod.

Recommended Posts

Iets wat me de laatste jaren sterk is opgevallen.

Zo was er een kleine onafhankelijke supermarkt in Noord-Limburg waar ik in 2019 naast de gebruikelijke stripseries nog diverse nieuwe reeksen zoals Aristophania en Rommelgem kon kopen, maar toen ik daar recent passeerde was het stripaanbod zo goed als verdwenen. En dat is geen alleenstaand geval.

Paul Geerts haalt het ook aan in een interview met de Morgen.

afbeelding.thumb.png.79a5dc81c5601c0d400caae6d6de032e.png

Niet alleen dat, de laatste tien jaar zijn er ook ongeveer jaarlijks 500 krantenwinkels gestopt. Weet je meteen waarom de oplages van de Vlaamse strips de laatste jaren zo drastisch aan het dalen zijn. Verwacht je de komende vijf jaar maar aan een paar stopzettingen van lang- en minder langlopende reeksen.

6 uren geleden, Ambreville zei:

Langs de andere kant, krantenwinkels zijn meestal hubs voor pakjesdiensten. Ik heb dus de afgelopen jaren honderden strips uitgehaald bij mijn krantenwinkel.

Ja, maar dat zijn dan alleen de consumenten die al gericht zoeken.

De toevallige koper of de potentiële nieuwe lezer gaat men niet meer bereiken.

Het bestaand publiek vindt wel een kanaal om vast te krijgen wat-ie moet hebben.

Belangrijk voor de levensduur van de strip in zijn huidige vorm is dat er nieuwe geïnteresseerden accidenteel het pad kruisen van een cover die hen aanspreekt wat kan uitmonden in een impulsaankoop en bij voldoening na een leesbeurt de honger naar meer kan creëren.