BobFish Posted September 13 Share Posted September 13 Wat was de allereerste strip ? Superman, The Yellow Kid of toch eerder Les Amours de monsieur Vieux Bois van de halfblinde schoolleraar Rodolphe Töpffer uit Genève, Zwitserland ? Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
BobFish Posted September 13 Author Share Posted September 13 Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag Link to comment
Rik Posted September 13 Share Posted September 13 Meneer Prikkebeen is uit 1858 Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Yncke Posted September 13 Share Posted September 13 BobFish and Ambreville 1 1 Quote yncke.be Link to comment
Air Posted September 13 Share Posted September 13 Wikipedia: What is the oldest known cave art? In November 2018, scientists reported the discovery of the oldest known figurative art painting, over 40,000 (perhaps as old as 52,000) years old, of an unknown animal, in the cave of Lubang Jeriji Saléh on the Indonesian island of Borneo. Maar zonder tekst eronder, dus geen “comic” BobFish 1 Quote . Link to comment
bouncer Posted September 13 Share Posted September 13 Het tapijt van Bayeux 1068. BobFish and Lestat 2 Quote Link to comment
bouncer Posted September 13 Share Posted September 13 De allereerste ballonstrip, maan en klaagbrief 1493 BobFish 1 Quote Link to comment
bouncer Posted September 13 Share Posted September 13 Dit begint er al meer op te lijken, de marteldood van de heilige Erasmus uit 1460/1470 BobFish 1 Quote Link to comment
TDPB Posted September 13 Share Posted September 13 In iedere kerk hangt er een stripverhaal BobFish, Ambreville and Yncke 3 Quote Link to comment
WILCO Posted September 13 Share Posted September 13 In de kathedraal van Albi heb je zelfs tekstbalonnen. bouncer, TDPB and BobFish 3 Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 16 Share Posted September 16 Stem op The Yellow Kid! BobFish 1 Quote Link to comment
Lestat Posted September 16 Share Posted September 16 Op 13/9/2024 om 16:40, bouncer zei: De allereerste ballonstrip, maan en klaagbrief 1493 Deze ging ik ook posten. Ik herinnerde me dit artikel nog: https://historiek.net/de-oudste-ballonstrip-komt-uit-1493/152160/ BobFish 1 Quote Link to comment
AHMO Posted September 16 Share Posted September 16 Ik denk dat de eerste commerciële (moderne) strip "the Yellow Kid" was die ook tekstballonnen gebruikte Wat voor die tijd ook vooruitstrevend was en later ook door anderen weer gebruikt werden. en trouwens nog steeds zo gebruikt wordt in de huidige stripwereld. Al de anderen kan je ook als een strip zien, maar werd toen niet als de huidige standaard doorgevoerd. plus wat ook nog meespeelt "the Yellow kid" was een wekelijkse terugkerende karakter die elke keer door dezelfde tekenaar (Ik weet het! Het klopt niet helemaal) getekend werd. Dat was vroeger niet zo. Het was éénmalig (Het tapijt van Bayeux 1068) of het kruisverhaal van Jezus... Zijn in haast in elke kerk door een ander kunstenaar gemaakt. Trouwens.. Een ander vroegere stripvorm zijn de centsprenten maar daar zag je weer niet (gauw) een terugkerende personage in. Dus ik blijf bij "the Yellow Kid" als de eerste commerciële / moderne strip Gebruik van tekstballonnen Terugkerende personage Door één dezelfde tekenaar getekend en werd periodiek weer iets nieuws gepubliceerd cartoonesk and bouncer 2 Quote Link to comment
TDPB Posted September 16 Share Posted September 16 50 minuten geleden, AHMO zei: Ik denk dat de eerste commerciële (moderne) strip "the Yellow Kid" was die ook tekstballonnen gebruikte Wat voor die tijd ook vooruitstrevend was en later ook door anderen weer gebruikt werden. en trouwens nog steeds zo gebruikt wordt in de huidige stripwereld. Al de anderen kan je ook als een strip zien, maar werd toen niet als de huidige standaard doorgevoerd. plus wat ook nog meespeelt "the Yellow kid" was een wekelijkse terugkerende karakter die elke keer door dezelfde tekenaar (Ik weet het! Het klopt niet helemaal) getekend werd. Dat was vroeger niet zo. Het was éénmalig (Het tapijt van Bayeux 1068) of het kruisverhaal van Jezus zijn in haast in elke kerk door een ander kunstenaar gemaakt. Trouwens.. Een ander vorm van vroegere stripvorm zijn de centsprenten maar daar zag je weer niet (gauw) een terugkerende personage in. Dus ik blijf bij "the Yellow Kid" als de eerste commerciële / moderne strip Gebruik van tekstballonnen Terugkerende personage Door één dezelfde tekenaar getekend en werd periodiek weer iets nieuws gepubliceerd Probleem is dat je daar regels opstelt overeenkomend met een eigen definitie van wat een strip is. Dat er bijvoorbeeld tekstballonnen moeten zijn vooraleer je kan spreken over een strip, daar gaan veel Nederlanders niet akkoord mee zijn. Dat betekent o.a. ook dat dingen zoals Flash Gordon van Alex Raymond en Tarzan of Prins Valiant van Hal Forster geen strips zouden zijn. Of dat tekstloze strips geen strips zijn. Terugkerende personages is ook nog zoiets raar. Dat zou betekenen dat Dreams of the rarebit Fiend van Winsor McCay geen strip zou zijn, want daarin had je wekelijks andere personages. Dus ja, volgens jou regels is The Yellow Kid misschien de eerste commerciele moderne strip. Maar daarvoor bestonden toch echt ook al andere strips, zoals Max and Moritz van Busch. Van Max en Moritz naar de Katzenjammer Kids is een immens kleine stap waardoor je nooit overduidelijk De Eerste Strip zal kunnen aanwijzen. Quote Link to comment
TDPB Posted September 16 Share Posted September 16 1 uur terug, AHMO zei: Ik denk dat de eerste commerciële (moderne) strip "the Yellow Kid" was die ook tekstballonnen gebruikte Wat voor die tijd ook vooruitstrevend was en later ook door anderen weer gebruikt werden. Teksballonnen werden op dat moment overigens al sinds ongeveer 1700 gebruikt in cartoons. Quote Link to comment
TDPB Posted September 16 Share Posted September 16 Dit komt bvb uit 1834 en dit uit 1849 Quote Link to comment
AHMO Posted September 17 Share Posted September 17 TPBD, Iedereen die op dit item gereageerd heeft, heeft gelijk. Het is namelijk niet zwart wit Maar ik denk wel dat vanuit the Yellow Kid de moderne strip is ontstaan. Deze strip veroorzaakte namelijk een lawine van nieuwe striphelden. Meestal met dezelfde structuur (uitzonderingen daar gelaten) Dat deed Max und Moritz van Wilhelm Busch en Prikkebeen, jaren daarvoor niet (Ps.: De Katzenjammer kids is trouwens geïnspireerd op Max und Moritz) Dus je moet mijn 4 punten niet al te letterlijk nemen Want een Graphic Novel is ook een strip, idem centsprenten is ook een stripvorm. Idem Flash Gordon van Alex Raymond en Tarzan of Prins Valiant van Hal Forster ook een stripvorm is Alleen die vorm van stripmaken is volgens mij na het stoppen van Olivier B Bommel uitgestorven. (Waarschijnlijk weet iemand hier op de Getekende Reep, dat het nog ergens wel bestaat! ) Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 17 Share Posted September 17 Met het succes van The Yellow Kid begon ook een grote concurrentiestrijd tussen de twee grootste kranten van New York met strips als wapens, dus ontstonden in rap tempo nieuwe strips (wie weet ook in andere kranten). Quote Link to comment
TDPB Posted September 17 Share Posted September 17 2 uren geleden, AHMO zei: TPBD, Iedereen die op dit item gereageerd heeft, heeft gelijk. Het is namelijk niet zwart wit Maar ik denk wel dat vanuit the Yellow Kid de moderne strip is ontstaan. Deze strip veroorzaakte namelijk een lawine van nieuwe striphelden. Meestal met dezelfde structuur (uitzonderingen daar gelaten) Dat deed Max und Moritz van Wilhelm Busch en Prikkebeen, jaren daarvoor niet (Ps.: De Katzenjammer kids is trouwens geïnspireerd op Max und Moritz) Dus je moet mijn 4 punten niet al te letterlijk nemen Want een Graphic Novel is ook een strip, idem centsprenten is ook een stripvorm. Idem Flash Gordon van Alex Raymond en Tarzan of Prins Valiant van Hal Forster ook een stripvorm is Alleen die vorm van stripmaken is volgens mij na het stoppen van Olivier B Bommel uitgestorven. (Waarschijnlijk weet iemand hier op de Getekende Reep, dat het nog ergens wel bestaat! ) Ik had dat voorbeeld dat ik hierboven deel uit 1849 nog nooit gezien, maar toch doet het veel hedendaags strip-achtig aan dan dat pakweg de yellow Kid-stripjes deden Anyway, wat ik vooral wou zeggen is: er is geen echt punt waarop 'de eerste strip' ontstaan is. Het is allemaal een voortzetting geweest van eerdere dingen. En de Amerikanen zeggen graag dat The Yellow Kid de eerste was, maar dat was ook maar gewoon voortborduren op wat er eerder kwam, met misschien als enige verandering dat het om een terugkerend personage ging. Quote Link to comment
TDPB Posted September 17 Share Posted September 17 https://www.tcj.com/outcault-goddard-the-comics-and-the-yellow-kid/ interessant arikel over de periode waarin de strips vorm kregen in de amerikaanse kranten. Maar ook daarin tonen ze enkele rechtstreekse voorlopers van the Yellow Kid. Het stripje hieronder rechts verscheen in 1884, 10 jaar voor de eerste YK cartoon, want in het begin waren het nog gewoon cartoons (één prent dus) Quote Link to comment
Air Posted September 17 Share Posted September 17 3 uren geleden, AHMO zei: Alleen die vorm van stripmaken is volgens mij na het stoppen van Olivier B Bommel uitgestorven. (Waarschijnlijk weet iemand hier op de Getekende Reep, dat het nog ergens wel bestaat! ) Quote . Link to comment
AHMO Posted September 17 Share Posted September 17 Dit is door de voormalige Stripmaker des Vaderlands Herman Roozen gemaakt. En dat was meer voor de fun. Hij wilde eeuwenoude Centsprenten voor de grap, tijdens zijn periode Stripmaker des Vaderlands, weer tot leven brengen. Na deze periode is hij ermee gestopt. Er is trouwens wel van deze Centsprenten een album van gemaakt. Hij is nu, als grap, meer bezig met de Dick Bruna stijl Mijn Avatar is trouwens door Herman Roozen gemaakt Quote Link to comment
AHMO Posted September 17 Share Posted September 17 Je moet dit artikel eens lezen: Amerikanisering in het interbellum Erg leuk en onderhoudend Een klein stukje eruit: ‘Plaatjes-series’ waren zomaar iets leuks voor de kleintjes, een goedkope paginavulling voor krant of tijdschrift. In de vs gold de strip echter als een belangrijk wapen in de concurrentiestrijd tussen de krantenconcerns. De commerciële belangen waren groot en er werd veel in geïnvesteerd. Dat leidde tot een verregaande professionalisering en vernieuwingen op vele vlakken: tekentechniek, karakterkeuze, kleurgebruik, verteltechniek en verhaalstructuur. De receptuur van het Europese beeldverhaal was daarentegen sinds het midden van de negentiende eeuw – sinds Wilhelm Busch (Max und Moritz) en Rodolphe Töpffer (Monsieur Cryptogame) – nauwelijks gewijzigd. Innovaties zoals snelheidslijntjes of een vaste, steeds terugkerende cast kende men hier niet. Ook tekstballons waren vrijwel onbekend. Zo schreef De Amsterdammer in 1916 vol verwondering over de Amerikaanse strips: ‘De gesprekken zijn gedrukt als op rookwolkjes die uit de monden der sprekers komen.’ (Van Huffel 1916) Tekstballons werden in Nederland nog maar sporadisch gebruikt (bijvoorbeeld in de politieke cartoon Het kladschrift van Jantje 2 en een enkele keer in het tijdschrift Het Dubbeltje (Nijmeijer 1977: 6; Matla 2000: 64), tot het eind van de jaren twintig nooit structureel. Tot ver in de jaren dertig werd in de meeste gevallen de tekst onder de tekeningen geplaatst. Regelmatig stond die tekst op rijm, bedoeld om voorgelezen te worden: Air 1 Quote Link to comment
Recommended Posts