Jump to content

Is het beter dat de Blauwbloezen na Lambil gewoon stopt?

Recommended Posts

Ja, al zal Dupuis daar anders over denken en beslissen.

En ook al was die van Munuera (2020) het beste album in recente jaren, toch is het beter dat ze de huidige generatie hun ding laten doen met nieuwe reeksen, one-shots en dergelijke in plaats van de oude reeksen kunstmatig levend te blijven houden.

Ik blijf erbij, het is een verarming van het medium als je mensen zoals Delaf of Schwartz vastpint op oude stripiconen ten koste van hun eigen titels en personages.

Ook al is dat op korte termijn financieel preferabel, je neemt de zuurstof weg voor nieuwe ideeën.

afbeelding.thumb.png.22a4a676f3d95fafe67c7503c547d315.png

Na Salverius was het toch anders ;)

Munuera vertelde in Malaga dat hij nog volop op de wip zit om verder te gaan met de reeks. Die kerel tekent sneller dan zijn schaduw, dus ik zie daar niet zo echt een probleem in. 

Delaf is idd een verarming. Maar hij droomde al van die serie van jongs af aan. In de Khani staat zelfs nog een oud krantenartikel over hem als puber die over Guust droomt. Hij heeft wel de afspraak met Dupuis dat hij meer en meer Delaf mag brengen en zowel van tekenstijl als van inhoud meer en meer mag afwijken van Franquin.

En Schwartz, ja. Geweldige tekenaar, maar miscast voor de hoofdreeks met een bijzonder slecht ineengestoken verhaal.

Ik had de vraag in eerste instantie verkeerd begrepen. Ik dacht dat je ook al kritiek had op Lambil. Van mij mag ie gewoon verder tekenen!

Ik heb niet meteen een antwoord op de vraag maar ik denk dat vele lezers De Blauwbloezen identificeren met de tekeningen van Lambil. 

Ja, en dan liefst met Munuera als tekenaar. Ik ben een fan van die man zijn stijl en ik vind die zeer goed passen bij De Blauwbloezen. (ik zei hetzelfde over zijn Robbedoes en van De Campbells mogen ook gerust nog verhalen verschijnen maar dat terzijde)

Nee. Een van de sterktes van de Blauwbloezen vond ik het feit dat de verhalen (bijna) altijd geënt zijn op waargebeurde feiten van de Amerikaanse Burgeroorlog, ook al begon het allemaal in Fort Bow. De laatste tijd wordt daar meer en meer van afgeweken en die verhalen vind ik minder sterk. Ik heb een beetje het gevoel dat dat vat quasi leeg is nu. En een terugkeer naar Fort Bow zie ik nu niet meteen gebeuren. 

Ik zit dus op de wip wat deze reeks betreft. 

8 minuten geleden, TDPB zei:

Ik hou eigenlijk wel van die Fort Bow-albums. Er zit precies wat meer humor in die verhalen.

Praten we over die van Salverius of ook over de latere Fort Bows onder Lambil?

Die verhalen voelden voor de personages altijd wat persoonlijker aan aangezien ze een diepere band hadden met de figuren van Fort Bow. (Tripps, Bryan, Zilverveer, Mathilde...)

Het ging niet om willekeurige uitwisselbare mede-blauwbloezen zoals in het gros van de andere verhalen.

En de bredere cast die Fort Bow met zich meebracht deed de verhaalopbouw meestal ook deugd.

631866.jpg.25c312a67dda9df7bd4cbedff8e6f836.jpg5723.jpg.d6417339ca1c948a33c363a358d11c2b.jpg

Persoonlijk vind ik wel dat Lambil al een tijdje geleden had mogen stoppen. Zijn tekenwerk gaat niet zo snel achteruit als Leloup, maar het is altijd hetzelfde.

De BB zijn al een jaar of 20 hoe langer hoe saaier. Dat was met Cauvin ook al zo. Als de strip moet verder gaan, dan kunnen ze wel een Beka/Munuera of consoorten gebruiken. De vraag is idd of na meer dan 60 titels over een conflict van vier jaar, niet alle moppen over Arabesk en Blutch gemaakt zijn. Er zal nog wel te rapen zijn, maar zet er dan beter volk op.

1 minuut geleden, cinco zei:

Praten we over die van Salverius of ook over de latere Fort Bows onder Lambil?

Beide.

cover.jpg.6646c3bcd790863a050c3d10647a58fa.jpg

550x749.thumb.jpg.aebbd0ea98f72eed0e20fab566899e68.jpg

Toch opvallend hoe vlug die reeks is geëvolueerd van een humoristisch getekende gagreeks naar een veel realistischere avonturenreeks.

6 minuten geleden, TDPB zei:

Toch opvallend hoe vlug die reeks is geëvolueerd van een humoristisch getekende gagreeks naar een veel realistischere avonturenreeks.

Met de tekenstijl van Lambil was het min of meer logisch dat de reeks een andere richting qua toon insloeg.

Gevolg was ook dat je twee cartoony getekende figuren zoals Blutch en Chesterfield had die omringd waren door soldaten die merkbaar realistischere gelaatstrekken hadden.

14 minuten geleden, Ambreville zei:

meer dan 60 titels over een conflict van vier jaar

Daardoor dacht ik als kind dat die burgeroorlog minstens 10 jaar had geduurd en was ik redelijk verbaasd toen ik er achterkwam dat het 'slechts' om een oorlog van 4 jaar ging.

18 minuten geleden, cinco zei:

Met de tekenstijl van Lambil was het min of meer logisch dat de reeks een andere richting qua toon insloeg.

Gevolg was ook dat je twee cartoony getekende figuren zoals Blutch en Chesterfield had die omringd waren door soldaten die merkbaar realistischere gelaatstrekken hadden.

euhm, de langere verhalen van Salverius waren al realistischer getekend. Lambil tekende gewoon verder in een gelijkaardige stijl.

244cd042f232deaa9a292c7d2d4175ff.jpg.8152399bf857d9bab89a8d6b224934ce.jpg

4 uren geleden, TDPB zei:

euhm, de langere verhalen van Salverius waren al realistischer getekend. Lambil tekende gewoon verder in een gelijkaardige stijl.

In die van Lambil zagen nevenpersonages er toch nog een gradatie realistischer uit.

Kijk bijvoorbeeld hoe sterk het design van Blutch hier contrasteert met de 'figuranten' op de achtergrond.

afbeelding.thumb.png.4e0ae23b95f549f03257e3645eb280b5.png

Ook zijn decors waren een stuk gedetailleerder utigewerkt.

afbeelding.thumb.png.1b4c78b8aabc7034d37a22b81bccf19a.png

afbeelding.thumb.png.3d9d611f9f53c7f0d330dadaf86260c9.png

Eigenlijk vind ik dat veel stripreeksen te lang doorgaan.
Ik ben van mening dat wanneer de succes of originele schrijver of tekenaar met de serie stopt, gewoon moet stoppen.
Zeker als een reeks als zo lang loopt, zoals bij de Blauwbloezen. (en met Thorgal, XIII, Asterix, Lucky Luke, Guust, Storm, etc etc.) het geval is.
De Blauwbloezen vond ik echt een van de leukste stripreeksen. Maar ik ben zo halverwege delen vijftig gestopt. Toen werd het tekenwerk minder en de scenario's te veel uitgemolken. 

Maar de uitgeverijen kennende zullen ze na Lambil er wel weer een tekenaar opzetten en het doorzetten vanwege de kassa. Enige wat er tegen te doen is: gewoon stoppen met kopen. Als dat  veel gebeurd, heeft het voor de uitgevers geen zin meer, want dan kost het meer dan het opbrengt.

3 uren geleden, Kobus zei:

Maar de uitgeverijen kennende zullen ze na Lambil er wel weer een tekenaar opzetten en het doorzetten vanwege de kassa. Enige wat er tegen te doen is: gewoon stoppen met kopen. Als dat  veel gebeurd, heeft het voor de uitgevers geen zin meer, want dan kost het meer dan het opbrengt.

Een argument voor dit is dat je zo vers bloed in een oude serie pompt. Nieuwe scenaristen hebben een frisse kijk en hebben misschien opnieuw iets te vertellen en een andere tekenaar doet het misschien beter (alhoewel dat vaak een kwestie van smaak is).

Nu maakt het me eigenlijk helemaal niets uit of Blauwbloezen nog steeds verschijnt of wie het dan tekent daar ik ze al jaren niet meer lees. Commercieel gezien mag het van me tot in den treure voortgezet worden. Het verkoopt nog steeds prima. Maar als ik het huidige tekenwerk van Lambil bekijk is het er niet beter op geworden. Het laatste album doet gewoon pijn aan je ogen. Nu is dat bij de oudgedienden helaas wel vaker het geval dat ze te lang blijven doorprutsen (zie ook Leloup en Hermann...) Ik zou bij deze dus beweren dat het beter is als Blauwbloezen niet na maar al tijdens Lambil stopt.

17 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Ik zou bij deze dus beweren dat het beter is als Blauwbloezen niet na maar al tijdens Lambil stopt.

of overgenomen wordt?

Mij verwondert het vooral dat Lambil nog steeds plezier haalt uit het voor de duizendste keer hetzelfde te tekenen. Altijd weer die paarden en iedereen in dezelfde kleren en telkens opnieuw rotsen en struiken en tenten en houten huizen in de decors. Hij doet dat ondertussen wellicht met de ogen dicht (ja, ik geef hier een gemakkelijk in te trappen voorzet 😎)

1 uur terug, TDPB zei:

Altijd weer die paarden en iedereen in dezelfde kleren en telkens opnieuw rotsen en struiken en tenten en houten huizen in de decors.

Ik vermoed dat hij graag de fauna tekent in die bossen, velden en weien.

Ook in recentere albums merk je dat hij regelmatig bepaalde perspectieven zoekt om een close-up te kunnen geven aan een vogel of een ander dier in het wild.

afbeelding.thumb.png.e973f1874e3519244a60b4990ea734e5.png

8 minuten geleden, Rataplan zei:

Had de reeks ook een succes kunnen worden indien Blutch en Chesterfield 2 militairen waren in het geconfedereerde leger?

De zuidelijke sergeant Kakkerlak is een zeer populaire bijfiguur in de reeks die ook heeft bijgedragen aan het succes van de reeks.

Omnia mutantur nihil interit

30 minuten geleden, Rataplan zei:

Had de reeks ook een succes kunnen worden indien Blutch en Chesterfield 2 militairen waren in het geconfedereerde leger?

Ik vermoed het wel, ik denk niet dat veel (jonge) europese lezers zich daar vragen bij stelden.

Vooral ook omdat, zeker in het geval van Blutch, het gaat om soldaten tegen wil en dank en het eigenlijk een anti-oorlog strip is.

Was er recent overigens niet een verhaal waarin ze bij de geconfedeerden terecht komen?

Ik zou het mooi vinden als er een good feeling eindalbum komt: de oorlog eindigt, Chesterfield trouwt en wordt vader, Blutch keert terug naar zijn hometown, Stark ontwaakt uit zijn waanzin, etc.

Als de reeks toch verder gaat:

Qua tekeningen: een opvolger van Lambil zal al dan niet in eigen stijl mogen werken maar dat is mijn minste schrik, de tekeningen zullen wel ok zijn.

Het gaat vooral over hoeveel scenario's je kan blijven verzinnen rond dit onderwerp en naar welk keurslijf de scenarist zich moet schikken (cfr. Astérix, maar evenzeer S&W en Kiekeboes alhoewel het daar iets minder speelt aangezien die makkelijker op actuele onderwerpen kunnen inspelen).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

14 uren geleden, Rataplan zei:

image.thumb.png.731c389d7b0a34a5f9b2a4bd273d96ee.png

Rebel Yell  " The South will rise again ".

De Blauwbloezen bekt natuurlijk wel een stuk beter dan de Grijsbloezen.

15 uren geleden, Rataplan zei:

Album 20, Black Face, zou toch een rare draai gekregen hebben. En 27, Bull Run, is minder interessant als je het vanuit de situatie van de Zuidelijken zou lezen. 

Anderzijds zou het voor De neven van de overkant niet uitmaken.

Maar vooral Kapitein Nepel maakt duidelijk dat Cauvin nooit een reeks vanuit het standpunt van de racistische slavenhouders zou geschreven hebben.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

8 minuten geleden, Waldorf zei:

Maar vooral Kapitein Nepel maakt duidelijk dat Cauvin nooit een reeks vanuit het standpunt van de racistische slavenhouders zou geschreven hebben.

Dit behoeft toch enige nuance. Het beeld dat de zuidelijke racistische slavenhouders waren en de Noordelijken het beste met de zwarte medemens voor hadden klopt niet helemaal.

Ook de Noordelijken hadden over het algemeen niet zoveel op met hun donkere medemens. De zwarte bevolking was weliswaar vrij in het Noorden maar niet met dezelfde rechten, het zelfde salaris en dezelfde kansen als de blanke.

Na afloop van de burgeroorlog heeft het nog 100 jaar geduurd voordat hier verandering in kwam.

Maar goed, 160 jaar na afloop van de burgeroorlog gaan we mogelijk een zwarte vrouwelijke president van de USA krijgen.😊

Omnia mutantur nihil interit

10 minuten geleden, Rik zei:

Dit behoeft toch enige nuance. Het beeld dat de zuidelijke racistische slavenhouders waren en de Noordelijken het beste met de zwarte medemens voor hadden klopt niet helemaal.

Ook de Noordelijken hadden over het algemeen niet zoveel op met hun donkere medemens. De zwarte bevolking was weliswaar vrij in het Noorden maar niet met dezelfde rechten, het zelfde salaris en dezelfde kansen als de blanke.

Na afloop van de burgeroorlog heeft het nog 100 jaar geduurd voordat hier verandering in kwam.

Maar goed, 160 jaar na afloop van de burgeroorlog gaan we mogelijk een zwarte vrouwelijke president van de USA krijgen.😊

Dat is allemaal waar, en veel van die nuance zit ook in de reeks. Wat toch nog eens onderlijnt dat Cauvin een erg goede scenarist was.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

2 hours ago, bouncer said:

image.thumb.png.731c389d7b0a34a5f9b2a4bd273d96ee.png

Rebel Yell  " The South will rise again ".

De Blauwbloezen bekt natuurlijk wel een stuk beter dan de Grijsbloezen.

"Les Tuniques Bleues" vs. "Les Tuniques Gris". Dat klinkt zelfs beter.

Cauvin's vat was toch wel leeg ophet einde. Elke strip zat rond een vondst uit die tijd, maar dat werd vrij lang opgerekt met vrij saaie interacties tussen de personnages. Beka/Munuera lijkt me de enige frisse aanpak.

Ofwel inderdaad stoppen. 

1 uur geleden, Rik zei:

Een mooie samenvatting van de boodschap van het album Black Face ;) 

40 jaar lang heb ik gedacht dat Blauwbloezen een vertaling was van een term die ze in amerika gebruikten. The blue shirts, of iets in die trant. The bluecoats misschien. Blijkt nu, als ik dat google, dat de blue shirts eigenlijk een ierse paramilitaire organsiatie was uit de jaren '30. En in China hadden ze op dat moment ook een Blue Shirts Party. En Bluecoats heeft ook al niets met de amerikaanse oorlog te maken.

ODuffy_Blue_Shirt_Movement_fascist_salute.thumb.jpg.54240c4463b525de8928073dcb2a1d00.jpg

In america spreken ze gewoon van the greys and the blues.

On 9/1/2024 at 1:52 PM, TDPB said:

40 jaar lang heb ik gedacht dat Blauwbloezen een vertaling was van een term die ze in amerika gebruikten. The blue shirts, of iets in die trant. The bluecoats misschien. Blijkt nu, als ik dat google, dat de blue shirts eigenlijk een ierse paramilitaire organsiatie was uit de jaren '30. En in China hadden ze op dat moment ook een Blue Shirts Party. En Bluecoats heeft ook al niets met de amerikaanse oorlog te maken.

ODuffy_Blue_Shirt_Movement_fascist_salute.thumb.jpg.54240c4463b525de8928073dcb2a1d00.jpg

In america spreken ze gewoon van the greys and the blues.

De term "bluebelly's" (blauwbuiken) werd wel gebruikt...