Jump to content

The History of Comics


Recommended Posts

Wikipedia:
 

What is the oldest known cave art?

In November 2018, scientists reported the discovery of the oldest known figurative art painting, over 40,000 (perhaps as old as 52,000) years old, of an unknown animal, in the cave of Lubang Jeriji Saléh on the Indonesian island of Borneo.
 

 

IMG_3480.jpeg
 

Maar zonder tekst eronder, dus geen “comic”

 

.

Link to comment

Ik denk dat de eerste commerciële (moderne) strip "the Yellow Kid" was die ook tekstballonnen gebruikte

Wat voor die tijd ook vooruitstrevend was en later ook door anderen weer gebruikt werden.

en trouwens nog steeds zo gebruikt wordt in de huidige stripwereld.

Al de anderen kan je ook als een strip zien, maar werd toen niet als de huidige standaard doorgevoerd.

plus wat ook nog meespeelt "the Yellow kid" was een wekelijkse terugkerende karakter die elke keer door dezelfde tekenaar (Ik weet het! Het klopt niet helemaal) getekend werd.

Dat was vroeger niet zo.

Het was éénmalig (Het tapijt van Bayeux 1068)

of het kruisverhaal van Jezus... Zijn in haast in elke kerk door een ander kunstenaar gemaakt.

Trouwens.. Een ander vroegere stripvorm zijn de centsprenten maar daar zag je weer niet (gauw) een terugkerende personage in.

800px-Roodkapje_kindren_u_bekend-Catchpenny_print-Borms_0785.thumb.jpeg.8299451268cd1c76b48fa4edb2c97cfb.jpeg

 

 Dus ik blijf bij "the Yellow Kid" als de eerste commerciële / moderne strip

  • Gebruik van tekstballonnen
  • Terugkerende personage
  • Door één dezelfde tekenaar getekend
  • en werd periodiek weer iets nieuws gepubliceerd
Link to comment
50 minuten geleden, AHMO zei:

Ik denk dat de eerste commerciële (moderne) strip "the Yellow Kid" was die ook tekstballonnen gebruikte

Wat voor die tijd ook vooruitstrevend was en later ook door anderen weer gebruikt werden.

en trouwens nog steeds zo gebruikt wordt in de huidige stripwereld.

Al de anderen kan je ook als een strip zien, maar werd toen niet als de huidige standaard doorgevoerd.

plus wat ook nog meespeelt "the Yellow kid" was een wekelijkse terugkerende karakter die elke keer door dezelfde tekenaar (Ik weet het! Het klopt niet helemaal) getekend werd.

Dat was vroeger niet zo.

Het was éénmalig (Het tapijt van Bayeux 1068)

of het kruisverhaal van Jezus zijn in haast in elke kerk door een ander kunstenaar gemaakt.

Trouwens.. Een ander vorm van vroegere stripvorm zijn de centsprenten maar daar zag je weer niet (gauw) een terugkerende personage in.

800px-Roodkapje_kindren_u_bekend-Catchpenny_print-Borms_0785.thumb.jpeg.8299451268cd1c76b48fa4edb2c97cfb.jpeg

 

 Dus ik blijf bij "the Yellow Kid" als de eerste commerciële / moderne strip

  • Gebruik van tekstballonnen
  • Terugkerende personage
  • Door één dezelfde tekenaar getekend
  • en werd periodiek weer iets nieuws gepubliceerd

Probleem is dat je daar regels opstelt overeenkomend met een eigen definitie van wat een strip is. Dat er bijvoorbeeld tekstballonnen moeten zijn vooraleer je kan spreken over een strip, daar gaan veel Nederlanders niet akkoord mee zijn. Dat betekent o.a. ook dat dingen zoals Flash Gordon van Alex Raymond en Tarzan of Prins Valiant van Hal Forster geen strips zouden zijn. Of dat tekstloze strips geen strips zijn. Terugkerende personages is ook nog zoiets raar. Dat zou betekenen dat Dreams of the rarebit Fiend van Winsor McCay geen strip zou zijn, want daarin had je wekelijks andere personages.

 

Dream_of_the_Rarebit_Fiend_1905-01-07.jp

 

Dus ja, volgens jou regels is The Yellow Kid misschien de eerste commerciele moderne strip. Maar daarvoor bestonden toch echt ook al andere strips, zoals Max and Moritz van Busch. Van Max en Moritz naar de Katzenjammer Kids is een immens kleine stap waardoor je nooit overduidelijk De Eerste Strip zal kunnen aanwijzen.

Max-and-Moritz-Wilhelm-Busch-1.thumb.webp.4151e971f1aef93b8414a31481acad20.webp

16234efc1bcf34c24031b4990088175e.jpg

Link to comment
1 uur terug, AHMO zei:

Ik denk dat de eerste commerciële (moderne) strip "the Yellow Kid" was die ook tekstballonnen gebruikte

Wat voor die tijd ook vooruitstrevend was en later ook door anderen weer gebruikt werden.

 

Teksballonnen werden op dat moment overigens al sinds ongeveer 1700 gebruikt in cartoons.

Ograbme.thumb.jpg.7b9383eac90ceed90cef23124279b792.jpg

 

A-Block-for-the-Wigs-Gillray.thumb.jpeg.fb52e04ff44eb881ac173530b0e495c4.jpeg

gettyimages-541520586-612x612.thumb.jpg.02d4b47a05d1be4c5f664f12a4538dca.jpg

gettyimages-1425863803-612x612.thumb.jpg.9ca34943195e6bbe507855fc2b0d200f.jpg

gettyimages-464489389-612x612.thumb.jpg.87406389eac2d82378d013512f231e16.jpg

gettyimages-464478093-612x612.thumb.jpg.fe49740967c64b5e5416e3029604635a.jpg

Link to comment

TPBD, Iedereen die op dit item gereageerd heeft, heeft gelijk.

Het is namelijk niet zwart wit

Maar ik denk wel dat vanuit the Yellow Kid  de moderne strip is ontstaan.

Deze strip veroorzaakte namelijk een lawine van nieuwe striphelden.

Meestal met dezelfde structuur (uitzonderingen daar gelaten)

Dat deed Max und Moritz van Wilhelm Busch en Prikkebeen, jaren daarvoor niet

(Ps.: De Katzenjammer kids is trouwens geïnspireerd op Max und Moritz)

Dus je moet mijn 4 punten niet al te letterlijk nemen 

Want een Graphic Novel is ook een strip, idem centsprenten is ook een stripvorm.

Idem Flash Gordon van Alex Raymond en Tarzan of Prins Valiant van Hal Forster ook een stripvorm is

Alleen die vorm van stripmaken is volgens mij na het stoppen van Olivier B Bommel uitgestorven.

(Waarschijnlijk weet iemand hier op de Getekende Reep, dat het nog ergens wel bestaat! )

 

Link to comment
2 uren geleden, AHMO zei:

TPBD, Iedereen die op dit item gereageerd heeft, heeft gelijk.

Het is namelijk niet zwart wit

Maar ik denk wel dat vanuit the Yellow Kid  de moderne strip is ontstaan.

Deze strip veroorzaakte namelijk een lawine van nieuwe striphelden.

Meestal met dezelfde structuur (uitzonderingen daar gelaten)

Dat deed Max und Moritz van Wilhelm Busch en Prikkebeen, jaren daarvoor niet

(Ps.: De Katzenjammer kids is trouwens geïnspireerd op Max und Moritz)

Dus je moet mijn 4 punten niet al te letterlijk nemen 

Want een Graphic Novel is ook een strip, idem centsprenten is ook een stripvorm.

Idem Flash Gordon van Alex Raymond en Tarzan of Prins Valiant van Hal Forster ook een stripvorm is

Alleen die vorm van stripmaken is volgens mij na het stoppen van Olivier B Bommel uitgestorven.

(Waarschijnlijk weet iemand hier op de Getekende Reep, dat het nog ergens wel bestaat! )

 

Ik had dat voorbeeld dat ik hierboven deel uit 1849 nog nooit gezien, maar toch doet het veel hedendaags strip-achtig aan dan dat pakweg de yellow Kid-stripjes deden

ff063f_a182b97fe0484064a8a1aa2b7e8b91f8mv2.thumb.webp.d38ba0552c84284d7b363b2ebc8f5bf5.webp

 

D_1630.thumb.jpg.68b59a3c1baf8bef843d908a5a0fe12d.jpg

 

Anyway, wat ik vooral wou zeggen is: er is geen echt punt waarop 'de eerste strip' ontstaan is. Het is allemaal een voortzetting geweest van eerdere dingen. En de Amerikanen zeggen graag dat The Yellow Kid de eerste was, maar dat was ook maar gewoon voortborduren op wat er eerder kwam, met misschien als enige verandering dat het om een terugkerend personage ging.

Link to comment
3 uren geleden, AHMO zei:

 

Alleen die vorm van stripmaken is volgens mij na het stoppen van Olivier B Bommel uitgestorven.

(Waarschijnlijk weet iemand hier op de Getekende Reep, dat het nog ergens wel bestaat! )

 

 

IMG_3558.jpeg

.

Link to comment

Dit is door de voormalige Stripmaker des Vaderlands Herman Roozen gemaakt.

En dat was meer voor de fun.

Hij wilde eeuwenoude Centsprenten voor de grap, tijdens zijn periode Stripmaker des Vaderlands, weer tot leven brengen.

Na deze periode is hij ermee gestopt.

Er is trouwens wel van deze Centsprenten een album van gemaakt.

Hij is nu, als grap,  meer bezig met de Dick Bruna stijl

Mijn Avatar is trouwens door Herman Roozen gemaakt

Link to comment

Je moet dit artikel eens lezen:

Amerikanisering in het interbellum

Erg leuk en onderhoudend

Een klein stukje eruit:

‘Plaatjes-series’ waren zomaar iets leuks voor de kleintjes, een goedkope
paginavulling voor krant of tijdschrift. In de vs gold de strip echter als een
belangrijk wapen in de concurrentiestrijd tussen de krantenconcerns. De
commerciële belangen waren groot en er werd veel in geïnvesteerd. Dat leidde
tot een verregaande professionalisering en vernieuwingen op vele vlakken:
tekentechniek, karakterkeuze, kleurgebruik, verteltechniek en verhaalstructuur.
De receptuur van het Europese beeldverhaal was daarentegen sinds het
midden van de negentiende eeuw – sinds Wilhelm Busch (Max und Moritz)
en Rodolphe Töpffer (Monsieur Cryptogame) – nauwelijks gewijzigd. Innovaties
zoals snelheidslijntjes of een vaste, steeds terugkerende cast kende men
hier niet.

Ook tekstballons waren vrijwel onbekend. Zo schreef De Amsterdammer
in 1916 vol verwondering over de Amerikaanse strips: ‘De gesprekken zijn
gedrukt als op rookwolkjes die uit de monden der sprekers komen.’ (Van Huffel
1916) Tekstballons werden in Nederland nog maar sporadisch gebruikt
(bijvoorbeeld in de politieke cartoon Het kladschrift van Jantje 2 en een enkele
keer in het tijdschrift Het Dubbeltje (Nijmeijer 1977: 6; Matla 2000: 64), tot
het eind van de jaren twintig nooit structureel. Tot ver in de jaren dertig werd
in de meeste gevallen de tekst onder de tekeningen geplaatst. Regelmatig
stond die tekst op rijm, bedoeld om voorgelezen te worden:

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...