Ga naar inhoud

We Verkopen Geen Graphic Novels


Recommended Posts

Ik heb op een eerdere pagina een opsomming gegeven van voorbeelden waarom Vlaanderen op vele gebieden het niet altijd heeft voor zaken die in het buitenland wel een succes kennen. Ik ga niet in herhaling vallen. Maar het is te gemakkelijk om buitenlandse gebruiken of voorkeuren zomaar te projecteren op Vlamingen.

Link naar reactie

Het was een dichterlijke overdrijving, weetjewel. Wat ik bedoelde was: je gaat ook niet meteen Hugo Claus geven aan iemand die nog nooit boeken las?

 

Ik zeg zelfs meer: ik heb al veel boeken gelezen, maar je moet mij nu niet Hugo Claus gaan geven.

Link naar reactie

Ben ik dan zo blind ?

Blind in de zin dat iemand met jaren ervaring en oefening blind kan zijn voor 't feit dat 't allemaal niet zo simpel is omdat 't simpel is voor die persoon. 

 

Ik heb een doorgewinterde boekenlezer zien worstelen om door "Een boodschap uit de ruimte" te geraken. Wat is daar nu moeilijk aan, zou je denken. Het was toen wel duidelijk dat narratieve info uit tekeningen halen iets anders is dan datzelfde te doen uit tekst.

Niets te maken met smaak, alles met 't vermogen om met 't medium om te gaan.

Link naar reactie

 

Wat is er nu zo moeilijk te lezen aan een strip als 'Een Deken van Sneeuw', 'Het Zotte Geweld' of 'Typex' Rembrandt' ?  Da's toch geen moeilijke lectuur ? In mijn ogen zijn die super-toegankelijk en toch nogal traditioneel qua striptaal.  Ben ik dan zo blind ?

 

Het gaat niet over moeilijke lectuur, of al dan niet mooie tekeningen.

Een striphandelaar , die zoals alle striphandelaren striphandelaar geworden was omdat hij van strips hield, zei mij ooit dat hij tegenwoordig moeite had om nog strips te lezen of goed te vinden. Hij geraakte niet meer in de strip zei hij.

Awel, het kan toch gewoon een feit zijn dat dat geldt voor 80% van de volwassen bevolking?

Link naar reactie

 

Wat is er nu zo moeilijk te lezen aan een strip als 'Een Deken van Sneeuw', 'Het Zotte Geweld' of 'Typex' Rembrandt' ?  Da's toch geen moeilijke lectuur ? In mijn ogen zijn die super-toegankelijk en toch nogal traditioneel qua striptaal.  Ben ik dan zo blind ?

Ik kan me wel voorstellen dat het niet aansluit bij de smaak van velen.  

 

Tja, wat is er nu zo lastig aan elke zondagvoormiddag jezelf in een spannend pak hijsen en 120 kilometer te gaan fietsen? Wat is er nu zo moeilijk aan salsa dansen? Wat is er nu niet uitdagend aan het turven van suskewiets op een houten lat? Die dingen blijven niet onverkocht omdat ze moeilijk zijn, maar wel omdat mensen moeten kiezen. En ze kiezen niet voor strips.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Wat is er nu zo moeilijk te lezen aan een strip als 'Een Deken van Sneeuw', 'Het Zotte Geweld' of 'Typex' Rembrandt' ?  Da's toch geen moeilijke lectuur ? In mijn ogen zijn die super-toegankelijk en toch nogal traditioneel qua striptaal.  Ben ik dan zo blind ?

 

Van deze drie heb ik alleen Rembrandt gelezen maar dat viel mij ook niet mee. Juist de door jou genoemde striptaal rammelt in dat boek... te rommelig, weinig lijn en onduidelijke passages...

Link naar reactie

Ben ook geen fan van Hugo Claus.  'Het Verdriet van België' vond ik (25 jaar geleden) wel goed.

 

Wat is er nu zo moeilijk te lezen aan een strip als 'Een Deken van Sneeuw', 'Het Zotte Geweld' of 'Typex' Rembrandt' ?  Da's toch geen moeilijke lectuur ? In mijn ogen zijn die super-toegankelijk en toch nogal traditioneel qua striptaal.  Ben ik dan zo blind ?

Ik kan me wel voorstellen dat het niet aansluit bij de smaak van velen.  

Boekenlezers die geen strip lezen ga je nooit aan het striplezen krijgen. Misschien kopen ze een Maus of Persepolis omdat ze ervan gehoord hebben. En dan zien ze dat het eigenlijk ook maar strips zijn...

 

Je moet ervan uitgaan dat voor 80% van de bevolking volwassenen die strips lezen een beetje rare wezens zijn :D

Link naar reactie

Ben ook geen fan van Hugo Claus.  'Het Verdriet van België' vond ik (25 jaar geleden) wel goed.

 

Wat is er nu zo moeilijk te lezen aan een strip als 'Een Deken van Sneeuw', 'Het Zotte Geweld' of 'Typex' Rembrandt' ?  Da's toch geen moeilijke lectuur ? In mijn ogen zijn die super-toegankelijk en toch nogal traditioneel qua striptaal.  Ben ik dan zo blind ?

Ik kan me wel voorstellen dat het niet aansluit bij de smaak van velen.  

volledig akkoord - de overlap tekst/beeld is behoorlijk groot... Dus: makkelijker voor de stripleek (?)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik was onlangs in Brussel en zag daar in het openbaar vier mensen (op pakweg twee uur tijd) die een strip lazen. Dat waren drie "jongeren" (doelgroep 16-20) en een iets oudere jongere in kostuum. Het waren drie meisjes en één man (die in kostuum). Ze lazen allemaal een manga.

 

Mijn persoonlijke mening is dat het product an sich belegen is.

 

Je moet ervan uitgaan dat voor 80% van de bevolking volwassenen die strips lezen een beetje rare wezens zijn :D

 

in Vlaanderen (en nederland) wel. En dan komen we terug op Kontiki zijn opmerking dat we de situatie in Vlaanderen moeilijk kunnen vergelijken met het buitenland (dus ook Brussel en Wallonië).

Het product heeft een kleffe perceptie e, of je nu GN's, fantasy of eendjesstrips probeert te verkopen, als de consument jouw product ziet als een zoethoudertje voor hun kinderen, een vreemde bezigheid van die autist van Tante Josiane die nog thuis woont of iets dat op het toilet blijft liggen, dan krijgt jouw product niet de exposure die het nodig heeft.

De sector of een grote uitgeverij moet daar meer marketing op zetten (amoras) om en dan verandert de perceptie van de consument. Neem als voorbeeld apple of Pepsi vs coca.

Link naar reactie

Om in te gaan op wat Natte zegt:

 

De meeste mensen die ik aan de strips gekregen heb lezen het liefst van al comics. En dan niet de Batmans of Spider-Mans maar eerder high concept reeksen als Y The Last Man, Preacher of DMZ. (En ik heb echt wel geprobeerd om mensen aan Euro strips verslaafd te maken ook.)

 

Waarom? Die zijn gewoon effectief beter. Ik heb de indruk dat je qua goede actie/thriller/noir/fantasy/sf/ enz... beter aan je trekken komt in het Engels. Ik zeg nu niet dat er geen goede Europese strips in die genres gemaakt worden, maar het percentage prut is veel groter. Het lijkt wel of een groot deel van die auteurs eerst beslist dat ze "Iets met Vikingen" willen doen en nadien pas een plot uit hun duim zuigen in plaats van eerst een deftig startidee te bedenken.

 

Ik heb het gevoel dat als je een Amerikaanse non-superhero reeks in je handen pakt, je meer kans op bevrediging hebt dan wanneer je een willekeurige Europese strip uit een rek trekt. 

 

Als je die Engelstalige comics vergelijkt met de doorsnee euro strip dan zijn die effectief cooler en komt de zoveelste draken fantasy strip uit Frankrijk nuffig over.

Link naar reactie

Gelieve te noteren dat niet alle superhero prut is. Dat het niet jouw ding is, wil nog niet zeggen dat het slecht gemaakt is, of niet meeslepend zou zijn.
Ik heb veel superhero graag gelezen, maar voel nu ook dat ik dat wat beu ben. Maar dat wil zeker niet zeggen dat ik dat nu plots allemaal prut vind.  

Maar Peter heeft meer dan gelijk. Ik ga zijn vorige post niet quoten, het staat er.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Vertaling: als je eerst een deel van de prut uitfiltert, heb je minder kans op prut.

 

maar dat is hetzelfde wat je zou doen als je het over graphic novels zou hebben ipv over strips in het algemeen. Dan heb je ook al een groot deel van het spectrum er eerst uitgefilterd. Hetzelfde wat Peter dan doet. Je filtert er eerst een bepaald segment uit (al dan niet prut) en spreekt over dat segment.

euroGN vs USA GN.

 

En dan denk ik/veronderstel ik dat de stelling van Peter is, in de USA heb je minder prut bij het gefilterde segment dan in Europa. Maar laat ik niet in Peter zijn plaats spreken :)

Link naar reactie
Gast Natte aap

Kan iemand voorbeelden van die inferieure graphic novels opsommen om te weten waarover we praten ?

 

Ik wil deze teneur omdraaien. Als je een goede startplek wil hebben om met Graphic Novels te beginnen of een bepaald segment van de markt wil beginnen lezen, kan je altijd terecht bij top picks van de leden. Daar staan een paar GN's die volgens de persoonlijke smaken zeer sterk zijn. Op die manier filter je er al een heleboel uit en hou je een selectie van goed-bevonden albums over.

Link naar reactie

Is het ook niet dat de meningen over graphic novels extremer uiteenlopen omdat er net meer van hen verwacht wordt? Als de auteurs zelf al een alternatief willen bieden voor reguliere strips - zeg maar de 48 paginastrips - dan wordt er mijn inziens met meer agwaan afgewacht of die heren en dames effectief met een waardig alternatief op de proppen komen en ligt de lat hoger.

 

Op een editie van Strip Turnhout kwam er een 'salonrevolutie' waar Jommeke letterlijk in de pan werd gehakt. Maar die eerste nummers van Het Salon overtuigden me echt niet van het alternatief dat men beoogde. Niet dat de twee ook maar iets met elkaar te maken hadden eigenlijk. Het vroegere en het nieuwe publiek van Jommeke zag ik niet meteen gladjes overschakelen naar Het Salon.

 

Ik ervaar het hier op dit forum soms ook met aanwezige tekenaars die andere tekenaars bekritiseren. Dan denk ik al eens snel "maar bewijs dan dat jij het zelf beter kan!"

Link naar reactie

maar dat is hetzelfde wat je zou doen als je het over graphic novels zou hebben ipv over strips in het algemeen. Dan heb je ook al een groot deel van het spectrum er eerst uitgefilterd. Hetzelfde wat Peter dan doet. Je filtert er eerst een bepaald segment uit (al dan niet prut) en spreekt over dat segment.

euroGN vs USA GN.

Dat zou ik een eerlijker vergelijking vinden, inderdaad.

Of anderzijds bereid zijn te riskeren om een Liefeld uit de Amerikaanse grabbelton te trekken als je 't met een random Europese strip vergelijkt.

Link naar reactie

Liefeld en bijna alle superhero van Marvel en Image uit 90-96 vind ik nu eens prut, zie. Ik krijg dat niet gelezen. Daardoor had ik in die periode ook zo'n negatieve mening over comics in het algemeen. Die sprongen toen in het oog, in de winkel, en van andere comics was toen in den Betty bijna nog een sprake. Gelukkig heb ik in de tweede helft van de jaren 90, vooral door Vertigo, mijn mening kunnen bijstellen.

Mensen die ermee opgegroeid zijn, vinden die (zoals ik ze noem) jaren-90-superhero wel weer de max.

 

Overlaatst probeerde ik nog een Epic Daredevil Collectie uit die periode te lezen. Nope, niet gelukt, en DD is naast Bats dan nog wel mijn favoriet.

 

Deze rant, over een persoonlijke smaak van me, geheel ter zijde.

 

Dus als ge een Liefeld uit de ton trekt, dan hebt ge dikke pech. ;)

Link naar reactie
Ik ervaar het hier op dit forum soms ook met aanwezige tekenaars die andere tekenaars bekritiseren. Dan denk ik al eens snel "maar bewijs dan dat jij het zelf beter kan!"

 

Ik voel me natuurlijk niet aangesproken, want ik geef nooooit kritiek op andere tekenaars, maar je vindt dus eigenlijk dat vanaf iemand een klein beetje kan tekenen, die persoon geen kritiek meer mag hebben op anderen? Enkel diegene die nog geen potlood kunnen vasthouden, of nog geen deftige zin uit hun toetsenbord kunnen kloppen mogen het werk van anderen bekritiseren?

 

Wat de lopende discussie betreft: er is, in iedere sector, altijd al meer brol of doorsnee niemendalletjes geproduceerd dan kwaliteit. Dus ook in de sector van de GN. En om het moeilijk te maken: wat de ene kwaliteit vindt, vindt de andere brol. En omgekeerd. En om het helemaal moeilijk te maken: er is vaak een hele grote markt voor de brol en de niemendalletjes. Ik herinner me een (succesvolle) uitgever die me ooit zei dat strips niet te moeilijk mogen zijn want dat het (grote) publiek dom en lui is. Het klinkt erg, maar na twintig jaar in de sector besef ik dat daar heel veel waarheid in zit.

Link naar reactie

Ik voel me natuurlijk niet aangesproken, want ik geef nooooit kritiek op andere tekenaars, maar je vindt dus eigenlijk dat vanaf iemand een klein beetje kan tekenen, die persoon geen kritiek meer mag hebben op anderen? Enkel diegene die nog geen potlood kunnen vasthouden, of nog geen deftige zin uit hun toetsenbord kunnen kloppen mogen het werk van anderen bekritiseren?

 

Wat de lopende discussie betreft: er is, in iedere sector, altijd al meer brol of doorsnee niemendalletjes geproduceerd dan kwaliteit. Dus ook in de sector van de GN. En om het moeilijk te maken: wat de ene kwaliteit vindt, vindt de andere brol. En omgekeerd. En om het helemaal moeilijk te maken: er is vaak een hele grote markt voor de brol en de niemendalletjes. Ik herinner me een (succesvolle) uitgever die me ooit zei dat strips niet te moeilijk mogen zijn want dat het (grote) publiek dom en lui is. Het klinkt erg, maar na twintig jaar in de sector besef ik dat daar heel veel waarheid in zit.

 

Als ze betere tekenaars dan zichzelf bekritiseren, dan zoeken ze de uitdaging op om in mijn ogen beter te mogen presteren, ja. Tegelijk neem ik hun kritiek niet altijd serieus.

 

"Dom en lui", wees daar maar zeker van! Ook in de reclamesector, waar ik jarenlang heb gewerkt, geldt het adagio dat je je boodschap dient af te stemmen op een veertienjarige. Ik heb ook al gemerkt dat als er ook maar ergens een minimale opening is om iets verkeerd te begrijpen, dat het effectief verkeerd zal begrepen worden.

Link naar reactie

Het grote publiek voor stips zijn kinderen. Dat heeft dus met dom en lui niets te maken. De meeste strips zijn ook humoristisch. Intellectuelen zijn doorgaans niet doel op humor. Die willen drama, tragedie, de wereld een geweten schoppen.

Voilà, drie redenen waarom "strips" vaak niet voor vol worden aangezien: het zijn humoristische verhalen voor kinderen.

Die mening gaat natuurlijk aan heel wat strips voorbij.

Link naar reactie

Ik voel me natuurlijk niet aangesproken, want ik geef nooooit kritiek op andere tekenaars, maar je vindt dus eigenlijk dat vanaf iemand een klein beetje kan tekenen, die persoon geen kritiek meer mag hebben op anderen? 

 

Hmmm - ik doet dat wel, en graag - maar het liefst opbouwend. En ik beschouw mezelf absoluut niet als een 'tekenaar', maar sta in volle bewondering voor wat iedereen hier altijd laat zien...

 

Maar goed - dat is allemaal (alweer) off-topic

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 ik beschouw mezelf absoluut niet als een 'tekenaar',

 

dat is allemaal (alweer) off-topic

 

 

ik denk dat sommige deelnemers aan deze draad dat juist heel erg on topic vinden. Graphic novels uitbrengen en absoluut geen tekenaar zijn :e011:

Link naar reactie

Het grote publiek voor stips zijn kinderen. Dat heeft dus met dom en lui niets te maken. De meeste strips zijn ook humoristisch. Intellectuelen zijn doorgaans niet doel op humor.

 

De uitgever waarover ik het had sprak wel degelijk over een volwassen publiek. Zijn strips waren niet echt geschikt voor kinderen.

En zeggen dat intellectuelen niet geïnteresseerd zijn in humor is wel héél kort door de bocht.

Link naar reactie

Gelieve te noteren dat niet alle superhero prut is. Dat het niet jouw ding is, wil nog niet zeggen dat het slecht gemaakt is, of niet meeslepend zou zijn.

Ik heb veel superhero graag gelezen, maar voel nu ook dat ik dat wat beu ben. Maar dat wil zeker niet zeggen dat ik dat nu plots allemaal prut vind.  

Maar Peter heeft meer dan gelijk. Ik ga zijn vorige post niet quoten, het staat er.

 

Ik lees ook graag superhero stuff hoor. Maar mijn punt is niet dat dat allemaal slecht is, mijn punt is dat de balans prut/goed in dat genre vooral doorslaat naar prut.

Link naar reactie

maar dat is hetzelfde wat je zou doen als je het over graphic novels zou hebben ipv over strips in het algemeen. Dan heb je ook al een groot deel van het spectrum er eerst uitgefilterd. Hetzelfde wat Peter dan doet. Je filtert er eerst een bepaald segment uit (al dan niet prut) en spreekt over dat segment.

euroGN vs USA GN.

 

En dan denk ik/veronderstel ik dat de stelling van Peter is, in de USA heb je minder prut bij het gefilterde segment dan in Europa. Maar laat ik niet in Peter zijn plaats spreken :)

 

Exactamente.

Link naar reactie

Is het ook niet dat de meningen over graphic novels extremer uiteenlopen omdat er net meer van hen verwacht wordt? Als de auteurs zelf al een alternatief willen bieden voor reguliere strips - zeg maar de 48 paginastrips - dan wordt er mijn inziens met meer agwaan afgewacht of die heren en dames effectief met een waardig alternatief op de proppen komen en ligt de lat hoger.

 

Op een editie van Strip Turnhout kwam er een 'salonrevolutie' waar Jommeke letterlijk in de pan werd gehakt. Maar die eerste nummers van Het Salon overtuigden me echt niet van het alternatief dat men beoogde. Niet dat de twee ook maar iets met elkaar te maken hadden eigenlijk. Het vroegere en het nieuwe publiek van Jommeke zag ik niet meteen gladjes overschakelen naar Het Salon.

 

Ik ervaar het hier op dit forum soms ook met aanwezige tekenaars die andere tekenaars bekritiseren. Dan denk ik al eens snel "maar bewijs dan dat jij het zelf beter kan!"

 

Hola hola. Geschiedvervalsing! :e002:

 

Die revolutie en dat alternatief dat beoogd werd, dat was Parcifal Stripmagazine.

 

Het Salon, dat maar één nummer heeft gekend (en een nulnummer) en Plots, dat eigenlijk het voortgezette Het Salon was, heeft nooit, maar dan ook nooit op andere genres willen kakken, noch heeft het een alternatief willen bieden.

 

Het beoogde doel was een magazine waarin genres en auteurs aan bod konden komen die op dat moment praktisch nergens terecht konden om die een bestaan naast alle anderen te geven. In vrede en gezellige coëxistentie, als het ware.

Link naar reactie

Zijn er echt bijna geen mensen die romans lezen ? Geen wonder dat ik meestal de boeken die ik wil lezen terugvind in de bib.

 

Ik lees veel romans, en ook verschillende genres: "echte" literatuur maar ook science fiction, thrillers, humor, actie, enz... Nederlandse, Belgische, Franse, Engelse, en elders geboren auteurs.

 

En ook daar is er in élk genre prut te vinden natuurlijk.

 

Maar het probleem, heb ik al vaak gezegd, is dat mensen "strips" beschouwen als een genre, één voor kinderen bovendien, en niet als een medium.

 

Over andere media: boeken, muziek, film, origami, is heel de wereld het erover eens dat er verschillende genres in ondergebracht kunnen worden, dat er altijd prut en kwaliteit in te vinden is en dat er onderscheid kan gemaakt worden tussen "voor kinderen" en "voor volwassenen". Bij strip niet. Voor veel mensen zijn strips "voor kinderen."

 

De graphic novel werd dan min of meer voorgesteld als: "Eindelijk strips voor volwassenen", wat ook zever is natuurlijk. En als daar dan teveel prut tussen zit, zoals gebeurd is, Tsjaha... Kans verkeken.

 

Mijn idee is ook dat intelligente mensen daar allemaal doorheen kijken. Die denken niet in genres of media. Ik zal bijvoorbeeld nooit zeggen dat ALLE romantische komedies prut zijn, hoewel ook daar, voor mij persoonlijk dan, meer prut dan goeds onder te vinden is.

 

En een heel medium, zoals bijvoorbeeld strips, afschrijven is zelfs nog dwazer. (Behalve als je linker en rechter hersenhelft geen goede verbinding hebben, dan heb je als het ware een fysieke handicap die het je onmogelijk maakt om strips te lezen.)

 

 

 

Link naar reactie
Gast Natte aap

godjummenas zeg, ik ging gisteren toevallig met mijn vrouw naar het filiaal van de hel. Dus ik loop even fnac binnen om te kijken of er al solden zijn. En ik zie daar de Graphic Novel van Vermassen staan. 17 euro voor zo'n miniboekje? Dat is ocharme de grootte van een manga (ok, ietsjes groter). Ik vind dat wel stijf geprijsd moet ik zeggen. (Maar dat vind ik van veel GN's en om die reden koop ik er ook niet zo veel tenzij in solden). Ik ben altijd al een believer geweest in het argument van Koen. Te duur schrikt mensen af.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Zelfs een strip-maniak als ik verschoot van de prijs van het boekje.  De cover mocht zeker ietsje harder.  Achteraf content dat het zo'n meesterwerkje is maar die prijs zou wat lager hebben gemogen en (zoals Kontiki aanhaalde) de distributie beter.  

 

 

Ik vind dat ze het veel groter hadden moeten uitgeven. Het is gewoon veel te klein. Dat is jammer.

 

Ik ben volledig akkoord met beiden en ook akkoord dat de inhoud primeert (dus ik zal het wel kopen eens ik van de shock bekomen ben). Maar zou het boek beter verkopen aan een lagere prijs, groter uitgegeven en met een iets hardere kaft en betere cover? Ik vraag me dat gewoon af of dat veel uitmaakt.

Link naar reactie

Had dit boek verschenen op groter formaat bij Dupuis in de collectie Vrije Vlucht dan had het een veelvoud verkocht van wat het nu ooit zal verkopen.  Dit ligt in dezelfde lijn en is kwalitatief minstens even goed als 'Meneer Johan'.

 

Nee, Meneer Johan is beter. Dat heeft iets universeler en het is tegelijk grappiger.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

En ik zie daar de Graphic Novel van Vermassen staan. 17 euro voor zo'n miniboekje? Dat is ocharme de grootte van een manga (ok, ietsjes groter). Ik vind dat wel stijf geprijsd moet ik zeggen.

 

Ik begrijp perfect hoe de uitgever aan die prijs is gekomen. Voor veel minder kunnen ze dat gewoonweg niet verkopen. Maar het is (of lijkt) inderdaad veel geld voor een klein boekje. Een groter formaat zou wellicht geen opvallend grotere drukkost betekend hebben, dus dat was misschien een inschattingsfout.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik begrijp perfect hoe de uitgever aan die prijs is gekomen. Voor veel minder kunnen ze dat gewoonweg niet verkopen.

 

dat vraag ik me dus af. Zou je meer verkopen als dat boek 5 euro zou kosten en daardoor meer winst maken? Of reken je echt op die 150 kopers die dan een premium betalen voor een boek?

Ik wil helemaal niks insinueren, ik stel me gewoon de vraag.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...