Jump to content

SSZ stopt met besprekingen

Recommended Posts

We krijgen niet meer alle strips gelezen, laat staan dat we er een selectie grondig van kunnen bespreken. Daarbij kwam een onevenwicht tot stand waarbij hele genres of zelfs hele uitgeverijen genegeerd raakten, wat nooit de opzet is voor een zo veelzijdig mogelijk bedoelde website.

Ze starten met een nieuwe rubriek waarbij ze telkens strip en auteur(s) selecteren om er vervolgens dieper op in te gaan.

Hier is de link naar hun officiële communicatie betreffende deze beslissing:

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/de-kijker-vervangt-besprekingen

1 uur terug, Veto zei:

Jammer. Ik las toch heel vaak hun besprekingen. De eerste rubriek 'in de kijker' kwam heel druk over en ietwat geforceerde manier om oude recensie weer op te rakelen.

ik vind het concept anders best wel geslaagd en de links naar gerelateerde content interessant en handig...

wel spijtig dat we de besprekingen gaan missen, gelukkig hebben we jou nog Veto ;)

7 minuten geleden, Peter Motte zei:

Volgens mij hebben ze ondervonden dat de recensies veel minder worden gelezen sinds ze de website hebben gewijzigd.

Denk ik niet, de site wordt gerund door vrijwilligers, idem de recensies, op een gegeven moment neemt de

bereidheid tot schrijven af, gedeeld door het aantal vrijwilligers, zal het vermoedelijk steeds lastiger worden

om tegen de "deadline" voldoende recensies te plaatsen om nog een interessant aanbod te leveren.

Kan me ook voorstellen, dat het verdelen van de ( recensie ?) exemplaren ook iedere keer het probleem

oplevert dat de " recensenten " gaan voor de meest gewilde boeken, terwijl Stripspeciaalzaak natuurlijk

een breed aanbod wil leveren.

1 uur terug, bouncer zei:

Kan me ook voorstellen, dat het verdelen van de ( recensie ?) exemplaren ook iedere keer het probleem

oplevert dat de " recensenten " gaan voor de meest gewilde boeken, terwijl Stripspeciaalzaak natuurlijk

een breed aanbod wil leveren.

Ik denk niet dat er veel recensie-exemplaren waren. 

20 minuten geleden, Gilles zei:

Ik denk niet dat er veel recensie-exemplaren waren. 

Uit ervaring weet ik dat bepaalde uitgeverijen een lijst hebben van te versturen exemplaren naar de vaste adressen zover bekend, hoeveel uitgeverijen dit bij iedere uitgave doen is mij ook niet bekend.

Ik denk niet dat er buiten schoolmeesters veel mensen in hun reviews geinteresseerd waren. Negatief werden ze nooit, wat een criticus mag zijn. Een reviewer slaagde er zelfs in om de Belgische politiek constant in zijn reviews binnen te trekken. De nieuwe formule lijkt me frisser, en vooral veel completer.

Ik beken dat met de nieuwe site en de shift naar Facebook de SSZ onder mijn radar verdwenen is, maar in al die jaren hebben de recensies  mij veel mooie aanraders aangebracht. Ik heb de positieve insteek altijd geapprecieerd; zelfs voor een strip die niet mijn ding was, kon ik begrijpen waarom 't voor een ander dat misschien wel was.

Dus aan alle recensenten die mij naar onontdekt leesplezier geleid hebben al die jaren: wreed bedankt!

18 uren geleden, Ambreville zei:

Ik denk niet dat er buiten schoolmeesters veel mensen in hun reviews geinteresseerd waren. Negatief werden ze nooit, wat een criticus mag zijn. Een reviewer slaagde er zelfs in om de Belgische politiek constant in zijn reviews binnen te trekken. De nieuwe formule lijkt me frisser, en vooral veel completer.

Ik ben geen schoolmeester (ter info, ik ben fiscalist) maar was altijd erg geinteresseerd 🙂

En wat betreft de negativiteit: https://www.stripspeciaalzaak.be/besprekingen/gekortwiekt

Deze recensie acht ik toch vrij negatief...

Wat vindt men hier van die nieuwe 'in de kijker'-formule?

Bij het item over Lord of the Flies van Aimée de Jongh krijg je dan aansluitend een opsomming van al haar ander werk inclusief fragmenten uit vroegere besprekingen gevolgd door een opsomming van allemaal andere romanbewerkingen in het stripmedium met ook weer fragmenten uit vroegere besprekingen.

https://www.stripspeciaalzaak.be/de-kijker/lord-flies-en-romanbewerkingen

Mij lijkt het alsof ze meer werk zullen krijgen i.p.v. minder, terwijl dat nochtans de bedoeling was. Momenteel lijken ze misschien tijd te winnen, omdat die oudere besprekingen er al zijn. Maar wat gebeurt er als die historische teksten uitgeput zijn? Zullen ze dan weer besprekingen beginnen te publiceren?

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Op 8/9/2024 om 17:37, Peter Motte zei:

Een criticus die nooit een boek durft aanvallen, kan volgens mij zijn geloofwaardig niet behouden.

Doet mij een beetje denken aan Chris stuckman de film reviewer op youtube. Sinds hij zelf een film aan het maken is zijn zijn reviews eigenlijk niets meer waard. Altijd positief of als een film echt slecht is dan plaatst hij geen recensie erover. Kanaal heeft geen enkel bestaansrecht meer daardoor 

• 3 weeks later...

Eigenlijk zouden ze die sectie moeten vervangen door de in de kijker rubriek. Dat highlight op de homepage dan die net verschenen strip. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

tsja... heb het zelf ook een hele tijd gedaan (voor mijn eigen website Comicsforsinners, danwel Brokenfrontier) maar het kost gewoon idd veel vrije tijd.
En op een gegeven moment moet je keuzes maken.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

En daar komt nog bij dat er bovendien de kans is dat allerlei supergrote multinationals je de kaas van het brood eten. Hoe stom het ook klinkt. Met die computertoepassingen zijn ze erin geslaagd om allerlei kruimels in te pikken en daar grof geld mee te verdienen. Door dat besef is de lol er ook gauw af. Het is niet meer iets dat je doet voor gelijkgezinden en vrienden.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed