Jump to content

Standaard Boekhandel bouwt in sommige vestigingen hun stripaanbod af

Recommended Posts

Ik heb dit al op verschillende plaatsen gemerkt. Het gaat meestal om vestigingen in kleinere steden en gemeenten.
Zo was ik onlangs in Bilzen na een bezoek aan Mokka Wokka in de plaatselijke Standaard Boekhandel binnengesprongen.

Naast de bak met de klassieke softcover stripreeksen was daar voorheen ook een muur met graphic novels, one-shots, integrales, HCs en dergelijke.

Dat aanbod was niet langer aanwezig en enkel de bak met de softcovers van de bekende reeksen vertegenwoordigde nog de wereld van het beeldverhaal in die winkel.

Dit is geen alleenstaand geval want ik heb dit ook vastgesteld in andere kleine Standaard Boekhandels.

Trouwens, die bakken voor softcovers blijken niet altijd geschikt voor de bredere strips zoals bepaalde titels van Dargaud of Daedalus. Die steken dan wat geforceerd in de bak waardoor die albums al wat verplooid raken.

1 uur terug, Peter Motte zei:

Graphic novels e.d. zet de SB soms tussen de gewone boeken.

Was daar niet het geval, ik had het nagevraagd. De enige graphic novel die ze op dat moment (eind augustus/ begin september) nog hadden in hun winkel was de Weg van Larcenet.

3 uren geleden, shakeitupguy zei:

Strips zijn duur en worden duurder en duurder. Vind dat de Fnac ook in aanbod begint te verminderen.

Ik ben bang dat, met de aangekondigde btw verhoging in Nederland, de al te dure strips helemaal te duur worden. Ik zie het somber in.

Standaard boekhandel, en bij uitbreiding bijv. ook Fnac, hebben nog een ander probleem met strips. In veel vestigingen wordt daar zeer onzorgvuldig mee omgesprongen met zeer veel beschadigde exemplaren tot gevolg. En dan heb ik het niet over een krasje. Je betaalt geen premium prijs voor een boek waarvan de hoek helemaal dubbelgeplooid is.

In de Standaard Hasselt zijn er juist meer graphic novels en manga te vinden dan vroeger. De winkel zelf zal wel wat input kunnen geven. Bilzen is bv. niet denderend groot en heeft al een stripwinkel die goed draait. Dan is het logisch dat de buren wat minder verkopen.

De verdeling van boeken van Nederlandse uitgeverijen is in handen van het Centraal Boekhuis, en zij streven ernaar om in NL en B dezelfde prijs te hebben.

Dus zou het kunnen dat de btw-stijging in NL naar 21% ook gevolgen heeft voor de boekenprijzen in B.

ALS dat het geval is, dan maakt het niet uit of de btw in B op boeken stijgt of niet stijgt, want we betalen de stijging toch. En in dat geval is het eigenlijk beter dat bij ons de btw ook stijgt, want anders gaat de prijsstijging gewoon volledig naar NL als extra winst voor de uitgevers hinder, want de btw wordt berekend op de btw-voet.

Dus die stijging van 6 naar 9 maakt eigenlijk niets uit, want de prijs zou er niet door stijgen (want hij zou toch al stijgen), en dan blijft die verhoging ten minste in B als belasting, waarmee we dan "iets kunnen doen" (zoals dat heet), i.p.v. gewoon de NLse uitgevers meer winst op te leveren.

De kwestie is dat het wel een probleem zou vormen voor de Vlaamse uitgevers, en daarom is de keuze voor een stijging van 6 naar 9 i.p.v. naar de volle 21 nog niet zo'n slecht idee.

Het betekent dat een boek van 106 euro 109 euro kost. Niemand laat daarvoor een boek staan.

Wat betreft "Op zich is het een schande dat je lezen als vorm van luxe gaat aanzien," dat weet ik nog zo niet.

Oké wat betreft studieboeken, leerboeken, technische boeken, wetenschappelijke boeken e.d., maar al die romannetjes? En die "kunst"? Komkom, die "literaire boeken" zijn misschien nog meer pure luxe dan het eerste het beste stationsromannetje.

Ik heb 1300 boeken en 1550 strips, maar op dat vlak ben ik niet zo'n positivo.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

2 hours ago, Peter Motte said:

Dus zou het kunnen dat de btw-stijging in NL naar 21% ook gevolgen heeft voor de boekenprijzen in B.

ALS dat het geval is, dan maakt het niet uit of de btw in B op boeken stijgt of niet stijgt, want we betalen de stijging toch.

Dat klopt maar gedeeltelijk, Peter.

Om te beginnen is de BTW op boeken in NL momenteel 9% en geen 6% zoals in Belgie.

Een boek dat 30 EUR kost in een boekhandel in NL, zal hier in de boekhandel ook 30 EUR kosten.

Maar als ik als Belg op amazon.nl datzelfde boek koop, staat het ook daar aanvankelijk dan wel geprijsd als 30 EUR, maar vanaf het moment dat ik bij de afrekening mijn Belgisch adres ingevuld heb wordt de prijs verlaagd naar 29,17 EUR - een omrekening van 9% BTW naar 6% BTW .

Dus als Nederland voor boeken  naar 21% gaat, en Belgie naar 9%, en de boekhandels over beide landen moeten toch dezelfde prijs blijven aanhouden, dan begint het als Belg toch al te lonen om je boeken via Amazon.nl te kopen. Een boek van 30 euro op amazon.nl kost voor ons Belgen dan nog slechts 27,02 EUR.
10% korting, dat krijg je niet met de klantenkaartjes van de standaard boekhandels en fnacs ...

de populariteit van strips van de kampioenen, buurtpolitie, suske en wiske en kiekeboe 2.0 is kennelijk overschat.

ik stelde mij daar eerlijk gezegd al langer vragen bij; overvolle bakken met dergelijke strips

los daarvan, als ik in die nieuwere strips blader uit interesse, ervaar ik dit toch als een aanslag op mijn hersencellen; het niveau is echt laag. Totaal geen inhoud. ik heb het dan over de genoemde reeksen, ik weet ook dat er ook "betere" stripreeksen zijn

Auteurs en uitgevers lijken het creatieve en commerciële paadje kwijt, en koppel dit aan onze evoluerende smartphone maatschappij en tja, wat wil je.

2 uren geleden, 156 zei:

Dat klopt maar gedeeltelijk, Peter.

Om te beginnen is de BTW op boeken in NL momenteel 9% en geen 6% zoals in Belgie.

Een boek dat 30 EUR kost in een boekhandel in NL, zal hier in de boekhandel ook 30 EUR kosten.

Maar als ik als Belg op amazon.nl datzelfde boek koop, staat het ook daar aanvankelijk dan wel geprijsd als 30 EUR, maar vanaf het moment dat ik bij de afrekening mijn Belgisch adres ingevuld heb wordt de prijs verlaagd naar 29,17 EUR - een omrekening van 9% BTW naar 6% BTW .

Dus als Nederland voor boeken  naar 21% gaat, en Belgie naar 9%, en de boekhandels over beide landen moeten toch dezelfde prijs blijven aanhouden, dan begint het als Belg toch al te lonen om je boeken via Amazon.nl te kopen. Een boek van 30 euro op amazon.nl kost voor ons Belgen dan nog slechts 27,02 EUR.
10% korting, dat krijg je niet met de klantenkaartjes van de standaard boekhandels en fnacs ...

Ik heb het eens willen testen door iets op Amazon.nl te bestellen.

Ik heb nergens een herberekening van de btw gezien, maar momenteel is de verhouding 5,5 in NL en 6 in B, dus dat verschil kun je momenteel ook niet zien.

Het idee van het CB om in NL en B dezelfde prijs te hanteren, is op dit moment dus ook erg steekhoudend.

Of dat zo zal blijven als het in B 9 en in NL 21 wordt, val nog af te wachten.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

2 hours ago, Peter Motte said:

k heb het eens willen testen door iets op Amazon.nl te bestellen.

Ik heb nergens een herberekening van de btw gezien,

Ik weet niet op welke site jij hebt zitten kijken, maar ik weet wel dat ik elke boek die ik tot nu toe gekocht heb op amazon.nl goedkoper gehad heb dan de getoonde prijs.

Maar kom, ik zal het eens tonen.

Lord of the Flies - heer der vliegen staat op amazon.nl te koop voor 29,95 EUR:

amazonnl-lotf1.thumb.png.fa3bde5f40f5f28a99b4ac8ff67c48aa.png

Als ik hem in mijn winkelwagen toevoeg en wil afrekenen krijg ik als te betalen 29,13 EUR

amazonnl-lotf2.thumb.png.4770d2a27e0a5b2f5b04d7d9d81a41db.png

Dat is dus een omrekening van 9% naar 6% BTW :  (29,95 EUR / 1,09) x 1,06 = 29,13

Wat de tarieven betreft denk ik dat je Nederland verwart met Frankrijk. In Frankrijk is het verlaagde TVA tarief voor boeken 5,5% . Maar in Nederland is het 9%

Dat Amazon die omrekeningen doet vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. En het werkt naar twee kanten natuurlijk. ik koop ook soms CD's op amazon.de en amazon.fr, en dan moet ik altijd iets meer betalen dan de initieel getoonde prijs.

• 2 weeks later...

Het verbaast me ook dat een erg recent album als Munuera's Peter Pan niet in de meeste Standaard Boekhandels ligt aangezien dat toch handelt over een bekend fictief figuur waarmee je de aandacht kan trekken van mensen die meestal geen strips kopen.

Ze hebben deze uitgave slechts in 2 vestigingen:

afbeelding.png.9a6590c8f56a3705af1c481398384dc0.png

afbeelding.png.54296dd554d7aa098192029c01ce772b.png

Voor de zichtbaarheid van het medium blijft het belangrijk dat ook buiten de stripspeciaalzaken een ruim aanbod van albums kan gevonden worden in winkels waar je andere mensen dan de typische SSZ-bezoeker kan bereiken.

36 minuten geleden, cinco zei:

Voor de zichtbaarheid van het medium blijft het belangrijk dat ook buiten de stripspeciaalzaken een ruim aanbod van albums kan gevonden worden in winkels waar je andere mensen dan de typische SSZ-bezoeker kan bereiken.

Zeker, daarom geloof ik ook niet zo erg in die online winkels.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte