Rataplan Posted August 26 Share Posted August 26 Vraagje aan de tekenaars hier. Inkten jullie op jullie originelen? Zo ja, met welke teken/inktmaterialen? Indien niet, wat voor technieken hanteren jullie als ik vragen mag? Ikzelf ondervind enige hinder bij het inkten met fijne pennen wanneer mijn potloodschetsen/uitgewerkte tekeningen nogal druk zijn qua arcering gecombineerd met zware schaduwvlakken. Mij lijkt het dan evident om de potloodversies uit te printen op zwaarder papier met een aangepaste transparantie. Het grafiet in de papierporiën zorgt er soms voor dat de inkt van de pennen niet altijd alle potloodpartijen inkt. Wss moet ik nu ook nog eens een wacom, cintiq enz...aanschaffen. Niks tegen digitaal. Verre van. Maar ik heb ook graag het analoge werkproces onder de knie. Quote Link to comment
charles Posted August 27 Share Posted August 27 Bristol papier is zeer goed om op te inkten, als je dat nog niet hebt geprobeerd. Quote Link to comment
Yan Posted August 27 Share Posted August 27 Ik inkt al meer dan 10 jaar digitaal. Bovendien schets ik nu ook onmiddellijk digitaal, wat ik op papier doe is nog nauwelijks de benaming 'schets' waard. Vorige week ontdekte ik op een net afgewerkte pagina een tekenfout. Ik heb gedurende een week die fout(en) weggewerkt op 17 pagina's. Digitaal gaat dat vrij vlot, ik mag er niet aan denken dat dit op papier gebeurd was. Gommen is al lang voorbij, een laag wissen duurt een fractie van een seconde. Digitaal is duurder, maar uiteindelijk maak je in productie op zeker ogenblik de overstap (ook collega's die met tekenpen of tekenpenseel inkten). Let op de compabiliteit van tablet, computer en software. Vroeger gebruikte ik Schoeller Hammer of Turm papier, het is eigenlijk doordat het periode niet meer beschikbaar was en ik geen enkel papier vond dat me lag dat ik de overstap gedaan heb. Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Lestat Posted August 27 Share Posted August 27 Het is al lang geleden dat ik met echte inkt heb gewerkt, hoewel ik wel nog alles analoog doe. Enkele jaren geleden ben ik overgestapt op dunne stiftjes, variërend tussen een dikte van 0.3 mm tot 0.5 mm (laatste vooral voor de randen, en bepaalde dikke lijnen). En ik doe dit inderdaad op de originelen zelf, omdat ik dan nog bepaalde zaken van het potlood kan corrigeren. Dat is lastiger bij een kopie. Quote Link to comment
charles Posted August 29 Share Posted August 29 Wat ik heel handig vind - ik scan mijn schetsen en draai ze uit op Bristol (inkjet printer). Ik doe dat in cyaan en daar inkt ik op. Daarna scannen om in te kleuren. Ik scan zwart-wit en dan zie je het cyaan niet op de scans. Inkt veel leuker dan op potlood, vind ik en als je een fout maakt of iets net wat anders wil inkten, dan kan je het weer uitdraaien. Of een soort "correctiepagina" samenstellen om uit te draaien en te inkten. Doe ik vaker, of alvast drie keer een gezicht in de marges plakken - dan kan ik het drie keer proberen als ik wil. Quote Link to comment
ivo Posted September 5 Share Posted September 5 Ik inkt én aquarel op mijn originele schetsen :). Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
Recommended Posts